STCC Mantorp Park 2009
Mantorp Park 2009-05-01 - 2009-05-02

Resultatlistor


Camaro Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC PRO Superbike
  Kval
  Race

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 131

Racerapport

STCC-säsongen 2009 har inletts på Mantorp Park där solen skiner skönt och det är dags för STCC-förarna att göra entré.

Lördag 2 maj
Det kom cirka 3500 åskådare till Mantorp som betalade entré till en spännande dag i solskenet och som fick uppleva en händelserik dag med bra racing.

Test STCC kl 9.00. STCC-förarna var först ut på lördagsmorgonen och körde ett 45 minuter långt testpass. Robert Dahlgren var snabbast med tiden 1.20.372 med sin Volvo C30 följd av de båda WestCoast Racing-förarna Robin Rudholm 1.21.087 och Richard Göransson 1.21.091. Fjärde tid hade Thed Björk 1.21.207 och femte Tommy Rustad 1.21.211.

Warm up Pro Superbike kl 9.55. Filip Backlund var snabbast på warm upen på morgonen med tiden 1.16.268 följd av Freddy Papunen 1.16.498, Alexander Lundh 1.16.502 och fjärde tid hade Andreas Mårtensson 1.17.246.

Kval STCC kl 10.20. STCC-kvalet började med 20 minuters grundkval då alla var ute samtidigt och försökte sätta någon av de åtta första tiderna. Robert Dahlgren var snabbast med tiden 1.20.668 följd av Richard Göransson 1.20.960 och tredje tid hade Robin Rudholm 1.20.971. Tomas Engström, Jan "Flash" Nilsson, Thed Björk, Tommy Rustad och Roger Eriksson var de fem andra som tog sig vidare till nästa kvalomgång som är 10 minuter långt där de åtta första startplatserna avgjordes. Robert Dahlgren var snabbast igen 1.20.613 och kommer därmed starta i pole position i årets första STCC-race. Bredvid sig kommer han att ha sin teamkamrat Tommy Rustad 1.20.699. Bakom dessa två kommer Thed Björk och Robin Rudholm starta. Se hela listan på resultatlänken ovan.

Race 2 Radical kl 11.10. Andreas Ebbesson gjorde en dålig start och Tommi Anttila kunde ta starten före Ebbesson och Markus Nordenström. Andreas Ebbesson satte direkt på första varvet in attacken mot Anttila i täten och tog över ledningen. Bakom de två i täten var det tufft i början av racet mellan Markus Nordenström och Per Staaf Jr som slogs om tredje platsen. Nordenström lyckades få en lucka efter några varv och med tre varv kvar tappade Per Staaf Jr fästet totalt och for av banan. Han lyckades komma igång igen men hade då tappat en placering. Andreas Ebbesson höll undan i ledningen och tog en ny seger före Tommi Anttila. Markus Nordenström behöll tredje platsen och Tobias Larsson blev fyra före Per Staaf Jr.
- En bättre start på säsongen går ju inte att få, tyckte Andreas Ebbesson med rätta.

Race 2 JTCC kl 11.35. Det var stillastående start för första gången för JTCC-förarna och Markus Jansson stod i pole position. Markus lyckades bra och kom iväg i ledningen före Joakim Forsell och Niclas Olsson. Andreas Ahlberg avancerade i fältet och efter tre varv var han uppe på tredje paltsen men på det sjätte varvet snurrade han av och tappade placeringar. Gårdags vinnaren Christoffer Graff startade långt ner i fältet efter att inte ha satt nån bra varvtid under gårdagsracet och han fick det tufft på vägen upp genom fältet. Markus Jansson höll undan i ledningen och vann före Joakim Forsell och trea blev Niclas Olsson. Christoffer Graff lyckades ta sig upp till en fjärde plats precis före Jesper Wernersson.
- Det var ett svettigt race där jag verkligen fick kämpa mig upp genom fältet. En seger och så fyra i dag är jag mycket belåten med, berättade Graff.

Race 1 STCC kl 13.00. Det blev dramatik redan när bilarna hade ställt upp för start när Robert Dahlgrens trycklufts-domkraft exploderade på vänster fram och förstörde framrutan, man lyckades med silvertejp få fast rutan och Dahlgren kunde starta. Efter formationsvarvet stack fältet iväg med Dahlgren i ledningen före Tommy Rustad och Thed Björk. Rickard Göransson var snabbt uppe och stötte på Björk och tog sig upp till tredje platsen. Robin Rudholms race tog slut redan i första kurvan och han tvingades parkera vid sidan av. Safety car gick ut medan bilen flyttades och varvet efter släpptes fältet igen men bara i ett varv då bilen fortfarande inte hade kommit undan. Ett par varv senare var man klar och racet kunde fortsätta med Dahlgren och Rustad i täten. Med sex varv kvar tvingades Tomas Engström parkera vid sidan av med motorproblem. Med tre varv kvar började Thed Björk stressa Richard Göransson på tredje platsen och ut på det näst sista varvet var Björk förbi. I mål blev det Robert Dahlgren som tog hand om årets första seger före teamkamraten Tommy Rustad. Richard Göransson tog tillbaka tredje platsen på sista varvet när Thed Björk var av banan efter att ha tappat fästet på bakdäcken och trillade ner till fjärde plats. Bästa Semcon Cup-förare blev Johan Kristoffersson på en total tionde plats i sitt första STCC race.
- Det var lite pirrigt efter problemet vid startuppställningen så jag var tacksam för att det blev safety car så jag kunde samla tankarna och lugna ner mig. Segern var oerhört skön och den visar att vi har ett bra koncept, sa Robert Dahlgren.
- Det var tätt men just mellan mig och Thed. I och med att racet blev som det blev fick ingen av oss chansen att jaga ikapp Volvobilarna men vi tar dem i nästa heat, sa Göransson.

Race 1 Pro Superbike kl 13.40. Filip Backlund tog starten före privatåkaren David Andersson och Freddy Papunen var trea iväg. Papunen tog sig förbi Andersson och började jaga Backlund i täten och ett par varv senare var han förbi och uppe i ledningen. På det femte varvet fick safety car ge sig ut då en förare åkt av och fältet samlades ihop med Papunen i ledningen före Backlund och Jimmy Lindström, som hade tagit sig upp på tredje platsen. Omhändertagandet av föraren som kraschade tog tid och när fältet släpptes igen var det bara 2 varv kvar eftersom maxtiden för racet började ta slut. Papunen fick en bra start och tog ledningen före Backlund men fick ge sig och lämna över ledningen direkt. Det blev en strid mellan dessa två ända in till mållinjen som de korsade sida vid sida. Filip Backlund kom upp på resultatlistan som segrare före Freddy Papunen och Jimmy Lindström tog hand om tredje platsen före David Andersson.

När man analyserat målgången så visade det sig att Backlunds transponder satt längre fram på motorcykeln än vad den gjorde på Papunens hoj varför slutligen Papunen fick segern några tusendelar före Backlund.
- Jag hade en bra hoj och mitt sista varv var snabbare än vad Filip körde på i kvalet vilket visar att jag hade kontroll även om det blev onödigt tätt över mållinjen där jag såg att jag var före Filip med några centimeter, sa en glad Papunen.
- Det är ju racetiden som skall fälla avgörandet så jag vet inte hur jag skall ta detta. En sak är säker och det är att Papunen inte skall ta fler heatsegrar utan de tänker jag lägga beslag på, kommenterade Backlund en stund efter racet.

Race 2 Porsche Carrera Cup kl 14.15. Edward Sandström gjorde en bra start och tog ledningen före Tony Rickardsson och Cralle Lindholm var trea iväg. Jocke Mangs startade sist efter att ha blivit utesluten från gårdagens race och började direkt plocka placeringar. På det nionde varvet tog sig Cralle förbi Rickardsson på andra platsen och några varv senare fick Rickardsson sällskap av Fredrik Larsson som hade tagit sig upp på fjärde platsen. Larsson fortsatte köra bra och med tre varv kvar började han attackera Tony och varvet efter var han förbi. I mål blev det Edward Sandström som tog hand om segern före Cralle Lindholm och Fredrik Larsson slutade trea före Tony Rickardsson.
- Alltid roligt att vinna och i dag fungerade allt som det skulle. Det har varit lite körigt de sista dagarna så det var först i dag som jag kunde fokusera på riktigt, sa en belåten Sandström som ännu inte har klart med fortsättningen i serien.
- Farten finns där och vi lär oss mer och mer om bilen så jag är nöjd. Teamet gjorde ett fantastiskt arbete under fredagsnatten när man byggde om hela bakvagnen efter gårdagens krasch. Nu kan vi koncentrara oss på nästa deltävling där jag skall upp på pallen igen, sa Fredrik Larsson.
- Jag missade i starten i dag igen. Bilen började rulla strax innan lamporna släcktes så jag fick trycka på bromsen. Med en bättre start så hade det kunnat bli en dubbelseger men jag är nöjd med en seger och en andra plats denna helg, summerade Cralle Lindholm.


