STCC kom äntligen till start med sina elbilar efter allt trassel och bedrövelser, men premiären blev ändå ingen höjdare. De debuterade nämligen på en parkeringsplats i Göteborg där de skulle köra två och två på tid. Tävlingen lockade bara några hundra betalande åskådare i ösregnet. Mästarteamet PWR hade dessutom lyckats montera en bärarm fel varför Robert Dahlgren, som vann det första racet, blev utesluten… Det blev istället Jimmy Eriksson som tog den historiska första segern i STCC med en elbil. Dahlgren fick dock sin revansch när han vann det andra racet. Andra tävlingshelgen kördes på STCCs hemmabana, Ljungbyhed. Där blev det stor succé för Tobias Brink som tog en dubbelseger. Det var kaotiska race med mycket påkörningar och extraturer på gräsmattan…
Stadsracet i Helsingborg ställdes in och man körde därför en dubbeltävling på Ring Knutstorp i stället. Brinkteamet, med sina Teslor, dominerade på Ring Knutstorp. Jimmy Eriksson vann både första och sista racet och i de andra två racen vann Tobias Brink och Mikael Karlsson. Det innebar att Brinkarna redan hade sopat hem teammästerskapet inför finalen. De hann även med att köra på varandra under helgen!
Finalen kördes på Mantorp Park. Redan efter ett par kurvor vände Calle Bergman på Tobias Brink. Han gick baklänges in i en jordvall och mosade bilen. Kraften uppmättes till 20g. Där och då försvann alla chanser att ta SM-guld för Brink som kom till finalen som ledare. Teamkamraten Mikael Karlsson vann racet. Brinkteamet gjorde en heroisk insats och lyckades laga bilen till andra racet, men inställningarna gick inte att få till och Brink hängde inte med i sista racet som vanns av Eriksson. Karlsson slutade tvåa och därmed var det han som tog hem SM-guldet! Den 52-årige veteranen kom in i teamet för att stötta finanserna, medan det var tänkt att Eriksson och Brink skulle göra upp om guldet. Eriksson tog silver och Brink brons. Regerande mästaren Dahlgren fick nöja sig med fjärdeplatsen.