BMW Cup Karlskoga 2010
Gelleråsbanan 2010-06-13 - 2010-06-13

Resultatlistor


BMW Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Mini Cup - Time Attack
  Race



Antal tävlande: 36

Racerapport

Trevlig heldag med BMW i Karlskoga

BMW Cup körde årets tredje och fjärde deltävling i Karlskoga. Det var drygt 30 bilar anmälda till tävlingen, men 27 kom till start. Marcus Stålheim satte sig i respekt med en riktigt snabb kvaltid, halvsekunden snabbare än Anton Gruffman, Håkan Johansson och Marcus Lindkvist som alla var inom en halv sekund. Det var Stålheim som tog kommandot i racet, men han pressades till början av Håkan Johansson. När de började varva bilar tappade dock Johansson kontakten och Stålheim kunde till sist vinna med 9.5 sekunder före Johansson. Lindkvist slutade trea. I klassen Modifierad vann Mikael Lundvall klart före Lars Randau och Sven Berg. I klass Standard var det som vanligt bröderna Skoog som dominerade. Martin vann före Patrik med Joakim Ahlberg på tredje plats.

Andra racet (fjärde för säsongen) blev betydligt mera spännande. Stålheim stod i pole, men det var Håkan Johansson som var mest på hugget i starten. Johansson tog ledningen, men på andra varvet bromsade han på sig ned mot Trösenkurvan och han trodde att han skulle tappa ledningen, men även Stålheim bromsade på sig och han tvingades ta escaperoaden och han tappade flera placeringar. Detta gav Johansson lite arbetsro, men Stålheim kämpade sig tillbaka upp på andra plats. Han kom dock aldrig tillräckligt nära för att på allvar utmana Johansson om segern. Lindkvist slutade trea. - När jag bromsade på mig så trodde jag garanterat att Stålheim skulle överta ledningen, men till min förvåning kom han kanande på innern, sa Johansson efteråt.

I Modifierad vann Lundvall återigen, nu före Sven Berg och Per Gustavsson från Nydrätt Racing. Lars Randau fick tyvärr bryta med mekaniska problem. I Standardklassen vann Martin Skoog åter igen, men bakom honom hade Patrik en hård fight med Joakim Ahlberg. Ahlberg gick i mål som tvåa, men efter protest från Patrik flyttades Ahlberg ned ett hack på prispallen då han fick tidstillägg för otillåtet spårbyte.

Under dagen luftades även en mängd gatbilar plus att det var världspremiär för Mini Cup (se separat artikel.)

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Världspremiär för Mini Cup

Racing har körts i många former i Sverige i många år och det finns många klasser med väl utarbetade regelverk. För dem som vill börja köra finns det i dag möjlighet att under ordnade former få testköra sin gatbil på en racerbana, men steget till att börja tävla känns ändå för långt, dyrt och krångligt för många som därför avstår.

I helgen provkördes ett nytt reglemente för första gången som ett led i att få förare att ta första klivet från gatbilsträffar till att bli racerförare "på riktigt". Som en egen sektion under BMW Sport Club hittar vi några entusiaster som kör Mini och de har varit med och tagit fram ett nytt reglemente tillsammans med Svenska Bilsportförbundet, som kommer att hamna under "Enkla tävlingsformer". Det går ut på att man kör på en racerbana, med tidtagning där det gäller att sätta det snabbaste varvet. Men då bilarna kör utan störtbåge är maxhastigheten nedsatt till 120 km/h. Detta ordnas med konor på banan som extra chikaner. Vidare får man endast köra om på långrakan och man släpps ut med 10 sekunders lucka från start. Åtta förare tog chansen att deltaga i denna historiska första tävling och Jonas Samson blev den förste vinnaren någonsin. Han var nästan sekunden snabbare än Johan Wagréus och Måns Ulveståhl.

- Vi har som ambition att köra vår nya enkla tävlingsform som har arbetsnamnet "Mini Cup" vid alla BMW Sport Clubs tävlingsdagar under året, sa Ulveståhl som varit med och utarbetat reglementet. Han var mycket nöjd med premiärtävlingen. Nästa deltävling körs på Anderstorp den 3:e juli.

Detta var alltså embryot som senare har fått namnet ”Time Attack”. Med facit i hand har detta blivit en stor succe, men det var alltså här det började!

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT