Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2022
Ring Knutstorp 2022-07-01 - 2022-07-03

Resultatlistor


BMW Cup & CAR Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB & Verktygsboden Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C by Nankang
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport I & II
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 186

Racerapport

Glest med sportvagnar på Svenskt Sportvagnsmeeting

MSCC arrangerade Svenskt Sportvagnsmeeting för 48:e året i rad, (varav de 46 senaste på Ring Knutstorp.) Närmare 200 förare deltog i tävlingen, men sportvagnarna är inte längre i majoritet i denna tävling trots namnet. Sportvagnsmästerskapet har ännu inte kommit upp i samma nivå som innan pandemin. De bilar som var med bjöd hur som helst på bra racing.

Roadsport

Till och med Roadsport C by Nankang hade ett lite mera blygsamt startfält med ”endast” 14 bilar på griden. David Malmberg tog pole, men han fick hårt motstånd av Torkel Kristensson redan från start. Tyvärr tvingades Kristensson bryta redan efter fem varv. Malmberg kunde därför ta en lätt seger före Ulf Andersson och Thomas Ohlsson. Kristensson var verkligen på hugget från start i andra racet där han tog ledningen från pole. Han höll den ett par varv, sedan lyckades Malmberg smita förbi. Kristensson fick i stället hålla koll i backspeglarna där Andersson pressade på. Kristensson gjorde en liten miss över NGK-krönet och det var allt Andersson behövde för att ta sig förbi. Kristensson lyckades inte kontra. Malmberg vann andra racet före Andersson och Kristensson.

Jerker Flink tog pole i Roadsport A, men Hans Egonsson var snabbast i starten. Det tog några varv innan Flink hade fått upp ångan både på sig själv och bilen, men sedan körde han om och vann före Egonsson, som låg tätt bakom hela vägen till målet. Torbjörn Isaksson kom trea i klassen. I Roadsport B hade vi en jubilar som heter Max Lindblom. Han gjorde sin 200:e start med sin Triumph TR2. – Jag köpte bilen 2001 och gjorde iordning den till säsongen 2002. Jag har bara missat en helg under dessa 20 år, men å andra sidan har jag kört en helg i SSK-Serien, sa Max Lindblom. Lindblom firade genom att vinna Roadsport B före Ulf Andersson och Fredrik Nordlander. Vi fick se samma scenario och samma palltrio i Roadsport A i andra racet. I B däremot tog Nordlander hand som segern före Lindblom och Andersson.

Verktygsboden Modsport

Verktygsboden Modsport III körde ihop med Roadsport A & B. Joel Thoren vann första racet före Håkan Månsson och Gustav Larsson. Det blev samma palltrio även i andra racet.

Samuel Johansson var outstanding i Verktygsboden Modsport I med sin skönsjungande BMW. Daniel Palma försökte hänga på med sin Lotus, men han var flera nummer för liten… Palma tog i alla fall andraplatsen totalt och segern i klass 2 före Björn Axelsson och Fredrik Olsson. Per Fohlström kom till start med en ny byggd Matra Bagheera, en mycket udda fågel. Bilen är långt ifrån färdigutvecklad, men en andraplats i klass I fick han hur som helst. Lars Macklin och Peter Eriksson hade en egen intern uppgörelse som slutade med att båda bröt… Andra racet blev likt det första, med den stora skillnaden att alla bilar kom i mål. Johansson vann klass 1 före Macklin och Fohlström. Palma vann klass 2 före Olsson och Axelsson.

RS & Clubman

Peter Gustafson var snabbast i kvalet med sin Radical i RS1. I första racet pressades han hårt av Jonas Jonsson, också i en Radical. Gustafson har mycket rutin, men det var ändå han som gjorde ett litet misstag, en liten felväxling, och det var allt Jonsson behövde för att ta sig förbi. Jonsson vann RS 2-klassen före Bo Eliasson och Anders Dahg. Christoffer Törnkvist vann RS1 före Gustafson och Göran Håkansson. I det andra racet tog Jonsson ledningen från start och då orkade inte Gustafson attackera honom. Gustafson tvingades senare att bryta. Jonsson vann RS2 före Dahg och Eliasson. Törnkvist vann RS1 före Håkansson.

Clubman körde som vanligt ihop med RS-bilarna. Veteranen Stefan Deleuran Mumm vann första racet före Thomas Larsson och Pontus Rastbäck. Mumm vann även andra racet före Larsson och Rastbäck. Mumm fick dessutom mottaga MSCCs vandringspris, ”Näslunds kanna” med följande motivering: Har alltid tid att hjälpa både erfarna och nybörjare med inställningar av bilen och då inte bara Clubman bilar. Har en stor kunskap och erfarenhetsbank som han gärna delar med sig av. Varit drivande i att skapa Racingskolan. Med målet att få fler med licens och förhoppningsvis börja tävla. Skriver mycket uppskattade tekniska artiklar i vår klubbtidning Bulletinen.

Sist men absolut inte minst var inbjudningsheatet för Alfa Romeo och BMW-klubben. Dessa ingår ju inte i SPVM, men de kör med liknande bilar. Claes Hoffsten vann båda heaten med sin Alfa Romeo 156 GTA före Ola Håkansson i en BMW E36 Compact. Mikael Wiklund kom trea i första heatet med sin mycket ombyggda Alfa Romeo GTV. Hugo Bjurman kom trea i andra racet med sin Alfa Romeo 75 V6.

Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp under stekande sol

Den 48:e upplagan av Svenskt Sportvagnsmeeting kördes i helgen på Ring Knutstorp. Det var närmare 200 startande där majoriteten körde historiska racerbilar. Helgen bjöd på mycket solsken, men även en och annan regnskur mest nattetid.

Formel Vee

Formel Vee hade det största startfältet med 27 bilar på griden. Johan Lund tog pole och han tog ledningen i starten, men han fick så småningom ge sig mot Håkan Green som är i storform efter dubbelsegern i Karlskoga. Lund försökte hänga på Green, men Green höll undan och vann före Lund och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson. Det blev samma scenario i det andra racet där Lund återigen tog starten före Green. Green tog sig förbi och vann igen. Jan Lindqvist lyckades också ta sig förbi Lund och knipa andraplatsen. Lund fick nöja sig med att bli trea. Stefan Nilsson gjorde ett lyckat inhopp och tog en fjärde och en femteplats. Pontus Bencsik däremot hade återigen en problemfylld helg där han tvingades bryta båda racen…
I B-klassen var Anders Tjärnlund snabb och vann första racet före Rasmus Bencsik och Thomas Lundström. I det andra vann Bencsik före Lundström och Tjärnlund. Magnus Rugsveen fick nöja sig med två fjärdeplatser, vilket är helt ok med tanke på allt som hände i Karlskoga…

1000cc Cupen

Hans Beckert tog pole i 1000cc Cupen, men det var Tobias Wijk som gjorde den bästa starten och tog ledningen. Efter en hård fight var det Jonas E Pölda som vann första racet endast 0.2 sekunder före Beckert och Wijk. Wijk var kvickast iväg även i det andra racet medan Pölda tyvärr tvingades parkera redan på det andra varvet. Beckert vann före Wijk och Lars Jameson som går från klarhet till klarhet. Han debuterade ju i klassen i år. En annan debutant som också gjorde bra ifrån sig var Andreas Rönnberg som i sitt första race i 1000cc Cupen någonsin kom fyra i första racet!

Gustav Stenquist var omöjlig att stoppa i E-klassen. Hans Fiat Abarth 850 TC passar perfekt på Ring Knutstorp. Det blev två säkra segrar för Stenquist. Nykomlingen Mats Herrlander kom tvåa och Niklas Enander kom trea. I det andra racet kom Mats Berglind tvåa. Han hade missat första racet och fick starta sist. Herrlander avslutade bra med att komma trea.

