Antal tävlande: 144
KMK införde nya bestämmelser som gick ut på att förare som kör för sakta inte fick köra finalerna. Detta för att slippa onödiga och farliga varvningar av långsammare förare. Systemet fungerade till belåtenhet, det blev färre varvningar och det var lättare för publiken att hänga med.
Toppklassen var Formula Junior. Yngve Rosqvist såg oroväckande överlägsen ut på träningen, men i racet blev han utmanad gång på gång av Ulf Norinder. Rosqvist hade dock mest uthållighet och vann före Norinder och Varg-Olle Nygren, som nu hade gått över till att tävla på fyra hjul. Dock hade han stora problem med växellådan hela helgen. Den omöjlige C-G Hammarlund vann Turistklassen före Bo Ledberg och Freddy Kottulinsky. I den lilla Turistklassen vann Gösta Karlsson före Bengt Gustafsson och Stig Eklund.
Volvoklassen (1600cc) blev spännande. Nio förare kvalade inom en sekund! Gunnar Virén vann till sist före Allan Ernerstedt och Bengt Conradsson. Tom Trana vann 1150cc-klassen före Hans Radefalk och Sigurd Papp-Isak Isacsson. Sam Brådhe gjorde en brutal avåkning. Han voltade flera varv och tappade båda dörrarna. När dammet hade lagt sig och funktionärerna rusat fram visade det sig att Brådhe låg i baksätet! Läkare tillkallades. Brådhe var ordentligt omskakad, men i övrigt ok.
850cc vanns av Erik Berger före Kjell Persson och Björn Rothstein. På förhand trodde man att detta skulle bli en plockpotatis för Berger, men det blev en sevärd kamp och det var fyra förare som slogs om andraplatsen.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se