Hampus Ericsson toppar Porsche Carrera Cup Scandinavia efter stökig premiärhelg i Anderstorp
Det blev en premiärhelg präglad av krascher och få racevarv i Porsche Carrera Cup Scandinavia i Anderstorp. När många lämnade Småland besvikna var Hampus Ericsson ganska belåten. Det fanns en anledning till det. Med två andraplatser i sin nya Porsche 911 GT3 Cup (992) leder han mästerskapet inför fortsättningen. Kul att toppa tabellen. Vi tog många viktiga poäng i dag och serien är lång, sa 20-åringen från Kumla som bara hade Pontus Fredricsson och Lukas Sundahl före sig i resultatlistorna.
Pontus Fredricsson vann det rekordkorta inledningsheatet efter en hel del palaver och regeltolkningar. På grund av banreparationer efter en avåkning redan på det första varvet rödflaggades racet och totalt blev det bara tre fullfartsvarv.
Avgörande för Fredricssons första seger i mästerskapet var hans omkörning av Lukas Sundahl redan i en av de första kurvorna.
Jag gjorde en fantastisk start, fick till en bra omkörning av Lukas och en lyckad omstart när väl racet kom igång igen efter det långa uppehållet, sa Fredricsson, som inte var lika nöjd med utfallet i race två.
Där var han nämligen en av sex förare som försvann direkt i en omfattande startkrasch.
Snabb revansch för mästaren
I det andra heatet tog regerande mästaren Lukas Sundahl årets första seger från pole position. Han hade en andraplats bakom Fredricsson på gång i det första när han mycket oväntat åkte av och bröt.
Jag hade problem med bromsarna i det första heatet och litar inte alls på dem. Skönt ändå med en seger i det andra racet, men som helhet är jag inte nöjd med helgen, sa smålänningen.
Dansk dynamit
En som lyckades nästan lika bra som mästerskapsledande Hampus Ericsson var dansken Jan Magnussen. Den tidigare Formel 1-föraren bokfördes nämligen för dubbla tredjeplatser och är tvåa i mästerskapstabellen efter premiären. För Magnussen, som tidigare gjort gästinhopp i Porsche Carrera Cup men som i år kommer att köra flera race, var det här hans första pallbesök i mästerskapet.
Jag är väldigt glad över pallplatserna och jobbar nu på att komma till start även i andra deltävlingen som avgörs på Drivecenter Arena i Fällfors, berättade Magnussen.
Den tävlingen fanns inte med i danskens kalender från början, men förhoppningsvis kommer han till Norrland.
Bra debut
Marcus Annervi var fyra i båda heaten. Fjolårets Porsche Sprint Challenge-segrare kunde därmed summera en lyckad debuthelg i storebrorklassen.
Jag kan inte vara annat än nöjd. Synd bara att det inte blev längre race, tyckte Annervi.
Ahlberg i topp
I Porsche Approved Cup för de som kör Porsche 911 GT3 Cup (991 II) toppar Andreas Ahlberg tabellen efter premiären. Andraplatsen bakom Hannes Morin i race ett följde han nämligen upp med en seger i det andra. Morin var dessvärre en av de olyckliga i det andra heatets startkrasch.
Tvåa respektive trea i Porsche Approved Cup är Christoffer Bergstrlöm och Kjelle Lejonkrans.
Lund Svindal vann
Porsche Sprint Challenge Scandinavia, klassen där man tävlar med Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, hade också säsongspremiär i Anderstorp. Där hette en av racesegrarna Aksel Lund Svindal. Alpinlegendaren från Norge debuterade i racing och imponerade stort med offensiv körning.
I det andra heatet segrade Kenneth Ahnelöv, som också toppar mästerskapet efter premiären.
Jerker Johansson
Dubbelseger till Philip Victorsson i Formula Nordic premiären
Formula Nordic inledde årets säsong på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Nykomlingen Benjamin Fuglesang, som kör för Nika Racing, var snabbast både i testet och i kvalet. I första racet hade han oturen att dra av växelwiren och han tvingades bryta. Philip Victorsson övertog ledningen och han jagades av Jonathan Engström. Dock fick Engström problem när ett bärarmsfäste brast. Han lyckades släpa sig i mål och ta tredjeplatsen. Linus Granfors tog andraplatsen.
