BMW Cup på Gotland Ring
19 bilar kom till start när BMW Sport Club körde sin första tävling någonsin på Gotland Ring. Dessutom var det närmare ett femtiotal gatbilsåkare som passade på att lära känna banan.
Marcus Lindkvist satte den snabbaste tiden på kvalet och det var också han som tog hand om ledningen direkt från start. Längre bak i fältet blev det oroligt med några snurrningar. Det blev därför snabbt stora luckor i startfältet. Lindkvist ledde komfortabelt i tre fjärdedelar av racet, men när han skulle varva en långsammare bil, missförstod de varandra så att de krokade ihop. Lindkvist tvingades tyvärr bryta racet: Marcus Stålheim tackade för bjudningen och vann racet med endast 0.377 sekunder före Anders Conradzon. Dessa tre kör i klass Special. Mikael Lundvall var trea i mål och segrare i klass Modifierad före Johan Samson och Richard Trange, som normalt sett kör Mini-Challenge i Tyskland, men som gör lite inhopp i BMW Cup för att få mera körträning. Jag blev lite klämd i starten och hamnade i sandfållan. När jag väl kom i gång igen låg jag sist, men sedan körde jag upp mig till tredje plats, sa Trange. I klass Standard var det mest action i första heatet. Det var en bit ned i fältet som det blev lite oroligt när någon bil vände runt på vägen. Rutinerade Per-Ola Mattsson läste situationen bäst och höll kylan och ledningen från start till mål. Patrik Skoog startade som fjärde standardbil och blev tvåa i mål. Johan Loftén startade femma och blev trea. Min bil är den som varit med längst i BMW CUP, det är 12:e säsongen i år, sa Mattsson.
I andra racet blev det inga incidenter. Stålheim tog kommandot från start och han hade Conradzon och Lindkvist i ryggen. Lindkvist var hetast och efter några varv hade han gått upp i ledningen. Han ledde ända till mål, men på de sista metrarna satsade Stålheim allt på ett kort och kastade sig ut bredvid Lindkvist. De gick sida vid sida över mållinjen, men Lindkvist vann med 0.056 sekunder! I Modifierad fick vi se samma palltrio som i första racet. I Standard ledde Skoog länge, men efter en felväxling kunde Johan Loftén ta sig förbi. Det läckte bensin från Loftén och detta gjorde det halt för Skoog som inte kunde ta sig förbi. Ställningen stod sig in i mål. Det blev lite diskussioner efter målgång, varför det inte blev teknisk flagg? Problemet var att man inte hade några siffror att visa ihop med flaggan, så tävlingsledningen tvingades att fria. Tobias Biörs kom trea.
Nu återstår bara finalen som körs i Karlskoga i början av oktober.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se