BMW Cup Anderstorp 2014
Scandinavian Raceway 2014-08-16 - 2014-08-16

Resultatlistor


BMW Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 16

Racerapport

När det närmade sig race så slog det mig, hmmm hur gör man när man startar i pole position? Jag gick bort till Patrik Skoog och frågade:
Eeeeh, du Patrik, jag förstår att jag tydligen ska starta först av alla ooooch..eeeh.. hur gör man ?

Patrik höll någorlunda god min utan att skratta nämnvärt och förklarade snabbt och snällt om hur man gör. Tack för det.

Starten gick och det gick galant, jag var först ut på rakan och bilarna närmade sig inte heller direkt, bra tänkte jag då kanske jag har en chans. (Det skulle gå över inom kort) Väl i första inbromsningen så valde jag samma bromspunkt som jag hade sedan tidigare, märkte dock väldigt tidigt att detta kommer inte att gå.suck. Bromsade vad jag kunde i en rak linje och slutligen så fick jag ju vrida på ratten och prova, det gick inte alls oms jag misstänkte, resulterade i ett skutt över curbsen och ut i gräset och sedan en piruett tillbaka in på banan. Tur att ingen körde in i mig. Kom på rätt håll igen och nu låg jag i bakre delen av hela fältet. Tråkigt men samtidigt så kändes lite som att tappa den första ljusstaken i det helt nya parkettgolvet och göra första sprickan i träet. Störigt till en början men samtidigt ganska befriande då man kunde slappna av lite och nu inom racingen börja jaga istället. Gav allt jag hade och efter något varv så hade jag jobbat mig igenom hela fältet, passerat E87an och såg Lundvall ligga en bit framöver. Hoppet var tänt igen, nu ville jag bara jaga, jaga jaga.

Nu dags för video:

Skoogs video på första racet. Där kan ni se snurr nr1 efter rakan, när jag kommer tillbaka, för att försvinna igen...
http://youtu.be/6qQt96vV6-Y

Film från depå på lecabesöket:
http://youtu.be/lxVQB8s_Hik

Som ni såg så gick det sådär, lek med lecakulorna blev resultatet av det hela. Jag hade lite mer fart med mig på start och mål rakan än tidigare vilket ledde till att tredje växeln inte räckte till som den tidigare hade gjort. Fick inte i växeln, gav den ett andra tryck, millisekunden då den kom i så låste det upp helt bak och katastrofen var något av ett faktum. Försökte styra emot lite för att parera men var chanslös mot ratten då jag inte hann tillbaka med andra handen till ratten. Orkade helt enkelt inte hålla emot, sen släppte jag bara ratten och åkte med ut i lecakulorna. Klart det kändes lite tråkigt, men jag var inte heller helt missnöjd. Jag hade gett allt, kunde bära eller brista. Det brast denna gången, sånt händer. Bärningshjälp kom efter en stund och jag fick lära mig ännu mer nya saker så som att man ska lämna bilen osv till skillnad från vad jag har lärt mig tidigare.

Sen var det så att det fanns lite av en joker till i leken som gjorde att det inte gjorde så mycket att jag hamnade i kulorna. Ni kommer ihåg den där listan på grejor som är bra att ha klart innan racet ? Att tanka bilen med tillräckligt med soppa så man klarar ett helt race står med på den. Jag insåg att jag inte hade någon soppa när det var ca 2 minuter till start och jag vred om nyckeln och insåg att jag hade 10-12 liter soppa max i tanken. Det skulle omöjligt räcka 9 varv fattade jag. Fanns inget att göra åt det just då.

Bilen rullades tillbaka in i depån och lite lecakulor togs ur bilen. Dom fanns lite här och var. Blev två ganska stöddiga högar med kulor och publiken runt om bilen roade sig med vassa kommentarer om fruar, blomkrukor osv. Ellesson kom till undsättning och kastade sig handgripligen under bilen och började skruva. Eller ja.(Strax efter att den sista tuggan av hans lunch var klar dvs. Innan dess så fick han matro och underhållning av att titta på mig när jag slet.) Stort tack till alla som hjälpte till så jag hann bli klar för race 2!

Till min stora förvåning så skulle jag starta i Pole position igen! Tydligen så hade jag kört snabbaste varvet i första racet också. Skönt tänkte jag, då slipper jag prova att starta mitt i fältet nu också. Det hälldes bensin i bilen och den gjordes startklar. Givetvis så saknades listan fortfarande på saker som skulle vara klart innan race och efter en ninja snabb insats från Patrik Skoog och Ulf Sandén så hade jag rätt lufttryck i däcken också. 1,35 vänster fram var kanske inte helt tillräckligt.
Start 2 gick också bra och jag kom iväg bra. Nu var Lundvall på stridshumör och låg på som en igel i backspegeln. Hade i åtanke att jag bara fick göra en rattrörelse för att stänga och gjorde allt jag kunde för att ligga rätt och förhindra omkörning. Lyckades 2-3 varv någonting, sedan vid utgången på rakan såg låg han tätt bakom. Jag hann fundera på vilken del av rakan ska jag använda mitt rattutslag för att stänga ?
Well. jag kom på mig själv att det bara var att kapitulera och släppa förbi. Hans bil har både mer effekt och är lättare, så Lundvall körde enkelt om mig innan rakan var slut. Det var även kul att ligga bakom och jaga. Resten av varven ägnade jag åt att jag jaga ifatt när det svängde för att bli ifrån-åkt på rakan.

Skoogs video på andra racet.
http://youtu.be/NVswa84c4ck

Misstänker att Lundvalls saknade front och splitter gjorde att hans kurvhastighet fick stryka lite på foten vilket gjorde att jag kunde knappa in lite när det svängde. Jag fick efter hand lite svårt att få i växlarna, vet inte riktigt vad det berodde på men det år något jag får kolla på i vinter. Slutligen så var det någon som frenetiskt viftade med slutflaggen och det hela var över. Jag hade kommit i mål i mitt första sprintrace. Klart belåten rullade jag in i depån för lite fotografering, ryggdunkande och handskakande.

Pokaler och Pommac! Min andra pokal på hyllan, första från Cuppen. (kommer inte bli den sista)

1.45,2 som dagens bästa tid. Pole Position i två race och en andraplats i ett race.

En av dedär dagarna som man kommer att minnas länge med allt vad de innebar.

Hopp, förtvivlan, glädje, skratt, gemenskap.

Helt enkelt en bra dag med clubracing i BMW Cup.

Lecakulor i ett race och pokal i det andra.
Text: Mikael Blixt
Redaktionens/BMW Cups kommentar till detta:
Din debut slår hål på vissas uppfattning om att det behövs V8 och/eller värsting material för att platsa i klass Special, en klass som kan bli betydligt mycket större OM det går upp för fler att det faktiskt går att tävla med "vanliga" grejer. Du är ett levande bevis på att det det är möjligt, jättekul! Hoppas detta gör att fler får upp ögonen för BMW Cup!

Design by Bloms IT