Antal tävlande: 208
Fina fighter lyste upp duggregnet
I söndags hade svensk mästerskapsracing en större publik än någonsin, då TV 3 direktsände från SM-finalen på Kinnekulle Ring. Vädret var dystert med duggregn hela dagen. Men ett par fina fighter lyste upp tillställningen och facit blev därför ändå: Hygglig PR för sporten! Tre svenska mästare korades, en värmlänning, en hallänning och en - finne.
Efter ett ärligt race nu i avslutningsronden, där Anders Lindberg ledde från start till mål, tätt uppvaktad av Per-Gunnar "Peggen" Andersson, var båda överens om att "Peggen" är årets svenske mästare. Under säsongen har det emellertid varit hårda duster med både plåtkontakt, regelbråk och protester. "Peggen" och Anders har också var sin vädjan liggande hos Bilsportförbundet. Anders uteslutning från Knutstorp helgen innan hade just upphävts, sedan förbundets tekniker återfunnit dispensen för den ombyggnad Volvoåkaren gjort av bilens bakhjulsupphängning
I skuggan av, förlåt vattenspruten från, Anders Lindbergs turbo-Volvo och "Peggens" BMW M3 gasade Thomas Lindström duktigt. Maseratiföraren har hela säsongen gått och hoppats på ett regnrace, där hästkrafterna betyder mindre än effektiva regndäck. Lennart Bohlin fick släppa tredjeplatsen, samtidigt som motorn började misstända och Uffe Granbergs försök att nå Thomas Lindström var förgäves. Fordkollegan, Stig Blomqvist, kom inte ens av startplattan, då transmissionen havererade i startögonblicket.
FORMEL 3
Årets svenske F3-mästare heter Jan "Flash" Nilsson. Karlskogaföraren stack direkt i starten, där Håkan Olausson framför honom i pole position fick problem. Fredrik Ekblom, dansken Svend Hansen och Linus Lundberg följde närmast. Linus fick så småningom släppa förbi både Niclas Jönsson och Mikael Gustavsson, medan Svend Hansen jagade Fredrik Ekblom och smet förbi, tre varv från mål. Trots att Robert Amrén hade en bronsplats att försvara, avstod han start i Kinnekulleloppet, där inte heller Kenny Bräck deltog. Håkan Olausson hade därmed bra utgångsläge för att knipa SM-bronset, men efter krångel från start, var han som bäst uppe på sjunde plats innan det var slutåkt.
LADY CUP
Bara en hundradels sekund skilde norskan Heidi Akre och Lillian Waern på träningen, men när Lady Cup-racet startade, var det Lillian som accelererade ifrån: -Jag gillar vått underlag. Det passar nog min körstil, menade Vallentunatjejen som nu tog sin första seger i Lady Cup. Redan klara mästarinnan Eva Bornebusch startade lugnt från tredje led och körde in som säker trea, sedan Catta Lindgren och Cattis Bohlin snurrat bort sina möjligheter.
FORMEL FORD
Börre Skiaker tog starten i Formel Ford uppgörelsen. Men Pekka Herva hängde på och var tuffare utför backen. Han hade innern i kurvan under bron och efter närkontakt släppte Börre klokt fram finnen, som sedan inte bjöd på några luckor. Pekka Herva tog JSM-titeln, men Börre fick slutsegern i den öppna svenske Formel Ford-serien som tröst.
Tjugofemårige stockholmaren Magnus Ohlåker försvarade de svenska färgerna bäst. Magnus lyckades precis undvika startkollisionen mellan Jonas Persson och Peter Bohlin och följde Hans-Göran Frisk och norrmannen Sverre Syftestad de första rundorna. Så småningom passerade han båda. Tredjeplatsen var Magnus Ohlåkers bästa tävlingsresultat, sedan han bytte motocrosscykeln mot racerbil för ett drygt år sedan. Pekka Herva var ensam finsk Formel Fordåkare i Kinnekullefinalen. Övriga åkte euroserielopp nere på kontinenten, men hade redan säkrat placering två-sex i JSM- tabellen, där Peter Carlsson, Anderstorp nu blir bäste svensk.
FORMEL OPEL LOTUS
Redan på lördagen körde Formel Opel Lotus sin avslutande svenska testtävling med dussinet deltagande ekipage. Picko Trobergs adept, Peter Åslund vann här före euroserieåkarna Johan Rajamäki och Magnus Wallinder. Anders Krohn gjorde ett inhopp och blev fyra före Michael Johansson som rattade en hyrd bil. Michael, som redan skickat sin egen bil till Portugal för kommande helgs euroserielopp som körs i samband med F1-VM, vann den inofficiella svenska cupen i denna klass som förhoppningsvis blir officiell nästa säsong.
SSK FORMEL 4
Mest internationella klassen i helgens Kinnekulletävlingar var SSK:s Formel 4, där svenska, finska och norska förare utmanades av några estländare och lettländare. Tätstriden stod mellan Hasse Hillebrink, som ledde tills han bröt efter drygt halva distansen, Mikael Nordlander och norrmannen Ole Martin Lindum. Men 37-årige estländaren Ott Vanaselja körde upp sig starkt från sjunde startrutan till tredje plats i mål. Kanske blir estländaren, som har fjorton gokartsäsonger och två år i formelracer, en av de tre sovjetförare som får en sits i ett italienskt F3-team för att köra 1990-års italienska mästerskap.
PIRELLI CUP
Mats Hildingsson i Opel Manta och Karl-Erik Eriksson i Volvo Amazon drog iväg jämsides från start i SSK-klassen Pirelli Cup. Deras duell avgjordes först i sista kurvan, där Karl-Erik åkte ut i gräset och tappade en massa placeringar. Men från trettonde startrutan hade Anders Dahlgren dessemellan hunnit köra upp sig och passera både Eriksson och Hildingsson. Ulricehamnarens VW Golf var uppenbarligen mer lätthanterlig på det hala underlaget.
SSK CASTROL CUP
En kanonstart förde Nyköpingsföraren Ulf Palm till andraplatsen från start i Castrol Cupuppgörelsen. Palm jagade i sin stora Volvo 740, Henrik Rosencrantz Mazda RX7. Bakifrån avancerade sedan Ola Johansson, men han snurrade av sedan han nått andraplatsen efter att ha passerat Jan Elleman-Jacobsen, Gunnar Lundström och Ulf Palm. Cupledande Lundström blev nu tvåa före Elleman-Jacobsen och Palm som föll tillbaka mot slutet.
CAMARO CUP
Med sju segrar på åtta lopp vann Greger Kronegård Camarocupen på maximal poäng. Någon fight om segern blev det inte heller på Kinnekulle. Nej, mer spännande var utlottningen av en ny Camarobil till den som föreslagit bästa smeknamnet på Camarocupens enda kvinnliga förare, Eva Kjellqvist. Toppsnäckan Eva går numera under smeknamnet "Styrsnäckan" och Raymond Wallqvist, Göteborg är lycklig nybliven ägare till en Camaro... Camaro Cuploppet hade kunnat bli riktigt spännande om Alfred Riis-Pedersen stått bredvid i första startledet. Alfred, som tävlar för Corvetteklubben, hade snabbaste varv i loppet, men bara trettonde på träningen och behövde nio av loppets tio varv för att köra upp till andraplatsen.
THOMAS LINDBERG