Succéstart för Marcus Annervi i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Egentligen skulle Marcus Annervi inte ha kört i år. Nu leder han Porsche Carrera Cup Scandinavia efter en succéartad premiär i Anderstorp.
27-åringen från Halmstad vann nämligen båda heaten på Scandinavian Raceway.
En perfekt start på samarbetet med nya teamet M3G Motorsport.
Jag är så jäkla glad. Teamet har gjort ett kanonjobb hela helgen, jublade Annervi efter framgången i Småland.
Marcus inledde lördagen med att vinna race ett från pole position före Lukas Sundahl och Robin Knutsson.
Det andra heatet startade han från ruta tre, en placering hade halvvägs in i loppet. Då låste ledande Robin Knutsson upp, hamnade utanför banan och tappade till tredje plats.
Femfaldige mästaren och kungen av Scandinavian Raceway, Lukas Sundahl, tog över täten och såg ut att gå mot sin 13:e seger på banan. Då slog Annervi till tre kurvor från mål på det sista varvet. Han bromsade sent och dök på innern om Sundahl. Kontakt uppstod och medan Sundahl hamnade i sandfållan med trasigt styrstag kunde Annervi ta målflagg som segrare. Igen.
Situationen blev självklart omdiskuterad och rörde upp känslor i Sundahls team, Micke Kågered Racing. Tävlingsledningen studerade incidenten länge och väl och lämnade den till slut utan åtgärd.
Sa här sa Annervi själv om omkörningen direkt efter målgång:
Det fanns ett läge och jag gick för det.
Tvåa trots avåkning
Med sin tredje och fjärde seger hittills i Porsche Carrera Cup Scandinavia ryckte Annervi åt sig en ledning i tabellen där Robin Knutsson, WestCoast Racing, är tvåa och debutanten William Siverholm trea.
Knutsson, som körde Anderstorp som uppladdning inför kommande helgs premiär i Porsche Carrera Cup Benelux, imponerade med en tredje- och en andraplats. Självklart hade han velat vara utan misstaget i det andra heatet, men han var ändå mycket nöjd efteråt.
En bra helg. I det andra heatet åkte jag av men blev ändå tvåa, sa han och log.
Debutant på pallen
En stark insats svarade även dubble Porsche Sprint Challenge-mästaren William Siverholm, Fragus Motorsport, för. I sin mästerskapsdebut noterades han för en femteplats i det första heatet och en tredjeplats i det andra.
I det sistnämnda uppvaktade han Knutsson och utmanade om andraplatsen. Att han inte tog sig om bekom honom inte.
Jag är jättenöjd med min tredjeplats och hela premiärhelgen, försäkrade han.
Bakom ovan nämnda svarade självklart många andra förare för starka prestationer. En var Simona de Silvestro, schweiziskan som gjorde ett gästspel i Porsche Experience Racing. Efter en sjätteplats i det första heatet slutade hon fyra i det andra.
Löfquist i Pro Am-topp
Oscar Löfquist i Kjellin Motorsports noterades för dubbla sjundeplatsen vilket gav två segrar i Pro Am-klassen. En stark insats med tanke på att teamet brottades med tekniska problem och inte kunde genomföra ett enda testpass under torsdagen.
Löfquist leder Pro Am före Kjelle Lejonkrans (klasstvåa i båda racen) från Micke Kågered Racing. Danske Jan Engelbrecht och Albin Wärnelöv delar tredjeplatsen inför nästa deltävling som avgörs på Gelleråsen Arena i Karlskoga 1-2 juni.
Dubbelseger för 16-åring
Supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia hade också en dubbelsegrare. I sin debut i mästerskapet vann nämligen 16-årige Wilmer Wallenstam båda heaten för Fragus Motorsport. Hans teamkompis Isabell Rustad var tvåa i båda racen och Fredric Blank, Stenhaga Motorsport, trea. I mästerskapets GT4-kategori hette racevinnarna Theo Jernberg och Krister Andero.
Jerker Johansson
Dubbelseger till Daniel Varverud efter en spännande premiär i Anderstorp
Formula Nordic körde årets första tävling på GP-banan Scandinavian Raceway i Anderstorp. Debutanten Albin Stureson tog pole med dryga sekunden före Daniel Varverud. Namnet Stureson är vida känt i racingkretsar då både hans far Johan och hans farfar Per har ett gediget förflutet inom racingen.
Stureson tog hand om ledningen och han ledde komfortabelt de första sju varven, men på det åttonde varvet tappade han ett hjul och tvingades parkera. Varverud övertog ledningen, men tyvärr tog det så lång tid att bärga bilen så att racet fick avslutas bakom säkerhetsbilen. Peder Saltvedt kom tvåa före Robin Hafström, Andreas Aichhorn, Joannis Matentzoglou och Viktor Molander.
Det var omvänd startordning i andra racet med Matentzoglou i pole före Aichhorn, Hafström och Saltvedt. Matentzoglou fick till en kanonstart och fick en rejäl lucka ned för den långa flygrakan. Men han blev lite för optimistisk och bromsade för sent och tappade hela fältet förbi sig innan han kom igång igen. Aichhorn övertog ledningen och han ledde i fem varv, medan det var otrolig tät kamp bakom honom. När tätklungan närmade sig Hansenkurvan, på det sjätte varvet, bromsade Stureson aningen för sent och stötte till Aichhorn, som snurrade av vägen och han drog med sig Stureson i fallet.
Ännu en gång tog bärgningen så lång tid att de tvingades avsluta racet bakom säkerhetsbilen. Varverud tog sin andra seger för dagen före Hafström, Saltvedt, Matentzoglou och Molander.
Nästa tävling körs första helgen i juni på Gelleråsen Arena. Då ansluter några nya förare i Formula Nordic plus att danska Nordic 4 kommer på besök. Precis som i fjol kommer vi att få se ett ordentligt stort startfält igen!
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Alexzander Kristiansson och Kevin Blomberg segrade i premiären!
Gebhardt Ginetta GT5 Challenge stod för två mycket spännande race under lördagen. Alexzander Kristiansson startade från pole position med Hampus Rydman, Kevin Blomberg och Peter Wiborg närmast. Små marginaler mellan kvartetten bäddade för en oviss utgång.
Och visst bjöds det på underhållning av bästa klass i det 23 bilar starka startfältet!
Kristiansson tog starten men utmanades direkt av både Rydman och Blomberg. Den senare tog sig snart upp i ledningen men förlorade den ganska snart efter en dramatisk utflykt på gräset efter Opel-kurvan. Avåkningen kostade tre placeringar men Kevin var snart uppe på tredje plats och såg på nytt ut att kunna hota Kristiansson och Rydman. Men loppet fick ett snabbt slut sedan Christopher Winroth tvingats stanna på banan och tävlingsledningen valde att flagga rött med bara någon minut kvar av loppet.
Därmed tog Alexzander Kristiansson sin första seger med segervane Hampus Rydman som tvåa och Kevin Blomberg trea. Fjolårsmästaren Peter Wiborg tappade en placering på slutvarvet och fick nöja sig med att bli femma efter Andreas Lundin. Månz Thalin körde in som fin sexa följd av Mikael Karlsson, Johan Auer, Kari Mäkinen och nykomlingen Philip Miller.
Bland seniorerna var Mäkinen främst följd av Johan Thunholm och Roger Joleby.
Eftermiddagens tävling blev inte mindre dramatisk. Rydman stod i pole och många trodde nog att det skulle bli en enkel seger för den femfaldige mästaren. Men både Blomberg och Kristiansson ville annat! Dessa tre var i en helt egen division och körde på kvaltider hela loppet igenom. Kevin visade sig till slut vara den starkaste och segrade med minsta möjliga marginal 36 tusendelar av en sekund före Hampus. Alexzander tappade kontakten med tätduon mot slutet efter en varvning och var två sekunder efter. Peter Wiborg, Andreas Lundin och Månz Thalin följde på behörigt avstånd.
Mikael Karlsson, Johan Auer, Christopher Winroth och Kari Mäkinen kompletterade Topp-10.
Mäkinen var åter främst i Senior före Johan Thunholm och debutanten Peter Oord. Den senare startade sist efter att ha blivit utesluten från kvalet men gjorde en fin uppkörning till 14:e plats totalt.
Leif Lindström
Spännande V8TC-premiär med Bergström och Eliasson i topp
Christoffer Bergström hade knappast kunnat få en bättre start på sin comeback i V8 Thunder Cars när säsongspremiären avgjordes på Scandinavian Raceway i helgen. Christoffer tog en övertygande seger i det första heatet och blev tvåa i det andra heatet därmed kunde han åka hem till Stockholm och Hässelby som mästerskapsledare.
Det är fantastiskt, vad ska man säga, summerade en nästan mållös Christoffer efter helgen. Jag kände att jag hade fart och det här kommer att bli superspännande framöver. Den här banan har jag lite svårt för och nu kommer vi till Gelleråsen, en bana jag tycker om.
Christoffer startade från tredje ruta i det första heatet och tog sig om ledande Dennis Strandberg på det andra varvet. Ledningen släppte han aldrig och kunde ohotad ta sin fjärde seger i V8 Thunder Cars-karriären.
Jag fick en bra start och hade häng på [Dennis] Strandberg, sade Christoffer. När jag kom om höll jag koll i backspegeln ett tag men slutade med det när jag såg att luckan växte.
Helgens andra seger gick till Tommie Eliasson som fick bryta det första heatet redan före start efter en brand i bilen. Det andra heatet var ett av de tuffaste som har körts på mycket, mycket länge. Sex förare låg inom slagläge från varandra och fajten om placeringarna var stenhård. Tommie, som startade från pole position, tappade ledningen direkt till snabbe norrmannen Stein Frederic Akre, men återtog den på det tredje varvet bara för att tappa den igen till Akre på det fjärde varvet. På det femte varvet återtog dock Tommie ledningen och kunde skapa sig en liten lucka in i mål men Christoffer Bergström, som även han lyckades ta sig förbi Akre, var inte långt borta när målflaggen föll.
Jag fick en urusel start och fajtades med Akre, säger Tommie. Jag tog mig om men bromsade på mig och tappade igen. Jag hade Akre på ena sidan, Strandberg på den andra och Bergström i backspegeln, jag kände mig lite klämd men det var riktigt kul racing.
Nu hoppas jag att nollan i första racet inte ställer till det för mycket i tabellen mot slutet men de andra kommer säkert också att åka på en eller annan nit under säsongen. Vi kämpar på.
En som gick på, inte bara en nit utan två, var Dennis Strandberg, mästaren från 2020 och 2021. Dennis förlorade två pallplatser när en säkring som löste ut i det första heatet och ett hjul lossnade i det andra båda händelserna skedde på sista varvet i respektive heat.
Stein Frederic Akre, som prenumererade på andraplatser under fjolåret, inledde även den här säsongen med en andraplats. I det andra heatet slutade han trea och med det resultatet ligger han tvåa i tabellen bakom Bergström. När inte oturen är framme så är Stein Frederic på pallen med en nästan oslagbar tillförlitlighet.
Det var tajt racing och det gick lite hit och dit och däcken gick varma, förklarade Stein Frederic. Men jag är nöjd med helgen och nu hoppas vi att det går bättre på Gelleråsen än i fjol.
Conny Brorsson har två år bakom sig med väldigt trassliga säsongsinledningar. Den här gången levererade han två stabila resultat. En tredjeplats och en femteplats parkerar honom på en fjärdeplats i sammandraget och med det har han en stabil grund att stå på inför fortsättningen.
Det gick rätt bra men det kommer att bli tufft i år, det är så tätt att någon måste göra misstag för att man ska komma ifatt, sade Conny. Vi vet att vi är med och vi har hittat en bra bas. Nu ska vi sätta de sista detaljerna. Det är bara att åka.
Den regerande mästaren, Andreas Nilsson, hade inte någon av sina bättre helger, men för att vara en dålig helg blev ändå poängskörden riktigt hygglig. Om två fjärdeplatser, efter ett kval där en tändkabel hoppade av, representerar lägstanivån så får konkurrenterna se upp.
I juniormästerskapet kunde regerande mästaren Linus Holgersson åka hem som ledare efter att ha tagit en andraplats och en seger. Jonathan Engström vann det första heatet i juniorklassen men slutade fyra i det andra heatet efter att ha startat från depån utan koppling. Julia Eliasson körde hem två tredjeplatser och ligger därmed trea i tabellen. Isac Aronsson bröt det första heatet men gjorde en fin insats i det andra där han blev tvåa.
I Super Star-klassen, för deltagare 40 år och äldre, var det Christoffer Bergström som tog hem segern i båda heaten. Bakom honom i tabellen parkerar Conny Brorsson med två andraplatser. Tredjeplatserna i respektive heat togs av Robert Möller och Anders Gustavson, trea och femma i tabellen. Fyra ligger Per-Olof Selerup efter två fjärdeplatser.
Joakim Tärnström