Heta race på ett soldränkt Kinnekulle
Det blev en välbesökt tävling på Kinnekulle Ring när Stockholms Sportvagnsklubb hade bjudit in Sportvagnsmästerskapet. Det var högsommarväder hela helgen med stekande sol och stark hetta. Förarna hade det jobbigt i värmen, men de flesta lyckades ändå ta sig i mål med hela bilar.
Roadsport C hade det största startfältet med 23 bilar på griden. Denna deltävling ingick dessutom i MX-5 Cup, varför det var extra många Miator på startlinjen. Faktiskt var det så att alla bilar var Miator i Roadsport C! Erik Blixt tog pole före Oskar Jakobsson och Philip Carlson. Jakobsson utmanade Blixt i starten, men fick sedan ge sig för Carlson, som försökte ge Blixt en match. Blixt visade mycket god form och han gav aldrig Carlson chansen att sticka upp. Blixt vann med 3.8 sekunder före Carlson och Jakobsson. I andra racet vänder man på topp sex, vilket gjorde att det blev spännande de första varven. Niclas Larsson startade således från pole och han lyckades hålla ledningen ett par varv. Blixt jobbade sig metodiskt upp till ledning och han fick med sig Jakobsson medan Carlsson tvingades bryta. Blixt vann före Jakobsson och Christoffer Waern, som leder Roadsport C-klassen efter två deltävlingar.
Roadsport A blev tyvärr inte alls lika spännande. Magnus Mårtenson var för snabb denna gång. Han vann båda racen före Toni Berggren och Sixten Mineur. I Roadsport B vann Jonas Gräf det första racet före Ulf Andersson och nykomlingen Torbjörn Linderson. I andra racet vann Jonas Jonsson före Andersson och Gräf.
Verktygsboden Modsport hade också ett stort startfält med 21 bilar på griden. Jonas Jansson var snabbast i kvalet före teamkompisen Toni Berggren. Jansson ledde första racet från start till mål och Berggren kom tvåa, men Berggren kör i klass 2, som han vann före Bo Johansson och Leif Andersson. Jansson hade Per Gustavsson efter sig i klass 1. I klass 3 vann Kent Heijel före Arne Nyman och Andreas Ekvall. Andra racet såg ut att bli en kopia på det första, men i sista svängen blev det lite för trångt för några bilar och Leif Andersson tjänade mest på detta. Jonas Jansson vann i stor stil, men Andersson lyckades bli tvåa totalt och vinnare i klass 2 före Niklas Mårtensson och Berggren. Per Gustavsson kom tvåa i klass 1. Heijel vann åter klass 3 före Nyman och Ekvall.
RS blev en finsk uppvisning av Jani Hjerppe. Han vann båda racen före Peter Johansson och Hans Johansson. Hjerppe vann även båda Radicalheaten + långloppet! Vem skall kunna stoppa honom i år? I Clubmanklassen gjorde Mattias Andersson en strålande insats. Trots avåkning vann han båda racen före Hasse Tullsten. Mikael Aagaard och Pär Fredriksson delade på tredjeplatserna.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Heta race på Kinnekulle
Det blev en välbesökt tävling på ett soldränkt Kinnekulle Ring när deltävling 2 avgjordes i SSK-serien. Högsommarvädret med stekande sol och stark hetta gjorde det kämpigt för förarna, men de flesta lyckades ändå ta sig i mål och plocka viktiga poäng i respektive klass.
Samuel Johansson från Falkenberg hade fixat felet på sin nybyggda BMW efter Mantorp och kom revanschsugen till SSK Klass 3 på Kinnekulle. Men i C-klassen som Samuel kör finns det fler snabba förare som vill stå högt upp på pallen. Bland annat Regerande mästaren Joakim Carlsson i sin Porsche. Jocke var snabbast i kvalet (52.746). Efter kom Samuel Johansson, Leif Börstad och Bengt Johansson. Bengt körde här sin första tävling för säsongen i sin AC Cobra. I race 1 var det superjämnt mellan Jocke och Samuel som ryckte i täten. Samuel var snabbast dom första varven och ledde med Jocke hack i häl. Men efter ett tag kom attacken från Jocke som tog över ledningen och höll den in i mål. Tvåa Samuel och trea Bengt Johansson. I race 2 var det samma scenario, där Samuel ledde till en början och bjöd på bra kamp med Jocke efter. Leif Börstad körde av och bröt med sin Lotus och säkerhetsbilen fick samla ihop fältet. Efter omstarten tog Jocke återigen över ledningen och höll den in i mål. Samuel tvåa och Bengt trea.
I SSK Klass 3-B kom oväntat Ronny Olsson till start. Ronny kör normalt sett i C-klassen med en BMW Z4. Men topplockspackningen gick sönder i V8:an under fredagens träning och det var färdigkört. Då kom Ronny och teamet på idén att kör ända till Helsingborg och hämta den BMW Z3 som sonen Simon Olsson körde i B-klassen 2017. Sagt och gjort åkte dom tidigt på lördag morgonen för att hämta bilen. Dom han tillbaka lagom till kvalet. Ronny har aldrig tidigare kört bilen, men kom snabbt till rätta i den. I kvalet slutade han på en 15:e plats totalt och snabbast i B-klassen. Bra facit! I race 1 gick det ändå bättre. Ronny kämpade mot Mats Blomqvist i sin Nissan 200 i några varv tills Mats fick bryta med tekniska problem. Ronny kunde köra mot en säker, men ganska oväntad seger. I race 2 var det en taggad Mats som kom tillbaka för att vinna över Ronny, men det var inte så lätt. Mats gjorde några tappra försök, speciellt mot slutet, men det räckte inte. Dubbelseger för Ronny med Mats in på andraplats och Dennis Söderholmen som trea.
Otroligt kul att äntligen få köra, det är ju det man vill. Inte ligga i garaget. Nu blir det nog Z3:an i B-klassen resten av säsongen! 🙂 Sa en glad Ronny efter dubbelsegern.
Petter Wejsfelt från Lidköping har börjat säsongen bäst i SSK Klass 3-A med sin BMW E46 330i. Även på Kinnekulle gick det bra. Petter vann race 1 före Robert Persson och Joel Thoren. Race 2 var tuffare. Nu körde Robert Persson riktigt bra i sin Westfield och tog över ledningen före Petter och Joel som fajtades om andraplatsen. Efter en riktigt bra kamp dom sista varven kunde Joel Thoren tillslut och ta målflaggan som tvåa med Petter Wejsfelt som trea. Fler förare gjorde bra ifrån sig, bland annat Thomas Kummerling som gjorde debut i en Renault Clio RS. Thomas körde behärskat och blev definitivt inte ifrånåkt. Fler inhopp är att vänta. Kanske också från fler Clio Cup-förare som satsar på den tyska serien i år, då den svenska ligger på is just nu.
Sanna Andreasson från Gråbo överraskade sig själv och många andra när hon vann premiären i VolvoCupen på Mantorp i början av maj. Så efter den säsongsstarten har hennes målsättning förändrats.
Ja är själv överraskad att det gått så bra, det trodde jag aldrig. Så nu är det bara kämpa vidare med siktet inställt på seriesegern 2018! Sa Sanna inför helgen på Kinnekulle.
Denna tävling körde man Shoot-out. Där dom fem snabbaste från grundkvalet går vidare för att under ett enda varv sätta sin snabbaste tid, och där få fram startpositionerna till race 1. Filipe Skagerfält som var sist ut i sin Volvo 940 drog till med ett perfekt varv (1.02:439) och han tog Pole Position med en halv sekund före Sanna Andréasson, William Gunnarsson, Emil Sonesson och Peter Wiborg. I race 1 var det stillastående start, vilket Filipe klarade med bravur från ruta 1. Han skapade tidigt en lucka och vann, med Sanna bakom som säkrade andraplatsen. Efter Filipe och Sanna var det en bra fajt om tredjeplatsen mellan Wiborg, Sonesson och Gunarsson. Men Wiborg höll undan och blev trea. Notera att det endast skiljde sex tiondelar dom tre åt i mål!
I race 2 var det omvända startordningen på topp sex. William Gunnarsson och Peter Wiborg drog tidigt iväg som etta och tvåa där dom bjöd på en nagelbitande fight om ledningen. Bakifrån kämpade Skagerfält sig upp genom fältet och laddade vilt, till och med utanför banan vid ett tillfälle för att komma förbi. Med siktet inställt på en dubbelseger var det inte mycket som kunde stoppa Filipe. När han väl tog sig förbi Wiborg och Gunnarsson var han ohotad in i mål. Fighten om de resterande pallplatserna var emellertid inte över. Med fem bilar inom ett par sekunder kämpades det på alla fronter ända fram till slutet när någonting brast i Wiborgs bakvagn och han åkte av i banans snabbaste kurva, där farten ligger över 160km/h. Racet fick gå i mål bakom Safety car och resultatet blev seger för Filipe Skagerfält, Sanna Andréasson tvåa och William Gunnarsson trea.
I Renault Junior Cup har hela 18 förare kämpat på under säsongens två första deltävlingar, och dom har gjort det riktigt bra! På Kinnekulle var det många härliga fajter i stor sett hela fältet. Men Elliot Sjögren från Mantorp ångade på mot nya framgångar. Han var snabbast på kvalet (1:05.210) före Anton Bergström, Kristoffer Norling och Olof Jansson. I race 1 såg det ut att bli en tuff kamp om segern med Elliot i ledning före rutinerade Anton Bergström bakom, som för övrigt även kör danska DS3 Cup 2018. Bakom Elliot och Anton var det en publikfriande kamp mellan Olof Jansson, Kristoffer Norling, Linus Holgersson, Alexander Hasselström och Filip Bernström. När tiden var ute och ett varv återstod var det fortfarande tätt kamp i fältet. Men Elliot vann före Anton med Olof tillslut in som trea. Detta var Olofs första pallplats i Renault Junior Cup.
Race 2 var precis lika spännande. Elliot drog i väg mot ny seger, fjärde raka! med Anton efter sig, den ställningen stod sig i mål. Men ny nagelbitare väntade om tredjeplatsen. Denna gång stod kampen mellan Filip Bernström, Axel Wadsten, Olof Jansson och Linus Holgersson. Filip drog det längsta strået och körde in som trea. Filips första pallplast i Renault Junior Cup.
Alla juniorer ska ha en eloge för två fantastiska race på Kinnekulle!!!
I SSK Klass 2 var Malin Hellman tillbaka i sin BMW M3 för att ge grabbarna en fajt om segern. Det gjorde hon också! Men Gunnar Olárs var snabbast på kvalet i sin Vauxhall före Malin och Anders Svensson. I race 1 kom rutinerade Gunnar iväg allra bäst och tog hand om ledningen före Malin och Anders. Ingvar Nilsson, Opel Kadett, startade sist eftersom han var i Götene under kvalet och deltog i rallyt Götenerundan med en Volvo 240. Ingvar plockade bil efter bil med siktet inställt på pallen. Med bara minuter kvar körde Roger Ekman av och saftey car tvingades ut för att samla ihop fältet. Då hade Ingvar chansen, men kom aldrig om Anders som låg framför. Gunnar vann före Malin med Anders Svensson in som trea. Richard Edberg som var snabb på Mantorp hade problem med sin Mazda RX-7 och fick bryta.
Race 2 var riktigt spännande när Malin den här gången tog starten före Gunnar och Anders. Malin eldade på bra med BMW:n och lyckades hålla Gunnar bakom sig. Gunnar var förbi vid några tillfällen men Malin kom tillbaka och gav inte upp. Efter halva racet kom attacken från Gunnar som tyvärr inte lyckades. Genom depåsvängen vände Gunnar på Malin, med resultatet att båda blev ståendes mitt i banan. Ingvar försökte köra förbi på innern men krokade ihop med Gunnar och kraschade in i räcket. Det blev safety car och när bilarna var borta återstod bara ett varv. Anders Svensson vann före Hans Fridén och Svante Lundkvist.
Richard Eriksson såg fram emot lite motstånd i Classic Racing denna helg. Men tyvärr blev det återigen manfall. Ulf Andersson fick problem med sin Volvo 140. Samma för Reine Carlsson som tappade svänghjulet på sin Volvo PV. Jörgen Adlén var med i race 1 och hade ledningen med sin Ford Escort. Men mot slutet gav också den upp. Det var bara Richard som hade koll på grejorna och tog sig i mål båda loppen. Dubbelseger!
Benny Pettersson gjorde comeback i Classic Standard och vann dubbelt med sin Volvo 142. Samma för Ella Benje som vann båda loppen i SSK Klass 1. Ella kommer även köra lite time attack under 2018 för att få extra träning. Vi önskar henne lycka till!
Thomas Nilsson