Formula Nordic använder omvänd startordning i andra racet. Jonathan Engström tog starten före Philip Victorsson, men Victorsson kunde snart överta ledningen. Benjamin Fuglesang startade sist, men han tog sig så småningom förbi både Linus Granfors och Engström, men då var avståndet för stort fram till ledande Victorsson som vann före Fuglesang och Engström.
Bengt-Åce Gustavsson
Dubbla segrar för Hampus Rydman vid premiären.
De fyra senaste säsongernas mästare Hampus Rydman utökade sin rad av segrar när Ginetta GT5 Challenge körde sin premiär på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Jesper Ramsberg var tvåa i båda loppen medan Robin Lassander och Kevin Blomberg tog var sin tredjeplats.
Ginetta var först ut på lördagen och nattens regn gjorde att banan fortfarande var blöt tävlingen igenom. Bakom Rydman fajtades fem förare om de återstående pallplatserna och efter en rad positionsbyten var Ramsberg trea före Lassander, Alexzander Kristiansson och Andreas Lundin. Kevin Blomberg ledde ett halvt varv men hamnade sedan utanför banan och tappade många placeringar. Han körde därefter upp sig till sjunde plats.
Bland seniorerna var Niklas Kristiansson snabbast och sexa totalt. Anders Hedensjö körde in som tvåa efter att Kari Mäkinen snurrat på näst sista varvet och tappat en placering.
Det andra loppet kördes på torr bana sent på eftermiddagen och Rydman tog starten. Redan efter ett varv var han långt före övriga och i mål skiljde hela 25 sekunder till tvåan. En bidragande orsak till att avståndet blev så stort var den intensiva kamp om placeringar som pågick en god bit bakom ledaren. Till en början gick det förhållandevis långsamt men efter några rundor höjdes tempot och en grupp om sex förare bjöd på dagens bästa underhållning ända fram till målgång. Jesper Ramsberg tog till slut hand om en ny andraplats, bara ett par tiondelar före Kevin Blomberg. Robin Lassander hamnade precis utanför pallen med Alexzander Kristiansson, Douglas Dahlström och Andreas Lundin precis bakom sig. Mellan tvåan och sjuan var avståndet endast 2,5 sekund!
Dahlströms insats är värd ett extra omnämnande. Efter att ha startat sist i båda racen körde han upp sig till åttonde plats i det första och sjätte i det andra.
Niklas Kristiansson tvingades bryta och i stället var det nykomlingen Ola Gustafsson som var först i Ginetta Senior. Kari Mäkinen kom i mål bara dryga sekunden efter medan Johan Thunholm slutade trea. Anders Hedensjö snurrade av när bara två varv återstod.
Leif Lindström
Drömöppning för Andreas Nilsson dubbelseger i premiären
Årets V8 Thunder Cars-säsong hade inte kunnat börja bättre för Andreas Nilsson, Racebil.se. Andreas tog sin tredje och fjärde seger någonsin i karrären när han korsade mållinjen först av alla i de båda heaten som kördes på Scandinavian Raceway i Anderstorp.
Det här känns ritkigt bra, vi har aldrig startat en säsong så här bra tidigare, säger Andreas. Det är otroligt skönt med tanke på att det är riktigt tuff konkurrens. Det är flera som har kapacitet att bli ännu snabbare under säsongen och därför är det så viktigt att ha med sig det här resultat.
Trots start från fjärde ruta i det första heatet tog sig Andreas upp till förstaplatsen. I det andra, där Andreas startade från pole, blev det en mer kontrollerad seger från start till mål.
I det första heatet gjorde vi en bra start, jag var uppe på tredjeplatsen, säger Andreas. Vi körde på regndäck på en upptorkande bana och Stein Frederic Akre och Tommie Eliasson såg ut att överköra och deras däck tog slut. När jag kom ifatt dem var det inga problem att ta sig om. I det andra heatet drog vi en lucka direkt på första varvet men sedan blev det säkerhetsbil. Jag var lite orolig för att däcken skulle bli för kalla men i omstarten kunde jag dra en lucka igen och kontrollera racet därifrån.
