Händelserik Raceweek 2018
Då var SSK:s stora sommartävling Raceweek på Kinnekulle ring över. En fartfylld fest med massor av racing, dans, god mat och trevligt folk. I år bjöds det som vanligt på ett fullspäckat program med flera gästklasser som b.l.a Citroen DS3 Cup, Shortcar, Ginetta GT5 Challenge och Formel Ford. Publiken fick se många händelserika race när kampen om pallplatserna skulle avgöras.
I VolvoCupen blev det nu möjlighet att köra shootout, då tidsschemat tillät detta. Topp 5 från kvalet går vidare för att sätta sin bästa tid under ett enda varv. Det var hårt om sistaplatsen för att gå vidare till denna shootout mellan William Gunnarsson och Pernilla Nyström. Men Gunnarsson var snabbare i sin S40 och knep femteplatsen. Vidare gick också Sanna Andréasson (850), Peter Wiborg (855), Emil Sonesson (850) och Filipe Skagerfält (940), där den sistnämnde var snabbast i kvalet. Filipe höll även för trycket när det var dags för shootout och satte 1:02.690. 2:a blev Emil Sonesson, 3:a Peter Wiborg, 4:a Sanna Andréasson och 5:a William Gunnarsson.
I Race 1 var det stillastående start. Där Filipe och Emil Sonesson kom iväg allra bäst från första led. Emil var snabbast genom kvarn kurvan och kom tillbaka som ledare. Bakom Emil var det tät kamp om pallplatserna mellan Filipe, Sanna, Pernilla, Peter och William. Filipe låg tvåa och försökte köra om ledande Emil emellanåt, men kom aldrig om. När det återstod ett varv väntade alla på attacken från Filipe, men när båda skulle ta sig igenom sista kurvan ville inte Filipes Volvo 940 vara med längre. Motorn dog och han rullande sakta i mål som sexa. Snöpligt! En besviken Filipe klev ur bilen precis efter mål och var givetvis frustrerad över detta slut. Tvåa blev nu istället Peter Wiborg och trea William Gunnarsson.
I Race 2 var det som vanligt rullande start, där vi även har omvänd startordning på halva gänget. Nu stod Pernilla Nyström och Filipe Skagerfält i första led, där Pernilla gjorde en kanonstart och gick ut som ledare. Hon lyckades hålla ledningen ett tag, men sen kom dom snabba grabbarna ifatt och stressade på. Emil Sonesson gick förbi i sin 850 och tog över ledningen. En ledning han höll i mål. Dubbelseger för Sonesson teamet! Underbart :-)! Sa Emil efter målgång. Tvåa slutade Peter Wiborg och trea Filipe Skagerfält, som nu hade fått ordning på sin bil. Pernilla Nyström och Sanna Andréasson hade en tuff kamp om femteplatsen, där Pernilla tillslut drog längsta strået. I övrigt var det kamp om alla platser i fältet, där förarna bjöd publiken på bra show.
I Renault Junior Cup var Elliot Sjögren snabbast i kvalet (1:05.575), Följt av Kristoffer Norling, Anton Bergström, Axel Wadsten och Filip Bernström.
Race 1 var ett av dom få som genomfördes i regn under helgen. Elliot Sjögren, Anton Bergström och Olof Jansson gjorde samtliga bra starter fick upp ett högt tempo som tillslut skapade en lucka ned till resten av fältet. Denna trio följdes åt ända in i mål. Elliot korsade mållinjen som segrare, tvåa Anton Bergström och trea Olof Jansson. Alla förare i juniorklassen ska ha en eloge för att ha genomfört detta regnrace med bravur!
I race 2 var Anton Bergström redo för revansch. Vi ska tillägga att Anton hade det svettigt denna helg, då han även deltog i Danska DS3 Cup. Anton hade nu Elliot i hasorna hela tiden. Tät efter låg Filip Bernström, Kristoffer Norling, Wilmer Jonsson och Linus Holgersson. Linus har inblandad i en startkrasch och fick börja om längst bak i fältet, där han senare fick göra många omkörningar. Anton Bergström vann tillslut. Tvåa Elliot Sjögren och trea Filip Bernström. Linus gjorde en stark insats och körde i mål som femma.
