Riksmästerskapet för Historisk Racing hade sin årspremiär på Kinnekulle Ring med Stockholms Sportvagnsklubb som arrangör.
Det var ett härligt sommarväder hela helgen och de 115 förarna trivdes gott i solskenet.
1000cc Cupen
1000cc Cupen hade fått ihop ett bra startfält till premiären med 19 bilar på griden. Regerande mästaren Jonas E Pölda hade bevarat formen från i fjol och han vann första racet från pole utan problem. Per Ola Persson startade från andra rutan, men i racet fick han till sist ge sig för Roger Håkansson som tog andraplatsen före Persson. Pölda vann även det andra racet utan problem, men bakom honom blev det en ny fight mellan Persson och Håkansson. Persson tog i så att inte banan räckte till. Han tacklade en däckstrave och bucklade till hela sidan, men han lyckades ändå hålla sig kvar i fighten och till sist gå segrande ur den striden när han tog andraplatsen före Håkansson.
Äldre Standardvagnsheatet
Det äldre standardvagnsheatet, med bilar före 1965 fick slås ihop med de nyare standardvagnarna, upp till 1971 för dem som hade bilar under 1300cc. De flesta bilarna i heatet hade just 1300cc i sina motorer. Peo Norén tog starten från pole och ledde klart tills han drabbades av mekaniska problem och tvingades parkera efter halva racet. Anders Jensen hade en omvänd resa. Han startade från andra rutan, men hade svårt att hänga med i början på kalla däck. Han var bara sjua efter första varvet, men sedan började upphämtningen och han kunde korsa mållinjen först av alla med sin Ford Escort GT i 71-klassen. Han följdes närmast av tre kojor före 1965 där Per Skårner vann före Joakim Frid och Kevin Bengtsson. Det blev samma scenario i andra racet där Jensen återigen tappade i början, men avslutade med seger före en ny trio med gamla kojor där Bengtsson vann före Mikael Mattsson och Christer Folkesson.
Nyare Standardvagnsheatet
I det nyare standardvagnsheatet samsades Standard och GT-bilar mellan 1966-1971 över 1300cc med slicksbilarna från 1972-1990. Med sin slicksförsedda Opel Kadett GT/E hade Claes Andersson en ganska enkel resa till segern, men han jagades av sina tre söner samt Jari Konola och Conny Ljungfeldt. I det första racet vann Andersson före Konola och Josef Viktorsson och i andra vann han före Arvid Viktorsson och Konola.
GT-1965
I heatet för GT-bilar före 1965 tog Rolf ”Myggan” Nilsson pole knappt före Reine Bergström, men i racet blev rollerna omvända. Bergström vann båda racen före ”Myggan” och Palle Birkelund Pedersen, men i andra racet fick ”Myggan” ett tidstillägg och bytte då plats med Pedersen på pallen.
Formel Vee
Formel Vee har glatt oss med stora startfält de senaste åren, men tyvärr var det glesare än vanligt just i denna tävling. Men trots färre bilar var det ingen brist på spänning! B och C-klasserna körde i var sina heat.
Anders Bertilsson startade i pole i B-heatet, men Magnus Rugsveen var snabbast iväg och tog ledningen. Tyvärr fick Rugsveen problem med kopplingen och tappade fart. Bertilsson övertog ledningen, men han jagades av Fredrik Häger. Rasmus Bencsik hade startat sist, efter en dispyt om hans brandsläckare som löstes inför racen. Han jobbade sig upp genom fältet och vann med några meter tillgodo på klungan med Bertilsson, Häger och Rugsveen.
Rugsveen tog ledningen även i andra racet, men återigen föll han tillbaka med kopplingsproblem. Bencsik övertog ledningen, men han uppvaktades snart av Häger, Johan Piwell och Jari Korhonen. Dessa hade en gastkramande kamp där de bytte positioner. Det fick sin upplösning några varv från mål när Korhonen och Häger krokade ihop och flög av banan! Heatet rödflaggades och startades inte om, då tiden nästan var ute. Korhonen blev utesluten och Häger utropades som vinnare före Piwell och Bencsik. Det var Hägers första seger i Formel Vee.
C-klassen ville inte vara sämre och de bjöd på helgens bästa fighter. Pontus Bencsik startade från pole, men det var en stenhård kamp från start till mål mellan Bencsik, Jan Lindqvist, Johan Lund och Robert Lindholm. De bytte positioner hela tiden och det var omöjligt att förutse vem som skulle vinna. Racet avgjordes när Hans Hillebrink körde av banan och tvingade ut säkerhetsbilen. De hann inte bärga Hillebrink innan tiden var ute och slutresultatet blev därmed att Bencsik vann före Lindqvist, Lindholm och Lund.
Det andra racet var precis lika spännande. Det var samma kvartett som utkämpade en spännande kamp med många omkörningar. Bencsik ledde med några meter på sista varvet, men Lindqvist lyckades med en sista kraftansträngning ta sig förbi och vinna före Bencsik och Lindholm. Lund tog i lite för mycket och körde av några varv från mål, men han hade så stor marginal ned till nästa förare att han kom igång igen och tog fjärdeplatsen.
Formel Ford
Regerande RHK-mästaren Nicklas Nilsson tog pole i Formel Ford-heatet. Han vet att i år är det han som är jagad men han lovade att göra vad han kan för att försvara sin titel. Det började bra, för Nilsson tog ledningen och han ledde hela vägen till målet i första racet. Peter Carlsson kom tvåa och Anders Lofthammar trea. Nilsson höll undan och vann även det andra racet före Carlsson. Bengt Lofthammar kom trea. Det var lite revansch för honom då han tvingades bryta det första racet. Hans Hillebrink och Bo Paulson körde i klassen för Formel Vee med dubbelförgasare och de tog var sin seger.
Formula Slicks
Torgny Johansson var ensam om att köra i F2-klassen i heatet för Formula Slicks. Det blev en enkel resa till dubbelseger i båda racen. Då var det i stället kamp mellan F3-förarna. Thomas Rådmyr kom tvåa totalt och han vann F3-klassen före Peter ”Lill-Orsa” Bohlin och Björn Johansson. I andra racet vann Bohlin F3-klassen före Rådmyr och Håkan Tagesson.
Nästa tävling är Velodromloppet Historic GP som körs på Gelleråsen Arena den 15-16 juni.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se