SSK Kinnekulle 1977 Goodrich-Festivalen
Kinnekulle Ring 1977-05-19 - 1977-05-22

Resultatlistor


BF-Goodrich Cup
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Race

Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Race

Comfort Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Vee
  Startlista
  Kval
  Race

Goodrich Cup SM
  Startlista
  Kval
  Race

Lee Cooper Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Puss & Kram Super Star Jeans Cup
  Startlista
  Kval
  Semifinal 1
  Semifinal 2
  Race

Renault 5 TS Cup
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 236

Racerapport

Puss & Kram Super Star Cup på Goodrich-Festivalen

Karneval, festival, marknad, folkfest – Goodrich-festival på Kinnekulle Ring. I flera månader hade arrangörerna slått på reklamtrumman. Idag anser en del att det blev en flopp. Andra att det var en bra början. – Den sämsta marknad jag varit på, sa några marknadsförsäljare som sålde kapitalvaror som kylskåp etc. Deras kollegor som sålde billigare prylar typ T-shirt var däremot nöjda.

Inom arrangörsleden – SSK – är man ganska överens om att man inte på ett tillfredställande sätt nådde den publik som var intresserad av marknads och tivolidelen. Nu var det mest motorfolk bland de närmare 14 000 åskådare som kom under fyra dagar. – Kivik, Skänninge etc byggdes inte upp på ett år, säger Robin Shorter i SSK och menar att detta försök kommer att följas av fler om än i kanske något annorlunda tappning.

- Nu börjar det gå så enkelt så det nästan känns tråkigt! Det var Super Star-mästaren Uffe Granbergs kommentar efter racet på Kinnekulle Ring. En tävling som var den klart bästa av de tre som hittills körts i år. Men spänningen fanns bakom Granberg. I sitt kvalheat hade han visserligen länge problem med att komma om stallkompisen "Babsen" Karlsson, men så snart det var avklarat - genom en lätt knuff uppe i TV-svängen - var det fritt fram till bästa kvaltid.

I det andra kvalet var det Leif Sjöstrand och Peter Norlander som fick publiken att vråla av förtjusning när de hade en plåt-mot-plåtduell alla de åtta varven runt.
Men i Super Star som i annan racing är det inte bara på banan som dramatiken utspelas. I depån hände mycket: Bosse "Emma" hade en helsvart helg. Kom inte längre än till en träning. Och det är lättare att tala om vad som var helt i hans bil än vad som krånglade. Växellåda, koppling, fläktrem, servorem, vattenpump... ja praktiskt taget allt krånglade för Mer-bossen.

Reine Wisell sprängde en motor på förmiddagspasset, spred kraftigt med olja på banan och hade sen ingen ny motor att sätta i. För Per Alm skar en bakaxel, för Kurt Simonsen sprack en ventil. Björn Steenberg sprängde sin nya - motor och teamet fick jobba för högtryck för att få i en ny. Per Eklund knäckte kamaxeln på den av Jaak Rikand hyrda bilen och fick ragga upp en ny till tävlingen. Björn Ribers drog sig ur och lånade ut sin. Uffe Larsson fick inte sin svarta Sko-Uno-Camaro att gå på alla åtta och Gurra Martinsson hade tändproblem. För Jüri Kann lossnade stolen ...

Nöjda, glada och fulla med tillförsikt var i stort sett endast Uffe Karlsson, Peter Norlander och Leif Sjöstrand. Första kvalheatet såg striden mellan Sjöstrand och Norlander, Christer Karlsson trea före Bosse Ridström. I övrigt inga direkta fighter, alla höll sina positioner.

I det andra stod frågan hur länge "Babsen" skulle orka hålla Granberg bakom sig. Drygt halva loppet blev svaret och sen kunde man övergå till att följa Per Eklunds fight med först Per Alm och sen Rune Tobiasson. Otursdrabbad var Gurra Martinsson som äntligen fått motorn att gå rent, men inte kom längre än knappt halva uppvärmningsvarvet. Soppastopp!

Finalen. Granberg straxt i ledning och börjar mala på i sin vägvinnande stil. Bakom honom utspelas en tuff duell mellan Sjöstrand och Norlander. Men den här gången förmådde inte Leif hålla Peter bakom sig. - Han åkte bättre och hade snabbare bil. Visst kunde jag ha stängt honom, men så fula metoder som det skulle ha krävt ville jag inte ta till, förklarade sympatiske Leif.

Bosse Ridström var tvärarg. Fick sig en ordentlig kyss av Kaj Dahlbacka och snurrade av. Troligen vek sig ett stag i bakvagnen för väghållningen försvann alldeles för "Ridas" som snurrade en gång till och därmed var helt borta ur leken. - Protesterade mot Kajs körning och den gick igenom, sa "Ridas". Men konstigt nog fick han behålla sin placering. Verkar konstigt tycker jag.

