Stor Sportvagnshelg på Mantorp Park
200 racerbilar stod på startlinjen när MK Scandia anordnade sportvagnstävlingen Vårracet i strålande solsken. Det stora dragplåstret var V8 Thunder Cars med 26 bilar på startgriden. Tävlingen ingick både i Svenska och Finska mästerskapet samt Baltic Cup.
Andreas Ahlberg tog pole och han ledde första racet från start till mål. Bakom honom kämpade Alexander Graff och Marcus Palnér om de övriga pallplatserna och det var Palnér som tog hand om andraplatsen till sist. I andra racet ledde Palnér ända till sista kurvan där Graff gjorde en fräck omkörning på yttern. Graff vann knappt före Palnér och Ahlberg.
Årets första tävling brukar av tradition vara lite glesare med antalet förare än i årets övriga race. Även om det totala antalet förare under helgen var stort så fattades det en hel del förare i vissa klasser. Det största heatet i Sportvagnsmästerskapet var Gärde Wesslau Roadsport, där man körde A, B & C tillsammans. Henric Månsson tog pole, men hans lycka blev kort då han tvingades parkera redan efter ett varv. Toni Berggren, Lars Macklin och Anders Edlund kämpade hårt om segern i A-klassen och det blev till sist Berggren som segrade före Macklin och Edlund.
I B var det den rutinerade Max Lindblom som vann före Ulf Andersson och Gunnar Östlund. Rikard Niva vann C före Erik Blixt och Niklas Kristiansson.
I andra racet var det samma trio i topp till att börja med, men Berggren tappade farten mot slutet. Edlund vann med en sekund före Macklin. Det blev samma segertrio i B och C igen.
Modsportklassen såg besvärande blek ut i premiären. Några förare hade valt att köra med SSK i stället. Mattias Andersson tog en lätt seger i första racet före Peter Eriksson och Bengt Johansson i klass I. Hampus Rydman missade kvalet och fick starta sist. Det hindrade honom inte från att vinna klass II före Gert Severinsson. Roger Fredriksson vann klass III före Niklas Mårtensson och Andreas Ekvall.
I andra racet försvann både Andersson och Johansson varför Peter Eriksson fick en lätt seger. Oskar Krüger kom tvåa i en Ariel Atom. Det var första gången en sådan bil körde ett race på en svensk racerbana. Det blev samma prispall som i första racet för Modsport II och III.
RS, Clubman och Radical körde gemensamt kval och då var det hela 23 bilar som deltog! Racen delades sedan upp som man brukar, med RS och Clubman i ett heat och Radical i ett annat. Fredrik Moberg var totalsnabbast i kvalet. I RS-klassen vann Tor Magnus Fagermo första racet före Johan Kylberg och Teemu Keränen. I andra racet vann Kylberg före Jonny Thomsen och Seppo Mäntylä. I Clubman vann Svein Langholm båda racen före Magnus Andersson. Lars Rosenblad kom trea i första racet och nykomlingen Monika Arvidsson kom trea i andra.
Radical körde två sprintrace och ett långlopp på 40 minuter med obligatoriskt depåstopp. Det blev lite trångt i starten av första sprintracet. Rutinerade Marcus Jönsson läste situationen bäst och tog hand om ledningen. Den släppte han inte i från sig utan han vann första racet före Simon Hultén och unge norske föraren Theodor Olsen. I andra racet ledde Olsen från pole ända till sista varvet. Jönsson visade sin rutin och kyla. Han låg snällt bakom Olsen och avvaktade hela racet tills han kom till Mjölbykurvan för sista gången. Då satte han in sin attack och han vann före Olsen och Fredrik Moberg.
I långloppet grusades planeringen för en del team då det blev saftetycar nästan direkt sedan Christian Brobergs bromsar hade hängt sig mitt på startrakan. Nykomlingen Theodor Olsen disponerade loppet bäst och han vann med 23 sekunder före bröderna Mattias & Fredrik Moberg. Johan Kylberg kom trea tillsammans med Per Staaf Jr.
Ginetta G20 Cup firar 10 årsjubileum i år. Klassen körs ihop med den något snabbare G40 Cupen. Robin Lassander har snabbt funnit sig till rätta i sin Ginetta G40, men han fick starkt motstånd av hemmaföraren Anders Gustavson som gjorde ett gästspel under helgens tävling. De turads om att leda loppet, men Lassander gick segrande ur striden med bara en dryg tiondels sekund. Efter racet fick dock Gustavson ett tidstillägg eftersom tävlingsledningen ansåg att han hade kört för snabbt i samband med en gulflaggssituation. Andraplatsen övertogs därför av Andreas Andersson, som också är ny i G40. Niclas Harbig kom trea.
I Ginetta G20 Cup var det tät och spännande racing. Joakim Strid gjorde en spektakulär avåkning i chikanen, men lyckades rädda situationen snyggt och tappade bara ett par placeringar på incidenten. Gamle mästaren Dennis Strandberg var tillbaka, nu i en G20 och han kunde vinna första racet före Alexander Holmberg, som också gjorde comeback, samt regerande mästaren Strid.
I andra G40-racet fick Lassander en lite lättare resa mot segern och segermarginalen blev så småningom hela 10 sekunder före Andreas Andersson och Niclas Harbig.
I G20-klassen vann Strandberg återigen, nu före Strid och Holmberg.
SSK-Serien körde sina klasser också under helgen liksom Legends och Superkart.
Nästa tävling för Sportvagnsmästerskapet körs på Kinnekulle Ring sista helgen i maj.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Het premiär på Mantorp Park
Vårracet på Mantorp Park den 6-8 maj blev precis den vårtävling som alla hoppades på. Stekande sol i tre dagar och många race sugna förare som laddade maximalt. V8 Thunder Cars var dragplåstret under helgen, men totalt lockade tävlingen omkring 200 startande där SSK-klasserna ställde upp med många bilar och bjöd publiken på bra underhållning.
SSK Klass 1: Ella Benje vann SSK Klass 1 totalt 2015 och i år vill hon vinna igen! Säsongen började onekligen bra för henne med seger i båda racen. Men där Kjell Karlsson började bäst och gick ut i ledning, men Ella lyckades bromsa sig förbi och visade sin rutin. Båda två kör f.d JTCC-golf, men där Kjell som kommer från Töreboda är nybörjare i racing. Han körde enstaka tävlingar i klass 1 förra året, men satsar på att köra desto fler race i år.
Det kommer nog bli bra tävlingar mellan dessa två under 2016. Men vi vill gärna att fler hittar ut med sina klass 1-bilar i år. Glöm inte bort att dom gamla JTCC-bilarna passar perfekt i denna klass!
SSK Klass 2: Här har vi fått se en del underhållande race mellan Tim Svensson och Malin Hellman dom senaste åren. Premiären var inget undantag, även fast vi saknade fjolårsmästaren Anders Svensson och en rad andra förare denna helg. Men fler kommer Tim Svensson fick redan från start i race 1 tufft motstånd av Malin, som egentligen inte var nöjd alls med seq-lådan i sin BMW. Men dessa två bjöd på riktig kamp och skiftade placeringar ett par gånger innan Tim kunde koppla greppet och vinna race 1 före Malin Hellman och Ingvar Nilsson som trea. Till race 2 hade Tim problem med sin Opel Manta. Men teamet jobbade hårt och fick bilen till start i sista sekund. Där han återigen kunde vinna före Malin som tvåa.
Ingvar Nilsson hade tur i race 1 som körde med en sliten kamrem i sin Opel Kadett. Men till race 2 höll den inte längre och han fick bryta. Tyvärr blev det ett rejält manfall i det andra racet när inte heller Roger Ekman och Svante Lundqvist kunde köra på grund av problem. Men istället fick Mikael Levander från Stenstorp kliva upp på tredjeplatsen. Något som han inte är van vid. Mikael körde med en sliten växellåda som han ska renovera tills nästa deltävling. Då kanske han får kliva högre upp på pallen!
SSK Klass 3: Här får vi ofta se en härlig blandning av snabba slicks-bilar. Till vårracet fanns det många som ville vara med och slåss om placeringarna runt Mantorp Park.
Peter Eriksson kom till start med sin nyinköpta Porsche 997 Cup. Peter som kör i C-klassen gjorde ett bra första race där han tog ledningen efter en fight inledningsvis med Jonas Jansson Corvette C6. Men Peter fick en lucka och satte en bra tid (1.22.139). Jonas behöll andra platsen med Leif Henrik Börstad på tredje i en Lotus Elise. I B-klassen vann Jesper Ojala i Seat Supercopa före Simon Olsson BMW Z3 och Gert Severinsson på tredje i BMW M3. I A-klassen vann Roger Fredriksson Porsche 944. Tvåa Thomas Larsson också i Porsche 944, där trean Lars Brandström tyvärr fick bryta med sin Ford Sierra.
Sten Jarl från Helsingborg satsar med flera bilar i teamet på SSK Klass 3 2016. Men tyvärr var premiären ingen lyckad helg. Sten själv fick kasta in handduken med sin BMW M3 ALMS V8 efter problem med motorn, det samma gällde Martin Jarl. Som i år kör Johan Wärnbrings gamla BMW V8 GTR. Johan som körde denna med stor framgång i SSK Klass 3 tidigare. Något bättre gick det för Simon Olsson och Ronny Olsson som kom till start i båda racen.
I race 2 vinner Jonas Jansson C-klassen efter kamp med Peter Eriksson. Där Peter går av i mjölby-kurvan efter att ha kommit för långt ut i ett omkörningsförsök. Tvåa blir då istället Leif Henrik Börstad och trea Ronny Olsson. Jesper Ojala vinner B-klassen igen, denna gång före Peter Franzén och Gert Severinsson. I A-klassen vinner Roger Fredriksson före Thomas Larsson.
SSK Classic: Här såg vi fram emot att få se dom gamla bilarna göra upp mot varandra. Men tyvärr blev det bara en kvar till slut. Jörgen Adlén från Järna i en Ford Escort kunde ta hem första platserna utan kamp när Ulf Andersson och Staffan Olárs fick bryta tidigt under helgen. Ulf´s resa slutade i räcket och Staffan´s med troligt motorhaveri. Vi hoppas att bilarna går att fixa till nästa möte på Kinnekulle ring i slutet av maj.
Renault Junior Cup: Denna klass är öppen för ungdomar mellan 13 och 18 år och här får dom möjlighet att köra riktig tävlingsbil för första gången. Flera av dom har tävlat i diverse karting klasser tidigare. Men att köra dessa bilar är något nytt
Filip Sandström från Västra Frölunda körde förra säsongen, men fick då mest se bagageluckan på Tobias Mobergs Renault Clio, som också vann klassen totalt 2015. Men i år har Tobias gått vidare till en annan klass. Så då tog Filip chansen att plocka hem sina två första segrar i Renault Junior Cup. Snabb var han också 1.42.347 blev bästa tiden från dessa två premiär race.
I race 1 gjorde Emil Sonesson en bra start och utmanade Filip riktigt bra. Men Filip var som sagt väldigt snabb, så Emil fick nöja sig med en andra plats till slut. Trea blev Isac Aronsson. Samtliga körde även i klassen under 2015.
I race 2 var det inget snack om vem som skulle vinna. Men desto tuffare kamp var det om pallplatserna bakom. Mellan Isac Aronsson, Adam Olinson, Emil Sonesson och Michael Haflidason. Efter ett tag kunde Isac koppla greppet om andra platsen, medans Emil och Adam fightades om tredje. Men Adam kunde till slut gå som segrare ur den matchen. Med Emil på fjärde och Michael på femte. Nya tuffa race är att vänta. Var så säkra!
VolvoCupen: Maximal racing Minimal kostnad! Detta motto har lockat några nya förare till klassen i år. Men en förare som gjorde debut förra året, var Fredrik Wiborg. Han var snabb redan då. Men under vintern har han plockat ner sin Volvo 855 totalt och verkligen hittat rätt. För i premiären fanns det inte många som hängde med honom. Han var snabbast i både kval och Fini Shootout. I race 1 vann han mad 2.4 sek till godo på tvåan Erik Halvorsen S40. Trea blev Edvin Hellsten 850.
Till race 2 var det omvänd startordning. Men inte ens detta hindrade Fredriks framfart. Som efter flera omkörningar var ifatt ledande Edvin Hellsten och kunde efter lite kamp gå upp i ledning. Bakom var det tuffare fight mellan Stian Theodorsen och Erik Halvorsen. Men efter en miss från Stian kunde rutinerade Erik gå förbi och ta hand om tredjeplatsen. Edvin slutade tvåa.
Superkart: Denna klass har länge varit den del av SSK-serien och vi har sett dom vid flera tillfällen under årens lopp. Här går det som allra snabbast runt racingbanan. Under vårracet såg vi fram emot en kamp mellan Stefan Malm och Emil Gustafsson som gjorde upp i SM förra året. Men tyvärr var det bara Emil som kom
Emil fick då leverera ensam på topp när dom tuffaste utmanarna stannade hemma. Han vann enkelt både race 1 och race 2.
I det första kom Roger Nording tvåa och Terje Brattgjerd trea. I det andra fick Roger problem vilket gjorde att Per Pokosta kunde gå i mål som tvåa, med Terje Brattgjerd på tredje även här.
Superkart kommer vara med vid fler SSK evenemang i år. Då hoppas vi på fler startande så Emil får visa vad han går för!
Nästa deltävling i SSK-serien avgörs på Kinnekulle ring den 28-29 maj. Välkomna!
Thomas Nilsson