Velodromloppet Karlskoga 2003
Gelleråsbanan 2003-05-31 - 2003-06-01

Resultatlistor


CAR Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Classic Formula
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 104

Racerapport

RHK´s 25-års jubileum

På en soldränkt Gelleråsbana firades RHK´s 25-års jubileum. Alla gamla racingentusiaster mötte upp med sina bilar supportade av Alfa Romeoklubben, som också körde ett race. Efter träningar och tidskval under lördagen så blev det mingel i stora tältet till mat och dans in på småtimmarna. Men de flesta la sig ganska tidigt, för det skulle ju köras race också. Söndag förmiddag kördes det race, mest för skojs skull för det var på eftermiddagen som det gällde poängen. Personligen hann jag bara se det sista racet under förmiddagen, det för Standard Ny. Efter en trög start så hade far och son Berger lekstuga efter de hade manövrerat ut Lennart Björk i en taktisk manöver. De bytte position ideligen och hade full koll på racet. När målflaggan föll så hade Anders slipstreamat sig förbi med nio tusendelar! Snacka om close racing! Överlag så bjöds det mycket fin racing under förmiddagen fick jag rapporterat till mig, men tyvärr så återfanns inte alla bilar när det var dags att ”rejsa” på riktigt.

Först ut var Alfa Romeo-klassen. Glenn Westerberg vann komfortabelt från pole med 17 sekunder före Claudio Manchini och Pelle Brusebäck.

I klassen GT/GTS tog Hans-Erik Johansson starten med sin mycket fina Jaguar E-type. Karl-Arne Henriksson i en likadan bil hängde på. Men det blev ingen kamp. Karl-Arne blev stående i Ejesvängen med bruten växelspak! Hasse kontrollerade loppet och vann före Jörgen Carlsson och Anders Ek båda i Lotus. Vi fick se ”Bryggarns” gamla Porsche 911 som kördes av Frank Högman och Michael Hoffstedt gjorde comeback i en Volvo P1800.

Helgens största klass var Standard Äldre. Tomas Gustavsson tog pole före Hans Söderholm. Men Söderholm lyckades göra sin redan korta bil kortare efter en ordentlig avåkning. Han körde rakt på escaperoaden vid Ejesvängen och rakt in i jordvallen i hög fart. Det var ett mycket allvarligt fel som hade drabbat bilen; värmepaketet hade ramlat ned framför pedalerna så att det inte gick att bromsa. Jag tror att detta fel är ovanligt även på hundkojor(!)

I racet blev det paradkörning av de tre musketörerna, förlåt Mustangerna i topp. Men det kunde ha fått en annan utgång. Tomas Gustavsson ledde från start till mål, men på upploppet så fick han bensinstopp! Nu hade han tillräcklig ledning och fortfarande lite fart kvar i bilen så att han kunde rulla i mål som segrare, två och en halv sekund före Bo Bergström. Trea blev Victor Israelsson. Som alltid så bjöds det härliga kamper hela fältet igenom. Christer Nordlund gick segrande ur striden med Per Malmberg och Lars Esselius. Volvomatchen vanns av Uno Svensson före Anders Hylén tätt följd av Lars-Åke Nilsson och Yngve Gustavsson. Volvomatchen nummer två var en tät historia mellan Dan Johansson, Hans Axemyr och Dick Gärder med Per-Magnus Lidebjär tätt efter i sin kojja. Även längst bak var det hård kamp. Axel Ekman hade fullt upp med debutanten Daniel Ene, båda i Volvo PV. Även Peter Kumlin med ”köttbullen” fick en fight med Hans P Zolnir som gjort comeback i år.

Det minsta heatet blev bara mindre och mindre. Det var klasserna A-D, FJ och Midget. Åtta bilar på träningen och bara tre i racet. Men trots det så var det ett spännande race som till sist vanns av Lars G Sjöberg. Lars ledde men han kunde inte låta bli att syna gräsmattan även denna gång, så han fick jobba till sig vinsten. Tvåa kom Olof Rosén tätt följd av Per Hågeman.

Formel Vee har fått en nyrenessans i år med många nya förare. Snabbe Lars Jonsson stod i pole före Catharina Hansen. Det var erfarenhet och tyngd före lätt ungdomlig elegans. Det snackades i förväg om jämförelsen mot STCC där förarna ser det som en katastrof att släpa på 40 kg extra i en bil som väger över ett ton. I Formel Vee snackar vi verkligen skillnader. Lars bil väger 403 kg mot Catharinas 393 kg. Sedan så väger väl Lars i runda slängar 30 kg mer än Catharina. Dessutom har de bara 75 hästar att lita till. Efter alla ekvationer så tog mycket riktigt Catharina starten och höll ledningen några varv. Hon var snabb på rakan, men Lars tuffare körstil var mer vägvinnande i kurvorna. Han satte in stöten i hårnålen och Catharina kom av sig och halkade med ens ned till femte plats. Lars kunde sedan kontrollera loppet till seger, men bakom honom var det kamp till mållinjen. Catharina var naturligtvis inte nöjd med att vara femma. Hon jagade den mycket rutinerade Axel Madsen som fick se sig slagen senast av Catharina och kommenterade det då med citat: -”Det är bättre att vara jagad av en ung tjej än en gammal kärring!”. Catharina tog sig förbi Axel och Roger Johansson tog sig förbi Lars G Johansson upp på andra plats. Men sedan hände det inte mer. Catharina blir nog att räkna med resten av säsongen. Nu börjar hon bli varm i kläderna och framgång föder framgång. Det är bara en tidsfråga innan vi ser henne högst upp på pallen.

Även i Formel Ny har det hänt mycket i vinter. Många nya bilar och även en del nya ansikten. Peter Gustafsson tog pole, trots att inte drevningen stämde. Han bytte till första racet, men där körde han av och kunde inte starta i huvudracet. Det var synd för det innebar att Mats Andersson återigen kunde vinna utan kamp. Rolf Johansson blev tvåa och Johan Krondahl trea. Mikael Gustavsson hade en tuff kamp med Lars-Ove Andersson som han förlorade båda gångerna. Vid ett tillfälle så försökte Mikael köra om på insidan, på gräset till och med, i Trösen, men det slog upp en massa damm som helt förblindade Micke för några sekunder.

Dagens publikdragare som så många gånger förut var förstås den eviga kampen om vem som är den bäste föraren i familjen Berger. Rolf Johansson startade först med sin March, men den är ensam i sin klass så han kunde köra ostört från start till mål. Sedan stod Anders och Erik Berger samt Lennart Björk. Lennart har en bättre bakaxel än Bergers som visserligen väger 22 kg mer, men i gengälld så håller den för en brutal start. Anders och Erik måste smyga igång sina bilar och tappar alltid placeringar vid stillastående start. Lennart Björk hade dessutom bättre däck än under förmiddagsloppet och det tog några varv innan Bergers kunde ta sig förbi. När så väl var fallet så började kampen som nu var på allvar. Erik var snabbare ur böjarna, men Anders var brutalt sen på bromsen in i kurvorna. Anders fick en liten lucka vid en varvning, men Erik var snart i kapp igen. I sista vänstern innan depåkurvan så fick Erik lite för mycket sladd och han orkade inte ta sig ikapp en sista gång utan Anders kunde vinna med en halv sekund. Lennart Björk kom trea före årets utropstecken så här långt; Sture Danielsson! Han kör dessutom en Twincam mot de andras BDA-Escorter. Sture var ju ett rundningsmärke i fjol, men i år kör han hur fort som helst! Hans fru hade svaret till varför han kör så mycket fortare i år; han har flyttat fram stolen så att han når att trampa gasen ända i botten! Även Lars Krokstedt körde mycket fort i sin Amazon och Bruno Ohlsson kör också fortare än någonsin med sin Saab Sonett.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT