Ola Nilsson ny Porsche Carrera Cup-mästare efter finaldrama på Mantorp Park
Den 20:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia är över.
Den fick ett dramatiskt och publikfriande slut på Mantorp Park. Inför närmare 10.000 åskådare bröt Ola Nilsson Lukas Sundahls fem år långa segersvit och erövrade på köpet SM-guldet för GT-bilar
Helt sjukt! Jag är så himla glad, sa Nilsson och avslöjade att han inte kommer att försvara sin titel kommande säsong.
Då ska försäljningschefen på Porsche Center Malmö ta hand om sin familj och sälja bilar.
Femfaldige mästaren Lukas Sundahl kom till Mantorp Park i mästerskapsledning. Men trots sitt poängövertag lyckades han inte erövra en sjätte titel. Det satte Ola Nilsson stopp för med två segrar, hans sjunde och åttonde den här säsongen.
Efter det inledande heatet där Nilsson hade titelkandidaterna Hampus Ericsson och Lukas Sundahl närmast efter sig i resultatlistan var läget minst sagt delikat inför avgörandet.
Sundahl var fortfarande i ledning, men avståndet till Nilsson och Ericsson var bara fem respektive sju poäng. Jämnt så det förslog.
Nilsson hade pole position, men Sundahl fick en kanonstart och tog sig förbi direkt. Ericsson var trea ur startblocken.
Två varv senare var ordningen en annan: Nilsson, Ericsson, Sundahl! Och den höll hela vägen in i mål.
Snabb kontring
Nilsson passerade Sundahl i Mjölby-svängen och Ericsson tog sig förbi den flerfaldige mästaren i inledningen på varv två.
Jag var sen i reaktionen samtidigt som Lukas gjorde en superstart. Jag försökte ändå hålla i på yttern, men Lukas släppte ut sin bil och gav mig inget utrymme. Efter det var det bara att fokusera om och ner mot Mjölby-kurvan på det första varvet kände jag att jag hade bra fart. När Lukas inte täckte bestämde jag mig för att prova och det gick vägen, berättar Nilsson vars väg mot titeln långt ifrån varit spikrak.
Efter två nollpoängare i dubbeltävlingen i Fällfors var han hela 44 poäng efter.
Då var det tungt, en enorm uppförsbacke och många som räknade ut oss. Men så kände inte jag. Inställningen var snarare; vi måste försöka, det kan gå.
Ingen fortsättning 2024
Teamchefen Magnus Karlsson kände lika dant.
Vi räknade inte ut oss, men konstaterade att nu är det fokus på allt som gäller, hela tiden, varje pass, varje varv. Och det har vi hållit, bortsett från fadäsen i Karlskoga när Ola körde av i ledning i det första heatet och tappade ner till femte plats, säger Karlsson som figurerat i Porsche Carrera Cup ända sedan starten 2004.
20 år och äntligen kom första titeln. Hoppas det inte tar lika lång tid till nästa, säger han och ler.
Någon ny seger med Ola Nilsson kommer det under alla omständigheter inte bli. Åtminstone inte 2024.
Nej, då kör jag inte. Sedan får vi se vad som händer i framtiden, säger den 36-årige tvåbarnspappan och fortsätter:
Anledningen till mitt beslut är en kombination av framför allt tiden med familjen och jobbet, att få ihop livet. Jag har haft extrem stöttning från många håll, men det är tufft och jag känner att det finns annat jag vill göra i livet.
Hade inte speeden
Ola Nilsson var finalhelgens stora vinnare. Lukas Sundahl, som tävlar för Micke Kågered Racing och Hampus Ericsson, M3G Motorsport, dess förlorare. Sundahl slutade tvåa i mästerskapet, tre poäng bakom Nilsson. Ericsson var ytterligare tre efter honom.
Jag gjorde väl egentligen allt rätt i starten i det andra heatet, men sedan kom Ola på insidan och redan då kände jag att jag inte skulle kunna hänga med. Jag hade aldrig kunnat hålla honom bakom mig i 30 minuter. Vi hade inte speeden för det i bilen den här helgen helt enkelt, sa smålänningen och tillade:
Ola och Mtech är värda titeln. De har gjort det bra i år. För egen del känns det såklart lite tungt, men jag är fortfarande den i det här mästerskapet som var först med tre raka titlar och den ende som har fem. De får köra rätt länge de andra för att komma ifatt.
Försökte allt
Något stukad efter finaldramat på Mantorp Park var även Kumlasonen, 21-årige Hampus Ericsson.
Jag försökte allt den här helgen, men det räckte inte. Ola var starkast helt enkelt. Tredje plats är okey och jag vill verkligen tacka mitt team med Ronnie Bergström och Edward Sandström i spetsen. De har lyft mig till en helt ny nivå, sa Ericsson, var storebror, Indycar-föraren Marcus Ericsson gjorde ett gästinhopp i mästerskapet.
Han fick emellertid nöja sig med två blygsamma niondeplatser.
I det första heatet kom jag i väg sist i starten och i det andra tappade jag många placeringar när det blev för många bilar på för lite asfalt redan på det första varvet, säger han.
Från ganska hopplösa utgångslägen avancerade Ericsson dock i fältet och bjöd publiken på många läckra omkörningar.
Jag har nog kört om 20 bilar. Kul racing även om inte resultaten blev de bästa.
Två titlar
I fjol erövrade Micke Kågered Racing tre titlar. Den här gången fick de nöja sig med två sedan Lukas Sundahl blivit tvåa i Carrera Cup. Mikael Karlsson från Karlskoga segrade emellertid i Pro Am för lite äldre förare och tillsammans såg Karlsson, Sundahl och Albin Wärnelöv till att försvara teamtiteln från i fjol.
Vi är glada för de titlar vi erövrade även om man helst vill vinna allt. Men Ola och Mtech har gjort en fantastisk säsong. Ola var bäst i år, utan tvekan, säger teamchefen Micke Kågered och medger att resultatet av årets säsong ger motivation att satsa vidare och försöka ta en ny trippel nästa år.
Om det blir med Mikael Karlsson i teamet återstår att se. Fortsättning eller inte, han förvaltade sin ledning i klassen väl på Mantorp Park. Även om inledningen var lite skakig så gav han tydliga besked med en klasseger i det andra racet.
Jag behövde bara ta tre poäng och när det var klart sjöng jag we are the champions i bilen, berättade Karlsson och skrattade gott.
Övriga medaljplatser i Pro Am erövrade Kjelle Lejonkrans och Christoffer Bergström.
Rekord för mästaren
I supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia tog William Siverholm två nya fullpoängare och slog därmed Marcus Annervis segerrekord från 2021. 13 segrar på 14 möjliga är ett facit som inger respekt.
Skönt att jag lyckades, säger 18-åringen från Gråbo som efter två raka titlar i mästerskapet siktar på att ta ett kliv uppåt.
Inget är klart ännu, men vi siktar mot Porsche Carrera Cup, säger han.
Den målsättningen delar dansken Gustav Krogh, som efter en stark finalhelg klättrade från fjärde till andra plats i tabellen.
Inför avslutningen delades silverplatsen av Isabell Rustad och Markus Lönnroth. Rustad kopplade ett litet grepp om den i det första heatet, men i det andra fick hon nöja sig med en blygsam åttondeplats efter en sammanstötning och ramlade av pallen. Trea i mästerskapet blev i stället Lönnroth.
Jerker Johansson
Andreas Nilsson försvarade V8TC-titeln i Grande Finale på Mantorp Park
Andreas Nilsson, Racebil.se, säkrade sin andra raka seger i V8 Thunder Cars genom att bli tvåa i det första heatet av två i Grande Finale på Mantorp Park. Mästerskapspokalen var i trygga händer redan efter start. Andreas startade från andra ruta och tog rygg på den blivande segraren Christoffer Bergström och kunde hålla undan från titelrivalerna Tommie Eliasson och Stein Frederic Akre.
Vi har haft kanonsäsong, säger Andreas. När det har gått dåligt har vi ändå varit på pallen och när det har gått bra, då har vi vunnit. Den här mästerskapssegern värderar jag högre än den i fjol.
Efter andraplatsen i det första heatet blev det seger i det andra för Andreas efter att Stein Frederic Akre fick ett tidsstillägg på tio sekunder. Med totalt sex segrar av tolv möjliga och tre pallplatser samlade Andreas ihop 222 poäng, 44 poäng mer än tvåan Tommie Eliasson som blev trea och tvåa i de båda finalheaten.
Det har varit en bra säsong, jag har inte mycket att klaga på, säger Tommie. Vi har stått på pallen flera gånger, tagit två segrar vilket känns väldigt bra. Vi har haft lite otur här och där men det är racing.
Det blev ingen seger för norrmannen Stein Frederic Akre under årets säsong men väl sju andraplatser. En olycksalig helg på Gelleråsen där han tappade poäng efter en krasch på öppningsvarvet i det första heatet gjorde att han inte fick riktig kontakt med Andreas Nilsson i toppen av tabellen och fjärdeplatsen i det första finalheatet kostade honom andraplatsen i mästerskapet.
Vi har haft lite otur, det blev många andraplatser, säger Stein Frederic. Men annars har det varit en bra säsong.
Det första heatet i Grande Finale på Mantorp Park vanns av Christoffer Bergström som under helgen dubblerade genom att även köra Porsche Carrera Cup. Christoffer startade från pole position i det första heatet och ledde från start till mål via ett par varv bakom säkerhetsbilen.
Fantastiskt, lite glad att det blev några varv bakom säkerhetsbilen, det var tufft att dubblera, säger Christoffer. Men när det var två varv kvar kände jag att jag håller i det här.
Kanske tog dubblerandet ut sin rätt. Christoffer valde att stå över det andra heatet då det blev lite väl tufft att hoppa från den ena bilen till den andra och Christoffers Ford Mustang var inte heller helt frisk.
Det var inte bara kampen om riksmästerskapet som avgjordes i V8 Thunder Cars. Ny juniormästare blev Linus Holgersson som lyckades omvandla sin andraplats i tabellen till en mästartitel efter två segrar i juniorkategorin. Värsta konkurrenten Filip Engdahl hade kopplingproblem och tvingades bryta båda heaten. Julia Eliasson visade framfötterna och slutade tvåa i de båda heaten och tre totalt i juniorklassen.
Det har gått fruktansvärt bra i år även om vi har haft lite problem här och där, säger Linus. Jag hade helst velat ha en ärlig fajt med Filip ute på banan men jag är hundraprocentigt glad över titeln.
Redan klar mästare i Super Star-klassen var Anders Gustavson som tyvärr fick lämna återbud till finalen med kort varsel. I hans frånvaro togs de båda heatsegrarna av Christoffer Bergström och Robert Möller som slutade tvåa i Super Star-mästerskapet före Per-Olof Selerup. Robert blev fyra totalt i det andra heatet och hade bra häng på toppen.
Det sista heatet var fantastiskt, jag gjorde en bra start och kunde hänga på de stora pojkarna där framme, säger Robert. Jag kunde hålla farten hela tiden men släppte av lite på slutet för att inte åka av.
Årets V8 Thunder Cars-säsong såg tjugo förare delta i de sex deltävlingarna och med sju sålda bilar som inte har deltagit i årets säsong väntas deltagarantalet öka 2024. Årets sista aktivitet för V8 Thunder Cars utgörs av en prova på-dag på Gelleråsen Arena den 21 oktober.
Joakim Tärnström