2021 blev ett återhämtningens år efter det katastrofala 2020 med pandemin. Dock fanns det tydliga spår även under årets säsong att livet långt ifrån har återgått till det normala. Det blev också tydligt att STCC och Porsche glider alltmer ifrån varandra. Utåt sett håller båda god min, men vid en närmare betraktelse har de väldigt olika syn på hur racingen skall bedrivas, på gott och ont… Det finns ingen gemensam mästerskapsserie längre, utan varje tävling står på egna ben och så räknas mästerskapen ihop när säsongen är över. Det kommer nog tyvärr att dröja innan vi ser en gemensam satsning där alla strävar mot alla mål…
Årets säsong var tänkt att starta på Ring Knutstorp, men redan där skar det sig… Arrangören ville flytta tävlingen till hösten, med förhoppningen att de skulle få köra med publik. Porsche tyckte inte att det var en bra idé varför de körde sin premiär på Ring Knutstorp i alla fall och Ginetta hängde på.
STCC valde att köra sin premiär på Ljungbyhed, som är ett gammalt militärt flygfält. Banan är platt och det finns inga naturliga ”hinder”. Anläggningen är bas för STCC, Radical och V8 Thunder Cars, men den var långt ifrån klar. Det var mycket som inte fungerade, men tävlingen kunde i alla fall genomföras. Porsche körde på Anderstorp i juni och STCC i september. STCC körde i Fällfors medan Porsche körde i Falkenberg och Rudskogen. De enda gemensamma tävlingarna var Karlskoga och Mantorp och då blev det väldigt trångt med många klasser. STCC avslutade året med final på Ring Knutstorp och arrangören fick rätt; de fick köra med publik och de hade väldigt tur med vädret.
Årets STCC blev aldrig riktigt spännande, Robert Dahlgren och PWR var allt för överlägsna för det. Dahlgren vann de två första heaten i de fem första tävlingarna under året och han var snabbast i kvalet alla gånger utom en. Under året blev han dessutom den föraren som har vunnit flest lopp i STCC genom alla tider (46 st). Dahlgren kunde avgöra mästerskapet redan under den näst sista tävlingshelgen. Dahlgrens teamkamrat, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, radade upp pallplatser under året, men blandade dessa med lite sämre resultat. Tack vare två segrar i slutet av året lyckades hon till sist ta silvermedaljen. Tobias Brink tog en seger i Skellefteå och blev trea i SM.
Veteranen Mattias Andersson gjorde sin största satsning någonsin när han köpte in världsmästarbilen från Lynk & Co. Dock såg STCC till att fylla bilen med så mycket bly att den aldrig skulle kunna bli konkurrenskraftig. Andersson gav sig dock inte så lätt. Efter en kanonstart lyckades han ta ledningen på Ljungbyhed och ta en seger! På hemmabanan Mantorp Park gjorde han två grymma uppkörningar, resten av året handlade mest om påkörningar och en för tung bil som var svår att hantera. Andersson är i alla fall den förare som har kört flest STCC-tävlingar någonsin – 282 st och 21 säsonger i STCC! Andersson siktade på medalj, men det blev en femteplats till sist.
Brinkteamet hade ingen fast förare för sin andrabil, varför det blev flera olika inhoppare under året. Bäst lyckades Kevin Engman som vann Kanonloppet i Karlskoga. Syskonen Jessica och Andreas Bäckman körde var sin helg. Andreas lyckades ta pole på Mantorp, men i racen misslyckades han totalt medan Jessica rundade av helgen i Anderstorp med att komma tvåa.
Lestrup Racings unge förare, Robin Knutsson, lyckades vinna i Anderstorp och Mikael Karlsson vann det avslutande racet på Ring Knutstorp.
Cupra Dealer Team – PWR Racing vann teammästerskapet före Lestrup Racing Team och Brink Motorsport. Mattias Andersson vann privatförarcupen före Isac Aronsson och Albin Wärnerlöv.