Om Gelleråsbanan:
1954 Den utbyggda banan invigdes av Prins Bertil inför 14.000 betalande åskådare + några tusen gratistittare på den s.k. "snikens kulle". Det här året återfanns filmregissören Roberto Rosselinin blad de tävlande. En orolig hustru, Ingrid Bergman, ringde KMK och efterhörde om banan var farlig.
1955 gick vädret återigen arrangören emot, men nu var det alldeles för varmt. Men de 8.000 åskådarna, som var där bjöds på en stor show av Gunnar Carlsson "Persbergarn" i sin Ferrari som alla 30 varven lyckades hålla jämna steg med regerande världsmästaren Benoit Musy i en Masarati, för att på sista varvet lyckas ta sig förbi in i mål strax före honom.
1956 kördes det femte Kanonloppet - inte helt utan intermezzon. KMK hade en förnäm gäst i Alfonso de Portago från Spanien, men det bar sig inte bättre än att klubben hade fått en felaktig spansk flagga. I stället för den riktiga hade man fått Spaniens kommunistflagga, vilket förargade markisen i så hög grad att han hotade åka hem. En ny flagga fick i all hast rekvireras från Stockholm och det hela redde upp sig. "Persbergarn" ledde från start till mål i huvudklassen och tog hem segern.
1957 fanns förare från Kuba, England, Tyskland, Finland, Norge och Sverige representerade. "Persbergarn" var återigen huvudfigur och segrade i klassen för Sportvagnar över 2 liter, där Jo. Bonnier brakade rakt ut i Hårnålskurvan. Han tog i stället revansch i Specialstandardvagnsklassen upp till 1300 cc. "Sveriges Bilradio" Hammarlund drog längsta strået i Turistvagnsklassen upp till 2 liter. 12.128 åskådare kunde kassören räkna in genom spärrarna, vilket betydde att KMK:s skulder minskade kraftigt. Skulderna uppgick nu till 50.000 kronor.
|
|