Race 2 Camaro Cup kl 15.10. Anders Brofalk tog starten före Fredric Magnusson och trea iväg var Magnus Krokström. Redan på första varvet tog sig Krokström förbi Magnusson. Brofalk drog iväg i täten medans det tätnade bakom mellan Krokström, Magnusson och Ole Martin Lindum. Lindum tog sig upp på andra platsen men tappade fästet och trillade ner igen. Efter ytterliggare en snurrning så tappade han ner till femte platsen. I mål blev det Anders Brofalk som segrade före Magnus Krokström och Fredrik Magnusson tog hand om tredje platsen före Mikael Wärn.

Race 2 STCC kl 15.30. Man vände på de åtta första från race 1 till startuppställningen här i race 2 och det innebar att Thomas Schie startade i pole position med Johan Sturesson bredvid sig och segraren Robert Dahlgren startade i ruta åtta. Mattias Andersson fick en kanonstart från sin tredje startruta och tog sig upp i ledningen före Thomas Schie och Jan "Flash" Nilsson kom iväg på tredje platsen före Richard Göransson. Schie tappade andraplatsen och ut på det tredje varvet var det Flash som låg tvåa med Göransson trea och Schie fyra. Ut på det femte varvet tappade Mattias Andersson greppet efter en närkontakt med Flash och trillade ner i fältet. Genast passade Richard Göransson på att ta över ledningen och Thed Björk tog sig upp på andra platsen före sin teamkamrat Jan "Flash" Nilsson. Robert Dahlgren fick problem med bilen och tvingades parkera vid sidan av. Efter halva racet var det Göransson i ledningen med Thed Björk bakom sig och bakom dom var det en lucka ner till Flash, Mattias Andersson och Tommy Rustad. Med tre varv kvar började Thed Björk stressa Richard Göransson i ledningen men Göransson höll undan medan Thed Björk gjorde små missar och Richard Göransson tog segern före Björk. Trea i mål blev Jan "Flash" Nilsson före Tommy Rustad och Mattias Andersson slutade femma. Johan Kristoffersson tog en ny seger i Semcon Cup åter före Viktor Hallrup och Victor Huggare.
- Den här segern var viktig. Thed stressade mig en del men han fick det nog lite halt om däcken mot slutet när han plötsligt var några meter bakom mig. Att åka från Mantorp med de poäng jag nu har känns bra inför Karlskoga där jag verkligen trivs, berättade Göransson.
- Jag fick ingen lucka men det viktiga var att visa att vi har farten och att vi tog hem teammästerskapet i dag, sa Thed Björk.
- Slutar man i topp fem i varje heat så vinner man förarmästerskapet i år, siade Jan Flash Nilsson.
- Tempen i motor gick upp och så rasslade det till bara och allt var över. Snopet men inget att göra åt. Jag hade annars hoppats på några poäng till, sa Robert Dahlgren lite besviken.

Fredag 1 maj
Test Pro Superbike.
Filip Backlund satte sig i rejäl respekt när Pro Superbike inledde dagen på Mantorp med ett testpass. Filip åkte på 1.17.110 med sin Suzuki och var hela 0,844 sek snabbare än Freddy Papunen, Kawasaki som i sin tur följdes närmast av Jan Hansson, Yamaha, + 1,399, Richard Magnusson, Honda, + 1,474 och Daniel Kubberöd, Honda, + 1,700.
Av övriga förare kan nämnas Henrik Stenberg, Yamaha, + 2,506, Micke Nilsson, Suzuki, + 2,778, Alexander Lundh, Honda, 4,205.

Kval Carrera Cup kl 11.00. Jocke Mangs tog hand om årets första pole position genom att vara snabbast i Porsche-kvalet med tiden 1.17.364. Näst snabbast var Cralle Lindholm + 0,077 och tredje tid hade Tony Rickardsson + 0,125 följd av Stefan Söderberg + 0,285 och Edward Sandström + 0,378.

Kval Camaro Cup kl 12.00. Snabbast i Camaro-kvalet var Anders Brofalk med tiden 1.23.828 följd av Ole Martin Lindum + 0,198, Magnus Krokström + 0,746 och Fredric Magnusson + 0,882. Dessa fyra kommer utgöra de två första startleden i eftermiddagens race.

Kval Radical kl 12.30. Andreas Ebbesson satte bästa varvtiden i Radical-kvalet 1.14.925 följd av Tommi Anttila + 0,883, Per Staaf Jr + 1,560, Markus Nordenström + 1,709 och femte tid hade Tobias Larson + 2,121.

Kval JTCC kl 13.00. Snabbast i kvalet var Christoffer Graff 1.34.412 och kommer därmed starta i första ledet i eftermiddagens race. Bredvid honom kommer Andreas Ahlberg stå som hade näst snabbaste tid + 0.092 följd av Linus Ohlsson + 0,156, Joakim Forsell + 0,169 och Niclas Olsson hade femte tid + 0,193.

Kval Pro Superbike kl 14.15. Som vanligt var det under de sista varven som förarna satsade som mest och de bästa tiderna trillade in. Snabbast av de alla var Filip Backlund med kanontiden 1.15.908 följd av Alexander Lundh + 0,565, Freddy Papunen + 0,788 och Janne Hansson + 1,004. Se hela listan på resultatsidan.

Race 1 Camaro Cup kl 14.55. Magnus Krokström tog starten före Anders Brofalk och Fredric Magnusson var trea iväg. Ut på andra varvet tog Anders Brofalk över ledningen och nykomlingen i Camaro Cup-gänget Fredric Magnusson visade att han blir att räkna med i år när han direkt började fightas med Krokström om andraplatsen och tog sig förbi ett par varv senare. Magnusson var dock av banan lite senare och tappade ner till en femte plats. I mål blev det Anders Brofalk som tog hand om segern före Ole Martin Lindum som knep andra platsen precis före Magnus Krokström, Michael Wärn och Fredric Magnusson slutade på femte platsen.

Race 1 Radical kl 15.20. Snabbast iväg i starten var Andreas Ebbesson följd av Tommi Anttila. När det återstod fyra varv kom safety car ut och fältet samlades ihop bakom Ebbesson och Anttila. Markus Nordenström låg trea och Tobias Larson låg fyra när fältet släpptes igen varvet efter. Andreas Ebbesson höll undan i ledningen och vann före Anttila och trea blev Tobias Larson. Per Staaf Jr slutade fyra framför en av alla nykomlingar i klassen Robert Helling.

Race 1 JTCC kl 15.45. Christoffer Graff tog hand om ledningen före Andreas Ahlberg och Kevin Engman. På fjärde varvet körde Linus Ohlsson som låg på sjätte plats av banan och blev stående och safety car fick gå ut. Med två varv kvar släpptes fältet igen och Christoffer Graff lyckades behålla ledningen och vann årets första JTCC-race före en hårt uppvaktande Andreas Ahlberg och trea i mål blev Kevin Engman före Niclas Olsson.

Race 1 Carrera Cup kl 16.10. Det var stillastående start i Carrera Cup och snabbast iväg var Jocke Mangs före Cralle Lindholm, Tony Richardsson och Edward Sandström var uppe på fjärde platsen efter första varvet. På det sjätte varvet åkte Carl Philip Bernadotte av banan och årets första race var över för hans del. Safety car fick gå ut och fältet samlades ihop. Två varv senare släpptes fältet igen och Jocke Mangs tappade ledningen till Cralle Lindholm och även Tony Richardsson tog sig förbi. Jocke Mangs var av banan igen och trillade ner ytterligare i fältet och även Tony Rickardsson fick en knuff och for av banan. Det var flera framme i täten som åkte av och safety car fick gå ut igen med Cralle Lindholm i ledningen före Fredrik Larsson och Stefan Söderberg. När fältet samlades ihop var det utan Tony Rickardsson, Edward Sandström, Mats Myrsell och Martin Öhlin. Med fem varv kvar av racet släpptes fältet igen med Cralle i ledningen och bakom honom tog sig Söderberg förbi Fredrik Larsson. Jocke Mangs hade tagit sig upp i fältet igen och satte in en attack mot Larsson på fjärde platsen. Det blev en tuff passage och Fredrik Larsson fick en knuff och for av banan. Det var fler som parkerade vid sidan av och safety car fick ge sig ut igen. Då maxtiden för racet var nådd flaggades racet av bakom safety car med Cralle Lindholm som segrare före Stefan Söderberg och trea i mål blev Jocke Mangs.
Efter att domarna kollat heatet blev Mangs utesluten på grund av ojust körning gentemot Fredrik Larsson.

Roll ut STCC 15 minuter kl 16.45.
STCC-bilarna fick en chans att åka ut ur depån och in igen under 15 minuter för att se till att allt fungerade.
Polestar valde att avstå denna roll out.
Tony Johansson hann inte fram i tid utan behöver natten på sig för att få ihop sin Mercedes.
Ronnie Brandt kommer inte till start i helgen då han saknar en datakabel för att överföra data till styrboxen.
Av L-G Nilsson

Design by Bloms IT