Tävlingen i Anderstorp visade också att de nya juniorerna inte bara är med för att lära de är där för att vinna. 18-årige Kristoffer Norling är tvåa i mästerskapet efter att ha blivit tvåa i det första heatet och fyra i det andra. Filip Engdahl, 24-år, körde till sig två tredjeplatser och ligger trea i tabellen.
Det är obeskrivligt, jag är helt slut, sade en tagen och rörd Kristoffer efter det första heatet. Jag försökte spara mina däck och det funkade uppenbarligen. Jag är förvånad efter helgens resultat men det känns väldigt bra.
Jag kunde inte ha önskat mig mer, det är helt otroligt, jag fattar det knappt själv, summerar en minst lika tagen Filip. Det här är en otroligt rolig klass, en kul bil att köra och ett bra gäng som kör, en skitbra klass att köra i tycker jag.
Norrmannen Stein Frederic Akre, som är tillbaka i klassen efter ett par säsongers pandemiavbrott, gjorde också en stark insats trots att förutsättningarna var tuffa. Stein Frederic tvingades byta stötdämpare och fjädrar på kort varsel under fredagen. Trots små möjligheter att få till inställningarna på bilen lyckades Stein Frederic över förväntan. Han kvalade in som tvåa och trea. I det första heatet sjönk han tillbaka något och slutade sjua. I det andra gick det bättre, Stein Frederic blev tvåa och ligger med det fyra i tabellen.
Jag hade otur i första heatet och brände sönder däcken, men det var mitt eget fel, säger Stein Frederic. Det är väldigt roligt att vara tillbaka men vi var dåligt förberedda, vi hade behövt ett test eller två. Jag hade lite problem med bromsarna i det andra heatet och det var en liten utmaning men det gick ändå bra.
Bakom de fyra i toppen av tabellen visade två andra juniorer att årets mästerskap har en bred topp. Linus Holgersson och Nicke Svensson blev femma och sexa i det första heatet, Linus följde upp med en sjundeplats i det andra medan Nicke blev diskvalificerad efter en felkalkylering av vikten på bilen. Båda visade att de kommer att vara med i toppen.
Bland förhandsfavoriterna hade Conny Brorsson en tuff helg. I kvalet brakade han av banan på sitt allra första varv och fick starta sist. I det första heatet brände han upp däcken och tvingades bryta. Ett missförstånd i depån gjorde att han hade tankat i för lite luft. I det andra fick Conny visa vad han går för. Från sista startruta slog han sig fram till en fjärdeplats, som blev en femteplats efter ett tidstillägg Conny hade missat en gulflagga. Teamkompisen Tommie Eliasson gjorde ett fantomkval, tog pole i Q1, blev fyra i det första heatet men körde av redan i första böj i det andra. Både Conny och Tommie har kapacitet för att ta fler poäng än vad de fick med sig från Anderstorp. Revanschsuget lär vara stort till Västkustloppet.
Mathias Hansen, teamkamrat med Stein Frederic Akre i Team Trysil, blev sexa i det andra heatet. Inte illa med tanke på att teamet i princip kom till start utan att ha rört bilarna sedan sist, 2018. Mathias har mer att ge resultatmässigt under säsongen, var så säkra.
Imponerade gjorde även Conny Strandberg, pappa till regerande mästaren Dennis Strandberg som kör STCC i år. Conny toppar Super Star-mästerskapet före Per-Olof Selerup, som även han övertygade genom att kvala in som sexa i Q1 och därmed tog sig vidare till Q2. Conny var dock den som lyckades bäst i racen.
Simon Olsson fick inte lika mycket utväxling i poäng som han hade fart för. Han blev åtta i det första heatet men tvingades bryta det andra. Farten finns för att vara en regelbunden poängplockare.
Simons pappa Ronny fick med sig en poäng när han blev tia i det andra heatet efter en stabil körning.
Håkan Sjöman blev visserligen poänglös men visade att han hade farten att hänga med trots att han har så pass lite erfarenhet. Med lite coachning av Andreas Nilsson kommer Håkan garanterat att finnas med i kampen om poängen.
Johan Sommevie rundade av resultatlistan i de båda heaten och skaffade sig ordentligt med körtid inför fortsättningen av säsongen.
I mästerskapstabellen toppar Andreas Nilsson med sina 52 poäng, före Kristoffer Norling på 31 poäng och Filip Engdahl på 30. I juniormästerskapet är ordningen omvänd mellan Kristoffer och Filip. Båda har lika många poäng men Filip toppar i kraft av bästa placering i det senaste heatet. I Super Star-cupen är det Conny Strandberg i topp, med 43 poäng, före Per-Olof Selerup på 33. Trea är Ronny Olsson, 27 poäng.
Joakim Tärnström
GT4 Scandinavia
Race 1, där PRO förarna startar, började med att Victor Bouveng från sin Pole Position var först in i kurva ett, tätt följd av Emil Skärås och Fredrik Danner.
Efter problem med elektriska spöken i ALFAB McLaren-bilen som gjorde att de helt fick avstå från kvalet igår, så startade de sist. Dock var Daniel Roos snabbt uppe på fjärde plats efter ett par varv. De tre främsta bilarna gjorde ett ryck men Roos fällde ner visiret och närmade sig stadigt de framför. Under tiden så gjorde Emil Skärås en omkörning för första plats på Victor Bouveng och lyckades komma förbi.
Vid depåstoppet var det alla tre PRO/AM-paren först med Toyota i topp före BMW på andra plats och McLaren på tredje.
I AM/AM klassen ledde Fredrik Danner stort då Ricknäs och Bard hade haft en sammanstötning i kurva ett som resulterade i att Bard snurrade. Det skulle visa sig att de inte skulle bli sista gången de två bilarna var ihop.
Depåstoppen rullade igång och BMWn tappade lite tid i depån medans både Toyotan och McLaren gjorde bra stopp. Erik Behrens, som tog över McLaren-bilen vid depåstoppet, hade bestämt sig. Han skulle vinna detta racet. Han jagade i kapp och förbi Joakim Walde i BMW´n och sakta men säkert gick han ikapp Hans Holmlund som nu tagit över i Toyotan. När det återstod 10 minuter av racet så gjorde Erik en fin omkörning och gick förbi Holmlund upp i ledning och så gick de i mål.
I AM/AM blev det stor dramatik när Patrik Skoog dök på insidan in i sista kurvan på Calle Ward, de bilarna som hade kolliderat i första delen av racet. Skoog tog stöd på Wards bil men det resulterade i att Skoog var tvungen att bryta. Det var dock aldrig någon tveksamhet om vem som skulle vinna nu med Per Andersson som tog den avlutande delen i Eken Motorsports Mercedes AMG GT4. Tvåa blev Ingvar Mattson och Marius Paulsen och trea Calle Ward och Håkan Ricknäs.
AM-förarna tog starten i dagens andra race. Direkt tog Hans Holmlund, från andra startruta, starten på utsidan in i första sväng. Sedan kopplade han ett stadigt grepp om förstaplatsen även om de bakomvarande aldrig var särskilt långt ifrån. Erik Behrens gjorde också en bra start från sista plats och var uppe på femte plats tidigt och kunde hänga på kvartetten Holmlund, Skoog, Walde och Danner. Patrik Skoog som hade pole, hade nu bra fart och lyckades närma sig Holmlund innan det var dags att gå i depå.
Tidiga depåstopp på alla PRO/AM-ekipage gjorde att Patrik Skoog ledde racet innan depåstoppen var klara. Efter depåstoppen så var Toyotan i topp och hade en bra lucka ner till resterande.
BMW:n med Walde/Bouveng och McLaren med Behrens/Roos, som var tvåa respektive trea, fick drive through-straff för att haft för snabbt depåstopp. Detta gjorde att Toyotan såg ut att gå mot en säker seger. Men med en kvart kvar så lossnar ett bakhjul och de tvingas bryta racet. Detta gjorde att BMW:n med Victor Bouveng kunde gå i mål som segrare i PRO/AM.
I AM/AM blev det spännande in på metern. Bard hade en betryggande ledning och ledde hela racet ett tag. Dock började Per Andersson knappa in mer och mer och in på sista varvet hade han möjlighet att sätta in en sista attack och det skiljde inte många centimeter mellan bilarna när de passerade mållinjen. Men Bard gick segrande ur striden och Bard/Skoog tog årets första seger.
Robert Björkman