Michael Haflidason SSK-mästare
Michael Haflidason Häussler från Skepplanda knep flest poäng i SSK-serien och blev därmed SSK-mästare 2020.
Michael Haflidason Häussler från Skepplanda som tävlar för KAK blev mästare i VolvoCupen 2020 med sin Volvo 850. Michael vann sex av åtta race under säsongen och körde in hela 760 poäng, trots att vi fick ställa in två race i maj på grund av covid -19 (Mantorp och Kinnekulle). Därmed tog han flest poäng av alla förare i hela SSK-serien och krönte finalhelgen på Kinnekulle den 3-4 oktober med att lyfta den största pokalen av dom alla, nämligen den som SSK-mästare 2020. Michael vann även dom två avslutande finalracen och sa så här efter att titeln var säkrad:
Otroligt skönt, detta var målet för hela säsongen, att vinna både VolvoCupen och köra hem SSK-titeln 2020. Det har varit en bra säsong med flera jämna fajter, men jag har hela tiden legat topp tre och plockat mycket poäng.
Nu under vintern ska ja fortsätta min satsningen på virtuell bilsport och till säsongen 2021 är förhoppningen att få till en STCC-styrning.
Men nu vet ja att en regerande SSK-mästaren har rätt att tävla med startnummer noll, så ett inhopp i VolvoCupen är inte otänkbart ?
Även om Michael vann dom två avslutande racen i VolvoCupen var det inte utan kamp. Filipe Skagerfält, Volvo 940 stretade emot så mycket han orkade i regnet, och även om han hotade Michael ibland så sluta han tvåa i race 1. En annan förare som kämpade var Kevin Rikardsen, Volvo S60 som äntligen fick ordning på alla barnsjukdomar på sin nybyggda bil. Kevin gjorde sin bästa insatts och körde i mål som trea. Äntligen lite framgång! I Race 2 var det åter ny kamp i toppen mellan Michael och Filipe, men den nykorade SSK-mästaren trivs att köra i regn så han for iväg mot ny seger, före Filipe som åter blev två. Sanna Andreasson, Volvo 850 gjorde ett bra race och körde i mål som trea.
Topp tre VolvoCupen 2020: 1:a Michael Haflidason 760 poäng, 2:a Julia Eliasson 524 poäng, 3:a Sanna Andreásson 428 poäng.
I ungdomsklassen Renault Junior Cup var det upplagt för kamp mellan toppförarna då det fanns chans för flera av dom att vinna klassen 2020. För Axel Wadsten försvann den chansen redan i race 1 då han tvingades bryta med tekniska problem. Istället körde William Bengtsson riktigt bra och hade hela tiden en kamp med mästerskapsledaren Kalle Rikardsen. William gjorde det bästa möjliga av situationen och underlaget, trots stressande bakifrån vann han race 1 före Kalle Rikardsen. Kalle körde här in 80 poäng som tvåa och kvar i tabelltoppen. Trea slutade Anton Landberg som därmed knep sin första pallplats i klassen.
I race 2 stod det nu mellan Kalle Rikardsen och William Bengtsson om vem som skulle vinna klassen totalt. Men nu var Axel Wadsten tillbaka med ny kraft och ville avsluta på topp. Axel startade långt bak i fältet med sin Renault Clio men plockade placeringar direkt efter starten och var snart ifatt topp 3. Axel stod upp och körde och passerade senare både Kalle och William och var då uppe i ledning och den släppte han aldrig. Axel vann finalen, tvåa i mål kom Kolsva-föraren Kalle Rikardsen, som då var klar mästare i klassen eftersom William Bengtsson slutade trea och inte längre kunde hota poängmässigt. Kalle Rikardsen mästare i Renault Junior Cup 2020.
Man delar också ut pris till bästa tjej i klassen och i år blev det debutanten Siri Hökfelt som körde in 410 poäng och slutade på en sjätteplats i tabellen.
