Blöt SSK-helg i Karlskoga
Femte deltävlingen i SSK-serien avgjordes på Gelleråsbanan i Karlskoga. Där fick förarna köra i väldigt omväxlande väder med stora utmaningar som följd. Det var torra förhållanden på förmiddagens tester och kval, men sen slog det om fullständigt och blev ösregn större delen av dagen.
I Renault Junior Cup var några förare besvikna på att det inte blev någon friträning under fredagen, då banan var uthyrd. Detta hade varit den bästa chansen för de nya förarna i klassen att få lära sig banan riktigt bra. Istället fick de lägga allt krut på lördagsmorgonens test, som tyvärr fick rödflaggas efter en avåkning. Därför blev kvalet en riktig prövning.
Mästerskapsledande Eric Nilsson, som tävlat på banan tidigare, gick inte helt oväntat ut hårt och satte 1:22.820 tidigt i kvalet. Den tiden stod sig och Nilsson var givetvis nöjd. Tvåa i kvalet blev överraskande nog Kristoffer Norling, som gjorde sitt bästa resultat hittills i år. Trea blev Elliot Sjögren, följt av Anton Bergström och Alexander Jeppsson.
Junior-gänget bjuder alltid på bra race, inget undantag denna gång, även fast de ställdes inför stora utmaningar i regnet. Eric Nilsson körde behärskat och tog hand om ledningen, följt av Elliot Sjögren, Anton Bergström, Alexander Jeppsson och Linus Holgersson. Precis som en del förare i de övriga klasserna var det inte lätt för juniorerna att hitta rätt utgång på start- och målrakan som man har kortat av något i år. De som lyckades bäst kunde till slut skapa en lucka och knipa pallplatserna. Eric Nilsson vann före Elliot Sjögren och Anton Bergström.
Bergström satte snabbaste tid i race 1 (1:29.518) och fick därför starta i pole i race 2. Många tog det lugnt de första varven för att inte riskera något i regnet. Det var tätt i toppen där det blev många omkörningar när alla fått upp bättre fart. Michael Haflidason, som startade från fjärde led, plockade placeringar, men det gjorde också Kristoffer Norling som likt Bergström tränat på Gelleråsen. En som tjänade på kamperna i fältet var ledande Bergström som kunde få lite andrum. Bergström tog sin första seger i Renault Junior Cup. Tvåa i mål blev Michael Haflidason och trea Kristoffer Norling, som tog sin första pallplats i klassen. Även denna gång riktar vi en stor eloge till ALLA juniorer som skötte sig med bravur trots svåra förhållanden.
VolvoCupen fick som många andra klasser köra kvalet på en torr bana. Här var förarna ordentligt laddade. Flera av dem förbättrade sina tider varv efter varv och när grundkvalet var över såg topp fem ut: Håkan Malmborg, Emil Sonesson, Sanna Andreasson, Daniel Raatikainen och Stian Theodorsen. Riktigt kul att tjejerna fortsätter att hävda sig. Denna gång var det Sanna som visade grabbarna att hon är att räkna med! Efter Shootout såg slutgiltiga startuppställningen inför Race 1 ut såhär: Malmborg, Raatikainen, Andreasson, Theodorsen och Sonesson. Sonesson fick tyvärr avbryta kvalet precis innan Shootouten med trasig motor och missade även båda racen, men har lovat att komma igen till finalen.
När förarna gjorde sig redo för race 1 kom skyfallet som dränkte hela Gelleråsen! Starten blev försenad och det var ett tag osäkert om det ens skulle gå att köra. Som bekant har VolvoCupen stående start i första racet men denna gång blev det några varv bakom Safety Car, sedan släpptes fältet. Malmborg hade fördelen att vara först och på så sätt slippa vattensprayen från framförvarande bil. Där bakom hängde Raatikainen på bra och gav inte Malmborg någon vila. Bakom dem var det väldigt händelserikt med en del avåkningar. Två som bevisligen hanterade det riktig bra var Julia Eliasson, som körde upp sig från 12:e startruta till en sjätteplats och Filipe Skagerfält som tog sig från nionde till tredje. Pernilla Nyström fick dessvärre bryta efter att ha gått ihop med Sanna Andreasson i slutet av rakan och blivit stående vid sidan av ingången till första sväng. Sanna kunde fortsätta men Safety Car kom då ut och sedan blev racet rödflaggat på grund av de dåliga förhållandena. Både Nyström och Andreasson klarade sig bra med endast lite stela muskler. Topp tre i mål blev således Håkan Malmborg, Daniel Raatikainen och Filipe Skagerfält.
Mellan Race 1 och 2 lättade regnet och det såg först ut som det regnat färdigt. Återigen började det regna när förarna stod i line up, men denna gång var det måttligare och racet kunde köras utan hinder. Med den omvända startordningen stod nu Julia Eliasson i pole position. Hennes första i Volvocupen! Bredvid sig hade hon Jan Johansson och bakom följde Theodorsen, Skagerfält, Raatikainen och Malmborg. Både Raatikainen och Theodorsen gjorde bra starter och tog sig längst fram i fältet direkt. Där bakom var det desto tightare mellan Eliasson, Johansson och Skagerfält där det till slut stod mellan Johansson och Skagerfält, som låg jämsides genom fyra kurvor i fajt om tredjeplatsen. Den fighten vann Skagerfält.
