STCC-premiären på Ring Knutstorp
Så var det äntligen dags för årets första STCC-tävling, som av tradition har körts på Ring Knutstorp i många år nu. En månad före säsongsstart såg det verkligen mörkt ut för STCC-klassen med endast fem officiella förare, men så plötsligt, bara dagar före premiären dök det upp en efter en och till sist blev de 13 st.
För att om möjligt försöka skapa lite spänning i klassen har man infört nya regler i år. Poäng redan i kvalet, omvänd startordning för de 10 första i kvalet till race 1 samt Superpole för startuppställningen i Race 2. Fredrik Larsson var snabbast på kvalet och fick 25 härliga poäng för det, men straffet blev att starta på 10:e plats i racet. Debutanten Erik Jonsson stod i pole och han gjorde ett stabilt och bra race, men han tappade lite på slutet. Mattias Lindberg vann i sitt första STCC-race före Philip Forsman och Jonsson. Detta var troligen den yngsta pallen i STCC´s historia? Det blev lite trångt nere i fältet och Richard Göransson var inblandad i ett par situationer som slutade med att flera förare bröt. I andra racet blev det en mera känd trio på pallen. Fredrik Ekblom vann före Fredrik Larsson och Richard Göransson.
V8 Thunder Cars (gamla Camaro Cup) har burit STCC på sina axlar ett par år då de har varit den klart största klassen. Det var de den här gången också, trots att de bara hade 15 bilar till start... Jens Edman ledde från start till mål före Alx Danielsson som uppvaktades av Stein Frederic Akre som tog sin första pallplats någonsin! Han körde så bra att han satte snabbaste tid och fick därmed starta först i andra racet. Han lyckades förvalta sin pole och han ledde från start till mål. Han var en mycket populär segrare. Det kändes som alla unnade honom den här segern.
I Porsche-heatet är Oscar Palm storfavorit i år. Han fick dock kämpa i första racet. Lars Bertil Rantzow tog ledningen på en upptorkande bana. Rantzow är en erkänt skicklig förare i blött. Banan torkade upp mer och mer och till sist kunde Palm gå förbi och vinna. Han följde upp med ännu en seger i race två.
Den största nyheten för helgen var Rallycrosstävlingen. Det kördes två klasser: Super Car och Super Car Lites. De första med ca 600 hästar och de mindre med 300 hästar. Detta blev mycket sevärt och publiken fick valuta för pengarna. Vi kommer dock inte att orda så mycket mer om Rallycrossen på den här hemsidan, eftersom den är vigt åt banracing.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se