SSK-Final Mantorp 2014
Mantorp Park 2014-10-04 - 2014-10-04

Resultatlistor


Ginetta GT5 Challenge
  Kval
  Race

Radical Endurance
  Kval
  Race

SSK Klass 3
  Kval
  Race

SSK Standard
  Kval
  Race

VolvoCupen
  Kval
  Superpole
  Race



Antal tävlande: 58

Racerapport

August Krokström SSK-mästare 2014

SSK-Serien körde årets finaltävling på Mantorp Park tillsammans med Ginetta GT5 Challenge och Radical Endurance.

August Krokström blev årets SSK-mästare, då han var den förare som tagit flest poäng totalt i sin klass. Han vann VolvoCupen, som var SSK´s största klass i år. Jimmy Andreasson var dock snabbast på kvalet före Krokström och Erik Halvorsen. De fem bästa gjorde upp om de främsta startplatserna genom en shoot out över ett varv. Här visade mästaren sin klass! Krokström tog pole med 0.7 sekunder före Andreasson. I racet var det inget snack om saken. Krokström tog ledningen från start och ledde hela vägen till målet. Erik Halvorsen försökte hänga på. Han blev tvåa, slagen med fem sekunder. Edvin Hellsten körde in på tredje plats. Emil Roman Karlsson gjorde en fin final och slutade på fjärde plats. Daniel Malmborg slutade först på femte plats, efter att ha haft elektronikproblem under morgonens tester. Han klarade dock andraplatsen i mästerskapet med en liten marginal till Halvorsen. Anton Eliassons final förstördes av att han rullade en halvmeter innan start och fick ett drive thrue-straff. Han fick trösta sig med att han fick pris för årets rookie!

Största heatet i finalen var SSK Klass 2 & 3 samt Classic Racing. Mattias Andersson kör till vardags i Modsport i Sportvagnsmästerskapet. Han gjorde ett inhopp i finalen och vann Klass 3C i stor stil före John Erik Öberg. Det var stenhård kamp om tredjeplatsen mellan Jesper Ojala och Joakim Berggren där Berggren drog det längsta strået till sist. Joakim är son till Bill Berggren, som är en gammal legend i Camaro Cup. (V8 Thunder Cars idag). Joakim hade själv en mycket kort karriär i Camaro Cup. – Jag körde ett race här på Mantorp 1994, men skrotade bilen i en startkrasch. Det blev en dyr smäll och nu 20 år senare fick jag chansen att ratta farsans bil, sa Joakim. Ojala kom fyra totalt, men han vann klassen 3B före Peter Franzén och Reine Carlsson. Joakim Darbom körde sin Abarth 500 till seger i 3A. Dag Andersen blev mästare i Klass 3 C och Reine Carlsson vann 3B.
Klass 2 blev en nagelbitare. Anders Svensson ledde från start till mål, men bakom honom var det en hård fight mellan Ingvar Nilsson och Tim Svensson, som bytte plats flera gånger under racet. Nilsson lyckades hålla undan och ta andraplatsen före Svensson, men Svensson vann ändå klassen totalt med minsta möjliga marginal!

Hasse Grönlund var ensam deltagare i Classic Racing i finalen och han vann även klassen totalt.
Classic Standard körde tillsammans med Renault Junior Cup, då de bara var två bilar till start. Gert Severinsson vann finalen före Lars Krokstedt och han vann även klassen totalt.

I Renault Junior Cup var Klas Ekstrand tuff mot Heidi Ryrlén i Parissvängen och gav henne en knuff så att hon hamnade på gräsmattan. Detta renderade i ett drive thrue-straff och Ekstrand kom ut sist i fältet. Han körde om Julia Eliasson och tog andraplatsen bakom Heidi, som även vann klassen totalt som den andra tjejen någonsin i klassen 25-åriga historia! (Sofia Lassbo var först 1995).

I Ginetta GT5 Challenge tog fjolårsmästaren Dennis Strandberg pole före Niclas Lindström och Bror Ellfolk. Strandberg tog starten och körde sedan ohotat i ledning ända till målet. Ellfolk tog andraplatsen i starten, men tappade den snart till Lindström. Ellfolk fick i stället fullt upp med Jesper Prytz och de hade en sevärd kamp racet igenom. Standberg vann före Lindström och Ellfolk.
Strandberg var den mest segerrike i årets serie med fyra segrar, men han missade två racehelger då han i första hand koncentrerade sig på Europaserien i år. Lindström vann serien efter tre segrar och en jämn säsong i övrigt. Prytz kom tvåa och Strandberg trea. I Ginetta G20-Cup vann Joakim Strid finalen och efter ytterligare tre segrar och idel pallplatser vann han cupen före Daniel Axelsson och Andreas Ekvall.

Det skulle ha körts en tävling för Swedish GT i helgen också, nämligen Ferrita Mantorp Park 500, men på grund av för få anmälningar ställdes tyvärr tävlingen in. Det blev ändå ett långlopp som avslutade racehelgen och det var Radical som körde sin final i Endurancecupen. Racet var 50 minuter med ett obligatoriskt depåstopp. De flesta bilarna kördes av en förare, men några team valde att byta i halvtid. Driving Event med STCC-föraren Philip Forsman startade i pole före Simon Hultén i RPM-Halland och Marcus Jönsson MJRacing. Forsman tog starten före Jönsson och Hultén och den ställningen höll i sig tills depåfönstret öppnades. Forsman lämnade över bilen till Thomas Martinsson, men lyckan blev kortvarig för Martinsson som hamnade i lecakulorna i Mjölbysvängen. Säkerhetsbilen kallades ut och samlade ihop fältet medan bilen bärgades bort. När fältet släpptes igen återstod det endast två varv. Jönsson ledde, men tappade direkt ledningen till Erik Stillman. På det sista varvet lyckades Jönsson återta ledningen och vinna knappt före Stillman och Hultén. Stillman vann Endurancecupen i år medan Jönsson vann sprintcupen.

Nu återstår endast Mekracet på Kinnekulle nästa helg för SSK-Serien innan man tar vintervila.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT