2 Fast 4 You visade klass, vann finalen och ERCup totalt
Finaltävlingen i ERCup som kördes på Ring Knutstorp den 13 oktober vanns i suverän stil av Kinnateamet 2 Fast 4 You, som därmed också säkrade seriesegern i årets ERCup.
23 bilar kom till start, 17 RWD och 6 FWD. Vädret var det värsta tänkbara för teamen, varken hackat eller malet. Det varken regnade eller var uppehåll, det enda som var konstant var att banan var hal, mycket hal. Ett dis med precis lagom mycket fukt i för att banan aldrig skulle torka upp gjorde att däcksvalet, för dem som hade möjlighet att välja, blev chansartat. De som startade på rena torrdäck gav snart upp och gick in för däcksbyte, ett lönsamt drag, eftersom varvtiderna i ett slag sjönk med 4-8 sekunder!
Förardisciplinen var mycket stor, trots underlaget blev det ytters få avåkningar och sammanstötningar, man visade mycket stor respekt för varandra, även om undantag givetvis förekom. Tidsträningen avslutades med att pole position togs av 2 Fast 4 You, följd av iCar Racing, Citius Motorsport och Tonima Racing. Redan här antyddes vad som komma skulle, mellan 1:an o 2:an skiljde det 1,8 sekunder. Serieledaren ATM racing hamnade på en blygsam 15:e plats, 7 sekunder ner, en fingervisning om svårigheterna att få fart under hjulen.
När starten gick stack 2 Fast 4 You som skjuten ur en kanon och hade efter 3 varv hela rakan mellan sig och 2:an! Den ledningen utökades under hela tävlingen, och så var det med den saken.
Bakom dem blev det nu fight om de kvarvarande pallplatserna. De som hade möjlighet till bättre däck gick in i depå och bytte, de övriga fick be till högre makter om uppklarnande väder, men det visade sig vara förgäves.
Efter en timma låg endast 3 bilar på samma varv, Kärkkinen som vanligt närmast, 11 sekunder efter.
Efter 2 timmar var ställningen: 2 Fast 4 You ensam på ledarvarvet, Kärkkinen Rally & Racing 2:a och Hegnet Motorsport 3:a på ytterligare ett varv vardera efter.
För ledarbilen blev resten av tävlingen mer eller mindre ren defilering och man nöjde sig med 2 varvs ledning till 2:an. Längre ner i fältet varierade positionerna, mycket beroende på vem som gick i depå för byte till bättre däck. Hegnet Motorsport låg länge på en tredjeplats efter Kärkkinen Rally & Racing, men fick sista timman ge sig för iCar Racing som med mjuka däck körde upp sig och plockade den sista pallplatsen.
FWD vanns som nämnts av Kärkkinen Rally & Racing i sin Toyota, följd av ALT Racing i Opel Corsa och på tredjeplats No Limit Racing i Volvo S40.
I serietabellen hamnade då 2 Fast 4 You överst, 2:a Citius Motorsport och förra årets vinnare ATM Racing på tredjeplats.
FWD-cupen vanns av Kärkkinen Rally & Racing, 2:a No Limit Racing och på 3:e plats CM Carparts Racing.
Säsongen är därmed slut och nu gäller det för gamla och nya team att samlas i garagen och fundera ut vad som kan göra bättre till nästa år. Motorreglementet är preliminärt spikat med förändring av cylindervolymen för 2.ventilersmotorer från 2500 cc till 2316 cc, med tillägget att det är tillåtet att fortfarande köra med 2500 cc om man samtidigt tillför 40 kilo barlast, placerat på passagerarsidan i bilen.
Styrelsen har som mål att litet bättre klargöra hur man kan mäta och inte minst vid behov begränsa ljudet från bilarna inför nästa säsong Ljudkravet som ligger idag på 95 dBa måste kunna mötas på ett bra sätt.
/ Björn Scheuer