Idag kördes deltävling 3 för MSLS och NSHC på Gelleråsen
Vädret var bra. Först efter prisutdelningen kom en regnskur. 25 startande, varav 6 MSLS-team. Av våra team var det 5 av de serieanmälda. Dessutom kom 33 Axehult för första gången i år till start. De hade för denna tävling hjälp av två förare från Hooka Hey.
Som alltid under tränings-och kvaltimmen kör några sönder. 2 av våra team drabbades. Värst var det för 24 TKS som körde sönder diffen och fick packa ihop. 46 Blommenhof drabbades av att en låsring till en bärarm gick av så att bärarmen blev lös. Men en från teamet åkte till Karlskoga och vidare till Örebro i jakten på en ny låsring. Ingen bildelsaffär kunde hjälpa dem. Däremot en cykelaffär! Tänka sig att en cykelaffär har en del till en racing-BMW.
När det var 2,5 timmar kvar av tävlingen kom 46 Blommenhof ut på banan. De fick ihop 116 varv. Det räckte för att de nu ska vara i serieledning.
76 Chikan Racing kom fyra. 69 LBR 1 kom trea. Strax före målgång råkade de ut för två punkteringar. Utan dessa hade de nog kommit tvåa, för i mål skilde det bara 3 varv upp till tvåan 33 Axehult. Det teamet sinkades av att en packning började läcka olja.
Vann gjorde alltid snabba 25 Nyströms Cement. De ledde nästan hela tiden, Men de tappade ledningen när de blev vända av en medtävlare. Då övertogs ledningen av 33 Axehult fram till dess att packningsproblemet uppkom.
25 Nyströms Cement vann även totalt sett till hela startfältet.
Det var inte en enda period med Safetycar eller VSC. De som fick stopp på banan bärgades snabbt.
Det är ju för MSLS jag skriver. Men jag vill ändå dela något om NSHC-bilarna. De snabbaste bland dem kom bara 17 respektive 68 varv innan de fick bryta. Flest varv bland dem körde istället en liten Opel Corsa och en BMW med bara 2,8 liters motor på 250 hk. Och en gammal hundkoja ( se bild 3 ) totalleder serien i NSHC tack vare sin jämnhet. En söt liten bil. Visserligen rätt långt från kojorna i historisk racing, men ändå Davids kamp mot Goliat.