Antal tävlande: 113
Hampus Ericsson i topp efter händelserik premiärhelg i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Hampus Ericsson toppar Porsche Carrera Cup Scandinavia efter premiären i Anderstorp. Med seger i det första heatet och en tredjeplats i det andra åkte han från Scandinavian Raceway med 42 poäng i bagaget. Det är två poäng mer än regerande mästaren Lukas Sundahl, som lämnade premiären med dubbla andraplatser. Trea i tabellen inför nästa deltävling, som körs i Frankrike, är Ola Nilsson som vann det avslutande heatet före just Sundahl och Ericsson.
Premiären på den 20:e säsongen av Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes i bästa möjliga förhållanden. Anderstorp bjöd nämligen på sol och värme alla tävlingsdagar.
Förarna trivdes och gladast efteråt var trion Ericsson, Sundahl och Nilsson. Topptippade som de var levde de upp till högt ställda förväntningar.
En smakstart på säsongen, konstaterade Ericsson, som vann det första heatet från pole position och som försvarade sin starposition från ruta tre i det andra.
Men Kumlasonen fick ta i. Mot slutet på race två uppvaktades han intensivt av Marcus Annervi. Kontakt uppstod i målkurvan och incidenten blev föremål för tävlingsledningens intresse. Ericsson kom dock undan med en skriftlig varning.
Inte helt nöjd
Lukas Sundahl, som var tvåa i det första heatet, tog kommandot från pole position i det andra, men efter några varv bakom säkerhetsbil kunde han inte försvara sin ledning mot en snabb Ola Nilsson.
Två andraplatser är okey, men jag är inte helt nöjd. Det gick jättebra fram till omstarten, men säkerhetsbilen åkte långsamt vilket innebar att jag inte kunde rensa mina däck från gummirester. Därför hade jag svårt att försvara mig mot Ola, konstaterade den regerande mästaren.
Nilsson överlägsen
Nilsson, som med lördagens seger faktiskt vunnit fem av de sju senaste racen i mästerskapet, klagade över liknande problem som Sundahl. Ändå lyckades han ta sig förbi och väl i ledning kunde ingen hota skåningen. Nilsson vann det andra heatet överlägset.
Så jäkla skönt! Vilken fart vi hade, sa Nilsson och medgav att framgången i racen (fjärde plats och seger) var en revansch för fredagens kval.
Tuff start
Marcus Annervi var nöjd trea efter det första heatet. Efter fjärdeplatsen, och incidenten med Ericsson, i race två hade han inte lika lätt till skratt. Fyra totalt är han ändå i mästerskapet, med bra häng på förarna framför sig.
Emil Persson och Daniel Roos var andra titelkandidater som hade önskat sig en bättre start i mästerskapet. Persson var sexa och sjua i heaten efter ett mindre bra kval och en avåkning i race två. För Roos gick det betydligt sämre än så.
En bromsplatta i kvalet, missad start i det första heatet och punktering i det andra. Jag har testat allt den här helgen. Katastrof, sa Roos vars bästa resultat blev en niondeplats.
Personbästa
Gladare än ovan nämnda trio var bland annat dubbelfemman Jan Magnussen och Gustav Bergström. Den sistnämnde visade att han tagit utvecklingssteg under vintern och slog till med personbästa, en sjätteplats, i det andra heatet. I det första slutade han på tionde plats efter att bland annat ha gått en tuff match mot ovan nämnde Roos.
Karlsson och Bergström
I Pro Am-klassen delade Mikael Karlsson och Christoffer Bergström på såväl segrar som tredjeplatser. Karlsson klassvann det första racet, Bergström det andra. Totalt i heaten tog båda målflagg på åttonde plats. Tvåa mellan dem blev först Hampus Hedin och därefter Thomas Karlsson.
Trots likaresultatet toppar Karlsson tabellen två poäng före Bergström. Den förstnämnde fick nämligen välförtjänta bonuspoäng för snabbaste varv i båda racen.
Bra start på säsongen. Det här är min första racehelg i den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup (992) och det känns skönt att jag hänger med bra direkt, sa Bergström efteråt.
Mikael Karlsson var självklart nöjd med att vara i ledning, men suckade lite lätt över sin insats i det andra heatet. Framförallt starten.
Katastrof. Jag tror att jag fick för mycket hjulspinn och det kändes som jag var sist iväg. Efter det handlade det mest om följa John och hoppas på andras misstag, konstaterade Karlsson.
