Antal tävlande: 209
Trevlig säsongsavslutning i Falkenberg för RHK & SPVM
I snart 20 år har man kört en gemensam final för Racerhistoriska Cupen och Sportvagnsmästerskapet i Falkenberg under tävlingen Falkenberg Classic. Årets upplaga bjöd på drygt 200 startande, ett härligt sensommarväder och mycket trevlig racing!
Formel Vee
Formel Vee är en stor och stabil klass och i Falkenberg delades bilarna upp i kategorierna B och C. B-gruppen var först ut och där tog Rasmus Bencsik pole före Magnus Rugsveen och Thomas Lundström. Denna trio kämpade hårt om ledningen i det första racet, tills Rugsveen plötsligt snurrade både en och två gånger. Min lamell gick sönder så det gick inte att växla. Efter andra snurrningen körde jag resten av racet på fyrans växel, sa Rugsveen. På näst sista varvet kom ledande Bencsik ikapp två förare som han skulle varva, men de hade fullt upp med att kämpa om sina placeringar. Bencsik försökte ta sig förbi, men då krokade de ihop och snurrade. Racet blev rödflaggat. Bencsik ansågs vara vållande till olyckan, varför han uteslöts ur heatet. Segern gick därför till Lundström före Fredrik Häger och Mats Andersson. Lundström tog ledningen i det andra racet, men redan på det första varvet övertog Rugsveen ledningen. Lundström försökte svara, men han fick aldrig något riktigt läge att ta sig förbi. Även det andra racet fick rödflaggas efter en krasch på näst sista varvet! Rugsveen vann med endast 0.3 sekunder före Lundström. Bencsik hade startat sist, men jobbade sig upp till tredjeplatsen. Lundström vann klassen i år före Rugsveen och Bencsik.
I C-klassen tog Pontus Bencsik pole före Jan Lindqvist och Johan Lund. I första racet blev det en tätklunga med Bencik, Lindqvist och Stefan Nilsson som turades om att leda loppet. Bakom dem kämpade en ny klunga med Lund, Richard Lillen Persson, Lars Ohlsson, Tommy Johansson och Simon Lindholm. Bencsik tappade lite på slutet och Lindqvist lyckades precis pressa sig förbi Nilsson över mållinjen. Tävlingsledningen tyckte dock att Lindqvist varit lite för brysk, varför han fick ett tidstillägg och Nilsson utropades till segrare före Lindqvist och Bencsik. Nilsson tog ledningen i det andra racet, men han pressades hårt av Lindqvist och Bencsik. Nilsson snurrade bort sig på sista varvet och Lindqvist tog segern före Bencsik och Persson. Lund hade sin sämsta racehelg för året med två fjärdeplatser, men det räckte ändå för att vinna klassen före Lindqvist och Bencsik.
Formel Ford
Henry Sandblom tog pole i Formel Ford, men det var Nicklas Nilsson som gjorde en kanonstart och tog ledningen. Sandblom pressade Nilsson hela vägen till målet, men Nilsson lyckades hålla undan och vinna. Det var jobbigt idag, jag fick koncentrera mig till 100% för Sandblom gav mig inte en lugn stund, sa Nilsson. Peter Carlsson kom trea. I det andra racet startade Sandblom åter från pole, men den här gången fick han till en bättre start och tog ledningen. Nu var det Nilsson som försökte allt för att komma förbi, men Sandblom lyckades hålla undan. Nilsson kom tvåa före Carlsson. Nilsson vann Riksmästerskapet för formelbilar före Johan Lund och Sandblom. Nilsson blev också RHK´s totala mästare 2023.
Formula Slicks
Torgny Johansson tog som väntat pole med sin F2:a i heatet för Formula Slicks, men det var Magnus Ramsö som gjorde den bästa starten. Han ledde i några varv innan Johansson hade fått upp värmen och kunde komma förbi, men Ramsö gav sig inte utan kamp, han höll nästan jämna steg med Johansson och segermarginalen blev bara dryga halvsekunden för Johansson. Peter Lill-Orsa Bohlin kom trea. I det andra racet tog Johansson ledningen redan från start. Inledningsvis hängde Ramsö och Bohlin med, men ju längre racet pågick, desto större blev luckan till de bakomvarande. Johansson vann före Ramsö och Bohlin.
