Antal tävlande: 134
SKROTARDAGEN Formel Ford
Kinnekulletävlingen den 26 juni blev en bedrövelsens tävling. 24 bilar ställde upp till start i finalen. 8 blev kvar på första varvet borta under bron, Värst råkade Nettan ut. Hennes bil tog eld då hon fick en bredsida in i Erik Noakssons bakhjul. Smällen kom vid sittbrunnen och Nettan hade ingen säkerhetstank utan en av plast, den sprack. Åke Jansson som såg och reagerade snabbt hoppade ur sin bil men blev då påkörd bakifrån så att hans bil skrotades rätt mycket. Många blev kvar under bron. Det är sällan man ser tjänstefordon på banan men den här gången fick faktiskt brandbilen göra nytta, Det tog minst tre varv innan banan var rensad och allt flöt igen. Nils-Arne Johansson gjorde en perfekt start och kom iväg som en oljad blixt, följd av Stanley Dickens och Bosse Martinsson. Det blev en vild klappjakt. Olja under och efter bron medföljd att Nils-Arne åkte av först sedan Stanley och Bosse. Nils-Arne kom långt ut och blev bra efter. Stanley jagade vidare och Bosse jagade Stanley. I mål skilde det 4/10. Stanley som segrare, Bosse tvåa och Nils-Arne trea. Dagens positiva överraskning, Per Gustavsson kom in som fyra med den gamla Royalen RP3 som Bosse vann med förra året En bra förare i en bra gammal bil
SM I FORMEL FORD
Nu är det snart inne att skriva motioner till Rådsmötet 1977. Det är alltså dags för dig som gillar Formel Ford att aktivera era klubbar och olika distrikt Vi skall ha SM i Sveriges största racingklass. Vi har stor motivation till detta. Vad är en RM-titel värd? Inte ett dugg. Ingen poäng får räknas till Stora grabbarsmärke. Ingen status från Svenska Bilsportförbundet. Reglerna för RM kan vilken klubb som helst göra, ingen bryr sig om det. Träningstiderna kan dom göra som dom vill med det bryr sig inte SBF om. Det är en märkesklass, säger de på SBF för att slippa undan vidare diskussion, Ut och PÅVERKA.
FORMEL FORD 2000
Det är nu dags att införa Formel Ford 2000 även här i Sverige, I England är klassen stor och den körs i stor utsträckning även på kontinenten. Klassen är en utveckling av Formel Ford 1600cc. Ta tex, Royale RP 24 så är det bara att konvertera den bilen med andra fälgar, man får ju köra på sliks, 6+8 tum. Sätta dit vinge fram och bak är tillåtet och så givetvis att byta motor till en 2-liters Pinto, Den bilen är inte mer än c:a 10 000: - dyrare än 1600cc-bilen, Med kostnadsstegringen nästa år räknar jag med att en sådan bil skall ligga strax under 50 000: - Det är rätt stor skillnad mot en F3-racer som säkert nästa år ligger runt de 90 100 000: - En klass till i Sverige tycker någon strax, Alldeles rätt, men det behöver inte betyda att dom måste köra i en egen klass, det går alldeles utmärkt att till exempel köra ihop med antingen den nya Formel Vee klassen eller med F3, Ingen av dom klasserna blir så stora första året att det inte skulle gå.
MASSMEDIA
Det snackas alltid om att det inte skrivs något i tidningarna. Journalisterna säger alltid: - Vi får ju aldrig veta något i förväg. - Du journalist är det med sanningen överensstämmande? Jag tar ett mycket bra exempel. Ville försöka meddela vad jag visste, en nyhet färsk för dagen, Det var om EM-tävlingen i Formel Ford som kördes i Danmark den 5 juni. Jag ringde i tur och ordning TV, Radiosporten, TT och Dagens Nyheter. Alla sa något positivt om att dom skulle göra något Men nej, Inte ens TT som skall vara ett serviceorgan till tidningarna nämnde med en rad att de hade resultat från den tävlingen. Det är så man kan..,!!!