Nordisk GT Cup Rudskogen 2013
Rudskogen 2013-06-07 - 2013-06-09

Resultatlistor


Citroën DS3 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Corsa Italiana
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT1 & GT2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT3
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 145

Racerapport

Nordisk GT Cup på Rudskogen

Rakkestad

Vid årets andra NM-runde i Racing på Rudskogen kördes även första halvan av den Nordiska Cupen för GT-bilar. Ett antal danskar var på plats och sammanlagt var det över 70 GT-bilar och över 150 bilar totalt! I det största heatet var det 35 bilar till start. Det var det maffigaste startfältet som någonsin skådats på nya Rudskogenbanan!

I det största heatet kördes de norska klasserna GT 1 & GT 2 tillsammans med de danska klasserna Special Saloon 5 och GT 4. Christer Gislerud var snabbast i kvalet och han vann alla tre finalerna. Han passade även på att putsa Rudskogens officiella banrekord till 1.23.577.

För några av hemmafavoriterna började inte tävlingen så bra. Roger Hermansen körde av på tidskvalet och fick starta sist. Vidar Frogner körde om på gulflagg och diskades och Christian Nilsen var inblandad i en krock. Det var flera bilar som blev stående på banan i det första racet och tyvärr löstes inte situationen speciellt bra. Större delen av racet kördes bakom safetycar och heatet avflaggades i förtid. Kritiken lät inte vänta på sig. Flera förare gav uttryck för sitt missnöje. Det är nog dags att ta en ordentlig titt på hur man skall organisera räddning och bärgning för att det skall bli bättre i framtiden. Bristerna lyste tyvärr igenom ordentligt när en bil för flera miljoner mer eller mindre hann brinna upp innan man kunde få till ett effektivt släckningsarbete under fredagens träning.

Bakom Gislerud körde Christian Siepmann i mål som tvåa och Wiggo Dalmo blev trea. I andra racet var det samma trio på pallen, men i tredje racet fick vi se Frogner, Nilsen och Hermansen bakom Gislerud. De hade alla startat sist i race 2 och sedan kört sig till bättre startpositioner inför race 3 vilket gav utdelning till sist.

GT4-heatet var näst störst med 29 bilar. Här körde även GT 4B och Danska Special Saloon 2. Martin Vedel Mortensen var snabbast i kvalet före Hans Hartman Petersen. Petersen vann det första racet före Mortensen, medan ordningen var den omvända i de två sista heaten. Stian Paulsen kom trea i första racet, Bjarne Mortensen kom trea i andra och i tredje. Den kände TV-personligheten Asgeir Borgemoen gjorde tävlingsdebut i en Honda i GT4 och han slutade på 18:e, 22:a och 18:e plats.

I GT 3 och Special Saloon 3 tog Björn Tvedt pole, men det var André Falkenhaug som vann alla tre racen. Tvedt kom tvåa i första racet före Steffen Andre Feet och de vände på positionerna i andra racet. I det tredje pressade Tvedt på bra och mot slutet tog han in mycket tid på Falkenhaug. Segermarginalen blev endast 39 tusendelar till Tvedt. Feet kom trea.

I Danmark körs en enhetsklass med Citroën DS 3. Alla förare köper en färdig racerbil från Citroën och därför tävlar alla på samma villkor. Den här klassen fanns på plats och körde två race. Det finns ett stort intresse i Norge att starta klassen även här, varför det var mycket bevakning av denna klass i helgen från både media och representanter från förbundet. Niklas Dall Knudsen trivdes bäst på Rudskogen, för han tog pole och han vann båda racen. Kim Lund Johansen kom tvåa och Ralf Nilsson kom trea. I andra racet kom Claus Donnerstag tvåa och Johansen trea.

I Formula Basic tog Joakim Trinerud Rognlien pole och han vann första racet. Mads Siljehaug hade en tuff helg. Han fick bromsproblem och startade sist, men han körde upp sig till andraplats. Sedan kom bromsproblemen tillbaka och han föll tillbaka till en slutlig femteplats. Karl Ero tog andraplatsen och Aleksander Istad kom trea. I det andra racet turades Siljehaug och Rognlien om att vara i ledning och Siljehaug var först över mållinjen. Vid den tekniska efterkontrollen visade det sig dock att hans bil vägde 2 kg för lite, varför han diskades. Rognlien blev därför segrare igen före Istad och Theodor Olsen.

I Seven Racing fick vi se en härlig kamp mellan Jörn Martin Aalerud och Oskar André Sandberg. Tyvärr fick Sandberg bryta med växellådsproblem och Aalerud vann före Henrik Krogstad och Jeanette Malm. I andra racet startade Sandberg sist, men han körde upp sig och vann före Aalrerud och Krogastad.

Corsa Italiana och BMW Cup bidrog med ett stort startfält med 29 bilar. Karl-Magnus Kjendlie Felumb i en BMW vann första racet före Fred Arve Monsen, Alfa Romeo och Jörgen Stokkan Alfa Romeo. Felumb vann även det andra racet, nu före Dag Alveng, Lancia och Jörgen Bjune, Ferrari.

Shortcar var med som inbjudningsklass. Eirik Lövåsen trivs verkligen på Rudskogen. Han tog pole och han vann båda racen. Erik Nilsen och Steinar Solibakke Klev kom tvåa och trea i första racet och i andra fick se Jostein Fonneland och Bert Harald Jensen på pallen.

Redan till helgen kör alla historiska bilar Velodromloppet i Karlskoga och sista helgen i juli kör GT, Formula Basic och Seven Raceweek på Kinnekulle Ring. Finalen för den Nordiska Cupen i GT körs på Jyllandsringen i slutet av augusti.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT