Antal tävlande: 125
Häftig weekend på Rudskogen med sportbilar och racing
Årets andra deltävling i Racing NM kördes på Rudskogen Motorcenter. Temat denna gång var Super Cars. Det var fina startfält i de norska GT-klasserna och som grädde på moset kördes den nya danska klassen Danish Superturisme Turbo. Det är en enhetsklass med olika siluettkarosser, 300 hästar och turbo. Den internationellt meriterade stjärnan Michel Nykjaer var storfavorit till helgens tävling och han vann också planenligt det första racet. Han fick dock hårdare motstånd i söndagens båda race som vanns av Jesper Egebart och Fredrik Nymark. Men Nykjaer tog två andraplatser och blev därmed helgens bäste poängplockare i alla fall.
Det såg riktigt spännande ut inför racet i GT1-klassen med de båda snabba Rogalandsförarna Christian Nilsen och Rune Ydstebö som utmanare till Joakim Ottersen. Det blev mycket riktigt dessa tre förare som satte färg på helgens tävlingar med sina vrålsnabba fordon. Första racet fick tyvärr köras bakom säkerhetsbilen ett antal rundor. Sista varvet skulle avgöra allt. Det blev ett dragrace längs långrakan där Nilsen och Ydstebö kom på var sin sida om Ottersen. Nilsen bromsade sist, men låste upp hjulen och snurrade. Ydstebö och Ottersen lyckades undvika en krock och fortsatte fighten ända till mållinjen. Ydstebö gick segrande ur striden med endast 0.2 sekunder. Ottersen fick sin revansch i andra racet där han vann före Ydstebö. I tredje racet tvingades Ottersen tyvärr bryta sedan bilen stannat. Ydstebö vann före Halvor Langkaas. Jag hade egentligen tänkt köra i Danmark på Ring Djursland i helgen, men när jag fick klart för mig att det blev ett större startfält på Rudskogen valde jag att köra här i stället. Det var riktigt kul att få vinna och få kämpa för det, sa Ydstebö.
I GT2 tog Steffen-Andre Feet en trippelseger, trots ett mindre oljeläckage. Han pressades dock hårt av de båda Jaffa-förarna Thomas Solberg och Ole William Naersnes. Vi hade faktiskt tänkt packa ihop och hoppa över racen, då vi inte kunde hitta läckaget. Vi löste problemet tillfälligt genom att försöka samla upp oljan. Det var inte mer än högst en deciliter som kom ut per race, sa Feet.
Kristoffer Sillilöken var ensam deltagare i GT+ denna gång med sin spektakulära Studebaker Champion.
Det var många fighter även i det andra GT-heatet för klasserna GT3, GT4 och GT5. Olav Rygge vann det första heatet före Ole William Naersnes, som alltså dubblade och körde två klasser i helgen. Per Öyvind Seeberg kom trea. Naersnes vann andra före Rygge och Seeberg. Naersnes vann även tredje racet före Rygge och Richard Green från Australien. Det var på håret för Naersnes. I första racet fick han ett bensinläckage som hade kunnat sluta illa. De två avslutande racen kördes därför i pappa Odd Runes bil.
Per Stöldal, som är en av toppförarna i GT4, råkade välta en motorcykel över sig och bröt benet i veckan innan tävlingen. Det var dock aldrig på tal att han inte skulle åka på tävling! Hela teamet fanns på plats med Stöldal i rullstol. Kevin A Aabol, som körde STCC i fjol, kallades in som förare. Det var ingen lätt uppgift för Aabol att hoppa in i en ny bil, som dessutom hade problem med servostyrningen. Jag fick hela tiden ta i med båda armarna och jobba stenhårt. Jag blev ordentligt trött efter några varv, sa Aabol. Aabol gjorde sitt jobb och tog en trippelseger, men han var bitvis hårt pressad av Aksel Erik Bush, Alf Marius Loe Sandberg och Ådne Kollen.
I GT5 tog René Kvaerner en trippelseger och han jagades främst av Tron Lindalen och Thomas Hårajuvet. Remi Brendan Ödegård hade en problemfylld helg med en bil som inte ville vara med
Per Stöldal hade dessutom ordnat ett avtal med Tag Heuer som ställer upp med en klocka värd 50 000 kr i förstapris för den GT-förare, oavsett klass, som plockat flest poäng under hela säsongen. Inga heat får strykas!
Shortcarförarna bjöd som vanligt på spektakulär körning. Sivert S Johansen vann första racet och Steinar Solibakke Klev vann andra racet. I den mindre klassen för 600cc vann Julius Slatlem båda racen.
Formula Basic kördes ihop med danska Formel Ford Duratec. Det är betydligt snabbare bilar som körs med slicks. Det fanns vissa farhågor innan tävlingen att fartskillnaden skulle bli ett problem, men båda tävlingarna förlöpte utan incidenter. Daniel Lundgaard vann båda Formel Fordracen före Christian Rasmussen.
Formula Basic bjöd som vanligt på fin show med många omkörningar. Oliver Andersen, Marius Winås, Edward Sander Woldseth och Espen Tomten Östli var alla uppe i ledningen vid någon tidpunkt i racet. Östli drog det längsta strået till sist då han vann före Winås och Woldseth, trots att han körde med brutet ben! Han skulle lossa ett hjul förra veckan och sparkade då på fälgkorset varvid ett litet ben i foten gick av. Han var först tveksam till hur detta skulle gå, men eftersom det var kopplingsfoten gick det bra att köra ändå. Oliver Andersson bröt första racet sedan en bult till drivaxeln brustit. Han fick därför starta sist i andra racet. Han körde upp sig genom fältet och vann före Östli och Lars Solheim.
Seven Racing körde med ett väldigt begränsat startfält och Daniel Gustav Raastad vann båda racen. Även de historiska klasserna var färre än vanligt. Atle Ramberg vann båda heaten för de äldre bilarna och Mathias Havdal vann båda racen i det nyare heatet. Det kommer att bli desto fler historiska bilar på Rudskogen i augusti när det är fokus på just klassiska bilar.
Nu blir det sommaruppehåll för de norska klasserna.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se