Antal tävlande: 119
År 1956 kom bilarna till Skrea!
Om vi bortser från tidigare nämna midgetbilar, så blev 1956 debutår för Falkenbergs MK som arrangör av biltävling på bana. Klubben hade visserligen arrangerat orientering- och tillförlitlighetstävlingar med bilar, men aldrig tidigare tävling på bana med bilar.
Det var bilklassen Turistvagnar upp till 2-litersmotorer som inbjöds. De två mest namnkunniga förarna i startfältet detta år var C.G. Hammarlund i en Porsche och "Rally-Harry" Bengtsson, också i Porsche.
Andra namn var Harald Kronegård och i en Alfa Romeo körde en förare vid namn Joakim Bonnier som skulle komma att betyda mycket för svensk banracing längre fram.
Porsche, Alfa Romeo och Mercedes-Benz var konkurrenskraftiga märken i klassen i mitten av 1950-talet.
1956 blev ett av de allra sämsta åren ekonomiskt sett för Västkustloppet. Anledningen till publikbortfallet hade inte med bilarna att göra, utan det faktum att tävlingen arrangerades rekordtidigt, redan i juni månad.
Orsaken till detta hade med den nationella planeringen av andra tävlingar att göra.
Det allra första billoppet på Skreabanan vanns av Carl Gunnar Hammarlund, Porsche, som lyckades hålla undan för Joakim Bonnier, Alfa Romeo.
Nämnas skall också att Curt Lincoln, Finland, vann Midget/F3 detta år.