Formula Slicks

Torgny Johansson körde sin March 812 i Formula Slicks. Han tog pole, men under kvalet körde han sönder en drivknut. Han hade en reserv med sig, men det visade sig att den bara passade på andra sidan. Johansson är en rådig man så han kröp bara längre in i bussen och rullade ut en March 782 istället… Dock tvingades han starta sist efter bilbytet. Tävlingsledningen tyckte att Johansson skulle starta från depån i stället så att han inte skulle köra igenom hela fältet på en gång. Det tyckte Johansson var ok, under förutsättning att han fick köra uppvärmningsvarvet som alla de andra. När Johansson kom fram mot startplattan blev han framvinkad till sista startrutan. Funktionärerna visste inte om specialuppgörelsen. Tävlingsledaren var dock vaksam och Johansson rullades in i depån. Peter ”Lill-Orsa” Bohlin var kvickast iväg i starten före Björn Johansson. Sonny Johansson fick inte till starten, men han fick snart upp farten och passerade Björn Johansson och efter långa rakan satte han in stöten mot ledande Bohlin, men då hade Bohlin redan börjat svänga in i kurvan. De krokade ihop och båda tvingades bryta. Torgny Johansson tog sig upp i ledning och ledde betryggat när han fick teknisk flagg på grund av högt ljud. Johansson gick i depå och bröt loppet. Thomas Rådmyr vann racet tätt före Björn Johansson och Roland Svensson, men både Johansson och Svensson tilldelades tidstillägg för tjuvstart. Detta påverkade dock inte slutresultatet eftersom så få förare tog målflagg… Torgny Johansson bytte ljuddämpare till andra racet. Han startade från pole och dominerade sedan racet och blev den ende föraren på hela helgen som körde varvet under minuten. Johansson vann före Rådmyr och Björn Johansson.

Standard före 1965 över 1000cc

Hans Beckert tog pole även i heatet för standardbilar före 1965 över 1000cc samt bilar upp till 1300cc 1966-1971. Det var ett helt koppel av kojor som jagade Beckert. På det fjärde varvet släppte en förare ut olja i slutet av långa rakan. Det blev snorhalt och tre bilar for rakt ut i gruset. Det blev ett omfattande räddnings och seneringsarbete som drog ut på tiden. Bilarna släpptes så att de kunde köra sista varvet. Beckert vann före Martin Andersson och Kevin Bengtsson, sedan återupptogs saneringsarbetet. Historien upprepade sig i andra racet där det blev ett nytt oljeläckage. Ett par bilar tvingades ta omvägen i gruset men kunde fortsätta. Banan sanerades under safetycar, men återupptogs snart igen. Beckert vann igen före Skårner och Bengtsson.

Formel Ford

Vi fick se flera fina fighter i Formel Ford-heatet. Pentti Hildingsson hade fullt upp med att freda sig från Nicklas Nilsson. Nilsson ledde inledningsvis men Hildingsson tog sig förbi och vann. Kampen om tredjeplatsen vanns av Bengt Lofthammar. Hildingsson tog ledningen direkt i andra racet, man tätt bakom honom fanns Nilsson och Peter Carlsson. Hildingsson vann före Nilsson och Carlsson. Björn Otterberg lyckades köra om Sören Iskov Jensen på sista varvet i båda racen! Formel Fordförarana bevisade att man kan bjuda på mycket spännande race även om det är få bilar på banan.

GT före 1965

GT före 1965 var tyvärr väldigt tunt. Rolf ”Myggan” Nilsson gjorde comeback i en Lotus Elan, men tyvärr lade han bilen på sidan redan på testkörningen! Bilen klarade sig bra, men ”Myggan” tar inga chanser. Han ville ta hem bilen och gå igenom den ordentligt innan han kör med den igen. Den snabbe dansken Palle Birkelund Pedersen vann båda racen före Tommy Bencsik. Anders Lofthammar kom trea i första och Bengt-Åke Bengtsson kom trea i andra.

Förkrigsbilar

I heatet för de äldsta bilarna var alla förkrigsbilar utom Emil Andersson som körde en ”Midget”. Andersson var klart snabbast i kvalet, som väntat, men tyvärr tvingades han parkera redan på uppvärmningsvarvet i det första racet och i andra bröt han efter drygt halva distansen. Det blev därför enbart förkrigsbilar på pallen (frågan är om det någonsin har hänt förut?) Chuck Bird vann före Janne Hansson och Magnus Neergaard. I det andra racet vann Hansson före Neergaard och Roland Haraldsson. Man anordnade även en regularitytävling för förkrigsbilar som lockade ytterligare ett tiotal fina klenoder som vi ej har sett på banan förut.

Nyare Standard och GT 1966-1990

Alla nyare standard och GT-bilar mellan 1966-1990 slogs ihop till ett gemensamt heat. Det dominerades av de danska bröderna Mads och Per Leth Sörensen. De utmanades av Anders Berger, men Berger tvingades tyvärr bryta första racet sedan luftskruven till kopplingen hade lossnat! Mads vann före Per. Claes Andersson kom trea i första och Berger kom trea i andra racet.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT