Velodromloppet Karlskoga 2012
Gelleråsbanan 2012-06-16 - 2012-06-17

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford Duratec
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 186

Racerapport

Lyckat Velodromlopp i Karlskoga

Racerhistoriska Klubben (RHK) körde sin sedvanliga racertävling Velodromloppet i Karlskoga, som alltid körs helgen före midsommar. Vid årets upplaga kom nästan 200 förare till start. Årets nya gästklass är nyare Formel Fordar med Zetec och Duratecmotorer. Denna klass försvann efter säsongen 2007 i Sverige, men nu med den legendariske racerföraren Peggen Andersson som drivkraft, gör klassen comeback i Sverige. Serien har hela tiden körts i Danmark och Finland och helgens tävling var även NEZ-mästerskap, varför vi fick se en hel del Finska och Danska förare, sammanlagt 26 st.

Flerfaldige finske mästaren Antti Buri dominerade helgens tävlingar (de körde tre heat.) Han tog pole och vann samtliga race! Buri har även en andraplats i Formel Fordfestivalen i England på sin meritlista. Johan Darbom är ny i klassen i år och han har inlett året bra. Han kvalade in som trea, och han tog andraplatsen i både första och andra heatet. I tredje gick tyvärr en drivaxel sönder. Till skillnad från Buri är Darbom debutant i klassen i år. Han kommer från kartingen och ett år i Formula Basic så hans insatser så här långt är mycket imponerande. Nicolai Sylvest från Danmark tog tre fjärdeplatser och hamnade på samma poäng som Darbom, men eftersom sista heatet avgör tog han andraplatsen i NEZ.

De lite äldre Formel Fordarna med Kentmotorer tävlar i RHK under hela perioden 1967-1990. På Anderstorp senast utklassade Viktor Ljungdahl sina konkurrenter, men här fick han oväntat hårt motstånd. Den rutinerade föraren Anders Flodegård tog upp jakten på honom och när ett par varv återstod av första racet satte han in sin attack. Flodegård lyckades sedan hålla undan och vinna. Fredrik Fogelberg missade i kvalet och startade först på åttonde plats, men efter en stark uppkörning kom han trea. I andra racet fick vi tyvärr se en startincident där två bilar tvingades bryta. Det blev lite missförstånd ett tag om vilka funktionärsfordon som gjorde vad och Ljungdahl följde efter en sådan bil genom depån i tron om att det var Leading car. Resten av fältet blev så tagna på sängen att ingen vågade gasa. Ljungdahl insåg att det bara var att fortsätta och eftersom de andra mer eller mindre väntat in honom kunde det bli race igen. Han tog snart hand om ledningen och han öppnade upp ett ordentligt gap till övriga fältet. Fogelberg hade en intensiv kamp med Björn Otterberg, men han lyckades till sist slita sig loss från fältet. Avståndet fram till ledande Ljungdahl var allt för stort. I sista kurvan på sista varvet kom Ljungdahl ikapp en varvad förare. Han tänkte sig inte för utan körde om föraren trots gulflaggorna. Han blev därför bestraffad och en förvånad Fogelberg kunde bara tacka och ta emot segern före Otterberg och Micke Juhlin.

En klass som har några år mer på nacken är Formula Vee, eller "fattigmans Formel 1". Klassen kom till Sverige 1965 och den blev snabbt populär. Flera svenskar tävlade framgångsrikt internationellt och vi hade även flera framstående chassitillverkare också. I helgens tävling var Magnus Ek snabbast i kvalet med sin Hansen med tvåförgasare. Johan Lund var tvåa i en GMS och regnspecialisten Stefan Persson var trea i en Kaimann. Kvalet kördes på våt bana medan racen kördes i torrt. Inledningsvis var det en fin fight, men tyvärr fick flera av toppåkarna bryta. Ek kunde vinna med åtta sekunder före Lund och Per-Åke Beijersten. I andra racet kom tyvärr inte Ek till start då ett lager började låta illa i motorn och han ville inte riskera ett ras. Det blev en kamp mellan Lund, Christer Ericsson och Patrik Åström som var sevärd. Lund såg ut att gå mot seger, men Ericsson lurade i vassen och slog till mot slutet av racet och vann före Lund och Åström.

De snabbaste bilarna hittade vi i heatet för nyare formelbilar med slicks. Där fick vi se en kamp mellan Torgny Johansson i en March F2, Roger Johansson och Lars Clasen i var sin Reynard F3. De gick i mål i den ordningen. Det skiljde endast 1.6 sekunder mellan dem i mål. I andra heatet körde de tillsammans med Sport 2000. Det blev en ny kamp med samma topptrio, men Torgny hade problem med fästet på den upptorkande banan och han var ute och botaniserade ett par gånger. Roger och Lars hade en intensiv duell som slutade till Rogers fördel till sist. Leif Jörgensen kom trea.

I Sports 2000 blev det ganska utspritt och Dagfinn Larsen kunde vinna båda racen före Lars "Vegas" Johansson och Rickard Adestam.

De äldsta bilarna i startfältet kom från 30-talet. De blandades med nyare, men ändå gamla bilar från 50- och 60-talet. Mads Gjerdrum körde en MG och han var överlägset snabbast. Ingvar Malm kom tvåa i en Elva FJ och Lars-Göran Sjöberg kom trea i en Swebe/Cooper FJ. I andra vann Gjerdrum igen, nu före Per Hågeman i en Cooper-Norton och Frank Högman i en Ford Nordisk Special.

Heatet för standardbilar före 1965 var en härlig blandning av alla möjliga bilar. Kvalet kördes i regn, varför vi fick se mindre och motorsvagare bilar längst fram i startledet. Hans Söderholm (Mini) tog pole före Heikki Välikoski (Cortina) och Daniel Frodin (Mini). Racen körde dock på torrt underlag varför de med lite muskler under huven sakta men säkert jobbade sig upp genom fältet. Lars Esselius vann enkelt med sin Falcon. Victor Israelsson kom tvåa med sin Mustang och Välikoski kom trea. Andra racet blev en ännu enklare resa för Esselius till seger, men den sevärda fighten om andraplatsen mellan Hans Söderholm i en liten mini mot förre världsmästaren i rally, Stig Blomvist i en gigantisk Ford Galaxie var underbar. Blomqvist fläskade på på rakorna medan Söderholm kom som en bålgeting i kurvorna. Blomqvist orkade hålla undan några varv, men den envetne Söderholm lyckades ta sig förbi och knipa andraplatsen.

1000cc Cupen är en stor klass med ett flertal märken representerade. Tommy Jagerwall ledde från start till mål i första racet med Lars Davidsson hängande i hasorna hela vägen till mål. Reinhold Daubner kom trea klart distanserad. I andra heatet tog Davidsson starten och nu var det Jagerwall som fick jaga. Scenariot var likadant som i första, fast omvänt. På sista varvet kom Davidsson ikapp en varvad bil. Jagerwall såg sin chans och försökte dra nytta av situationen. Han bromsade dock aningen för hårt och låste upp bromsarna och for ut i sandfållan. Han kom snabbt upp igen och kunde försvara sin andraplats i mål. Staffan Runius kom trea.

I GT-klassen hade Johan Solman ordning på sin Jaguar E-Type och då kunde ingen stoppa honom. Han vann enkelt före Anders Lotsengård och Jan Hellberg i första och före Anders Schildt och Lotsengård i andra.

Heatet för nyare Standardbilar 1966-1971 var stort och efter det blöta kvalet var det dubbelt BMW på startgriden med Lennart Bengtsson och Ulf von Hauswolff. Racen kördes dock i torrt och då blev det omkastningar i heatet. Pekka Nyström vann med sin skönsjungande Camaro före Olav Rygge och Atle Ramberg. Andra racet blev händelserikt. Nyström tog starten, men efter ett par varv verkade han tappa fart och med ens blev det hård strid om ledningen. Olav Rygge ledde ett tag, sedan Jürg Bächi, men så verkade Nyström få ny fart och när de kom ut på målrakan för sista gången hade de dels fokus på varandra och dels på några bilar som skulle varvas. Mitt i all denna röra stod Lotta och viftade frenetiskt med målflaggen, men ingen verkade se den. De fortsatte i fullt racetempo hela klungan. Tyvärr slutade det med plåtkontakt nere i Tröskurvan, alltså efter målgång! Alla flaggvakter viftade med allt de hade och till sist insåg förarna att racet var över. Bächi vann före Nyström och Ramberg.

Helgen sista klass var de nyaste standardbilarna 1972-1981 + Grupp A 1982-85. Holm Jacob Matheson stod i pole före Anders Berger och Rolf "Myggan" Nilsson. Berger var snabbast iväg och han tog ledningen in i Tröskurvan. Tomas Hall och Micke Östberg var på varandra och Östberg fick punktering. Erik Berger dök på innern på Rune Rödset, men vägen räckte inte till och Berger hamnade på gräsmattan. Slicks på vått gräs är ingen bra kombination. Berger kanade ut på banan igen och tyvärr befann sig Hall där just då. Båda krökte styrstagen och tvingades bryta. Som om inte detta vore nog stod Robert Paulsson kvar på startplattan med rasad bakaxel varför man rödflaggade heatet. Vid omstarten var Matheson snabbast, men han jagades intensivt av Berger och "Myggan". "Myggan" lyckades ta sig förbi båda och vinna heatet. Det var många som fick ägna lördagskvällen åt att skruva och vi kunde se fram emot en rafflande final då flera av favoriterna startade längst bak. "Myggan" tog starten och han jagades intensivt av Anders Berger som aldrig var mer än någon meter bakom från start till mål. Det var intressant att se, men den fighten kom ändå i skymundan av uppkörningarna från Östberg, Erik Berger, Hall och Rödset som startat sist. Framförallt var det en intensiv kamp mellan Berger och Hall där de bytte platser flera gånger. "Myggan" vann med 0.3 sekunder före Anders Berger och Östberg kom hem som trea. Sedan kom trion med Hall, Rödset och Erik Berger.

Som vanligt kunde vi se massvis med fina bilar utställda i gräsdepån, samt uppvisning med gamla Saabar och motorcyklar. Naturligtvis kördes även Velodromrallyt.

Nästa tävling körs redan andra helgen i juli. Då är det dags för Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Det är Sveriges största racingevenemang med närmare 300 bilar på startlinjen!

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT