Sportvagnsmeeting på Kinnekulle Ring
Det var mestadels strålande sommarväder när Stockholms Sportvagnsklubb arrangerade Sportvagnsmeeting på Kinnekulle Ring. Sportvagnsmästerskapet körde med sina klasser + Radical och SSK-Serien. Fredagen och lördagen bjöd på sol från en klarblå himmel, men framåt söndag vid lunchtid kom det in ett svart moln och släppte lite regn mitt på dagen.
Roadsport C var största klass med 22 bilar och tävlingen ingick även i MX-5 Cup. Som vanligt var det mestadels Mazda Miator, men det fanns en katt bland hermelinerna i Rickard Niva som körde en Mazda RX-7. När Nivas bil fungerar brukar ingen hänga med. Det blev mycket riktigt seger för Niva även denna gång, men segermarginalen ned till tvåan Philip Carlson var endast en tusendels sekund! Det var nästan målfoto med andra ord! Erik Blixt kom trea. Roadsport C kör med omvänd startordning för de sex främsta, men det spelade ingen roll. Det tog inte lång stund innan det var samma trio i topp. I andra racet kom Niva först före Blixt och Carlson.
Roadsport A & B var något större än på Mantorp senast, men det fattas fortfarande en del förare. Magnus Mårtenson var tillbaka och han tog direkt kommandot i A-klassen. Han vann första racet före regerande mästaren Anders Edlund och dubbelsegraren från Mantorp; Toni Berggren. Det blev nästan samma prispall i andra racet. Enda skillnaden var att Lars Macklin petade ned Berggren från tredjeplatsen. Niva dubblade och körde även i Roadsport B. Det blev dubbelseger även här för Niva före nykomlingen Jonas Jonsson. Gunnar Östlund och Jonas Gräf delade på tredjeplatserna.
I Verktygsboden Modsport har Joakim Carlsson köpt Mattias Anderssons vinnar-Porsche från i fjol. På Mantorp senast hade Carlsson problem med kokande bensin, men nu var bilen uppdaterad och då hängde ingen med. Carlsson vann båda racen övertygande medan Jonas Jansson och Stefan Pfister delade på de övriga pallplatserna. I Modsport II vann Henrik Pihl det första racet före Bo Johansson och Leif Andersson. I det andra racet var det Andersson som klev fram och vann före Pihl och Fredrik Ström.
I Verktygsboden Modsport III brukar Niklas Johansson vinna de race som han ställer upp i, men detta var hans första besök på Kinnekulle så han fick se och lära några varv innan han skruvade upp tempot. Regerande mästaren Niklas Mårtensson vann första racet före Johansson. Andreas Ekwall kom trea. Till andra racet hade Johansson lärt sig banan tillräckligt för att vinna före Mårtensson och Pär Fredriksson.
RS & Clubmanklassen drog nytta av att Radical var med denna helg då flera förare passade på att dubblera. Finske stjärnan Jani Hjerppe var snabb med sin Radical SR3. Han inledde med att ta ledningen från pole i första racet, men efter nio varv bromsade han på sig och hamnade i slänten uppe i Kvarnkurvan! Landsmannen Seppo Mäntylä vann före Peter Gustafson och Anders Dahg. I det andra racet gjorde Hjerppe inget misstag. Han vann före Peter Johansson och Johan Kylberg.
I Clubman hade veteranen Stefan Mumm återigen fullt upp med att freda sig mot unga stjärnskottet Monika Arvidsson. Mumm lyckades dock hålla henne stången och vinna första racet med 0.3 sekunder. Hasse Tullsten kom trea. I andra racet kom inte Mumm till start. Då blev det en plockpotatis för Arvidsson som vann före Hans Johansson och Tullsten.
Radicalklassen körde tre heat; två sprint och ett långlopp. Jani Hjerppe missade kvalet och fick starta sist i första racet. Hjerppe slet på första varvet med att komma förbi de långsammaste förarna. Under tiden ryckte Erik Stillman åt sig en rejäl ledning. Efter några varv hade Hjerppe jobbat sig upp till andraplatsen. Han gav allt för att köra ikapp Stillman, men avståndet var för långt. 5.9 sekunder blev segermarginalen för Stillman till sist. Monika Arvidsson kom trea. I andra racet startade Stillman och Hjerppe sida vid sida, men nu var det Stillman som imponerade mest, för han vann med dryga sekunden före Hjerppe och Magnus Wallén. Långloppet fick en dramatisk inledning. Johan Kylberg snurrade under bron. Peter Gustafson bromsade allt han kunde och snurrade han också. Bo Eliasson kom sist in i situationen och han kunde inte undvika att köra på Kylberg som snurrat mitt framför honom. Efter några varv efter säkerhetsbilen kom racet igång igen. Jani Hjerppe vann före Erik Stillman och Teemu Keränen/Seppo Mäntylä.
Nästa deltävling för Sportvagnsmästerskapet är årets största tävling nämligen Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Den andra deltävlingen i SSK-serien avgjordes på Kinnekulle den 27-28 maj, tillsammans med Sportvagnsmästerskapet och Radical. Det blev en spännande helg med stora startfält där några race nästan fick avgöras på målfoto. Men publiken njöt och SSK-förarna visade återigen upp Sveriges bästa racing!
I VolvoCupen hade Jan Johansson hittat tillbaka, nu med en Volvo 850, den bil som Oskar Hellsten körde tidigare. Jan var ödmjuk inför helgen, men ville ändå försöka rå på ungdomarna. Även Peter Wiborg var tillbaka med sin Volvo 855 efter motorhaveriet på Mantorp. Men Håkan Malmborg fick istället problem med sin Volvo 850 och fick låna teamkollegan Ove Lannebjers V70. Efter träning kördes det kval, där topp 5 gick vidare till Shoot out. Daniel Raatikainen var snabbast i kvalet följt av Peter Wiborg, Emil Sonesson, Stian Theodorsen och Sanna Andreasson. I Shoot out var det Stian som fick till det bästa varvet på 1:03.902. Vilket gjorde att Stian startade från ruta 1 med Daniel vid hans sida. I race 1 var det stillastående start, där både Daniel och Stian kom iväg bra, efter dessa herrar var det kamp mellan Emil, Peter, Jan och även Filipe Skagerfält, som blivit allt snabbare i sin Volvo 940. Men Daniel och Stian bjöd på säsongens hittills bästa fajt, genom att byta placeringar med varandra flera gånger under dessa 15 minuter. Alltid riktigt schyssta fajter också ska tilläggas. men Stian var den som körde över mållinjen som första förare och tog säsongens andra seger. Daniel blev 2:a och Emil Sonesson 3:a, som fortsätter att hänga på topp 3. Jan Johansson var nöjd efter sitt första race i en framhjulsdriven bil och gick i mål som 5:a. Bästa tjej blev Sanna Andreasson som slutade 7:a efter en bra kamp med Pernilla Nyström som slutade 8:a. Extra kul att Jimmy Pettersson får allt bättre fart på sitt nybygge, som vi garanterat kommer få se längre upp i resultatlista fram över. Även debutanten Richard Bertilsson noterades för allt bättre tider.
I race 2 var det omvänd startordning på dom 6 första, vilket gjorde att Filipe Skagerfält och Jan Johansson startade från första led. Jan fick den bättre starten och skapade ganska tidigt en lucka ned till övriga fältet. En lucka som växte när Emil Sonesson tvingades bryta med trasiga lameller. Även Filipe fick kasta in handduken med sin Volvo 940. Men Peter Wiborg försökte att komma ifatt Jan, men det räckte inte utan Jan plockade fram sin rutin och vann race 2, med Peter på andraplats, Peters första pallplats för övrigt. 3:a slutade Stian. Bästa tjej blev nu Pernilla Nyström som tog revansch och körde i mål som 5:a före Sanna Andreasson, Jimmy Pettersson, Richard Bertilsson, Håkan Malmborg och Julia Eliasson. Kjell Karlsson var ensam i SSK Klass 1 men kämpade på mot VolvoCup-förarna, Kjell hoppas få se fler i klassen framöver. Topp 3 VolvoCupen: 1. Stian Theodorsen 350 poäng, 2. Emil Sonesson 250 poäng, 3. Sanna Andreasson 214 poäng.