I täten riskerade Theodorsen ingenting utan bevakade sin andraplats som i förlängningen säkrade totalsegern i VolvoCupen 2017. Stort grattis till Stian Theodorsen som konsekvent kört riktigt bra under året och därmed åker hem till Norge som serievinnare 2017 med en deltävling kvar att köra.
I SSK Klass 1 var det återigen kamp mellan Ella Benje och Kjell Karlsson, där båda kör var sin före detta JTCC-Golf. Första racet var riktigt jämt där Benje & Karlsson byte placeringar med varandra flera gånger och bjöd publiken på riktigt bra racing, trots att de bara var två i klassen. Karlsson kunde till slut vinna men Benje var inte långt efter. I Race 2 var det till en början jämnt, men Benje var nu snabbast i regnet och tog revansch. Hon vann med bra marginal (över 25 sekunder) ned till Karlsson som inte hade mycket att sätta emot denna gång.
Gunnar Olárs kom taggad till Karlskoga med sin Vauxhall för att ge gänget i SSK Klass 2 en fajt. Han satte full fart redan på kvalet där han inte sparade på krutet. Olárs bästa tid blev 1:16.807. Bakom blev det följande ordning: Ingvar Nilsson, Malin Hellman, Svante Lundkvist, Mikael Levander och Kenneth Svensson. I Race 1 kom alla iväg bra, där SSK Klass 2 startade en bit bakom förarna i SSK Classic. Till en början var det jämt, men efter ett tag kunde Olárs skapa en lucka som till slut blev en uppvisning där Olárs vann med över 6 sekunder ned till tvåan Malin Hellman. Trea blev Lundkvist, som blir allt snabbare och snabbare i sin Opel Ascona. Mikael Levander kämpade på bra och körde in som fyra i sin Opel Kadett. I race 2 blev det samma resultat i topp tre, skillnaden blev bara att Hellman var närmare Olárs i mål, nu bara 1.7 sekunder efter. Längre ner i fältet såg vi att Ingvar Nilsson äntligen fått i ordning på sin Opel Kadett och kunde köra in som femma.
Förarna i SSK Klass 3 hade det besvärligt i regnet med alla sina hästkrafter, men även med sikten då många längre ned i fältet fick släppa av på tempot för att överhuvudtaget se något i regnsprutet från bilarna framför. I kvalet var det en jämn kamp om bästa tiden. Joakim Carlsson i sin Porsche 968 hade ett tag snabbaste tid, men mot slutet kom norske Leif-Henrik Börstad ut på ett snabbt varv med sin extrema Lotus och satte 1:07.426. Carlsson och även Samuel Johansson i BMW försökte slå tiden, men det blev för mycket trafik så de fick aldrig någon riktig chans. Börstads tid stod sig i det 20-bilar starka startfältet. Topp 5 kvalet: Leif-Henrik Börstad, Joakim Carlsson, Samuel Johansson, Bengt Johansson och Jesper Ojala.
I Race 1 misslyckades Börstad i starten där Carlsson kom iväg allra bästa och ledde, men bara fram tills Eje´s kurva där han bromsade för sent och fick ta en extra sväng innan han kom ut längre ned i fältet. Samuel Johansson tog över ledningen före Bengt Johansson med Börstad som trea. Det blev en del omkastningar i fältet och tyvärr en del avåkningar också. Carlsson började plocka placeringar och närmade sig topp tre. Mot slutet kom han ifatt Börstad på tredje plats och stressade på ordentligt. Detta lönade sig, för Börstad gjorde en miss och Carlsson kunde köra om och ta tredjeplatsen. Ställningen stod sig i mål. Samuel Johansson vann SSK Klass 3C före Bengt Johansson och Joakim Carlsson. I SSK Klass 3B var det rejält manfall. Endast Martin Sventén tog sig i mål med sin Ford Mustang. I SSK Klass 3A gjorde Kent Heijel comeback i SSK med en Mazda MX5. Kent gjorde det på bästa sätt och vann race 1 före Filip Sandström och Otto Tjäder.
I Race 2 var det inget snack. Joakim Carlsson satte högsta fart redan från start och gjorde inget misstag denna gång. Han vann SSK Klass 3C före Leif-Henrik Börstad och Samuel Johansson. I SSK Klass 3B var det fortfarande ont om förare, men Simon Olsson tog sig nu i mål på andra plats med Martin Sventén återigen som segrare. I SSK Klass 3A var nu Otto Tjäder snabbast och vann i sin Renault Clio före Kent Heijel och Filip Sandström.
Gubbarna i SSK Classic ställde upp med tre bilar denna helg. Ulf Andersson var snabbast på kvalet i sin Volvo 140. Bakom kom Jörgen Adlén, Ford Escort och Reine Carlsson, Volvo PV. Jörgen fick problem och kom aldrig ut till race 1, där Andersson tog hand om ledningen från start till mål. Carlsson, som kom tvåa, utvecklar fortfarande sin Volvo PV och har inget med toppstriden att göra i år.
Carlsson valde att stå över race 2 för att spara på PV:n till framtida race. Adlén kom nu till start i stället och tog upp kampen med Ulf, något som han gjorde riktigt bra. Adlén lyckades hålla undan och vinna. Ulf kom in som tvåa med dålig sikt då endast en vindrutetorkare fungerade, något som förklarade den något lägre farten i andra racet.
Missa nu inte SSK-finalen på Kinnekulle den 23:e september! OBS fritt inträde!!!
Thomas Nilsson