Västkustloppet Falkenberg 1954
Skreabanan 1954-07-10 - 1954-07-11

Resultatlistor


Formel 3 Midget Internationell
  Startlista
  Kval
  Race

Formula 3 Midget 46-60
  Startlista
  Kval
  Race

MC 125cc
  Startlista
  Kval
  Race

MC 125cc Juniorer
  Kval
  Race

MC 350/500cc Juniorer
  Startlista
  Kval
  Race

MC 350cc
  Startlista
  Kval
  Race

MC 500cc
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 99

Racerapport

Inför 1954-års tävling var det också FMK som ensam stod för arrangörskapet. Nu hade klubben de funktionärer som fodrades för att arrangera internationella tävlingar.

Den allra största nyheten 1954 var att tävlingen gick helt och hållet på asfalt! Klubben hade lyckats övertala Falkenbergs kommun, trots att banan låg i Skrea kommun, att tillsammans med vägverket medverka till denna stora investering.
Lyxen med asfalt blev dock ett dyrt kalas för Falkenbergs MK. Varje år fick nämligen klubben betala av på asfaltsnotan. Exakt när FMK betalt färdigt, finns idag inga uppgifter på, men avbetalningsplanen blev, så att säga, mångårig.

1954 kördes Västkustloppet lite tidigare i juli månad, redan den andra helgen, 10–11 juli. Nyheten om den asfalterade Skreabanan var det stora samtalsämnet innan tävlingen:

"Förarna som tävlat på banan de två första åren, trodde inte sina ögon. Framför dem låg en 4 255 meter lång tävlingsbana jämn och fin med bra fäste", skrevs det bland annat.

Men 1954-års Västkustlopp skulle också bli ihågkommet av en helt mannan anledning, nämligen en sportslig fight som få, om ens någon, hade upplevt tidigare. Ja, det finns faktiskt de som än i dag talar om kampen mellan "Varg-Olle" Nygren och Sven "Furtan" Andersson i 350-klassen.

"Det bästa TT-loppet i Sverige efter kriget", betygsatte experter och journalister tävlingen efteråt.
Hur kampen slutade? Jo "Furtan" vann knappt före "Varg-Olle". 25 000 åskådare hyllade de båda förarna efter loppet.
Noterbart från 1954 är också att en viss Mr Nuckey vann för tredje året på Skreabanan i F3!

Design by Bloms IT