Samtliga juniorer fick ta emot ett stipendium från Briths Minnesfond under lördags kvällen. Stipendiet bestod av en minnesblankett från fonden och en fri startavgift till finalen 2018. (Läs mer i tidigare inlägg).
Flera åskådare såg fram emot kampen i muskelbilsklassen SSK Klass 3, som denna helg gästades av några norska förare. Tyvärr var det ingen av dessa som tog sig i mål. I C-Klassen stod det som så många gånger tidigare mellan Samuel Johansson, BMW och Joakim Carlsson, Porsche. Samuel tog starten i race 1 med Jocke hack i häll hela tiden. Samuel pressade på och lämnade inte en millimeter till Jocke. 53.058 satte Samuel som bästa tid! Mot slutet satte ändå Jocke in stöten som tyvärr inte lyckades. Jocke hamnade utanför banan uppe i kvarn kurvan och fick därefter tyvärr bryta. Samuel kunde andas ut och korsa mållinjen som segare. Tvåa Bengt Johansson, AC Cobra och trea Mattias Ekström, Volvo 240.
Race 2 började på samma sätt nu när Jocke var tillbaka med sin Porsche. Efter dessa herrar låg Bengt Johansson, Martin Jarl och Mattias Elström på led. Samuel hade gjort en del justeringar på bilen till denna helg och det märktes. Han drog upp ett rejält tempo även denna gång och distanserade nu även Jocke! Vilket man inte gör i första taget. Men efter att Leif Börstad, Lotus och Sten Jarl, V8 Thundercar parkerat illa till runt bana fick säkerhetsbilen komma ut och samla ihop fältet. Under dessa varv såg Jocke att tempen var alldeles för hög i V8-motorn och han valde då att bryta för att inte riskera för stor skada. När fältet släpptes igen drog Samuel iväg och vann med Bengt Johansson som tvåa och Martin Jarl nu som trea.
I B-Klassen fick vi äntligen se lite fler förare på banan. Sören Trygg gjorde comeback i SSK med en Seat Supercupa, Jimmy Pettersson hade lättat sin Volvo V70 som han tidigare tävlat med i VolvoCupen och satt på slicks. Peter Sandén kom på i sista stund att han ville vara med och utmana och anmälde sin Porsche 944. Sören var snabbast på kvalet, följt av Michael Eriksson, Peter Sandén, Ronny Olsson och Jimmy Pettersson.
I race 1 var det Sören Trygg som gick ut hårt och vann direkt i sin comeback. Tvåa blev Michael Eriksson i sin Volvo 240 och trea Peter Sandén.
I race 2 var det tuffare för Sören som fick en snabb Peter Sandén i bakspegeln. Peter som hade ökat turbotrycket i sin Porsche kunde nu utmana om segern på riktigt, och efter att ha stressat Sören ett tag kunde Peter köra om och tillslut vinna. Tvåa Sören och trea Michael Eriksson.
Jimmy Pettersson slutade femma i båda racen, men var ändå nöjd efter helgen:
Ja, det var ovant att köra på slicks med V70:n, men kul! Nu är tanken att lätta den mer och förhoppningsvis bygga ny motor under vintern. Sa Jimmy innan hemfärd.
Joel Thoren, Petter Wejsfelt och Robert Persson var förhandsfavoriter i A-Klassen. På kvalet var Robert snabbast i sin Westfield. Tvåa Petter, BMW och trea Joel, BMW.
I race 1 var det redan från start en intensiv kamp mellan dessa herrar. Men Robert tappade placeringar varpå Petter och Joel kunde skapa en lucka och göra upp om segern. Den kampen blev tyvärr lite väl tuff. När Joel skulle köra om Petter genom kurvan som leder ut på start och mål, krokade båda ihop. Vilket resulterade i att båda blev ståendes vid bankanten. Tråkigt slut på en underhållande fajt! Joel och Petter kunde ta sig till depån för egen maskin för att lappa ihop bilarna, men kampen om segern var borta. Anders Kjellberg, BMW tog oväntat över ledningen och vann. Hans första seger i klassen. Robert Persson i mål som tvåa och Robin Wärmlund trea.
I Race 2 var Petter och Joel tillbaka, och denna gången höll sig båda på banan. Joel vann före Petter med Anders Kjellberg återigen på pallen som trea. Robert Persson fick bryta med motorhaveri.
Förarna i SSK Klass 2 bjöd på bra kamp från första till sista plats, där Ingvar Nilsson från Hällefors var tillbaka efter kraschen senast här på Kinnekulle. Ingvars gamla beprövade Opel Kadett fick då mycket stryk, så nu hade han flyttat över dom flesta intakta delarna från Kadetten till en Ford Escort. Ingvar tog denna helg som ett test, då bilen inte rullat en meter innan Raceweek. Amanda Nilsson gjorde debut i Klass 2 denna helg, men fick tidigt problem med sin Ford Escort och fick tyvärr packa ihop.
Anders Svensson, BMW var snabbast på kvalet före Gunnar Olárs, Vauxhall och Hans Fridén, BMW. Gunnar fick senare tekniska problem och kom ej till start mer under helgen.
Anders Svensson sa redan vid line up till race 1 att: nu jäklar ska konkurrenterna åka fort om dom ska vinna!. Det stämde, men ingen hängde med. Anders vann före Tim Svensson och Hans Fridén.
Anders hade en riktigt lyckad helg och vann även race 2. Bakom hade Tim Svensson och Hans Fridén en tuffare kamp om pallplatserna, som ibland även utspelade sig utanför asfalten. Men båda tog sig i mål, där Hans tog målflagg som tvåa och Tim som trea. Richard Edberg hade bra fart i sin Mazda RX-7, men var också inblandad i lite närkontakter, se bild nedan!
I Classic Racing såg vi fram emot kampen bland dom snabbaste. Men tyvärr fick Ulf Andersson, Volvo 142, Tomas Karlsson, Ford Escort och Reine Carlsson, Volvo PV kasta in handduken med tekniska problem redan efter träningen. Jörgen Adlén, Ford Escort och Richard Eriksson, Volvo 240 var nu dom enda som var kvar för att göra upp om segern. Jörgen Adlén vann det först och Richard Eriksson det andra.
Göran Andersson gjorde debut i SSK Klass 1 med en VW Golf. Göran var tyvärr ensam i klassen, men tog sig i mål båda racen och fick många värdefulla varv på banan.
Resultat gästklasser:
Ginetta GT5 Challenge: Race 1: 1:a Hampus Rydman, 2:a Emil Dose, 3:a Filip Engdahl. Race 2: 1:a Emil Dose, 2:a Niclas Harbig, 3:a Hampus Rydman.
ShortCar: Race 1: 1:a Thor Gunnar Hagen, 2:a Lars Nordli, 3:a Steinar S Klev. Race 2: 1:a Lars Nordli, 2:a Thor Gunnar Hagen, 3:a Steinar S Klev.
Formel Ford: Race 1: 1:a Thomas Johansson, 2:a Dan Rene Larsen, 3:a Dan Lindblom. Race 2: 1:a Thomas Johansson, Dan Rene Larsen, 3:a Dan Lindblom.
Formel Basic: Race 1: 1:a Edward Sander Woldseth, 2:a Asle Rugland Sklörestad, 3:a Oliver Andersen. Race 2: 1:a Edward Sander Woldseth, 2:a Ketil Thomassen, 3:a Oliver Andersen.
Citroen DS3 Cup: Race 1: 1:a Thomas Faraas, 2:a Jonas Lynge, 3:a Eric Nilsson. Race 2: 1:a Jonas Lynge, 2:a Kenn Bach, 3:a Thomas Faraas.
Thomas Nilsson