I trimmade SSK Klass 2 behövde inte Malin Hellman från Falkenberg plocka särskilt många poäng för att vinna klassen för andra året i rad. Men Anders Svensson från Linköping anmälde sig sent och kom till start med sin BMW. Anders har inte kört något race i år, men var otroligt snabb redan från start. I race 1 kom alla i klassen från startplattan i samlad trupp och följdes åt hela tiden. Anders hade ledningen med Roger Ekman, Honda, Malin Hellman, BMW och Jacob Jonsson, Volvo tätt efter. Senare blev det gulflagg och säkerhetsbil då Amanda Nilsson kört av med sin Ford Escort. Efter omstarten var Anders Svensson kvar i ledning, men bakom passerade Malin Hellman Roger Ekman och tog över andraplatsen. Malin försökte passera Anders, men fick aldrig något superbra läge och fick nöja sig med en andraplats, med Anders som segrare. Jacob Jonsson körde även han senare om Roger Ekman med sin nybyggda Volvo 240 och tog över tredjeplatsen. Den höll Jacob ända in i mål och tog därmed sin första pallplats i SSK Klass 2.
I race 2 skulle Malin bara ta sig i mål för att bli mästare 2020 och det lyckades. Ställningen från race 1 var intakt i toppen, Anders Svensson var åter i ledning och kunde kontrollera loppet med sin BMW. Malin låg stabilt på en andraplats och hade koll på läget. Bakom fick Jacob problem med sin Volvo och fick bryta. Då klev Svante Lundkvist fram med sin BMW och körde upp på tredjeplatsen, det behövde Svante för att sluta tvåa i klassen då Ingvar Nilsson kom en bra bit efter i loppet. Anders vann före Malin med Svante som trea. Hällefors-föraren Ingvar Nilsson slutade på dubbla sjätteplatser med sin Ford och det räckte för att han skulle ta hand om tredjeplatsen i tabellen. Malin Hellman mästare 2020!
Topp 3 SSK Klass 2 2020: 1:a Malin Hellman 660 poäng, 2:a Svante Lundkvist 466 poäng, 3:a Ingvar Nilsson 394 poäng.
I kraftigt modifierade SSK Klass 3 fick vi se en del kamper om dom sista platserna i mästerskapet. Om vi börjar med att titta till SSK Klass 3A så hade vi nog här den tuffaste poängjakten av alla i helgen. Richard Eriksson, Volvo var innehavare av mästerskapsledning innan finalen, men hade ett tufft läge då han var tvungen att komma topp 3 om dom båda BMW-förarna Joel Thoren och Robin Wärmlund kom före i mål. Även Henrik Sondell, BMW var inblandad i kampen till en början, men försvann tidigt med problem på sin bil. I race 1 var det ordentligt halt på banan efter nytt regnfall, men dom försökte pressa på ändå. Joel hade lite stukad BMW efter en avåkning på kvalet, men det var mest skador på frontvingen. Robin Wärmlund trivdes utmärkt på banan och gjorde det han var tvungen till för att vinna klassen totalt. Robin vann race 1 med Joel i mål som tvåa. Richard körde över mållinjen som trea.
Race 2 var näst intill en repris av det första och nu började teampersonalen att räkna poäng på riktigt. En seger gav 50 poäng, en andraplats gav 40 poäng och tredjeplats 35 poäng. Robin var omutbar även i detta race och seglade iväg mot ny seger. Joel gav ALLT på andraplats men det skulle inte räcka om Richard kom i mål som trea, och det gjorde han. Richard Eriksson från Katrineholm blev mästare i SSK Klass 3A 2020 med fem poängs marginal. Robin och Joel hamnade båda på 280 poäng, men Robin tar andraplatsen i tabellen då han vann finalracet.
Topp 3 SSK Klass 3A 2020: 1:a Richard Eriksson 285 poäng, 2:a Robin Wärmlund 280 poäng, 3:a Joel Thoren 280 poäng.
Topp 3 SSK Klass 3A 2020 Fr v: Robin Wärmlund, Richard Eriksson, Joel Thoren.
Topp 3 SSK Klass 3A 2020 Fr v: Robin Wärmlund, Richard Eriksson, Joel Thoren.
I SSK Klass 3B blev det ingen riktig finalrysare då flera toppförarna saknades. Peter Eriksson, Ginetta och Niklas Helsingius Månesköld, BMW körde finalen och Peter vann båda loppen före Niklas. Sören Trygg avstod finalen med slutade ändå trea i tabellen.
Topp 3 SSK Klass 3B 2020: 1:a Peter Eriksson 340 poäng, 2:a Niklas Helsingius Månesköld 160 poäng, 3:a Sören Trygg 85 poäng.
I snabbaste slicksklassen SSK Klass 3C kom den regerande mästaren Samuel Johansson för att köra endast finalen. Samuel har byggt hus under året, men ville ändå damma av bilen till finalen, och som han gjorde det Samuel körde skjortan av konkurrenterna med sin BMW V8 och var hänsynslös trots att underlaget var av det sämre slaget. Nu hade inte Samuel inget med mästerskapet att göra och kunde köra avslappnat. Det stod i år mellan Michael Eriksson, Volvo 240, Simon Olsson, V8 Thundercar och Ronny Olsson, V8 Thundercar. Bo Johansson, Chevron körde inte finalen och var borta från en topp 3 placering. Att Samuel vann race 1 var det inget snack om, men att Simon Olsson fått allt bättre självförtroende i sin V8 Mustang råder det ingen tvekan om, Simon körde i mål som tvåa och låg nu på samma position i tabellen inför avslutningen. John-Erik Öberg knep tredjeplatsen i race 1. Michael Eriksson körde i mål på en sjätteplats, men var ändå i tabelltopp inför sista loppet.
I race nummer 2 var Samuel som vanligt snabbast iväg, med Simon Olsson tätt efter. Sten Jarl som inte körde race 1 var nu taggad och plockade placering efter placering. Sten kom ändå upp till andraplats där han stannade ända till målgång. Stark uppkörning! Simon Olsson nötte på och klarade av att befästa tredjeplatsen ändå in i mål. Samuel vann överlägset. Michael Eriksson hade stora problem med sin Volvo och fick oväntat ligga längst bak i fältet och bara köra in dom poäng han kunde få. men det räckte med dom 52 poäng han fick för sin sjätteplats i finalheatet då Simon inte kunde förmå att ta sig längre upp i fältet. Michael Eriksson mästare i SSK Klass 3C 2020.
Sten Jarl deltog även i Modsports final med sin BMW V8 ALMS där han for av banan och in i räcket på start och målrakan med full kraft. Bilen var kraftigt demolerad och Sten satt kvar länge innan ambulanspersonalen fick ur honom. Han var rejält mörbultad och hade ont på höger sida, men hälsar en vecka efter kraschen att han är på bättringsvägen. Skönt att höra!
Topp 3 SSK Klass 3C 2020: 1:a Michael Eriksson 509 poäng, 2:a Simon Olsson 465 poäng, 3:a Ronny Olsson 430 poäng.
Jörgen Adlén från Järna var den förare som plockat flest poäng i SSK Classic Racing med sin Ford Escort och han vann även finalen. Stefan Axelsson körde i mål som tvåa, även han i en Ford Escort. Sten Jarl deltog endast i Falkenberg med sin Dodge Challenger, men kommer kanske fler race 2021.
Jörgen Adlén har kört överlägset flest säsonger i SSK. Över 35 säsonger!!!!
Topp 3 SSK Classic Racing 2020: 1:a Jörgen Adlén 200 poäng, 2:a Stefan Axelsson 180 poäng, 3:a Sten Jarl 80 poäng.
Sten Jarl rastade en gammal Volvo 142 under finalen i SSK Classic Standard. En av få förare som deltog under säsongen 2020. Delad förstaplats med Kenneth Nilsson.
Topp 3 SSK Classic Standard 2020: 1:a Sten Jarl 100 poäng, 1:a Kenneth Nilsson 100 poäng.
Eskilstuna-föraren Joel Granfors säkrade Aquila Synergy Cup-titeln i finalen på Kinnekulle och kommer nu att belönas med en testkörning i det danska Formel 4-mästerskapet ett första steg i den 15-årige sörmlänningens tilltagande internationella ambitioner. Joel har under 2020 trätt fram som en starkt lysande stjärna på den inhemska juniorracingscenen. Vid sidan av titeln i Aquila Synergy Cup har en parallell satsning på formelbilsklassen Formula Nordic där det egentligen bara var tänkt att bli ett enda inhopp utvecklats till något betydligt mer; och ännu ett guldläge.
Alla race från finalen går att se i efterhand på SBF Play och på Youtube. Kommentator är Thomas Nilsson. Sändningen produceras av Subframe AB.
Länk hittar ni här: SBF Play >>> https://solidsport.com/sbfplay/replays
Länk hittar ni här: Youtube >>> https://www.youtube.com/user/SSKserien
Livesändning från Kinnekulle med Thomas Nilsson som kommentator.
Text: Thomas Nilsson
Finaldramatik på Kinnekulle Ring
Sportvagnsmästerskapet körde sin final på Kinnekulle Ring tillsammans med SSK-Serien. I tabellen var det ganska givet vilka som skulle bli mästare, men på banan fick vi se en och annan överraskning.
Roadsport C var som vanligt det största heatet med 22 bilar på startlinjen. Christoffer Waern ledde mästerskapet stort och han inledde med att sätta pole direkt i kvalet. Dock körde han inte så många varv, för det började läcka olja från bakaxeln på avgasröret. Han bytte packbox och olja och räknade med att allt var ok inför racen. Waern ledde stort i första racet när han började höra oljud från bakaxeln. Han slog av på tempot bara för att ta sig i mål, men oljuden blev bara värre och värre samt att bilen började gå tungt. Den gick så tungt att när han frikopplade för att växla låste sig hjulen och han kanade av banan. Bakaxeln hade svetsat ihop sig så illa att han inte kunde ta sig därifrån! Han kunde bara sitta och se på när Lars Olsson tog sin första seger någonsin före Marcus Larsson och Daniel Nyman.
Waerns bakaxel var skrot och han kunde inte köra det andra racet där vi fick se samma trio på pallen. Trots detta bakslag hade Waern skrapat ihop tillräckligt med poäng för att vinna Roadsport C före Hans Drangel och Marcus Larsson.
I Roadsport A klippte Peter Andersson till med ett riktigt drömvarv under sitt sista varv på kvalet och tog pole precis framför näsan på Henric Månsson. Under racen regnade det och det gillade inte Andersson. Månsson hade inga problem i regnet och han vann båda racen i överlägsen stil där han varvade Andersson i båda racen! Andersson kom ändå tvåa och Torbjörn Isaksson tog två tredjeplatser. Andersson vann mästerskapet före Isaksson och Månsson.
I Verktygsboden Modsport III körde Gustav Larsson mycket inspirerat i regnet och han vann första racet före Andreas Ekvall och Anders Björnson. I andra racet var det Ekvall som vann före Larsson, som hade problem med växellådan. Björnson kom trea i gen. Ekvall vann mästerskapet före Larsson och Björnson.
I Verktygsboden Modsport I var Samuel Johansson i toppform. Han vann första racet före Bengt Johansson och Lars Macklin. I klass II vann Peter Eriksson första racet före Fredrik Olsson medan Björn Axelsson tvingades bryta redan på uppvärmningsvarvet sedan en drivaxel gått sönder. Samuel Johansson tog kommandot även i andra racet före Bengt Johansson. Eriksson låg trea men uppvaktades av Sten Jarl. Tyvärr stötte de ihop på startrakan och Jarl gick hårt i räcket under bron. Det tog tid att bärga Jarls bil och under tiden körde fältet bakom säkerhetsbilen tills 75% av racet hade körts så att man kunde rödflagga heatet. Samuel vann klass I före Bengt Johansson och Lars Macklin. Eriksson vann klass II före Olsson.
I mästerskapet vann Lars Macklin klass I före Thomas Larsson och Bengt Johansson. I klass II vann Olsson före Eriksson och Axelsson. Peter Andersson blev årets Sportvagnsmästare då han plockade ihop hela 316 poäng under säsongen med fyra vinster och fyra andraplatser.
Bengt-Åce Gustavsson