Dubbelt Siverholm
I Porsche Carrera Cup´s supportklass, Porsche Sprint Challenge, blev det dubbelt William Siverholm överst på prispallen. 17-åringen, som är regerande mästare, vann båda heaten från pole position. Markus Lönnroth blev tvåa i båda racen med Ludwig Ellhage respektive Isabell Rustad som trea.
Nästa deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia körs som supportrace till 100-årsjubilerande Le Mans 24-timmars andra helgen i juni. Tävlingen körs ihop med Porsche Carrera Cup Frankrike.
Jerker Johansson
Publikfriande formelbilsracing och nya segrar till Linus Granfors
Formula Nordic körde årets andra tävlingshelg på den klassiska GP-banan i Anderstorp. Det är 50 år sedan man körde F1-VM i Anderstorp första gången och då passade det ju bra att Formula Nordic kunde visa upp ett stort startfält tillsammans med danska Formel 4. 22 bilar stod på startlinjen, det var länge sedan vi såg ett sådant stort formelbilsheat i Anderstorp!
De danska bilarna har lite bättre prestanda än de svenska, men det blev oväntat jämnt och förarna bjöd på mycket fin racing. Norrmannen Christer Otterström var snabbast av Formula Nordic-förarna och hans kvaltid räckte till en total femteplats på griden där Magnus Pedersen startade från pole. Otterström var verkligen på hugget i starten och avancerade en plats direkt. Det blev trångt efter långa rakan där ingen ville ge sig. Det blev lite kontakt mellan några bilar, men alla kunde köra vidare. Det kastade dock om ordningen lite i fältet. Jonathan Engström var plötsligt ny ledare i Formula Nordic före Oscar Pedersen och Emma Wigroth. Engström fick fel på motorn, som inte kunde varva ut som den skulle och han tappade lite fart. Även Pedersen fick något elfel och tvingades bryta. Linus Granfors avancerade i fältet och tog ledningen. Engström orkade inte följa hans tempo, men behöll andraplatsen. Otterström jobbade sig upp och tog sista pallplatsen. De höll dessa platser till mål.
Andra racet blev betydligt lugnare. Granfors tog rygg på de snabbaste danska förarna medan de andra Formula Nordic förarna inte orkade med samma tempo. Otterström låg på andra plats när delar av karossen lossnade! Han fick teknisk flagg och tvingades bryta. Engström hade återigen problem med att inte motorn orkade varva ut, men han lyckades ändå hålla andraplatsen ända till målet. Daniel Varverud tog hand om tredjeplatsen.
Granfors har full pott i JSM-tabellen efter fem raka segrar på två racehelger och 134 poäng. Engström klättrade upp till andraplatsen med 68 poäng. Otterström och Varverud delar tredjeplatsen med 59 poäng.
Nu får förarna ledigt i tre veckor innan det är dags för årets tredje tävling som blir Gelleråsloppet i Karlskoga. Även denna gång kommer den danska Formel 4-klassen att vara med.
Bengt-Åce Gustavsson
Första segern för Andreas Lundin!
Händelserikt och stundtals stökigt. Så kan man sammanfatta lördagens båda race när Ginetta GT5 Challenge körde sin första tävlingshelg för säsongen. Scandinavian Raceway i Anderstorp stod för premiären även ifjol men för flera av de nya förarna var banan en ny upplevelse.
Hampus Rydman dominerade som väntat kvalet och ledde från start till mål under förmiddagens tävling. Men vid efterkontrollen visade det sig att hans bil var något för lätt och han uteslöts från tävlingen. Därmed tog Andreas Lundin sin första seger i mästerskapet med Niklas Kristiansson som tvåa och Douglas Dahlström på tredje plats. Peter Wiborg som varit närmast Hampus nästan hela tävlingen tappade placeringar under slutrundan och körde i mål först på femte plats. Ola Gustafsson var näst bäste Senior efter Kristiansson som fyra. Johan Auer tog sjätteplatsen för Senior-trean Kari Mäkinen, nykomlingen Albin Lennström och Kjell Zetterström. De två sistnämnda stod för var sin snurrning men kunde komma tillbaka i loppet efter en period bakom Safety Car.
Vid incidenter försvann först Karl-Arne Källström och Kevin Blomberg (som startat sist) och senare såväl Christopher Winroth som Lukas Thörn och Mikael Benjaminsson.
I Race 2 kunde ingen stoppa Hampus Rydman som vann klart före Peter Wiborg. Kevin Blomberg stod för en stark uppkörning från sista ruten upp till tredje plats. Douglas Dahlström körde in som fyra före Senior-vinnaren Ola Gustafsson, Johan Auer, Kari Mäkinen och Niklas Kristiansson. Den senare kolliderade tidigt i loppet med Andreas Lundin och tvingades uppsöka depån för att tejpa ihop bilens frontsektion. Med hjälp av Safety Car kunde han ansluta sist i fältet och köra upp sig till en tredje plats i Senior.
Andreas Lundin lyckades inte upprepa sin fina prestation från första heatet utan måste bryta med ett bränslerelaterat fel.
Leif Lindström
Andreas Nilsson öppnade med dubbelseger i V8TC-premiären
Det blev två heta heat i sommarvärmen när V8 Thunder Cars-premiären avgjordes på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Regerande mästaren Andreas Nilsson motsvarade favoritskapet genom att ta två pole positions och sedan följa upp det med två segrar en bättre start på säsongen går knappast att önska sig.
Det känns otroligt härligt att åka härifrån med dubbelseger och dubbla pole, det är jätteskönt, säger Andreas. Jag gillar den här banan, framförallt i kvaltrim och med nya däck är det en otrolig känsla när bilen sätter sig som den ska i kurvorna.
Nästa bana, Gelleråsen, där V8TC kör den 3-4 juni, är också något av en favoritbana för Andreas. Han tog sin allra första pallplats i V8 Thunder Cars där 2019.
Har alltid Gelleråsen men det var länge sedan vi tävlande där, jag har åkt fort där förut och jag hoppas att det håller i sig.
Norrmannen Stein Frederic Akre hängde inte riktigt med i kvalet men visade bättre fart i båda heaten. I det första tog han sig direkt upp på en andraplats bakom Andreas Nilsson, en position som han höll in i mål. Glädjande nog blev han inte frånåkt utan höll bra fart, så pass att han satte snabbaste varv i det första heatet.
Jag är nästan nöjd men sista racet så körde jag av banan och hamnade lite för långt bakom Andreas med två varv kvar. Jag tappade nästan så att Eliasson kom ifatt. Farten finns, och får vi bara bort lite av rattrosten i kvalen ska det nog kunna bli bra framöver.
Även om det inte räckte till för att utmana Andreas Nilsson i toppen blev helgen den revansch som Team Brorsson hade hoppats på efter ett närmast bedrövligt fjolår där både Conny Brorsson och Tommie Eliasson plågades av tekniska problem och också en del strategiska missar. Nu visade båda upp en stabil form över hela helgen och det var Tommie som var den snabbare av de två med två tredjeplatser som facit vilket också innebär att han ligger trea i mästerskapet.
Det känns skönt, ett kvitto på var vi står, säger Tommie. Det blev ingen seger men det känns ändå som en sådan. Farten sitter där, vi är inte slå långt ifrån och på Gelleråsen ska vi öka.
Stein Frederic Akres teamkompis Mathias Hansen visade att han har höjt sin nivå ett snäpp jämfört med fjolårets debutsäsong. Mathias kvalade in som femma, slutade femma och x:a i de båda heaten
I juniorklassen var det Linus Holgerssom som slog till med seger i båda heaten och en fjärdeplats totalt i det andra heatet. En fin prestation som inte blir mindre av att Linus rehabiliteterar en nyopererad högerarm.
Jag är jättenöjd, ett drömscenariao att få komma hit och få vara snabbast på träningen och vinna båda racen. Min plan är att fortsätta och jobba på i samma stil. Kul att se att jag hänger på även i totalen, det var riktigt kul. Till dess ska jag fortsätta min vattengympa tillsammans med pensionärerna, skrattar Linus.
Bakom Linus, som också ligger fyra i riksmästerskapet, var det den regerande juniormästaren Nicke Svensson och Filip Englundh som slogs om de två övriga pallplatserna i juniorklassen. Det blev en andra- respektive tredjeplats var för de två. Julia Eliasson slutade fyra i båda heaten
I Super Star-klassen, för förare som är 40 år och äldre, blev helgen en stor framgång för det nya teamet Gustavson Bil Motorsport. Teamets båda förare tog hem en dubbelseger i det första heatet genom Anders Gustavson och Johan Blomberg. I det andra heatet tvingades Johan bryta men Anders kunde ta sig i mål som tvåa i Super Star-klassen bakom Per-Olof Selerup och därmed toppar han den tabellen efter premiärhelgen.
Vi hade en problemfylld helg som ändå avslutades på ett bra sätt, säger Anders. Vi var dåligt förberedda inför helgen och vi körde av på både test och kval. Det blev inte mer än två, tre varv före racen men det blev bra resultat till slut. Farten finns där, vi tror på framtiden och kommer vi bättre förberedda så är topp fem i totalen målet.
Joakim Tärnström