Antal tävlande: 198
Säsongavslutning på Kinnekulle Ring:
Mästarjunior blev juniormästare
För ett år sedan hade Peter Åslund ena foten i juniorlandslaget i rally. Men han sadlade om och är nu sedan i söndags svensk juniormästare i Formel Ford och årets stjärnskott i svensk banracing. Den tjugoårige värmlänningens snygga körning var en av godbitarna vid helgens säsongavslutning på Kinnekulle Ring.
- För att fortsätta rallykarriären hade jag varit tvungen att skaffa mig en konkurrenskraftig fyrhjulsdriven grupp A-bil. Då kom budet från Jan Nilsson att åka banracing i stället. - Jag var inte sen att nappa! Om säsongen gått åt pipan, kunde jag ju alltid gå tillbaka till rallyåkandet nästa år. Peter behöver inte fundera på att skaffa sig någon rallybil. Han fann sig snart tillrätta i formelracingen och vann redan i säsongens tredje tävling. Sedan har det blivit två ytterligare vinster, som säkrat JSM-tecken och inofficiellt SM. På Kinnekulle var Peter en av kandidaterna till JSM-tecknet. Men från pole positionstack han direkt i starten och släppte aldrig någon konkurrent in på livet.
Stärkt av JSM-vinsten skall Peter mäta sig med världens tuffaste Formel Fordåkare i den brittiska Formel Ford-festivalen nästa månad. Peter är redan proffsig i sina förberedelser: -Ja, i år har jag kört på "heltid". Vi sticker redan om några veckor till England för att testa bilen och preparera. Till nästa år lär Picko Troberg vara intresserad av den unge värmlänningen från Kil utanför Karlstad.
I söndagens lopp höll teamkompisen Jan Nilsson andraplatsen från start till mål. Men domarna tyckte att det inte alltid skedde med justa medel. Jan uteslöts och i stället klev Torben Lenander och Mikael Gustavsson upp på prispallen. Hans Simonsson gjorde kanske sitt bästa lopp för säsongen. Han körde upp sig till femte plats i mål.
Lennart Bohlin följde SM-finalen från läktarplats. Med SM-titeln i grupp A säkrad redan på Knutstorp förra månaden, kunde han nu ligga "lågt". -Men visst skulle jag ha varit med här om inte tävlingsbilen blivit stulen och kvaddad dagarna före! Den dyrbara M3-BMW:n stals ur teamets låsta trailer. Men tjuvarna kom inte så långt, utan hamnade i diket efter någon kilometers körning.
Ulf Granberg dominerade nu helgen och vann enkelt före Ulf Svensson. Men de flestas blickar riktades under loppet mot en helvit bil som körde upp genom fältet - Bertil "Bebben" Engströms Ford RS 500: - Härligt att få vara med igen, även om jag fick starta längst bak, tyckte "Bebben". Den 40-årige stockholmaren gjorde comeback efter fem säsongers bortovaro, undantageten EM-start med Volvo för tre år sedan. - Gordon Spooner har trimmat - till 465-475 hästar vid turboladdtryck1.8 bar. Till nästa säsong skall vagnen vara vinnarklar. I helgen är det meningen att Stig Blomqvist skall ratta bilen i ett backlopp i Skellefteå.
Trots att nykorade svenske F3-mästaren Michael Johansson satt på åskådarbänken, blev F3-finalen en intressant affär. Rickard Rydell vann enkelt, sedan Kenny Bräck missat starten från pole position och kommit iväg som tia. Peter Albertsson körde snabbt och säkert för sin framtid i F3 och Picko Trobergs team. Peter hade en andraplats klar när motorn misstände några sekunder, vilket var tillräckligt för att Håkan Olausson skulle smita förbi. Rydell knep SM-silvret, men på samma poäng som Olausson på bronsplatsen. Magnus Wallinder kraschade otäckt rätt in i räcket, sedan en hjulupphängning brustit.
I tjejernas uppgörelse var det som vanligt hård fight bakom suveräna Nettan Lindgren. Nettan lämnar troligen Lanciaklassen nästa år för att istället åka Camaro eller grupp A. Tillsammans med systrarna Catta och Nonna, hade Nettan hoppats åka i bredd över mållinjen. Men Eva Bornebusch spräckte systrarnas förhoppningar. I närkamp om sista SM-poängen knuffades Eva Kjellkvist i sista kurvan ut i gräset och voltade mot räcket. Häftig dispyt följde senare i depån... Tjugoåriga finskan Janina Österholm knep lätt SM-silvret.
Premiär i väst för sovjetåkare
De fyra inbjudna lettiska förarna tilldrog sig stort intresse på Kinnekulle. Deras Mondial-Ladavagnar med sin framskjutna förarplats ser modernare ut än konkurrenternas ekipage och gick väl in i F4-klassen. Men racingen på Kinnekulle bjöd naturligtvis mycket nytt och ovant för sovjetförarna som aldrig tidigare tävlat i väst. Andris Skreja, som var bäst i mål av kvartetten, fick efter dagens tävlingar möjlighet att provköra Peter Albertssons F3:a.
Nästa år avser letterna att arrangera en internationell tävling i Riga. Man planerar att köra en formelbilsklass - F4 - och en standardvagnsklass - Grupp A. På Kinnekulle var klassen fyrnationell med även finska och norska ekipage på startlinjen. Det blev finskt i topp genom Sami Pensala, som tidigare vunnit i F3 här i Sverige.
Pensala hade en hård kontakt med Mikael Nordlander i första kurvan och Mikael for av och tvangs bryta. Finnen var sedan helt överlägsen. Finskt blev det ganska naturligt i den finska Saab 900 Turboklassens uppvisningsheat. Hela 21 bilar kom till start och bjöd på några av dagens hetaste drabbningar. Det finns krafter som försöker få klassen till vårt land också. Kan man få det på finska villkor, så vore det ett lockande lågprisalternativ. IB återkommer till en presentation av den finska Saab 900 Turbocupen.
SSK:s Castrol Cup-åkare blev förvisade till att tävla på lördagen. med det flinka arrangemang man visade upp på söndagen hade tiden annars mycket väl räckt till även för den klassen. Umeås Gunnar Lundström vann åter i sin BMW 700, före örebroaren Benny Pettersson i Volvo Turbo, medan övriga var klart distanserade. I Pirellicupens stora startfält brakade hela 32 ekipage iväg och Bruno Mårtenssons välkända Ford Taunus var först hem.
THOMAS LINDBERG