Nilsson mästare 1996

''Flash'' STCC-mästare 1996

- Med den tävlingsbilen och det teamet jag har, så skall jag också vinna SM. Det kan förefalla stora ord som Jan "Flash" Nilsson, Karlstad, yttrade inför STCC-serien som gällde Svenska Mästerskapet. "Flash" Nilsson har aldrig varit feg, varken på banan eller i sina uttalanden, utan deklarerat rakt ut vad han tänker och tycker. Jan Nilsson lyckades också i sina föresatser, även om orosmoln dök upp över honom vid åtminstone ett tillfälle under säsongen.

STCC (Swedish Touring Car Championship), blev en betydligt tuffare racingklass 1996 jämfört med 1995.

Flera touringbilar byggdes, eller hämtades från det starka brittiska mästerskapet. Jan kom i en av Volvos 850-modeller brittiskbyggda tävlingsbilar. Thomas Johansson, Forshaga, ställde upp i en mycket potent BMW 318is, Jan Brunstedt, Täby, anmälde sig i en tävlingsversion av Opel Vectra, Elisabeth Nilsson, Karlstad, hade också en brittiskbyggdracerbil en Ford Mondeo. Dessutom anmälde sig Nigel Smith till SM i en Opel Vectra. Nigel har ett förflutet som proffsförare i det brittiska standardbilsmästerskapet, BTCC.

Men majoriteten av de 20 bilar som ställde upp i SM fanns redan körklara i Sverige. Det var förare som antingen dubblerade mellan SM och SSK-seriens Etab Data Cup, eller hade ett förflutet i den senare klassen.

Jan, Thomas eller Nigel?

I förhandstipsen inför premiärtävlingen på Mantorp Park den 11 maj, nämndes tre namn allt oftare, Jan "Flash", Thomas och engelsmannen Nigel.

Det var bäddat för en tuff kamp och det blev det också, men bara i fem varv. När Thomas jagade Jan "Flash" som värst, tappade plötsligt bilen orken. När Jan gick i mål i första tävlingen hade Thomas redan brutit med ventilfel i motorn.

Nigel kom tvåa i premiären före Jan Brunstedt och den stora överraskningen Eric Persson från Katrineholm. Eric hade nämligen endast kört en enda tävling i sin snabba Mercedes innan SM-premiären. Han debuterade i bilen SSK-premiären där han kom 11:a.

Lördagens premiär på Mantorpsbanan följdes av deltävling två på söndagen. Frågan var om Thomas skulle komma till start, eller ej?

Cirkus Thomas

Den trasiga motorn gick inte att åtgärda på platsen, men efter diverse telefonsamtal hittade man en tävlingsmotor i Halland. Thomas och hans team jobbade hela natten och fick bilen klar till söndagens tävling. Thomas fick starta sist. Forshagaföraren var revanschsugen där han satt i sin bil i kön. Det var mycket vilja i hans körning när han bokstavligen blåste om konkurrenterna mot en plats på prispallen.

För när loppet flaggades av, hade Thomas också kört rakt igenom hela startfältet upp till en tredjeplacering! Etta var än en gång Jan Nilsson och tvåa Nigel Smith.

Packade och reste

STCC-cirkusen kom till klassiska Gelleråsbanan i Karlskoga den 9 juni. Tävlingshelgen i Karlskogaomfattade endast en deltävling. Dramatiken startade faktiskt långt innan tävlingen, under tidsträningen. Nigel Smith hade problem med sin bil och teamet jobbade febrilt med att få bilen klar till tidsträningen. Man fick den också klar. Men efter det att tävlingsledningen släppt ut förarna, stängt utsläppsgrinden och tidsträningen hade inletts på banan. Smith kom något senare till utsläppet och då var grinden stängd.

På Gelleråsbanan ligger maskindepån på utsidan av banan, med ett insläpp rakt in på tävlingsbanan. Smith vägrades av säkerhetsskäl att köra inpå banan. Engelsmannen protesterade men vann ingen framgång och då hotade han med att packa ihop och resa hem till England. Tävlingsledningen ändrade inte beslutet. I detta läge gick flera av konkurrenterna in och vädjade till Nigel att stanna kvar och starta sist i tävlingen.

- Du har alla chanser att bli den store publikfavoriten här om du åker upp igenom fältet, försökte man bland annat. Nigel hade emellertid bestämt sig, han packade hela sitt team och lämnade Karlskoga. Kanske var han innerst inne lite besviken på sig själv, att han inte uppfattat situationen. Teamet kunde ju ha rullat ut bilen till bandepån på insidan, fixat det sista och startat därifrån sin tidsträning.

- Man kan inte ändra på säkerhetsföreskrifterbara för att föraren är känd, kommenterade tävlingsledningen, som också fick stöd av övriga förare i sitt beslut.

Smällen

I Karlskoga var förväntningarna stora införtävlingen. Givetvis hoppades publiken på någon av värmlänningarna, Jan "Flash" eller Thomas. Svaret kom direkt efter start, det blev en värmlänning som tog ledningen efter Tröskurvan, nämligen Elisabeth Nilsson i sin Ford Mondeo.

Men i bagageluckan "låg" storebror Jan och lurade likt ett rovdjur på sitt byte. En bit efter jagade Mikael Dahlgren, Thomas Johansson, Hasse "Z" Berglund och övriga gänget. Bilarna kom upp mot Ejes kurva, som oftast kallas Järnkurvan, Elisabeth och Jan kom igenom, men sedan förvandlades kurvan till en slarvig uppställningsplats för bilar. Friskusen Hans "Z" satsade allt upp mot den svåra hårnålskurvan men började inbromsningen för sent. Framför honom påbörjade Mikael Dahlgren svängen, när det small. Efter Berglund matade bilarna på och det hela slutade i en serie av krockar och massor av förstörd plåt.

Alla som kom efter Dahlgren och Berglund drabbades. Den som hade mest tur var Eric Persson, som på något oförklarligt sätt kom igenom med minimala skador på bilen. Den tilltrasslade situationen löste upp sig. Mikael och Håkan Malmborg, Bålsta, blev kvar på platsen, men deras bilar hindrade inte fortsatt tävlande. Hasse "Z" kom också loss och fullföljde loppet, för att efter målgång mötas av en mycket arg Mikael, som redan var på väg till domaren med en protest. Tävlingsdomarna uteslöt också Hasse "Z" för vårdslös körning.

Under tiden hade Janne visat lillasyster vem som är äldst. "Flash" kunde ganska enkelt köra hem ytterligare en seger. - Jag försökte men kunde inte hålla honom bakom mig, hade ingen chans i längden, förklarade Elisabeth på presskonferensen efteråt.

- Han åkte helt enkelt snabbare än vad jag gjorde. Elisabeth Nilsson visade emellertid än en gång att de svenska racingtjejerna har en gedigen utbildning, och visst kan vara med i de stora tuffa klasserna. Karlstadstösen, som blev tvåa, gjorde också säsongens bästa resultat. Trea i mål blev dagens "turgubbe", Eric Persson. Eric skakade på huvudet efteråt, och konstaterade:

- Jag kom förbi alla smällar, men jag vet inte riktigt hur ...Thomas Johansson gjorde än en gång en uppåkning, efter krascherna, och slutade fyra i mål.

Nilsson igen

Västkustloppet i Falkenberg den 6-7 juli var nästa anhalt. Den här gången gällde det åter två deltävlingar, lördag och söndag. Elisabeth och Jan Nilsson skulle än en gång inta huvudrollerna. Jan för att han var snabbast och vann lördagensdeltävling, den fjärde i SM-serien, före Jan Brunstedt och Thomas Johansson. Men det kom att bli Elisabeth man talade om vid Falkenbergsbanan denna lördag.

"Bettan" körde av banan på den högsta punkten på banans baksida, och hamnade ute i en åker med halvhög säd. Trodde hon själv och alla andra som såg avåkningen. Det var bara det att bilen stannade aldrig i åkern. Över 100 meter "surfade" Forden baklänges på de knähöga axen. Elisabeth satt maktlös och såg hur asfaltsslingan försvann allt längre bort. I nästa sekund hördes ett brak och bilen försvann ur allas åsyn. Bilen hade bokstavligen landat i en grusgrop, över 100 meter från avåkningsplatsen.

- Usch ja, det var en färd jag aldrig vill göra om, kommenterade Elisabeth efteråt. Hon var givetvis rejält omtumlad efter den brutala landningen i gropen, men helt oskadd. Nästan helt oskadd var också tävlingsbilen!

Fyra delsegrar på lika många tävlingar för "Flash". Det här såg ju ut som att gå på räls för Volvoteamet. När bilarna ställde upp för söndagensrace stod "Flash" i femtestartled, på tionde rutan. När man körde dubbeltävlingar vändes nämligen startordningen för de tiofrämst i andra heatet. Detta är en mycket omdiskuterad regel, men den har tillkommit för att ge söndagspubliken lite extra spänning i form av uppkörningar igenom fältet.

Jakten

Det blev åter en jakt igenom startfältet mot prispallen för de snabbare STCC-bilarna, och den jakten leddes av Thomas Johansson och Jan Nilsson i nämnd ordning. Men plötsligt gick Janne i depå med punktering på ett däck. Därmed var segersviten bruten. Nu vann Thomas efter en bländande uppåkning, före Mikael Dahlgren och Eric Persson.

Falkenbergshelgen blev också ganska lyckad för 1995-års Svenske Mästare, Georg Bakajev, Borås. Bakajev hade fått ordning på sin bil och körde till sig två fjärdeplaceringar.

Tjuvstart

Den 3-4 augusti stod Hyllinge MS och Ring Knutstorp som värd för SM-serien. Janne "Flash" och Thomas gjorde än en gång vad som väntats av dem under lördagstävlingen. De tog hand om första- respektive andraplatsen. Mikael steg än en gång upp på prispallen som trea och fyra var Eric.

Precis som i Falkenberg hände det saker vid den omvända startordningen på söndagen. Janne stod åter på 10:e startrutan i femte ledet, och när det pacecar-ledda fältet släppte starten, sköt Volvon som ett spjut igenom startfältet. Domaren markerade tjuvstart och "Flash" fick en "stop-and-go"-skylt, och därmed var segerchanserna borta.

- En synnerligen bra start, hävdade "Flash" efteråt. Men som alltid i sportens värld är det domarens ord som gäller. Thomas "Mr uppkörning" Johansson höll show på banan. Thomas blåste förbi samtliga konkurrenter framför sig, utom Mikael Dahlgren.

- Det var svettigt att hålla honom bakom sig, men det lyckades till sist, sa en lycklig Mikael efterracet.

BANRACING SM

Jan Brunstedt kom på tredje plats och Elisabeth Nilsson på fjärde. Ytterligare en inblandad part skall gratuleras efter racet, nämligen arrangörsklubben Hyllinge MS. Tävlingen drog nämligen den största publik på många år runt Ring Knutstorp.

Finaldramatik

Den 17-18 augusti var det dags för SM-final på Kinnekulle Ring. Klart var det att endast en förare kunde stjälpa Jan "Flash" Nilssons planer på SM-guld, nämligen Thomas Johansson. Förutsättningarna var nämligen den att två deltävlingar skulle strykas, men inte någon av de bådafinaltävlingarna på "Ringen". Dessutom delades det ut dubbla poäng i söndagens finalrace.

Janne kunde avgöra hela tillställningen redan på lördagen, om han vann. Det var också många som trodde att SM-guldet var klart när "Flash" tog ledningen efter starten. Men han var inte säker där framme för bakom honom jagade Hasse "Z". Han är alltid farlig på Kinnekulle Ring och hans BMW med Volvomotor tycks också passa bra på denna tekniskt svårabana.

Varven rullades på och allt såg klart ut, för Janne. Men plötsligt väckte speakern, L G Nilsson alla som tyckte racet började bli enformiga. - "Flash" går i depå! Det är fem varv kvar av racet! Det blev febril aktivitet i bandepån hos Volvo. Vänster framhjul byttes och Jan åkte ut på banan igen.

Ny kamp

Hasse "Z" ärvde ledningen, men bakom honom hade Eric Persson kommit ikapp, och bokstavligen jagade göteborgaren varje meter runt Kinnekulle. Eric hann nästan upp Hasse när bilarna sida vid sida korsade mållinjen. "Z" var emellertid först, Eric tvåa och Mikael Dahlgren trea före Thomas. Janne "Flash" nia i mål, medförklaringen:

- Jag åkte på en kantsten och kände obalans i vänster framhjul. Jag föredrog att gå i depå och byta hjul i stället för att riskera tvingas bryta tävlingen. Det syntes på de närvarande journalisterna att inte alla riktigt trodde på Janne den här gången. SM-guldet var nämligen helt öppet inför söndagens finaltävling.

Inga hjulproblem

På söndagen stod "Flash" i första ledet i den omvända startordningen, konkurrenten om SM-guldet. Thomas hade sin plats i fjärde ledet jämte Mikael. Det blev som väntat "Flash" som tog initiativet och gick upp i ledningen. Jan Brunstedt fick andraplatsen så småningom före en vilt jagande Thomas som hade Mikael bakom sig. Årets stora överraskning i SM, Eric Persson, tvingades bryta redan på fjärde varvet av de 30 som skulle köras. Janne skaffade sig en klar ledning i loppet. Han kunde köra ostört där framme, medan konkurrenterna hade varandra att slåss emot. De sista tio varven var det endast ett haveri som skulle kunna stoppa Jan, och han slog av lite grand på takten för att köra ännu säkrare.

Janne vann sin sjätte delseger och SM-guldet. Efter honom kom Jan Brunstedt, Thomas, Mikael, Hans "Z" och Georg Bakajev i mål. Hemmaföraren Anders Svensson, Lidköping, låg bra till i tävlingen, men tvingades ge upp på 18:e varvet. Det här var Jan "Flash" andra SM-guld i banracing. Tidigare i karriären har han tagit guld i Formel 3. Karlstadföraren nådde ytterligare en framgång när han några veckor senare blev totaltrea i Renault Spider Eurocup, som körs parallellt med Formel 1 i Europa.

Olle Karlsson

Design by Bloms IT