Antal tävlande: 156
Sportvagnspremiär på Mantorp Park
Närmare 200 bilar kom till start när MK Scandia arrangerade Vårracet på Mantorp Park. Det var premiärhelg för Sportvagnsmästerskapet, SSK-Serien, V8 Thunder Cars, Ginetta GT5 Challenge, Radical Cup och Bavaria Racing!
Vädret var strålande och förarna bjöd på spännande racing. Mest imponerande att se var Verktygsboden Modsport med 20 bilar på startlinjen. Bengt Johansson tog pole med sin mäktiga AC Cobra före Niclas Lindström i en Ginetta G55 i Modsport II. Tyvärr hände det något med Cobran, för när förarna rullade ut till start saknades Johansson
Joakim Carlsson tog snart kommandot i racet. Jonas Jansson försökte hänga på, men fick ge sig. Carlsson vann före Jansson och den finska nykomlingen Tuomas Kivistö i en intressant Camaro med historia från Linköping! I Modsport II snurrade Lindström på första varvet. Han gjorde sedan en imponerande uppkörning, tills ett relä gav upp och bilen stannade
Det var i stället Fredrik Ström som klev fram och vann Modsport II före Leif Andersson och Gert Severinsson. I Modsport III vann Nicklas Johansson före Niklas Mårtensson och Fredrik Hedberg.
I andra racet var Carlsson om möjligt ännu mer överlägsen. Segermarginalen blev 34 sekunder till sist före Jansson och Per Gustavsson. Det var idel kända namn på pallen, för Ström vann Modsport II före Andersson och Severinsson. Modsport III var nästan lika förutsägbart med Johansson som segrare före Mårtensson och Pär Fredriksson.
Roadsport C har ju blivit rena Mazdamästerskapet på senare år då Mazda MX-5 Cup körs vid några av SPVM-tävlingarna varje år. Denna helg ingick inte i deras mästerskap, därför var det extra glädjande att det ändå kom 12 Miator till start i alla fall. Erik Blixt visade att han hade kvar farten från i fjol och han tog en övertygande pole. Men han låg i fel position i starten. Förarna skall hålla två fina led ända tills starten går, men Blixt hittade ett eget spår. Han fick därför en drive through för felaktig start. Detta gjorde att han gav bort segern till Philip Carlson. Blixt tappade inte mer tid än att han tog sig i mål på andra plats. Johan Hedström kom trea. I andra racet gjorde Blixt inga misstag. Trots den omvända startordningen var han uppe i ledningen redan på första varvet. Carlsson hängde på bra och var bara två sekunder efter i mål. Anders Träff kom trea.
Roadsport A+B hade tyvärr ett ganska glest startfält, det är ju ännu tidigt på året
Anders Edlund har varit mannen att slå i flera år men den här gången fick han äntligen kvalificerat motstånd. Toni Berggren hade filat rätt på sin Corvette i vinter och han visade redan på kvalet att han menade allvar när han tog pole före Edlund. Berggren tog starten före Edlund, men han fick ingen lätt resa. Edlund låg hela tiden precis bakom och väntade på ett misstag från Berggren, men det kom aldrig. Berggren vann med 0.2 sekunder före Edlund och Lars Macklin. Andra racet började på samma sätt, men så fick Edlund problem med bilen och tappade fart. Berggren vann före Macklin och nykomlingen Björn Nyman.
I Roadsport B vann veteranen Max Lindblom båda racen före Ulf Andersson och Gunnar Östlund.
RS och Clubman körde som vanligt ihop, men god förstärkning av Radicalklassen. De körde kvalet tillsammans. Finländaren Jari Hjerppe var helt i en egen klass och han var snabbast i allt hela helgen. Han vann först RS-klassen före Johan Kylberg och Peter Gustafson i första racet och i andra före Jörn Martin Aalerud och Kylberg. I Clubman har blott 16 åriga Monika Arvidsson blivit varm i kläderna. Hon kör sin andra säsong i Clubman och denna helgen vann hon båda racen före veteranerna Stefan Mumm och Hasse Johansson.
Radical körde två sprintrace och ett långlopp över 40 minuter. Hjerpe var snabbast iväg, men han gjorde en felaktig start och fick drive through, sedan bröt han efter endast fyra varv. Detta lämnade fältet fritt för Alex Andersson, som vann före Magnus Wallén och Jörn Martin Aalerud. I andra racet var Hjerpe och hans bil i form igen och han vann före Andersson och Aalerud. Hjerpe var lika bra i långloppet som han vann före Aalerud och Erik Stillman/Alex Andersson.
Ginettaklassen går in på sin elfte säsong och i år är den nyare G40-modellen för första gången i majoritet. Det var ett imponerande startfält med 21 bilar på griden. Robin Lassander tog ledningen. Hans lycka blev dock inte långvarig
Diffen skar redan efter tre varv och det var bara att parkera. Många av förarna som körde G20 i fjol har i år bytt upp sig till G40-modellen. Sebastian Arenram är en av dem och han smög sig upp och tog ledningen och vann sin första seger före veteranen Anders Gustavson och Otto Gullberg. I G20-klassen var Joakim Strid tillbaka i gammal god mästarform. Han körde oförskämt fort med sin gamla G20 och kom på sjätteplats totalt i racet! Rutinerade Daniel Axelsson var nästan lika snabb och gick i mål hack i häl på Strid. Andreas Lundin kom trea.
I andra racet tog Otto Gullberg ledningen från pole. Arenram hade det svettigt genom första kurvan där han kom ut långt på kerbsen. Han lyckades tygla retursladden och det var tur det, annars hade det blivit rena bowlingstriken i startfältet! Gullberg pressades av Niclas Harbig, men lyckades hålla undan och vinna före Harbig och Arenram. Strid vann även andra racet i G20-klassen, även denna gång som sexa totalt och med Axelsson i släptåg. Anders Ekdahl kom trea.
V8 Thunder Cars körde sin SM-premiär och där tog Mattias Lindberg en dubbelseger före Marcus Palnér. Alexander Graff och Freddie Magnusson fick dela på tredjeplatserna.
Nästa deltävling för Sportvagnsmästerskapet körs på Kinnekulle sista helgen i maj.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Vårracet på Mantorp Park blev precis den soliga tillställning som alla hoppades på när flera racingserier körde säsongspremiären för 2017. Förutom SSK-serien var det även premiär för SPVM, Radical, Ginetta, Bavaria Cup och V8 Thunder Cars. Förarna sken ikapp med solen och bjöd på många underhållande race, där vi kunde glädjas åt flera nykomlingar i framförallt SSK-klasserna.
VolvoCupen är en av dom klasser där vi sett flera nykomlingar under dom senaste åren och som har levererat många underhållande race i SSK-serien, där kampen stått mellan modellerna Volvo 850, S70, 940 och S40. I år blir det samma modeller, även fast det just nu byggs en Volvo S60 för klassen. Men osäkert när den kommer till start.
Under fredagen var det träning och kval för samtliga klasser och många passade då på att köra sina första uppvärmningsvarv. I VolvoCupen fick vi se några nya på banan, bl.a Julia Eliasson (850) som tagit klivet från Renault Junior Cup, Emil Sonesson (850) som också kommer från Renault Junior Cup och Richard Bertilsson (850) som inte kört mycket banracing innan, men hängde med bra ändå. En som inte är nykomling är Håkan Malmborg från Bålsta som gör comeback i år. Håkan har tidigare tävlat, men har dom senaste åren ägnat all tid åt sonen Daniels tävlade i bl a VolvoCupen och Legend Cars. Håkan ska nu köra så många tävlingar han hinner, men ska även coacha sin nya teamkamrat Ove Lannebjer (S70), som likt Bertilsson inte har någon tidigare erfarenhet från racing och tar detta som ett läroår.
När det var dags för kval plockade Håkan Malmborg fram sin rutin och överraskade flera genom att sätta bästa tid (1:36.579). Många trodde att Stian Theodorsen (S40) skulle vara snabbast, men han fick nöja sig med 3:e bästa tid (1:36.782), för där i mellan klämde sig debutanten Emil Sonesson in på en 2:a plats med bästa tiden 1:36.629. En riktig skräll!
I race 1 som gick under lördagen var det stillastående start där alla kom iväg bra, med Håkan som ledare genom första kurvan. Därefter jagade Stian, Emil och även Filipe Skagerfält (940), som bara dagar innan premiären hoppat omkring på kryckor efter en skada under en fotbollsmatch. Men kampen om första platsen blev efter ett tag riktigt bra, när Stian kom ifatt Håkan kunde han tillslut gå om och upp i ledningen. Håkan fick senare även ge vika för Emil som var oerhört snabb i sin 850 och gick upp på andraplatsen. Ställningen höll sedan ända in i mål med Stian som segrare, men där alla var mest imponerade av Emil Sonesson som knep sin första pallplats i VolvoCupen redan i premiären. -Detta som skulle bli ett läroår ,sa Emil efter målgång!
I Race 2 var det omvänd startordning på dom 6 första från race 1 vilket gjorde att Sanna Andreassson startade från pole position. Här var det nu rullande start som gällde och alla kom iväg bra från startplattan med Sanna i ledning, som kommer få kämpa i år med både Pernilla Nyström och Julia Eliasson som snabba tjejer i klassen. Sanna fick senare ge upp förstaplatsen när Emil, Stian och Filipe kom om sina konkurrenter bakom. Emil såga att dom fajtades framför vid några tillfällen och när han var tillräckligt nära slog han till och kunde gå upp i ledningen. Emil höll detta i mål och tog sin första seger i VolvoCupen. Det var jämt bakom men Stian kunde senare gå upp på andraplats och höll även den i mål. Filipe Skagerfält slog till med sitt livs bästa race genom att köra in som trea och därmed bärga sin första pallplats i karriären. Sanna slutade 4:a och bästa tjej med Pernilla tätt efter. Extra kul att vi fick återse Jimmy Pettersson på banan med sin nybyggda V70. Jimmy hade lite barnsjukdomar som ska fixas till innan han också ger sig in i leken på allvar. Håkan fick bryta mot slutet med tekniska problem i sin 850. SSK Klass 1 körde tillsammans med VolvoCupen och där vann Kjell Karlsson dubbelt som enda förare i klassen. Kjell vädjar nu till alla som har bil för klass 1 att ta sig i kragen och komma till Kinnekulle den 27-28 maj när deltävling 2 avgörs.
Dom yngsta förarna ser vi i Renault Junior Cup där man får köra från 13 år och fram tills man fyllt 18 år. Här kom det 13 förare till premiären och då var 9 av dom debutanter! Eric Nilsson från Broby körde förra året och hade målet inställt på seger direkt. Eric gick ut hårt på kvalet och slog till med 1:41.317. Bakom kom Michael Haflidason, som också kört i klassen tidigare in som 2:a. Elliot Sjögren som kommer från Mantorp, blev bästa debutant genom att sätta 3:e bästa tid (1:43.019). I race 1 var det tight mellan nästa alla positioner i fältet. Men Eric som tog starten skapade en lucka tillslut och kunde sen vinna för just Michael med Elliot in som trea och första pallplatsen för han i klassen. I race 2 var det nästan samma läge, men nu var Elliot hetare på gröten och utmanade Michael om andraplatsen, när Eric återigen fick en lucka i ledningen. Men Elliot kommer att bli en tuff utmanare i år för han höll undan och körde in som 2:a med Michael som 3:e. Efter kom Adam Olinson 4:a och en annan debutant, Kristoffer Norling in som 5:a.
SSK Klass 2 har med hjälp av ett gäng eldsjälar vuxit på senare år. Så nu skulle vi även få se Gunnar Olárs göra comeback med sin Vauxhall Chevette. Men den gav upp redan hemma i garaget berättade han under helgen. I stället fick vi se två andra göra comeback, nämligen Roger Ekman i en Honda CRV och mästaren från 2015, Anders Svensson i BMW. Roger var riktigt snabb på träningarna men fick i fel växel på långa rakan, så motor gav upp och han fick kasta in handduken redan där. Men motorn ska fixas och jag kommer tillbaka, sa han Roger efter helgen. I kvalet var Ingvar Nilsson bäst i sin Opel Kadett, som då startade från ruta 1 i det första heatet. Ingvar var bra med i starten och kunde hålla undan för Anders Svensson som jagade hela tiden. Malin Hellman hade fått bra fart på sin wankel-BMW och låg på 3:e plats. Men Ingvar blev för svår och vann före Anders och Malin. Richard Edberg fanns med i fältet men fick bryta med hög oljetemp i sin Mazda RX-7. I race 2 blev det betydligt tuffare, nog det tuffaste på länge i klassen. Ingvar Nilsson, Tim Svensson, Malin Hellman och Mikael Levander körde oerhört jämt. Tim och Ingvar i topp byte positioner ett par gånger under loppet. Men efter att flera gånger kört jämsides runt banan kunde tillslut Tim vinna i sin Opel Kadett, med Ingvar som 2:a och Mikael Levander som trea, efter att han kört om Malin i absolut sista kurvan innan mål. Nya tuffa race lär det bli när dom andra också får i ordning på sina bilar i SSK Klass 2.
Dom snabbaste bilarna fick vi se i SSK Klass 3 där även flest bilar kom till start under premiären. Dom snabbaste åker just nu BMW i klassen, där även Andreas Boström från Tyringe passar in. Andreas som inte tävlat i SSK på flera år, gjorde nu comeback i sin egenbyggda BMW M3 GTR. Andreas visade direkt på kvalet att han har stor erfarenhet av att köra dessa typer av Special Saloon-bilar då han satte 1:21.889 som bäst och var snabbast före Sten Jarl som gick in som 2:a med 1:22.496 som bäst. I race 1 var Andreas bäst iväg från plattan, med Sten Jarl, Martin Jarl och debutanten Hans Lundström från Tranås efter i en Porsche 997. Joakim Carlsson var tillbaka med sin Porsche 968 och startade långt bak. Han körde upp sig rejält innan bilen gav upp och han fick bryta. I stället kunde Andreas vinna med Sten på 2:a och Martin Jarl på 3:e plats. Hans Lundström slutade fyra. Dessa herrar kör i SSK Klass 3C, där även Ronnie Brandt var tillbaka med sin Volvo S60 och slutade 7:a. I klassen under, SSK Klass 3B vann Martin Sventén före Simon Olsson och Mats Blomqvist. I SSK Klass 3A vann Lars Brandström, som är tillbaka med sin klassiska Ford Sierra. Lars som även var med under 1990-talet med samma bil, då klassen hette Etab Data Cup och som då var grunden i uppbyggnaden av STCC. Flera tyckte det var kul att Lars är tillbaka på banan igen, vi hoppas han fortsätter! Tvåa i 3A blev Tonnie Buhre, som faktiskt vann en start i SSK på elmiamässan under påsken och fick här köra en BMW för Jarl Motorsport. Trea slutade Tobias Hedberg. I race 2 var nu Joakim Carlsson bättre med i sin Porsche och kunde ta upp kampen om segern med Boström. Men efter några varv gav bromsarna upp i Boströms BMW och han fick bryta. Nu kunde inget stoppa Joakim, som vann SSK Klass 3C före Samuel Johansson och Martin Jarl. I SSK Klass 3B vann återigen Martin Sventén före Simon Olsson och Mats Blomqvist. I SSK Klass 3A vann Lars Brandström dubbelt, nu före Tobias Hedberg med Tonnie Buhre som trea. Flera förare drabbades av tekniska problem under helgen, bland annat förarna i SSK Classic, som inte lyckades få någon bil i mål. Men dom tar nya tag och kommer tillbaka!
Tonnie Buhre som vi berättande om tidigare vann en start i SSK på Elmia och fick nu med sig två pallplatser hem till Tomelilla efter bra insatser i SSK Klass 3. Tonnie tog licens för 22-årsedan, men gjorde först nu sin debut i banracing och han var glad och positiv efter helgen tillsammans med SSK och har bara gott att säga om helgen. Tonnie ska i år satsa på crosskart extrem, men vi hoppas han vill komma tillbaka till SSK nån gång.
Missa inte nästa deltävling på Kinnekulle Ring den 27-28 maj!
Thomas Nilsson