2012 Bröt sig de fyra toppteamen ur STCC och bildade en egen serie som man kallade TTA. I pressen kallade man detta för Racingkriget. Det blev en maktkamp under året där STCC körde vidare som vanligt, medan TTA kom till start med en fransktillverkad röramsbil med valfria plastkarosser. Alla hade exakt samma mekanik under skalet, med bland annat en 3.5 liters V6-motor från Nissan med drygt 400 hästkrafter. TTA körde bara ett race per tävlingshelg, som var lite längre än vanligt. Tyvärr blev dessa race ganska tråkiga att se på, då det inte blev så många omkörningar. Unge Linus Ohlsson chockade etablissemanget genom att ta pole före rutinerade Fredrik Ekblom. Inte nog med det, Ohlsson lyckades hålla undan och vinna premiärracet i Karlskoga med 0.3 sekunder före Ekblom! Richard Göransson kom trea. Nybörjartur, var det någon som sa, men Ohlsson fortsatte göra bra resultat under året och tystade kritikerna.
Swedish GT blev den mest sevärda klassen under året med stora startfält och depåstopp, vilket brukade kasta om ordningen en del. Jocke Mangs/Håkan Ricknäs vann premiären före Lars Bertil Rantzow/Patrik Söderlund och Peter Poker Wallenberg/Daniel Haglöf.
STCC hade Porsche Carrera Cup, men Jan Flash Nilsson var smart när han fick med glasögonföretaget Carrera som huvudsponsor för Porsche-klassen som kallades Carrera GT Cup. Roar Lindland vann före Erik Jonsson och Patrik Skoog. Radical var den snabbaste klassen i gänget och här vann Robert Helling före Rory Penttinen och Simon Hultén. TTA hade till och med en egen juniorklass där man körde med Fiat Abarth 500 Assetto Corsa. Niklas Lilja vann före Carl-Olov Carlsson och Jonatan Morin.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se