Antal tävlande: 309
"1967-års stora race"
Det är många medlemmar som minns första arbetsdagen i Ljungby. Ett kraftigt snöfall mötte klubbmedlemmarna och maskinförarna! Väderleken förde tankarna så långt ifrån ett Västkustlopp man kunde komma.
Falkenbergs MK visade än en gång prov på god samling kring ett stort projekt, och lika god arbetsmoral. Att bygga en fullskalig tävlingsbana för motorcyklar och bilar, är ett gigantiskt projekt som normalt måste få ta sin tid.
I Falkenberg hade dock motorklubben helt andra mål uppsatta:
"Vi skall köra Västkustloppet på en helt ny, och egen, bana i sommar", deklarerade klubbledningen. Det lät väl inte så trovärdigt först, men samtidigt hände saker och ting snabbt ute i Ljungby. Byggarbetet gick i en rasande fart, jobbet blev en kamp mot klockan.
Det fanns flera medlemmar som tog ut semester och lediga dagar för att jobba på banan, men många hade arbeten att sköta dagtid, och kom direkt från sina arbetsplatser på kvällarna för att göra ytterligare ett dagsverke.
En av flera medlemmar som lade ner massor med timmar på Ljungbybanan var Erland Andersson. Han tog på sig det svåra jobbet att leda arbetet, och inte minst se till så det fanns folk och maskiner på de olika arbetsplatserna inom området.
Erland minns våren 1967 mycket väl:
"Målet var ju att bli klara och kunna köra Västkustloppet i juli månad", säger han. "Men vi lyckades inte riktigt, men vi kunde boka tävlingsdatumet till veckoslutet den 56 augusti".
Alla aktiva förare 1967 får ursäkta, men det årets snabbaste race svarade Falkenbergs Motorklubb för!
Att bygga en permanent racerbana i obruten terräng på fyra månader är antagligen inte bara svenskt rekord, utan också ett världsrekord som ingen, varken förr eller senare, vågat utmana!
Det var många som inte trodde sina ögon när anläggningen växte fram dag för dag under de intensiva byggveckorna på våren 1967.
Skattemyndigheten i Halland trodde heller inte att det var frivilliga krafter som på fritiden byggde i en sådan rasande fart. Myndigheten krävde klubben på investeringsskatt, en skatt som togs ut för företag som gjorde stora investeringar.
Detta föranledde signaturen "Adriansson" att i Hallands Nyheter skriva en insändare under rubriken "Orättvist!". Insändaren var skriven på vers:
Vi har själva byggt vår bana. Det är inte småpotatis! Vi har offrat all vår fritid. Vi har villigt jobbat gratis.
Våra fruar under tiden blivit tråkigt eftersatta. Ingen kyss på tjugo veckor. Och för detta skall vi skatta!
Njuta av familjelivet har vi alltid haft för vana, men vi detta fått försaka för vår nya motorbana.
Då vi aldrig sågs där hemma, kunde barnen inte fatta att dom hade någon pappa. Och för detta skall vi skatta!
Våra fruar vill som andra efter arbetsdagen kramas. Ofta ända fram till midnatt har dom väntat i pyjamas, men vi då har varit trötta, ja, i regel mycket matta och måst sova med detsamma. Och för detta skall vi skatta!
Vilken inverkan insändaren hade i skatteärendet förtäljer inte historien, men klubben kunde emellertid föra i bevis att hela projektet tillkom på ideell basis. Skatteärendet kring nya motorbanan blev nyhetsstoff såväl lokalt som regionalt.
Det var jobb in i det sista inför premiären den 56 augusti. När banan asfalterades testades den av några TT-förare som gav anläggningen tummen upp.
Fredagen den 4 augusti besiktigades banan av Bilsportförbundets besiktningsmän som kunde konstatera att Sverige fått en mycket snabb bana. På en punkt blev det bakläxa för klubben, nämligen en jordhög låg för nära banan mellan Nyhemskurvan och tunneln. Jordhögen måste bort!
Det blev kvälls- och nattarbete ·den fredagskvällen, men på lördagsmorgonen var högen borta. En stund senare inleddes den allra första tidsträningen på Falkenbergs Motorbana, som vid den här tiden ofta kallades för Vinbergsbanan.
Motorsportsäsongen 1967 blev ovanligt kort beroende på en central överenskommelse mellan Bilsportförbundet och kommunikationsdepartementet. Den 3 september skulle ju högertrafik införas, och närmast efter detta datum stoppades alla stora idrottsevenemang i Sverige. Den avkortade säsongen bidrog nog till att Falkenbergs Motorklubb blev SM-arrangör redan innan banan var klar! Normalt var annars att en arrangör måste köra en inbjudningstävling innan klubbarna tilldelades mästerskapsarrangemang.
Spänningen var stor runt den nya banan, både bland funktionärer och förare. När de första klasserna hade tränat såg de inblandade förarna mycket nöjda ut med den snabba banan. Det fanns dock röster utanför de aktivas led som ansåg banan alldeles för snabb!
Det var ingen mjukstart som FMK åtagit sig. Inte mindre än tio klasser skulle avverkas lördag och söndag, fem MC-klasser och fem bilklasser. Huvudtävlingarna, liksom den officiella invigningen, var givetvis förlagd till söndagseftermiddagen. Följande klasser kördes vid premiären på Falkenbergs Motorbana:
Motorcykelklasserna: 125cc, 250cc, 350cc, 500cc och Sidovagnar. Bilklasser: Standardklasserna 1, 2 och 3, samt nya Formel Vee och också nya Formel 3.
