Antal tävlande: 311
Jättetävling på Kinnekulle Ring
Björn Thune dök upp som gubben i lådan på Kinnekulle Ring. Speakern, publik och press satt villrådiga ingen hade någonsin tidigare hört namnet. Och killen vinner Duckhams Trofén
- Kanske har jag kört ett tiotal tävlingar i mitt liv. Men i år har det inte blivit något tidigare, sa "Nalle" när han kom i mål som segrare. Om "Nalle" kan vi vidare berätta att han är 35 år och bilförsäljare från Västerås. Kör en Volvo och var dessutom ganska överlägsen. Satte åt kändisnamn som Bosse Wiedesheim med besked.
- Det brukar gå bra. I Anderstorp var jag fyra härom året, sa Björn Thune och verkade inte ett dugg överraskad. Det var halt vid SSK:s tävlingar på Kinnekulle Ring. Och Björn trivs i halka och nu hade dessutom Bo Wiedesheim gjort bort sig. - Jag ställde in bilen för torrt väglag. Det var en felsatsning, sa Bosse. Mats Åkesson, som vunnit rubbet tidigare i år i Duckhams Trofén, blev blott sexa.
- Bättre än så här går det inte att köra med en Lotus Europa på regnhalt underlag, menade Mats. Leif Lindström som låg trea snurrade av banan med sin Fiat Abarth och slutade som trea.
Mixade klasser
309 bilar startade på Kinnekulle Ring i denna jättetävling som bestod av SM, SSK-serien, Lee Cooper Mini Lady Cup och Renault-cupen. Sedan SSK mixat ihop SM och SSK-serien blev det bra klasser. Ja, det var faktiskt länge sedan det kördes en tävling där samtliga klasser kunnat bjuda på så mycket dramatik. Enda plumpen i protokollet var att tävlingen blev väl mastig ...
Dramatiskt var det i Renault-cupen än om Gert-Elis Elisson och Bengt Winqvist drog iväg i ensamt majestät i täten. Bakom dem kasades, snurrades och puttades det helt otroligt. Det var så hårt att den lilla söta danskan Solweig Hjere slog runt ett och ett halvt varv. Blev liggande på taket och plockades upp av ambulansen som dock lämnade av henne oskadd i depån.
- Mitt knep var nya däck, sa Gert-Elis, varbergsgrabben som vann i Renault-cupen. Strax före start lade han på nya Kleberdäck. Sen hade varken Bengt Winqvist eller någon annan en chans.
I Lee Cooper Mini Lady Cup slog en annan tjej runt nämligen Ann-Marie Ronner - taxichauffören från Lund som också gick runt i Falkenberg. Det hände på träningen och någon start blev det inte. Vann gjorde Birgitta Uppling som också vann första omgången. Men man trodde faktiskt länge att nybörjaren Karin Lundberg skulle ro hem spelet. Men så snurrade hon och fick skjuts till fjärde platsen. Tvåa blev då Annica Johansen före Dorry Wunderlich.
Felväxling
Det handlade också om SM på nu säkerhetsförbättrade Kinnekulle Ring. Det handlade om Racing Special-klassen där Bosse Emanuelsson vann. Trots att han var femma i starten. Ett publikjippo därför att han visste att super-BMW:n var överlägsen. - Nej, absolut inte jag fick nämligen i fyran i stället för tvåan, försvarade "Emma" sig. Tvåa blev Petter Diesen sedan Hasse Wallberg tagit i för hårt och gått på en banmarkering och fått punktering när han jagade Diesen.
I SSK-seriens Trend-trofé, som kördes ihop med Racing Special-klassen, vann Jürg Bächi med Bebben Engström i hasorna. Trots att come backande Bebben bara kunde använda fyrans och femmans växel. SSK-ledaren Björn Persson bröt med trasigt styrstag efter att blivit påkörd i starten. SM-seriens 1150cc-klass som blir allt mattare vanns av Bengt Odelfors. En knappast meriterande seger då han var enda i klassen med konkurrenskraftig bil då Tommy Jagerwall slagits ut under kvalet efter att ha fått motorfel. Men Bengt Odelfors fick stryk av SSK-åkande Sveneric Olsson som kör i Matchbox-klassen.
- Det fanns ingen anledning för mig att ta i så jag riskerade bilen för att slå Sveneric, menade Bengt Odelfors. Sveneric som återigen fick sin bil genomgången, men godkänd ... I den här klassen gjorde sponsorn själv -Trend-basen Håkan Sandin - en suverän körning när han gick från 22:a startruta till fjärdeplatsen efter Roger Wibom.
Dagens gladaste
De två Goodrich-sponsade klasserna standard och SSK-serien slogs ihop och blev en triumf för Peter Norlander som vann tredje raka standard A-segern. - Jag har tränat på banan två gånger i veckan innan, sa den 25-årige livsmedelsteknikern och förklarade sin framgång. Thomas Lindström, som blev trea, pekade på barlasten i bilen som han måste ha för att hålla homologeringsvikten och därmed får 10,9 vagnsvikt per hästkraft. Motsvarande siffra för Peter Norlander är det maximalttillåtna 10,0. Tvåan Christer Johansson som var förvånad att Thomas och han aldrig stötte ihop trots den hårda fighten framhöll att hans Toyota faktiskt bara är en 1600-kubikare. I SSK-delen vann Bo Malm före Jan Björnehag. Den senare var inblandad i ett tumult i starten.
Det blev formel 3-klassen som kanske fick dagens gladaste segrare. Eller vad skall man egentligen säga om revanschsugne Conny Ljungfeldt som vann med den nästan fiaskoförklarade Vikingbilen. De sa det inte, Conny Ljungfeldt och Tore Helle, men man förstod att dom tyckte att nu hade de tystat de flesta som skrattat bakom ryggen. Jan Ridell tog pole i duggregn med slicks! Tvåa blev Clas Sigurdsson före Håkan Alriksson sen Slim Borgudd åkt av banan i samband med en varvning. De två små formelklasserna blev triumfer för Tonny Svensson i Formel Vee-klassen och Bo Martinsson i Vulko Cup Formel Ford.