Mattias Ekström vann STCC 1999
Masskrock och många protester gjorde att 1999 års STCC fick en skandalös avslutning på Mantorp Park. Det var liksom inte slut när tävlingarna var över. Utan protester och skriverier kring finalen fortsatte i månader. Resultaten stod trots detta fast och unge förartalangen Mattias Ekström, SMK Hedemora, i en Audi Quattro A4 korades som Svensk Mästare. - Mattias är anställd för att vinna STCC, sade stallchefen Tommy Kristoffersson och stack därmed fram hakan när premiären kördes på Mantorp.
- Jag anser att han är lika bra förare som Fredrik Ekblom och Tommy Rustad och vi skall se till att Audin är en vinnarbil i Mattias händer. Tommy lyckades med sin målsättning trots alla protester, fula påhopp under säsongen och finaldagen mot KMS-teamet. Detta var tredje gången gillt för Mattias i STCC-serien.
Han kom med i serien 1997 i en Volvo 850 TWR i "The Young Driver of the Year" där Picko Troberg var stallchef. Då tog Mattias hand om silvermedaljen. 1998 bröt han med Picko och körde i Stig Blomqvist stall med en Ford Mondeo. Det gick inte lika bra och det slutade med en åttondeplats.
Ny bil och nytt team blev det till årets säsong då Mattias fick en sits hos Tommy Kristofferssons Audi-team. Mattias inledde året starkt och efter sex deltävlingar ledde han efter bl.a. tre segrar, två andraplatser och en tredje. Hade sedan lite sämre flyt och tappade sin ledning när två race återstod. Men Hedemoraföraren kom igen i finalen på Mantorp och kunde efter en seger och en andraplats säkra sitt första SM-guld.
Mattias mästerlig
Dessa rubriker kunde man läsa i tidningarna efter premiären på Mantorp då Mattias inledde säsongen för sitt nya Audi-team med en tredjeplats och en seger. I första heatet var det till sist regerande mästaren Fredrik Ekblom som tog hand om segern sedan han kört ikapp och förbi Tommy Rustad, som slutade tvåa. Längre bak i fältet började Mattias att röra på sig och körde om och ifrån de båda Volvo-förarna Jens Edman och Janne "Flash" Nilsson, upp till en tredjeplats.
Det andra loppet blev mot slutet en fight mellan ungdomarna Jens och Mattias. I inledningen av loppet var det en kvartett i täten bestående av Jens, Janne "Flash", Thomas Johansson och Mattias. Hedemoraföraren tog sig sedan förbi både Janne och Thomas i depåkurvan och tog upp jakten på Jens.
När några varv återstod kunde Mattias ta sig förbi Jens som tappade fart på grund av utslitna däck. Även Janne "Flash" hade slitna däck och fick släppa tredjeplatsen till Ford-föraren Thomas. "Flash" tappade ytterligare placeringar och slutade sexa. En fantastisk körning gjorde Fredrik Ekblom som körde upp sig från sista till en fjärdeplats i mål. Detta innebar att Mattias tog ledningen i SM-tabellen med två poäng tillgodo på Fredrik.
Många smällar på Knutstorp
Det blev mycket plåtskrammel när STCC-förarna gjorde upp på Ring Knutstorp. Värst råkade Hubert Bergh ut för, då han för andra racet i rad skrotade sin Honda, denna gången i andra heatet. Efteråt var det en besviken Hubert som ansåg att dessa smällar gjorde stora hål i plånboken och hotade med att hoppa av. Så blev det inte kan vi redan nu tillägga. Även för andra förare blev det en kostsam helg i Skåne. Men några som klarade sig bra var Mattias och Janne" Flash".
Mattias tog starten i första heatet och ledde ändra fram tills målflaggan föll. Bakom tog Fredrik Ekblom hand om andraplatsen följd av Hubert Bergh, som gjorde sin första säsong i STCC.I det andra heatet kraschade Hubert så illa att loppet rödflaggades och startades om. Då tog "Flash" ledningen och höll den sedan ända in i mål. Bakom honom var det trångt och bl.a. blev Fredrik Ekblom bortvänd. Han gjorde en ny fantastisk uppåkning till en sjundeplats i mål. Mattias hade nu intagit andraplatsen och höll den lätt in i mål följd av Carl Rosenblad i en Nissan. Det gjorde att Mattias ökade ut sin ledning i tabellen till Fredrik och "Flash" seger innebar att han tagit sig upp på en tredjeplats.