Liksom vad gällde premiären på Skreabanan 15 år tidigare, så kom det att bli en TT-förare (roadracing) i 125cc-klassen som blev historisk på nya Falkenbergs Motorbana.
På lördagseftermiddagen, den 5 augusti, startade nämligen 125:orna först och segrare blev Börje Jansson, Karlskoga MK, på en Honda. En stund senare startade det första billoppet, Grupp 2, Klass 1 (upp till 1000 cc), och här var det Leif Englund, Enköpings MK, som vann med sin Fiat Abarth före hemmaföraren från Halmstad Olof Wijk, också han i en Fiat Abarth.
FMK:s ordförande, Åke Lavéno, var även tävlingsledare denna premiärtävling. Han och övriga funktionärer kunde glädja sig åt "folkvandring" ut till banan redan tidigt på söndagen.
Den officiella invigningen av Falkenbergs Motorbana förrättades av kommunstyrelsens ordförande i Vinbergs kommun, Håkan Andersson.
Det faktum att Västkustloppet 1967 var årets sista stora tävling, endast Stockholms MS körde en mindre racingtävling senare i augusti, gjorde att alla som hade möjligheter fanns på plats.
Anmälningarna till klass Formel Vee, en relativt ny formelbilsklass med Volkswagenmotorer, var inte mindre än 57 stycken! Frågan är om inte detta var historiens "mesta" Formel Vee-tävling på svensk mark?
I F Vee-klassen startade bland annat följande kända förarnamn, Leif Hansen, Björn Rothstein, Esso Gunnarsson, Tommy Brorsson, Bror Jaktlund, Bertil Roos och Hasse Wängstre. Den sistnämnde, som tävlade i standardbilar, körde sin racingkarriärs enda formelbilstävling i detta Västkustlopp.
Helgens två huvudtävlingar var hos publiken, och media, Formel 3 och Grupp 4 och 6 utan volymgräns, en klass som innehöll stora racersportvagnar.
I Formel 3 var det åtskilliga bland publiken som hejade fram hemmaföraren Ulf Svensson i kampen mot Rene Wisell, Freddy Kottulinsky och Ronnie Peterson. Det blev också en hård kamp om topplatserna, men Rene Wisell vann till slut tävlingen före "Kotten", Ronnie och Ulf Svensson.
I den prestigefyllda klassen med stora motorvolymer debuterade en gammal bekant i klassen, nämligen Esso Gunnarsson. Han hade inför Falkenbergstävlingen köpt Picko Trobergs McLaren-Elva-Chevrolet. Favorit var annars Yngve Rosqvist, Lola Chevrolet, och Sten Axelsson, Porsche Carrera S.
Det var Rosqvist som satte fart på racet så till den grad att endast en förare hängde med i svängarna, nämligen Sven-Olof "Esso" Gunnarsson! Övriga deltagare hängde helt enkelt inte med. Yngve Rosqvist vann kampen.
Av de fem motorcykelklasserna som kördes premiärhelgen ingick fyra som sista deltävlingen i Svenska Mästerskapet. Den femte, Sidovagnsklassen var ett inbjudningslopp.
Här följer samtliga vinnare under premiärhelgen på Falkenbergs Motorbana, den 56 augusti 1967:
Motorcyklar: 500cc: Kurt-Ivar Karlsson, SMK Göteborg, Norton, 350cc: Jack Lind, Västra MK, AJS, 250cc: Börje Jansson, Karlskoga MK, Kawasaki, 125cc: Börje Jansson, Karlskoga MK, Honda.
Bilar: Grupp 2 under 1000cc: Leif Englund, Enköpings MK, Fiat Abarth, Gr 2 1001-1600cc: Svante Vorrsjö, Piteå MS Cortina Lotus, Gr 2 över 1600cc: Bo Ljungfeldt, KAK, Ford Mustang, Gr 3 högst 2000cc: Stefan Wahlström, Västerås SVK, Lotus Elan, Gr 5 högst 2000cc: Leif Hansen, Botkyrka MK, Porsche 911, Gr 4 och 6: Yngve Rosqvist, KAK/Södra, Lala Chevrolet T70, Formel 3: Rene Wisell, SMK Motala, Brabham BT18, Formel Vee: Sven-Olof Esso Gunnarsson, Stockholms MS, Dolling.
Glädje förbyttes i sorg
Premiärglädjen förbyttes i sorg hos tävlingsledningen och funktionärerna. En ung pressfotograf skadades nämligen så allvarligt att han senare avled på lasarettet. Fotografen hann inte undan en tävlingsbil som gick av banan. Det var en klen tröst att olyckan utreddes, och arrangören senare friades från all skuld. Olyckan blev i alla fall en svart dag i klubbens historia.
Det var svårt för klubbens medlemmar att glädjas över den fina premiären, och publiksiffran på drygt 20 000 åskådare.
Några veckor senare koncentrerades mycket kring högertrafikomläggningen och tävlingsstoppet den hösten gjorde att FMK:s medlemmar kunde färdigställa det sista på banområdet.
Ett banbolag hade bildats för att förvalta banan. Bolaget bestod av en kärntrupp av gamla medlemmar som var aktieägare.