Korthelg på Kinnekulle med SSK
Kinnekulle
Årets andra deltävling i SSK-serien kördes på Kinnekulle Ring. Den här gången kördes ingen fredagsträning varför tidschemat var lite annorlunda. Lördagen ägnades enbart åt träning och kval. Båda racen kördes under söndagen. Närmare 100 bilar tävlade denna gång. Förutom SSK´s vanliga klasser kördes en Norsk/Dansk inbjudningsklass; Seven Racing. Det är små snabba Super Sevenkopior. André Falkenhaug var helgens dominant då han vann båda racen före Knut Harald Henriksen. Trea i första racet kom Hans Ryser och trea i andra racet blev Daniel Nordgård.
I Superkart vädrade Anders Littorin morgonluft då han tog sin första pole någonsin. Storfavoriten och regerande mästaren Lars-Åke Björk hade en krångelfylld lördag med idel skruvande. Han avbröt kvalet för att fortsätta sitt skruvande. Han blev då upplyst om att han måste stå i parc fermé, men han valde att hellre strunta i det och starta sist för att få tid att skruva istället. Det visade sig vara ett riktigt val. I racet gjorde han en kanonstart och tog ledningen nästa direkt. Han kontrollerade sedan racet utan att anstränga sig och vann före Anders Littorin och Fredrik Elgh. Inför andra racet lovade Littorin att ta i ännu mer och han satsade på seger. Lars-Åke Björk gjorde en misstänkt bra start, men det gick vägen och han dominerade racet ännu en gång och vann före Littorin och Elgh. Magnus Jonasson hamnade i räcket så att glasfibern flög, men själv klarade han sig ok.
Fyndbörsen, Beetle och Standard körde i gemensamt heat. Kjell Holgersson tog planenligt hand om ledningen i Fyndbörsen, men plötsligt började han tappa fart då han fick problem med bränsletillförseln. Felix Körling övertog ledningen. Jag trodde att jag skulle få ta min första seger i Fyndbörsen, men då fick jag en liten knuff från Martin Hedin. Det var mycket oväntat för han brukar alltid köra juste. Han kom och bad om ursäkt efteråt i alla fall, sa Körling. Det blev istället Hedin som vann racet. Det var hans första seger i SSK. Fyndbörsdebuterande Nina Dahlin körde in på andra plats. Redan i regnet på lördagsträningen visade hon att hon blir att räkna med då hon var snabbast. Årsdebutanten Sören Åkesson blev trea. Det var hans första pallplats.
I andra racet var ordningen återställd, Kjell Holgersson vann före Fredrik Ring och Martin Hedin. Holgersson hade fått ordning på motorn och Ring hade också haft motorproblem i första, men fixat det.
Ingela Holgersson har tyvärr inte fått någon motståndare i Standardklassen ännu, men det utlovas motstånd till Raceweek! Det är så kul att köra och den här gången vågade jag gasa lite mer och då blev det ännu roligare, sa Ingela.
Beetle Cup blandade sig i tätstriden i Fyndbörsen och i första racet vann Bengt Holmgren före Claes Lindblom och Stina Sjöman. I andra blev det en riktigt tight affär. Lindblom ledde men Holmgren fick till en bättre utgång ur sista kurvan och det blev ett riktigt dragrace ända till mållinjen. Holmgren närmade sig mer och mer och det krävdes målfoto för att skilja dem åt. Segern gick till Lindblom med åtta hundradelars marginal. Jag visste inte vem som hade vunnit av oss, men jag hade tydligen behövt några meter till för att ta honom, sa en slagen Holmgren efteråt. Bo Söderqvist tog tredjeplatsen.
Nästa gemensamma heat var Yokohama Cup, Qwinsta Trophy och SSK Classic. Tyvärr saknades Tor Gullberg i Yokohama. Han satte sin BMW hårt i ett räcke, men lovar att vara tillbaka till Raceweek. Martin Sventén kunde köra hem racet utan att förta sig med sin Volvo 240 turbo. Espen Lövstad kom tvåa. De kör i Yokohama klass 2. I klass 1 körde Lars Brandström solo. Starten i andra heatet blev lite rörig och fick göras om. Det var Sventén som inte höll sitt spår som han skulle utan han drev ut till vänster. Vid andra startförsöket gjorde han likadant. Starten släpptes, men han fick ett drive-thrue-straff för sin körning. Han kom ut som sista bil i fältet men efter en snygg uppkörning vann han i alla fall före Lövstad. Efteråt bad han alla om ursäkt och förklarade att i de serier som han har kört tidigare hade man inte varit så noga med startproceduren.
Vinnare för första gången i SSK Classic blev Staffan Olars. Nästan lika glad tvåa blev Hasse Grönlund. Trea kom Enar Viktorsson med sin nyinskaffade Escort. Pallen i andra racet blev den samma.
I Qwinsta vann Anders Svensson före Roger Ekman och Ingvar Nilsson. Reine Bergström fick bryta då växellänkaget gick sönder. Han kom tillbaka med besked i andra racet som han vann före Svensson och Ekman.
Största klassen ännu en gång var Renault Juniorerna. I år är det väldigt jämt och hårt i toppen. Johan Eriksson tog pole, men fem förare fanns inom en sekund bakom honom. I första racet lyckades Eriksson hålla ledningen från start till mål, men bakom honom låg bilarna som på ett snöre. Det var jämn och fin racing, helt enligt skolboken. De sex första gick i mål inom sju sekunder. Rickard Javanainen blev tvåa och Algot Öberg trea.
I andra racet stod Öberg i pole, men Eriksson tog starten. Dessa två öppnade upp en liten lucka till övriga fältet. Efter halva racet satte Öberg in sin attack och han övertog ledningen. Klungan närmade sig bakifrån och på näst sista varvet blev det för trångt in i Kvarnkurvan. Några bilar krokade ihop och ut ur kurvan hade flera bytt placeringar. Öberg klarade sig ur situationen med ledningen i behåll och han körde i mål som vinnare. Javanainen blev tvåa igen och som trea fick vi se Marcus Palnér som tog sin första pallplats. I depån svallade känslorna efteråt och smockan hängde i luften mellan förarna och framförallt deras föräldrar (läs pappor).
Volvo Original Cup avrundade helgen. En topptrio utmärkte sig i första racet. Thomas Guttormsen startade i pole, men Marcus Larsson tog hand om ledningen. Guttormsen och Fredric Magnusson flåsade honom i nacken racet igenom, men de gick i mål i den ordningen. I andra racet tog Magnusson sin första seger i en Volvo. Guttormsen blev tvåa och Larsson trea. Larsson hade sina speglar fulla av Erik Jonsson som pressade på hårt mot slutet. Karl Jensen gjorde ett bra race och var med i klungan även han.
SSK införde en ny klass denna gång; Volvo 240 Classic. Detta för att inte gammelbilsförarna skall tappa sugen. Premiärsegern gick till Dennis Berglind som vann båda racen före Martin Johansson. Det var bara två bilar med den här gången, men kanske den nya klassen kan locka fram någon mer gammal 240 till nästa race?
Nu väntar SSK-årets stora höjdpunkt; Raceweek. Den pågår mellan 26-29 juli. Det blir hela 13 klasser som skall köra. Det blir som vanligt dans och festligheter hela helgen och naturligtvis Olle Karlssons obligatoriska tipspromenad.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se