Rustads första seger
Tommy Rustad, Norge, var innan serien drog igång en av favoriterna till STCC-titeln då han 1998 var bäste privatförare i BTCC. Inledningen för norrmannen har inte blivit vad man tänkt sig. Men på Gelleråsen slog han till och från pole position tog han ledningen och vann första heatet följd av Mattias och Fredrik.
I det andra heatet hade Mattias pole position och förvaltade den lika bra som Rustad och vann. Bakom gjorde återigen Fredrik Ekblom en kanonkörning. Från tolfte plats till en andra i mål, endast 0.4 sekunder efter Mattias. Trea var Hubert Bergh som stod bredvid Mattias i första ledet. Både "Flash" och Rustad blev utan poäng då båda tvingades bryta. Det innebar att Mattias ökade ytterligare på sin ledning i tabellen till Fredrik och ny trea var Rustad med "Flash" på fjärde.
Nya smällar på Anderstorp
Fredrik Ekblom, BMW och de båda Audi-förarna Mattias och Tommy hade en tuff uppgörelse på sista varvet som innebar att samtliga tre blev utan poäng. Först vände Fredrik på Mattias i ingången till kurvan efter "flygrakan" som gjorde att han fick vänta tills alla passerat och slutade som 23:e man i mål.
Det var inte slut på det för strax innan mål körde Tommy Kristoffersson på och av Fredrik. Båda fick sedan 30-sekunders tidstillägg för sina påkörningar och slutade på 20:e respektive 21:a plats. Längst fram i täten var det norrmannen Tommy Rustad som höll i taktpinnen. Han hade pole position i båda racen och gjorda inga misstag utan vann ganska enkelt. Första heatet med fem sekunder till godo på Jens Edman och i det andra med tre sekunder före Fredrik Ekblom.
Tyvärr blev Mattias poänglös även idet andra racet. Poänglös blev också Janne "Flash" som inre kunde ställa upp efter en våldsam krasch under fredagens fria träning. När sedan Edmans bil inte startade till andra heatet blev det lite poäng till Volvoteamet. Detta gjorde att Fredrik åt in på Mattias försprång och Rustad klättrade åter upp på tredje plats följd av Edman. "Flash" föll däremot ned till en åttondeplats.
Ekblom tar in
På Falkenbergsbanan blev det snabb och fin racing och det gynnade såväl Ekblom som Nissan-teamet. Fredrik vann första racet med Jens Edman hängande bak i kofångaren. Tredjeplatsen tog Mattias följd av Hubert Bergh. Det andra racet blev en fullträff för Nissan-teamet då man tog en dubbelseger genom Carl Rosenblad och Tommy Rustad. Rustad åkte på en punktering när ett knappt halvt varv återstod och kunde precis ta sig över mållinjen när Janne "Flash" kom farande och tog tredjeplatsen.
Jens var nu fyra, efter att ha blivit stängd av stallchefen "Flash", följd av Fredrik och Mattias. Därmed hårdnar det till i täten av SM-tabellen och Mattias ledning har krympt till en poäng till Fredrik och Rustad är endast 13 poäng efter Fredrik. Fortsättningsvis blev det denna trio som fightades om medaljerna.
Dubbelseger av Rustad
När man återkom till Anderstorp för andra gången detta år handlade det i stort sett bara om en förare, norrmannen Tommy Rustad och hans Nissan Primera. Tommy hade pole position i båda racen och kunde därifrån ta ledningen och köra hem två "lätta" segrar. I första heatet var Janne "Flash" tvåa och Mattias trea medan Fredrik Ekblom blev avknuffad redan i första kurvan. Denna gång var Carl Rosenblad "den skyldige".
Rosenblad hjälpte till att fixa dubbelt Nissan i topp då han blev tvåa i det andra heatet följd av Fredrik och "Flash". Rustads dubbelseger innebar att han nu gick upp i SM-ledningen med elva poäng tillgodo på Mattias och Fredrik är trea.