Det verkliga loppet utspelades dock runt 10:e-platsen, den som slutligen gick till Per Eklund. - Det var lite problem med att lära sig rätt spår, men när jag väl kom in i trallen gick det ”gör-fint". Så värst imponerad är jag inte heller av de här killarna. Tycker att dom "fegar" under bron och i kvarnkurvan hela högen. Det var där jag satte emot, berättade Per. Och nog satte han emot alltid! Körde brett så gummiröken stod som en kvast om däcken. Hade först en hård dust med Bo Brasta, sen med Björn Steenberg. Fick till slut släppa båda, men lyckades hålla Tommie Weiss efter sig över mållinjen.

- Kommer Du igen på bana, Per? - Vet inte än. Det är ju många rallyn som kolliderar, men har jag tid och någon ställer upp med bil så vill jag gärna vara med. För sköj va de! Nu är det ett uppehåll till nästa tävling i Karlskoga 4-5 juni. Gäller för de flesta stallen att utnyttja mellantiden att slicka såren och komma fullpreparerade till Gelleråsen. Blir det som vi spådde efter Anderstorp, att tävlingarna blir bättre ju längre in på säsongen vi kommer, vågar man nästan inte tänka på Karlskoga. För ska det bli bättre än den här tävlingen ... Ja då blir det grejor!

Första segern

Min första seger. Det känns underbart. Synd bara att pappa inte kunde vara med. Så glad han skulle blivit, sa Jan Elleman-Jacobsen. 23-årig mekaniker från Partille som är son till välkände motorprofilen NP Elleman-Jacobsen. I fyra år har han kört racerbil i gokart, SSK och rallycross. Nu vann han första omgången i tuffa Castrol Cup som är SSK-seriens racingklass nummer två. D v s strax under den stora klassen som stämmer överens med SM-seriens Racingklass.

På Goodrich-festivalen blev Castrol Cup ett enda karambolage. En präktig startsmäll samt en del andra småkrascher eliminerade flera förare. Men inte för Peter Eklund som äntligen kom i mål som trea. - Det känns som seger. Som vi jobbat och äntligen fungerade bilen. Farlig framöver blir dock Per Sturesson som nu blev tvåa. Trots att han saknade 800 varv på toppen. -Annars hade jag tagit Jan, menade Per.

Enda SM-klassen vid Goodrich-festivalen var naturligtvis Goodrich Cup d v s Standard A som blev en ny triumf för Thomas Lindström. - Min andra raka seger i den här klassen, log Thomas när han svalde segerpommacen. Nu kom Thomas loss direkt och slapp den tuffa fighten som utspelades bakom. I den fighten fanns Torbjörn Valfridsson som drog loss på slutet med sin Mazda och blev tvåa.

-Jag kunde inte göra det bättre, log "Tobbe". Gösta Pettersson trea efter en hård fight och mycket tack vare att Bosse Widesheim (fyra) gick ihop med Hans Andersson. - Jag provade en motorcykel i depån på lördagskvällen och vurpade. Slog sönder foten, knäet, handleden samt kinden, berättade Bosse. Bosse som under lördagen vunnit SSK-delen av Goodrich-cup. Första framgången efter två haverier. Tvåa blev i den tävlingen Christer Johansson före Bengt Pettersson..

Bengt Winqvist vann igen i Renault-cupen. Den 33-årige mekanikern som tycks gå mot en solklar seger i mästerskapet tog sin fjärderaka seger. - Jag hade till och med tid att prata med publiken genom högtalaranläggningen och den komradio jag har i bilen, sa "Wicke". Tvåa Gert-Elis Elisson före Benne Andersson som också blev trea på Kinnekulle ifjol.

Karin Berggren tog hem segern i årets första omgång av Lee Cooper Cup. - Bilen började gå lite saktare på slutet. Jag blev riktigt nervös men skönt att det äntligen gick vägen och jag fick min seger, sa Karin. Tvåa Ylva Burnette före Lisbeth Holmberg.
I Comfort Cup vann Jan Matsson med sin 200 hästars Opel med turbomotor. Trots att han startade från elfte startposition. Tvåa Anderstorpssegraren Ingvar Uthby.

Formel Vee 1300 blev en ren skånsk affär. Seger för Hasse Edvinsson som på gamla dar hittat stilen. Tredje starten, tredje segern . . . - Förklaringen ligger i att jag lärt mig att starta. Det har jag inte kunnat tidigare, förklarade Hasse. Tvåa nykomlingen Lars Persson från Helsingborg som kör en gammal RPB. Trea Leif Hellberg.

Publikbana

Nya Kinnekulle Ring - en av landets bästa racerbanor! Vilken publikbana "nya Kinnekulle" blivit. Kullen som störde sikten mitt i banan är borta. Längs raksträckan finns en strålande läktare där publiken sitter endast sex meter från bankanten. Ändå väl skyddad två och en halv meter upp i luften och bakom skyddsbalk. - Tänk när buskar och annat växt upp. Då blir det här landets finaste racerbana, säger Robin Shorter. En underbar publikbana har det åtminstone blivit. Där också ingår en rallycrossbana med hundraprocentig översikt för publik.

Sven Berggren

Design by Bloms IT