Formula Äldre
Våra äldsta racerbilar försöker komma ut på banan vid tre tillfällen per år och Falkenberg är ett sådant ställe. Sex bilar från tiden före andra världskriget visade upp sig och de gasade så mycket bilarna orkade med! Lars-Göran Sjöberg hade med sig ett par Formula Juniorbilar, men ingen av dem höll tills det var dags för race. Bengt Lofthammar använde passen till att köra in sin nya motor i hans F3:a Brabham BT21 så i slutänden blev det en uppgörelse för de äldsta bilarna på banan. Chappie Bird vann före Magnus Neergaard och Peter Kumlin. Bird vann även det andra racet före Neergaard, men nu kom Janne Hansson trea. Förkrigsbilarna körde även en regularitytävling där Glenn Billqvist vann före Peter Kumlin och Göran Svensson. Billqvist hade 0.293 sekunders skillnad mellan sina varv.
1000cc
Jonas E Pölda tog starten från pole i 1000cc Cupen och sedan gick han inte att hejda! Ingen hängde med i hans tempo. Bakom honom kämpade Tobias Wijk, Gustaf Stenquist och Andreas Rönnberg om positionerna och de gick i mål i den ordningen. I andra racet snurrade Wijk bort sig i chikanen på första varvet och fick sedan ägna sig åt att köra upp sig genom fältet. Pölda tog en ny seger, utan att förta sig. Stenquist tog andraplatsen före Rönnberg. I E-klassen vann Tobias Svanberg första racet före Peter Svensson och Dick Gärder. Svanberg ledde andra racet klart när ett hjulnav sprack och han tappade ett hjul med bara två kurvor kvar av racet. Svensson vann före Svanberg, eftersom Nils Falck var ett varv efter på tredjeplatsen. Pölda vann F-klassen före Stenquist och Rönnberg medan Svanberg vann E-klassen före Bernt Bringefors och Falck.
Standard före 1965 över 1000cc
I standardklassen över 1000cc före 1965 vimlade det av snabba kojor. Vi fick se en fin duell mellan Joakim Frid och Hans Beckert. Det började med att Frid tog pole. Beckert svarade med att ta ledningen i första racet. Han jagades hårt av Frid, men Beckert tog segern före Frid. Lars Esselius kom trea med sin Ford Falcon, följd av åtta kojor! Beckert tog ledningen även i det andra racet, men nu var Frid ännu mera på hugget och han lyckades ta sig förbi och vinna före Beckert. Martin Andersson slutade trea.
GT före 1965
Reine Bergström hade äntligen fått ordning på sin Lotus Elan och han tog pole i GT-klassen före 1965. Rolf Myggan Nilsson tog dock starten. Bergström försökte runda Myggan på yttern genom Ginstkurvan, men asfalten tog slut och Bergström tvingades köra ut på gräset. Bergström knöt näven i fickan och satte upp en rasande fart. Han tog sig ikapp Myggan, övertog ledningen och vann! Vi fick se en härlig kamp om ledningen även i andra racet tills Myggan tappade fästet och snurrade. Bergström vann igen före Martin Borsch-Christensen, Nikolaj E Mortensen och Myggan.
Standard & GT 1966-1971
I heatet för Standard och GT-bilar 1966-1974 tog Arvid Viktorsson ledningen från pole. Han jagades racet igenom av hemmaföraren Jonas Bengtsson och brodern Josef Viktorsson. Arvid fick en liten lucka till de andra och han vann före Bengtsson och Josef. I andra racet tog Bengtsson ledningen från start och sedan släppte han ingen förbi sig. Bengtsson vann före Arvid Viktorsson och Wåge Sörman. Bosse Warmenius hade sin resultatmässigt sämsta helg i år, men det räckte ändå till för att han skulle bli årets riksmästare i Standardklassen före Jonas E Pölda och Josef Viktorsson. I GT-klassen smög sig Hans Eklund återigen igenom en helt felfri säsong med seger i alla race och därmed en Riksmästartitel före Elmon Larsson och Anders Arildsson.