Tommy Rustad hade nu fatt upp tempot på sin Nissan och på den fina Arctic Circle Raceway i nordnorska Mo i Rana tog han åter två överlägsna segrar. Rustad var åter snabbast på träningen och hade pole position i båda heaten. I det första heatet tog han starten följd av teamkompisen Carl Rosenblad och Jens Edman som gjorde en kanonstart från sjätte rutan. De höll sedan sina placeringar in i mål medan Fredrik blev femma och Mattias sexa.
I det andra heatet spräckte "Flash" en ny Nissan-dubbel genom att bli tvåa efter en tuff duell med Carl Rosenblad genom de första kurvorna. Fredrik blev nu sexa och Mattias sjua. Därmed hade Rustad ett försprång med 41 poäng på Mattias och Fredrik som delade andraplatsen inför finalerna på Mantorp.
Ett sorgligt slut
Efter många fantastiska fina fighter under året får man nog säga att finalheatet blev ett litet sorgligt kapitel i 1999 års STCC-historia. Vem "busen" egentligen var är inte så lätt från åskådarplats att se och uttala sig om. Men frågan är den om inte starten/startmetoden har lika stor del i kraschen som Mattias, då de bakomvarande får upp en högre hastighet och därmed ser till att det blir trångt med 4-5 bilar i bredd.
Synd med detta efterspel och att det inte blev racing ända in över mållinjen. Trots allt får man säga att Mattias blev en värdig mästare då han vann första heatet säkert. Fredrik Ekblom fick inte plats i första kurvan, då tre bilar var i bredd, utan hamnade utanför i gräset och kom upp som sista man. Körde sedan upp sig till en tredjeplats i mål. Rustad fanns längre bak i fältet och var inblandad i ett par incidenter samt ett stop-and-go-straff och blev poänglös.
Allt skulle avgöras i sista heatet och därmed var det ingen som gav sig frivilligt. Den därmed lite konstiga starten då Carl Rosenblad körde sakta fram mot grönljuset medan andra och tredje ledet ökade sin fart. När ljuset slog om blev det väldigt trångt och då kommer knuffarna när bilarna flyttar sig sidledes. Att Rustad hade bråttom att komma fram förstod man då det gällde att vara före Mattias in i första svängen.
Rustad fick en knuff av Mattias och sedan var det hela i gång och drygt tio bilar blev inblandade. I omstarten tog Mattias ledningen följd av Fredrik och Jens Edman. Fredrik tog sig snabbt förbi Mattias och några varv senare gjorde Jens detsamma. Men Mattias tog snart tillbaka sin andraplats. Där kunde han sedan ligga då mästerskapet var hans och Fredrik Ekbloms seger innebar en silvermedalj för honom. Tommy Rustad, som inte kom till omstarten, fick nöja sig med bronsmedaljen.
Norskt Synsam Cup
Privatförarna körde i samband med SM-serien Synsam Cup. Där var det två norrmän och en svensk som slogs om de tre topplatserna. Inför finalkörningarna på Mantorp var det fördel för norrmannen Kim Esbjug i en BMW då han hade tre poäng till godo på svensken Per-Gunnar "Peggen" Andersson.
I första heatet vann " Peggen" och han tog därmed över ledningen i cupen före Kim och trea var Tord Linnerud. "Peggen" hade nu 27 poängs ledning inför sista heatet. Han kunde bara bevaka Kim Esbjug och vara sämst femma i mål. Men som alltid då allt ser ljust och enkelt ut kommer bakslagen.
På det sjätte varvet tappade "Peggen" bakhjulet på sin BMW och tvingades bryta. Därmed kunde Kim Esbjug ohotat vinna Synsam Cup. "Peggen" blev tvåa och Linnerud trea med sin andraplats i sista heatet. Nämnas kan att Kim var den ende som tog poäng i samtliga deltävlingar och det är mycket starkt gjort. "Peggen" däremot var poänglös i tre race men hade i stället hela åtta segrar mot Kims tre. När det gäller SBF:s Märkesmästerskapet blev det Nissan som tog hem det med 192 poäng. Tvåa var Audi,189 och Volvo blev trea med 166.
Morgan Björk