I SSK Klass 2 var det 7 förare till start denna helg, där favoriterna Ingvar Nilsson, Malin Hellman, Tim Svensson och numera Hans Fridén gjorde upp i kvalet. Fridén som fått allt bättre fart på sin BMW kommer att bli en utmanare att räkna med i år. Men Ingvar satte snabbaste tid med sin Opel Kadett, 1:00.584. Efter kom Hans, Malin och Tim. Tyvärr bröt Ingvar kvalet tidigare än alla andra och efteråt konstaterades det att han kört sönder sin motor och helgen var dessvärre över för Ingvars del. Några förare provade att köra kvalet på dom nya däcken som introduceras från och med nästa tävling på Falkenbergs Motorbanan. En del tyckte det var svårare att sätta bra tider på dom nya, jämfört med dom gamla 048-orna. Men dom nya verkar ändå vara bättre och har längre livslängd, sa dom efteråt. I race 1 tog Malin starten före Tim och Hans. Malin fick en lucka till killarna som kämpade hårt om andraplatsen, där Hans stressade på Tim hela tiden. Men Tim lyckades hålla undan och Hans fick nöja sig med en tredjeplats. Rickard Edberg var tillbaka efter problem på Mantorp och hade bättre fart nu i sin Mazda RX-7. Tyvärr skickade han ut ett rejält rökmoln på start -och målrakan, där alla trodde att ännu en motor var färdig för skroten. Men det visade sig vara växellådan som havererat, något som teamet kunde fixa till nästa race. Malin hade bästa tid i race 1 (1:00.612), vilket gjorde att hon startade från pole position i race 2.
Lagom till race 2 hade regnet kommit över Kinnekulle, men det stoppade inte förarna i klass 2 att gasa på. Malin startade bra, men Tim ännu bättre och gick upp i ledningen. Bakom fanns Hans Fridén, Richard Edberg, Mikael Levander och Svante Lundkvist hela tiden. Men några fick ta det lugnare i race 2, med risk för vattenplaning. Men en som inte tog det lugnt var Richard Edberg, som hade näst bästa tid i sin Mazda. Richard var på väg att komma ifatt Hans som låg 3:a, men det räckte inte och han slutade 4:a med RX-7:an. Efter målgång fick Tim ett tidstillägg för felaktig start, vilket gjorde att Malin tog ytterligare en seger i sin BMW. Med Tim då istället som 2:a och Hans igen som 3:a. Det är fortsatt problem för förarna i SSK Classic där Jörgen Adlén tyvärr var ensam hela helgen och fick köra ihop med klass 2, men till Falkenberg ska Classic-gänget ha bättre ordning på bilarna. Topp 3 SSK Klass 2: 1. Malin Hellman 167 poäng, 2. Tim Svensson 130 poäng, 3. Svante Lundkvist 122 poäng.
SSK Klass 3 hade återigen många startande denna tävling, även fast vi saknade en rad förare som bland annat körde sönder på Mantorp. Men i SSK Klass 3-A fick vi se den regerande SSK-mästaren Filip Sandström tillbaka i SSK-serien, Filip som i år kör Citroen DS3 Cup tillsammnas med Isac Aronsson och Erik Bertilsson, hade bra fart runt kullen. Även Isac gästade denna tävling, som tog detta som lite extra träning inför Raceweek i slutet av juli då hela DS3 Cup kommer till Kinnekulle. Men även Otto Tjäder var tillbaka med sin Renault Clio och var snabbast i race 1, där han vann före Filip Sandström och med rutinerade Lars Brandström på tredjeplats. Till race 2 hade himmeln öppnat sig och nu hängde Filip och Isac med mycket bättre i toppen. Lars smet till slut förbi ungdomarna och lyckades hålla undan i sin Ford Sierra. Bakom blev det en kamp mellan Otto, Filip och Isac, där Otto kunde köra om på dom avslutande varven med Filip in som 3:a. Topp 3 Klass 3-A: 1. Lars Brandström 185 poäng, 2. Otto Tjäder 90 poäng, 3. Tobias Hedberg 75 poäng.
I Klass 3-B är Martin Sventén just nu överlägsen i sin Ford Mustang och vann race 1 före Ronnie Brandt i en Volvo S60, samma bil som han tidigare kört i STCC. 3:a blev Simon Olsson i en BMW. I Race 2 var det blött och då kunde Brandt utmana Sventén på riktigt. Men han vågade aldrig sätta in stöten och Martin kunde återigen vinna före Ronnie. 3:a blev nu Mats Blomqvist i sin Nissan 200. Topp 3 Klass 3-B: 1. Martin Sventén 200 poäng, 2. Ronnie Brandt 160 poäng, 3. Simon Olsson 137 poäng.
I Klass 3-C har Joakim Carlsson prenumererat på förstaplatserna med sin Porsche 968. Så gjorde han även här på Kinnekulle. I race 1 vann han före Alexander Pfister, som nu äntligen fått upp farten i sin Lotus Europa. 3:a slutade Sten Jarl i BMW V8, som hade ett bra race mot sonen Martin Jarl, BMW GTR som slutade 4:a. Där efter kom Samuel Johansson 5:a och Bo Johansson 6:a. Till race 2 var det stor beslutsångest i depån vilka däck man skulle välja. Men dom flesta gick på regndäck, vilket var ett klokt beslut. Joakim vann återigen, fast denna gång uppvaktades han av Sten Jarl som inte gav sig i första taget. Sten hängde på bra, men fick tillslut ge sig och körde i som 2:a. Martin Jarl och Samuel Johansson hade en betydligt tätare fajt om tredjeplatsen, där Samuel vann fajten och körde in som 3:a. Samuel var även nära att gå om Sten vid några tillfällen, men lyckades ej. Men han var ändå nöjd efter helgen på Kinnekulle. Topp 3 Klass 3-C: 1. Joakim Carlsson 342 poäng, 2. Martin Jarl 268, 3. Sten Jarl 230 poäng.
I Renault Junior Cup hade vi 14 förare till start, där favoriten Eric Nilsson var snabbast i kvalet, även fast han körde av och in i räcket vid utgången av start -och målområdet. Teamet lyckades få ordning på bilen och Eric kunde vara med resten av helgen. I Kvalet kom årets överraskning Elliot Sjögren 2:a, med Michael Aron Haflidason som 3:a. Bakom kom Anton Bergström och Adam Olinson in på riktig jämna tider. I race 1 såg alla fram emot en spännande kamp mellan Eric och Elliot som startade i första led. Det var precis vad det blev också. Eric gick upp i ledning och siktade på ytterligare en seger i klassen, men Elliot gav sig aldrig och efter en riktigt publikfriande fajt körde Elliot om och kunde efter en kamp ända in i det sista ta hem sin första seger i Renault Junior Cup. 2:a slutade Eric och 3:a Michael Aron Haflidason.
Även juniorerna fick köra sitt andra race i regn. Men samtliga gjorde det riktigt bra, även fast några testade gränserna och var av banan vid ett flertal tillfällen, kom dom flesta på rätt spår igen och kunde fortsätta. I detta race var det en kamp om ALLA platser i fältet, men där Anton Bergström ändå fick till den bästa starten. Han var uppe på topp 3 placering innan han tappade ner till en fjärdeplats. Michael, Eric och Elliot gick förbi och gjorde upp om segern. Där Michael tillslut var bäst i regnet. Bakom körde Eric in på en andraplats och Elliot nu på tredje. Övriga förare som gjorde bra ifrån sig var bland annat, Adam Olinson, Alexander Jeppsson, Wilmer Jonsson, Anton Andersson och Olof Jansson. Men alla juniorer ska ha en stor eloge efter två riktigt bra race på Kinnekulle! Topp 3 Renault Junior Cup: 1. Eric Nilsson 360 poäng, 2. Elliot Sjögren 320 poäng, 3. Michael Haflidason 320 poäng.
Nästa deltävling i SSK-serien avgörs på Falkenbergs Motorbanan den 17-18 juni. Välkomna!
Thomas Nilsson