Standard & GT 1972-1990
Anders Berger var helt omutlig i heatet för Standard & GT-bilar 1972-1990. Han ledde racet från start till mål. Han vann före Claes Andersson och Robert Paulsson. Det var samma visa andra racet där Berger återigen vann före Andersson, nu med Benny Augustsson som trea. Vi fick se en mycket intressant premiär när Mikael Mohlin kom till start med sin nybyggda SAAB Sonett III. Trots att bilen inte är utsorterad ännu och trots att han körde på mönstrade däck kvalade han fyra totalt och det blev också hans placering i det andra racet. Mohlin är en otroligt duktig förare och en ännu bättre mekaniker, den kombinationen är svår att slå
Verktygsboden Modsport
Toni Berggren ledde Verktygsboden Modsport I, men han visste att han skulle få det tufft mot hemmaföraren Samuel Johansson och hans potenta BMW. Johansson visade med eftertryck att han var ute efter titeln när han var sekunden snabbare än Berggren i kvalet, men det fanns ett orosmoln. Johansson hade hittat en oljeläcka, som de hoppades att de hade fixat till racet. Som väntat drog Johansson iväg som en avlöning direkt i starten, men efter några varv började bilen ryka. Han gick i depå och kunde konstatera att lagningen inte hade hållit. Han återslöt till racet och puttrade runt bara för att ta målflagg och rädda så många poäng som möjligt. Under tiden hade Bo Johansson övertagit ledningen och han vann före Berggren och Peter Eriksson. I Verktygsboden Modsport II var det också spänning. Björn Axelsson kom till Falkenberg med flest poäng av alla i SPVM, men det blev trångt i starten där han snurrade och fick köra upp sig från sista plats. Joel Thorén var som väntat snabb på sin hemmabana och han vann före Peter Andersson. Axelsson körde upp sig och tog tredjeplatsen.
Samuel Johansson åkte hem och plockade ut motorn ur BMW´n och spenderade hela natten på att felsöka och täta oljeläckaget. Teamet kom tillbaka till banan på morgonen, utan att ha fått en blund i ögonen. De skulle bara efterdra ventilkåporna, om nu bara packningslimmet hade hunnit härda tillräckligt. Bo Johansson gjorde en kanonstart i det andra racet, men Samuel Johansson kontrade och körde om på yttern in i första kurvan. Samuel drog iväg från det övriga fältet, men redan från start syntes lite rök bakom bilen. Alla var medvetna om att det skulle kunna ryka från gammal olja, men hur skulle man kunna avgöra om det var ny eller gammal olja som förorsakade röken? Då oljedimman ökade i omfång hade arrangörerna inget annat val än att ge Samuel teknisk flagg efter sju varv. När han kom in i depån kunde man tyvärr konstatera att lagningen inte hade hållit, det var nytt läckage och säsongen var över. Men, dramatiken var inte över där. Ute på banan ledde Berggren, men han såg till sin fasa att både vattentemp och oljetemp var alarmerande höga och då var halva racet kvar! Han insåg att det fanns stor risk för haveri! Berggren slog av på tempot och hoppades kunna ta sig i mål. Bo Johansson övertog ledningen och vann före Berggren och Peter Eriksson.
Jag hade varit av banan på uppvärmningsvarvet och täppt igen hela fronten med gräs. Det hade varit retligt att förlora mästerskapet på en sådan grej, men å andra sidan känns det inte bra att vinna för att Samuel tvingades bryta, sa Berggren som alltså vann Modsport I, trots att han inte vann en enda tävling i år! Hans jämnhet var utslagsgivande med sex andraplatser och tre tredjeplatser. Tack vare Bo Johanssons seger i sista racet kom han upp i samma poäng som Samuel och i och med segern i sista racet fick Bo andraplatsen i mästerskapet före Samuel.
I Verktygsboden Modsport II gjorde Björn Axelsson vad han kunde, han vann racet före Thorén och Andersson, men frågan var om slutpoängen skulle räcka för att vinna hela SPVM?
Roadsport A & B + Verktygsboden Modsport III
Jerker Flink kör bara sporadiskt i SPVM med sin mäktiga Porsche 928, men när han gör det gör han det snabbt! Han tog starten från pole och ledde från start till mål före Magnus Mårtenson och Lars Macklin i Roadsport A. I Roadsport B fick Max Lindblom lite sällskap av några Miator, men han hade inget problem att ta segern före Fredrik Nordlander och Lennart Krüger. I Verktygsboden Modsport III fick vi se en mycket intressant debut i unge Rasmus Eriksson, som är son till Anders och Malin Eriksson. Han körde med stor ungdomlig entusiasm och han tampades med Mårtenson och Macklin i tätklungan av racet. Dock var han lite för het vid en omstart då han var för ivrig med att passera en varvad förare innan grönflaggen. Trots tidstillägg vann han klassen i sin premiär före Gustav Larsson och Anders Björnson.
Flink vann även det andra racet, med unge Eriksson närmast bakom sig i mål, men tvåa i Roadsport A var Macklin, som vid poängsammanräkningen lyckades vinna det totala SPVM med en ynka poäng före Björn Axelsson! Gunnar Östlund kom trea i racet. I B vann Lindblom före Krüger och Nordlander. I Verktygsboden Modsport III vann Eriksson före Anders och Fredrik Björnson.
Roadsport C by Nankang
I Roadsport C tog David Malmberg starten från pole och han följdes närmast av Philip Winquist och Torkel Kristensson. Malmberg är alltid snabb, men Winquist hade inga problem att hänga med. Malmberg vann före Winquist och Kristensson, som visste att han inte behövde vinna, bara plocka tillräcklig med poäng för att bevaka sin ledning i mästerskapet. Malmberg vann även det andra racet, men här blev det riktigt tight bakom honom. Winquist kom tvåa före Kristensson och Petter Sångberg, alla tre gick i mål inom en sekund. Kristensson vann därmed mästerskapet före Sångberg och Malmberg.
MX-5 Standard Cup by Apex.se
I MX-5 Standard Cup fick vi se en ny stjärna tändas. Det var unge Melvin Waern (son till Christoffer) som tog pole i sin första riktiga tävling. Waern tog starten, men passerades snart av David Stomberg. Unge Waern visade prov på stor kyla och taktiskt tänkande då han inte förivrade sig utan väntade in i det sista innan han satte in attacken mot Stomberg. Waern tog segern före Stomberg och Hans Drangel. Waern tog starten även i andra racet, men blev återigen passerad av Stomberg. Waern gjorde flera attacker mot Stomberg, men lyckades inte ta sig förbi. Det hela avgjordes då Stomberg tvingades väja av banan när han skulle köra om en varvad förare och Waern körde förbi och vann före Lars Hultman och Stomberg. Far och son Waern delade därmed på alla årets segrar och de vann klassen före Stomberg och Hultman.
RS & Clubman
Jonas Jonsson stod i pole i heatet för RS & Clubman, men det blev trångt i starten och Jonsson tappade många placeringar. Kalle Bergman övertog ledningen och han vann RS-klassen enkelt före pappa Erland och Anders Dahg. Thomas Larsson vann Clubman före Daniel Holm Sipinen och Fredrik Hanström. Kalle Berggren visade samma fart även i andra racet som han vann före Bo Eliasson och pappa Erland. Jonas Jonsson slet ont med mycket understyrning hela helgen och fick aldrig upp samma fart som i kvalet. Eliasson vann RS2-mästerskapet före Jonsson och Christoffer Törnkvist. Robin Wachman vann Clubman före Larsson och Sipinen. Larsson vann Clubmanmästerskapet före Wachmann och Mats Lundkvist.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se