Första Volvo 850-segern i SSK-serien
Stockholms Sportvagnsklubb körde årets näst sista deltävling på Falkenbergs snabba racerbana. Drygt 100 bilar kom till start. Efter fredagens tester kördes kval och dubbelrace på lördag. En av årets nyheter i SSK-serien är att man släppte in Volvo 850 och 855 i Volvo Original Cup. Försäsongstesterna visade att det skulle bli jämnt i klassen, men hittills i år har segrarna tagits av S40 och 940 modellerna. Den förre mästaren, Marcus Larsson, kör just en 850 i årets serie och i första racet pressade han Jimmy Eriksson i en S40 stenhårt från start till mål. Larsson lyckades aldrig ta sig förbi, men han visade att 850 har potential att vinna. Erik Halvorsen hade lyckats laga sin bil från förra tävlingen och han slutade trea. I andra racet tog Larsson starten. Nu var det han som fick finna sig att vara jagad av Eriksson istället. Men rutinerade Larsson höll undan och vann den första historiska segern för 850-modellen! Per Trönnberg tog sin första pallplats någonsin när han slutade trea. I Klass 1 vann Algot Öberg före Jonny Andersson och Magnus Carlsson i först och i andra vann Andersson före Öberg och Carlsson.
SSK´s gasglada ungdomar som kör Renault Junior Cup är fler än någonsin i år och det bådar gott inför framtiden. Richard Hansson har varit dominerande i klassen i år och i Falkenberg var det inget undantag. Han tog pole och ledde första racet från start till mål. Det var istället lite mera sensation bakom honom på pallen. August Krokström körde in som tvåa och det var hans första pallplats någonsin. Han hade dock inte den bästa uppladdningen. På besiktningen inför tävlingen upptäcktes det att en plåtskarv i golvet hade spruckit. Den fick svetsas på plats. I kvalet körde han in i en däckstrave och fick en hel del karosskador. Han trodde att det var kört, men då fick han se vilka fina vänner han har i klassen. Det kom folk från alla håll med både verktyg och delar och alla sade samma sak, det är klart vi skall fixa detta så att han får köra! De lyckades få ihop bilen i tid och vilken belöning det blev med pallplatsen sedan! Tim Svensson tog tredjeplatsen. I andra racet startade Richard Edberg i pole, men Hansson var snart förbi. Dessa två var i en klass för sig själva, men Edberg fick aldrig något slagläge på Hansson, som i stället tog sin nionde seger på tio race i år! Krokström följde upp med att ta tredjeplatsen. Hansson har redan punkterat årets serie. Han har ointagliga 126 poäng inför finalen. Han satte nytt banrekord i Falkenberg med att vara den förste Clioföraren under 56 sekunder någonsin. - Han har ju vunnit allt i år, ja han har ju till och med vunnit kranskullan, sa pappa Christer. Till finalen på Kinnekulle Ring har han egentligen bara en sak att köra för, och det är att försöka slå banrekordet.
Ginetta G20 cup körde sin final i helgen. Alexander Pfister kom till finalen som ledare både i Cupen och i JRM. Helgens tävling förstärktes med 2007-års mästare Rikard Bengtsson som gjorde ett gästspel. Han har egentligen lagt hjälmen på hyllan, men han visade varför han en gång blivit mästare genom att vinna första racet före Mats Nilsson och Alexander Holmberg. I andra racet ledde han, men efter en felväxling kunde Nilsson gå förbi. Holmberg försökte också passa på, men Bengtsson kunde hålla honom bakom sig i mål. Detta innebar att Nilsson vann cupen och Holmberg vann JRM. Pfister blev tvåa i båda cuperna. Anders Hedensjö vann cupen för 50 +.
Formula Basic kördes tillsammans med Formel Ford NEZ. Fordarna var bara två till antalet och Milton Lundström vann båda racen före Frank Mortensen. Elling Sebastian Aarvik var snabbaste Basic i kvalet, men i första racet hade han en tuff fight med 14-årige Henrik Furuseth. De turades om i ledningen. Precis när de skulle gå ut på sista varvet blev de varvade av Lundström i Formel Forden. Aarvik hade planerat en sista attack på sista varvet, men fick nu aldrig chansen. Furuseth tog sin första seger. Aarvik blev tvåa och Tommy Östgaard trea. Andra racet fick avbrytas på grund av en häftig regnskur som gjorde banan okörbar. Efter omstarten ledde Aarvik ända till mål, men bakom honom var det en vild fight om pallplatserna. Det blev till sist Mathias Hansen som blev tvåa och Robert Svensson trea. Dessa båda fick kliva upp på pallen för första gången någonsin!
I blandheatet med Klass 2 & 3 samt Classic hade det kommit några bilar från BMW Cup som körde i Klass 3C. Johan och Hans Wärnbring delade på en bil som tog pole i första och sedan vann de var sitt race. Anders Conradzon och Björn Davidsson kom tvåa och trea i båda. I B-klassen vann Gert Severinsson över Espen Lövstad i båda. I Classic delade Roger Ekman och Reine Carlsson på segrarna. I Klass 2 fick Reine Bergström problem så segern gick till Kjell Jansson före Peter Franzén och Ingvar Nilsson i första och i andra vann Nilsson före Franzén och Jansson.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se
Prins Carl Philip mästare i GT Endurance
Stockholms Sportvagnsklubb körde årets näst sista tävlingshelg på den snabba Falkenbergsbanan. Årets nyhet i SSK-serien är utan tvekan Porsche GT3 Challenge. Det maffiga ljudet från dessa trimmade boxermotorer kan ge vem som helst rysningar av välbehag! Roar Lindland inledde helgen med att ta pole i kvalet före årets stjärnskott Niclas Olsson. Lindland tog starten, men han var hårt pressad av Olsson från start till mål. Olsson försökte allt han kunde, men lyckades inte ta sig förbi. Lindland vann med 0.6 sekunder för Olsson. Mikael Bender körde i mål som trea.
Olsson satte snabbaste varvtid och fick starta först i andra racet. Lindland var mer på hugget i starten och tog ledningen direkt före Olsson. Precis som i första racet pressades Lindland av Olsson. När det bara återstod tre varv av racet gick fläktremmen av för Lindland, som tvingades bryta tävlingen. Olsson kunde därför vinna enkelt före Mikael Bender och Patrik Skoog. Olsson tog, tack vare segern, över ledningen i mästerskapet inför finalen som körs på Kinnekulle Ring om en knapp månad. Snickar-Matte Karlsson ligger tvåa, endast två poäng efter.
Det var final för GT-Endurance, som kördes i en timma. Prins Carl Philip ledde cupen inför finalen och den här gången toppade man laguppställningen med att han skulle dela bilen med Linus Ohlsson. Ohlsson körde kvalet och tog pole inför racet före Niclas Olsson och Roar Lindland. Finalen blev dramatisk. En häftig regnskur föregick tävlingen, vilket gjorde däcksvalet till en knäckfråga. Niclas Olsson och Mats Anstrin/Anders Edlund chansade på slicks, medan de andra valde regndäck. Linus Ohlsson körde första passet och han tog ledningen före Lindland. Banan var väldigt blöt till att börja med, varför Olsson och Edlund tappade mycket tid de första rundorna. Det kom inget mera regn, men banan torkade heller inte upp i den takt som Olsson hoppades på. Efter knappt halva racet fick Niclas Olsson ena hjulparet utanför banan på väg ut på rakan. Bilen fick sladd och åkte baklänges in i skyddsräcket vid tunneln. Bilen rullade ett varv och blev stående på banan. Säkerhetsbilen kallades ut och ambulansen var snabbt framme hos Olsson som var omskakad. Han kördes till sjukhus för observation. De första rapporterna sa att han mår bra efter omständigheterna, han är bara blåslagen.
De flesta förarna passade på att göra sina depåstopp i samband med att säkerhetsbilen var ute. När fältet släpptes igen hade Mikael Bender smugit sig upp i ledningen före Lindland. De sista varven blev spännande. Lindland jagade bakom Bender, som kämpade i några varv för att behålla ledningen. I samband med en varvning såg Lindland en lucka och övertog ledningen. Lindland vann racet före Bender och Prins Carl Philip. Tredjeplatsen räckte för att Prinsen skulle ta hem segern i GT Endurance, hans första titel någonsin! Det känns väldigt trevligt och jag är mycket glad. Mina mekaniker har som vanligt gjort ett stålande jobb, sa Prins Carl Philip.
Snickar-Matte Karlsson körde i mål som fjärde man. 10 minuter in i racet ville inte växellådan vara med längre, så han körde större delen av racet med bara fyrans växel. Det var inte helt optimalt, men det höll till mål och jag lyckads få ihop tillräckligt mycket poäng för att bli trea i mästerskapet, sa en glad Snickar-Matte. Linus Ohlsson blev tvåa i mästerskapet.
- Det har varit en bra säsong i SSK-serien och Porsche GT3 Challenge har verkligen varit ett lyft. Nu hoppas vi på att vi får se ännu fler bilar nästa år, sa SSK´s ordförande Micael Laban Ericsson.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Fotnot: Niclas fick en spricka i en nackkota som faktiskt förorsakades av HANS-skyddet! Det var relativt nytt med dessa skydd på den tiden och man hade ännu inte lärt sig exakt hur de skulle användas för att fungera optimalt. Niclas återhämtade sig dock snabbt och var med och körde finalen...