Benjamin Fuglesang tog sin första seger i Formula Nordic
Det blev en spännande helg i Anderstorp för Formula Nordic-förarna med ständigt växlande väder. Förarna startade kvalet med regndäck på en våt, men upptorkande bana. Benjamin Fuglesang var snabbast på regndäck. Linus Granfors var förste föraren som kom in i depån för att byta till slicks, de andra följde snart efter. Redan på sitt första varv var Granfors sekunden snabbare än på regndäck och tiderna fortsatte att falla för alla förarna. Som så många gånger förr var det frågan om vem som kunde tajma att ta målflaggan sist av alla? Det blev Fuglesang som lyckades bäst. Han gick ut på sitt sista flygande varv med några få sekunder till godo på klockan. Tyvärr blev det en kommunikationsmiss från tävlingsledningen som gav kommandot att avbryta Fuglesangs sista flygande varv! Vi kommer aldrig att få reda på vilken tid han kunde ha satt. Tävlingsledningen bad om ursäkt och skyllde på den mänskliga faktorn. Detta innebar att Granfors tog sin andra pole i år. Philip Victorsson var tvåa, Jonathan Engström trea, Fuglesang fyra och Emma Wigroth femma.
Granfors tog ledningen från pole i första racet, men Victorsson gjorde en snygg omkörning på yttern genom kurva två och tre och övertog ledningen. Fuglesang tog sig snabbt upp till andraplatsen och försökte jaga ikapp ledande Victorsson. Han kom närmare och närmare, men så körde han på kerbsen för hårt och skadade bakvagnen. Han hade därför ingen chans att nå Victorsson utan föll därefter bakåt i fältet... Victorsson vann före Granfors och Engström.
Wigroth startade andra racet från pole. Hon ledde fältet genom första kurvan, sedan fick hon problem med bilen och tappade därigenom hela fältet. Fuglesang övertog ledningen före Victorsson och Granfors. Dessa tre låg tätt tillsammans hela racet igenom. Fuglesang lyckades hålla undan och tog sin första seger före Victorsson och Granfors. Engström kom fyra och Wigroth femma.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Rydman och Ramsberg segrade i Anderstorp
En regnvåt bana väntade förarna i Ginetta GT5 Challenge på söndagsmorgonen. Från pole position tog Hampus Rydman omgående hand om ledningen och drog sedan stadigt ifrån de övriga. Kevin Blomberg låg närmast till en början men efter en utflykt bland Lecakulorna tappade han flera placeringar och slutade sjua. Jesper Ramsberg övertog andraplatsen men blev snart omkörd av Peter Wiborg som i mål var klar tvåa. Douglas Dahlström körde in som fyra med Robin Lassander och Alexzander Kristiansson närmast.
Niklas Kristiansson var först bland seniorerna med Kari Mäkinen och Ola Gustafsson på placeringarna två och tre.
Det andra loppet blev än mer händelserikt. På torr bana tog Hampus Rydman ledningen före Jesper Ramsberg. Peter Wiborg kolliderade med Andreas Lundin redan på det första varvet och båda tvingades in i depån. Till en början såg det ut att bli en klar seger för mästerskapsledaren, men allt ändrades när regnet plötsligt återvände. Rydmans försprång krympte snabbt och det var helt tydligt att hans bil saknade grepp jämfört med de närmaste konkurrenterna. Ramsberg var den förste att passera och han följdes strax därefter av Kevin Blomberg och Robin Lassander. Med en allt blötare bana och samtliga bilar på slicks blev det en besvärlig andra halva av loppet, något som vissa behärskade bättre än andra. Snabbast av alla under avslutningen var Andreas Lundin men på grund av depåbesöket hade han tappat ett varv och slutade därför utanför poängen.
Jesper Ramsberg behöll sin ledning in i mål och tog därmed en populär seger. Blomberg och Lassander kompletterade podiet med Rydman på en för honom blygsam fjärde plats. Alexzander och Niklas Kristiansson följde därefter, den senare än en gång snabbast i Senior. Ola Gustafsson var näst bäst i den kategorin och de båda har ryckt ifrån övriga i poängsammandraget.
Efter Anderstorp återstår endast en tävlingshelg på Mantorp Park den 1 oktober. Trots det mindre lyckade resultatet i andra heatet är Hampus Rydman klar mästare redan nu. Avståndet till Jesper Ramsberg är 54 poäng med 51 möjliga att köra till sig under finalhelgen. Det betyder att Hampus vunnit Ginetta GT5 Challenge fem år i rad och dessutom G20 Cup 2008. Sammanlagt sex titlar under de 16 år som klassen funnits i Sverige.
Jesper Ramsberg har tagit ett gott grepp om andraplatsen men såväl Kevin Blomberg som Alexzander Kristiansson har teoretiska möjligheter att ta sig förbi. I Senior är Niklas Kristiansson före Ola Gustafsson med 16 poäng och med tanke på att det finns 24 kvar att erövra är den fajten fortfarande öppen.
Leif Lindström
Andreas Bäckman dubbelsegrar i händelserik Anderstorp-helg
Andreas Bäckman säkrade två starka segrar i årets näst sista STCC TCR Scandinavia-tävlingshelg på Anderstorp Motorbana och tog in fyra poäng på mästerskapsledare Robert Dahlgren inför Grande Finale på Mantorp Park.
Lestrup Racing Team-föraren kämpade sig förbi Hugo Nerman till seger i första tävlingen och ledde andra tävlingen från start till mål.
Helt underbart att ta två segrar på rad. Jag fick kämpa hårt i båda tävlingarna och teamet gav mig en riktigt bra bil, ett stort tack till alla som gjorde detta möjligt. Nu har vi tre tävlingar och 65 poäng kvar att köra om i Mantorp-finalen där jag kommer att ge allt, säger Andreas Bäckman.
CUPRA Dealer Team PWR Racing-föraren Robert Dahlgren fick revansch efter ett tufft kval och stod på pallen i samtliga tre tävlingar med två andraplatser och en tredjeplats.
Det har under omständigheterna varit en riktigt bra helg med tre pallplatser av tre möjliga. Jag är speciellt nöjd med sista tävlingen där jag körde upp mig från sjätte till andra plats. Vi har en okej marginal inför finalen, men det är på långa vägar avgjort och vi kommer att få kämpa stenhårt, säger Robert Dahlgren.
Den tredje och sista tävlingen bjöd på dramatik när himmeln öppnade sig efter ett par varv när samtliga förare startat på torrdäck.
Detta hindrade dock inte Tobias Brink som efter två tuffa inledande tävlingar la beslag på segern, hans första sedan Skellefteå 2021.
Det har varit en sjukt tung helg och stökigt sista tävling med slicks och hällregn. Men sjukt skönt att kunna avsluta med en seger, ett stort tack till alla i teamet, säger Tobias Brink.
Lynk & Co-föraren Mattias Andersson gjorde en stabil insats trots tung bil på den snabba Anderstorp-banan med två tredjeplatser som gör att han fortsatt är i titelstriden på tredje plats, 37 poäng från ledning.
Med tanke på förutsättningarna med en tung bil så har vi fått med oss ett bra resultat från helgen med två sköna pallplatser. Vi tappade tyvärr lite på Robban (Dahlgren) och Andreas (Bäckman) i poängen, men vi ligger trea inför finalen på hemmabanan där vi har en teoretisk chans på guldet, säger Mattias Andersson.
Desto värre gick det för Oliver Söderström som delade andraplatsen i mästerskapet inför helgens tävlingar. Lestrup Racing Team-föraren blev diskad från en andraplats i sista tävlingen då hans bil inte klarade kontrollen av markfrigång efter tävlingen.
Hans bästa resultat för helgen blev en fjärdeplats, något som gör att han tappar ledningen i juniormästerskapet och faller ned till femte plats i förarmästerskapet bakom Tobias Brink.
Johan Meissner
Andreas Nilsson klar mästare trippelsegrare i Anderstorp
Andreas Nilsson är klar mästare i V8 Thunder Cars 2022. Efter tre raka segrar i Anderstorp har Andreas nu ett ointagligt försprång till tvåan i tabellen Stein Frederic Akre som tvingades stå över det sista heatet på grund av motorproblem.
Det känns otroligt, vi kommer bara att njuta hela finalhelgen på Mantorp Park, säger Andreas. Allting har flutit på och även när vi har haft småstrul har vi hamnat på pallen. Vår lägstanivå har varit väldigt hög.
Vi hade en fantastisk helg här i Anderstorp, tre segrar, tre pole positions och tre segrar det kan inte gå så mycket bättre. Det var bara synd att Akre inte kunde vara med och slåss om det på slutet.
Väl uppe på prispallen kunde den tidigare, tvåfaldige V8 Thunder Cars-mästaren, STCC-föraren Dennis Strandberg lämna över vandringstrofén till Andreas.
Andreas förtjänar det väl, han har kämpat på bra och vi har haft bra fajter de senaste två åren, säger Dennis. Andreas har utvecklats väldigt mycket sedan jag började med V8 Thunder Cars fram till nu. Han förtjänar det verkligen.
Helgen i Anderstorp präglades annars av ett ostadigt väder som gjorde förhållandena svårkörda. Bäst av de övriga bakom Andreas Nilsson lyckades Tommie Eliasson som körde till sig två pallplatser, en tredjeplats och en andraplats och det hade mycket väl kunnat bli en till andraplats om han inte tvingats i depå med ett igentäppt luftintag och överhettad motor i det andra heatet.
Det var en lättnad att få gå i mål och ta pallplatser, säger Tommie. Det var lite otur i det andra heatet att jag fick gå i depå med gräs i kylaren. Farten har funnits hela tiden men resultaten har uteblivit. Nu känns det som att vi har kommit över en tröskel.
Junioren Kristoffer Norling blev tredje bästa poängplockare bakom Andreas Nilsson och tillika den junior som plockade allra flest poäng den här helgen. Kristoffer höll en hög och jämn nivå med två fjärdeplatser och en femteplats, resultat som gav honom en seger och två andraplatser i Junior-mästerskapet och en befäst ledning i juniortabellen.
Det var en bra och stabil helg, varit jämna hela tiden och tagit poäng, säger Kristoffer. Det är tufft motstånd men vi ger allt. Vi ska försöka knyta ihop säcken i finalen och avsluta så som vi ligger till just nu.
Juniorerna i årets upplaga av V8 Thunder Cars har imponerat under säsongen och så även under den här helgen. Filip Engdahl gjorde sin bästa körning för säsongen i det andra heatet där han slutade tvåa. Dessvärre blev det en nolla i poängkolumnen i det sista heatet och Filip förlorade andraplatsen i juniormästerskapet till Nicke Svensson. Nicke inledde helgen med ett bra kval men skrotade bilen på sista varvet i det första heatet. Efter intensivt skruvande kom han tillbaka med en femte- och fjärdeplats i söndagens två heat. Linus Holgersson, den fjärde junioren som kör full säsong fick äntligen ordning på bilen och gjorde sin bästa racehelg för i år med två tredjeplatser i juniorklassen.
Bland övriga deltagare gjorde Mathias Hansen, Team Trysil, en stark insats genom att bli trea i det andra heatet, hans första besök på pallen någonsin i klassen och säkerligen inte den sista. Håkan Sjöman, teamkompis med Andreas Nilsson i Racebil.se, har fört en anonym tillvaro i mästerskapet så här långt men den här helgen slog han till. I kvalet slutade Håkan på en sensationell tredjeplats som han sedan i det första heatet omvandlade till sin första seger i Super Star, klassen för förare över fyrtio år.
Conny Brorsson, som är med och slåss om tredjeplatsen i mästerskapet, fick bara med sig en tredjeplats efter en helg som borde ha gett mer poäng med tanke på det starka kvalet han gjorde (tvåa i Q1 och Q2). Men en överhettad motor på grund av igentäppt luftintag (samma problem som Tommie Eliasson) och fel val av däck förstörde de två första heaten. I det tredje kom Conny igen och visade sin kapacitet genom att bli trea.
Två debutanter i V8 Thunder Cars visade framfötterna denna helg. Dennis Jurlestam körde in på poängplats i alla tre heaten, varav det sista på en sjundeplats. 21-åriga Julia Eliasson, som körde klassens gästbil, V8TC Experience Car, visade att hon hör hemma på den här nivån. Det blev visserligen inga poäng i Riksmästerskapet men väl i juniorklassen där hon bärgade 32 poäng efter tre stabila körningar.
Joakim Tärnström
Tät racing i Anderstorp
Lördagens två race kantades av säsongens mest stökiga väderlek. Det var regnskurar varvat med solglimtar som gjorde däckvalet mellan slicks och regndäck till säsongens största huvudvärk hittills.
I Race 1 var det upptorkande bana och startfältet gick ut på slicks i förhoppning om att regnskurarna skulle hålla sig borta. Men en bit in i loppet kom nederbörden och samtliga bilar på slicks fick en enorm utmaning att behålla greppet. Jörn Martin Aalerud var absolut vassast efter att ha tagit sig förbi Petrovic i kurva 3 på första varvet. Han lyckades hålla ställningarna in över mållinjen och kammade hem säsongens andra vinst.
Ett bekant ansikte gjorde sällskap på pallen då Marcus Jönsson (MJ Racing) lyckades förvalta P3 och kammade finfina poäng till serietabellen.
Strax utanför pallen gjorde Ludvig Bäck (Radical Customer Racing) ytterligare ett fint resultat och tog P4 före Gustav Emanuelsson (Geparde Racing Team).
Inför Race 2 såg det länge ut som att vi skulle få ett torrt race, fram tills att bilarna rullade ut till line up. Ett distinkt regn drog in och samtliga bilar bytte till regndäck.
Michael Kullzén (Flatout Racing Experience) var på tårna och tog hand om starten med sin motorstarka SR10. Längs med långa flygrakan tog han sig upp till P1 och drog upp en liten lucka. Men efter några varv började däcken gå varma på en upptorkande bana och Aalerud och Petrovic kunde komma i kapp och förbi. Norrmannen och svensken fightades sedan om förstaplatsen hela vägen in över mållinjen och Petrovic kunde ta segern med drygt en sekunds marginal.
Efter en fantastisk insats fick även Gustav Emanuelsson kliva upp på podiet och ta emot sin första pallplats i Radical Cup Scandinavia. Det var dock inte utan att slita för det, då Marcus Jönsson gick i mål mindre än 0,4 sekunder bakom. Ludvig Bäck tog hand om P5 efter att ha försvarat sig de sista varven med en flåsande Filip Svensson precis bakom.
Kalle Berggren och Peter Öfverman hade en vass duell om P7 och i slutet var det Kalle som drog det längsta strået och tog målflaggan 0,4 sek före Öfverman.
Philip Svensson