DET SISTA DJURGÅRDSLOPPET
Ingen skall komma att minnas Djurgårdsloppet 1963 som något annat än en stor tragedi, som den tävling, där en av Sveriges mest lovande unga förare utan egen skuld förlorade livet.
Vid krocken slungades Örjan Atterbergs vagn rätt upp i luften och kom ned upp och nedvänd med våldsam kraft mot banan. Störtbågen på vagnen trycktes platt, och hans hjälm knäcktes sönder. Han fördes i ambulans till sjukhus, men var död vid framkomsten.
Det är något av en ödets bittra ironi, att denna olycka skulle drabba just sonen till Björn Atterberg, den man som gjort mera än någon annan för svenska tävlingsförares säkerhet. I startfältet i Helsingfors var han den yngste, den som man hade de mesta förhoppningarna på, den som hade till synes obegränsade förutsättningar att nå toppen.
Såväl på banan som utanför den hade Örjan Atterberg varit mån om att visa sig som ett föredöme, och han var under den alltför korta tid han fick vara med en verklig prydnad för svensk motorsport. I familjen Atterbergs svåra sorg deltar motorsportvännerna i hela Norden.
Troligen blir årets lopp det sista Djurgårdsloppet. Den nuvarande banan med sin minimala bredd på vissa svåra ställen, feldoserade kurvor och massor av stolpar och träd omedelbart vid sidan av vägbanan uppfyller inte några som helst krav på säkerhetsmarginaler för tävlingar med moderna bilar och motorcyklar med de allt större fartresurserna.
Att köra av vägen med en öppen bil eller motorcykel på en sådan bana som Djurgårdsloppets är naturligtvis livsfarligt, och frågan är, om den ens kan anses tillräckligt säker för standardvagnstävlingar. Vi får hoppas, att kontakterna mellan finsk motorsport och den internationella banexperten John Hugenholtz leder till ett snabbt resultat, så att en tävling på en annan bana efterträder Djurgårdsloppet senast 1965.
Olyckan hände i finalen för Formula Junior. Tidigare hade två kvalificeringsheat körts, och Örjan hade blivit tvåa i det andra av dem. Finalheatet avbröts efter olyckan.
Standardvagnsheaten var inte så sensationella. Standard under 1 600 cc var en mycket blandad klass, där emellertid Holger Laine med Volvo vann före Keinänen med Alfa Romeo. BMC:s fabriksförare i rallyn, Timo Mäkinen, vann "hundkojeklassen".