SSK + SM Kinnekulle 1989
Kinnekulle Ring 1989-07-29 - 1989-07-30

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Grupp A
  Startlista
  Kval
  Race

Lancia Lady Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Pirelli Cup
  Startlista
  Kval
  B-Final
  A-Final

SSK Rallyklassen
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 197

Racerapport

Fulla startfält på Kinnekulle Ring

Femte SM-deltävlingen i racing kördes den 30 juli på Kinnekulle Ring med arrangerande Stockholms Sportvagnsklubb. Arrangörerna bjöd på ett mastigt program med hela åtta klasser. Fyra SM-klasser kördes med J-SM i Formel Ford, Grupp A, Lady Cup samt Formel 3.

Övriga klasser som kördes var SSK-klasserna Formel 4, Rallyklass, Castrol Cup, Pirelli Cup samt det öppna svenska mästerskapet för Formel Ford, där JSM ingick som deltävling. Till tävlingarna hade man också fått celebert besök av fyra deltagande förare från Estland av vilka tre körde i Formel 4 och en körde Formel 3.

Rallyklassen

Klassen kördes på lördagen med Ebbe Alriksson som vinnare i sin Opel Manta före Mats Karlsson. Om tredjeplatsen kämpade Molle Robertsson och Ulf Larsson där Robertsson drog det längsta strået med sin Volvo halvsekunden före Larsson. Ebbe Alriksson befäste sin ledning i serien före Robertsson inför de två återstående deltävlingarna.

Castrol Cup

I Castrol Cup hade Henrik Rosencrantz bästa träningstid med sin välbyggda Mazda RX7. Några tiondelar efter sig hade han Gunnar Lundströms lilla lätta och snabba BMW 700. Emellertid kom segerstriden att stå mellan träningstrean Torbjörn Nordenström i en Opel Manta och Lundströms BMW 700, där Lundström segrade med en dryg sekunds marginal. Den stora fighten i klassen stod om sjundeplatsen mellan kvartetten Jan Ellemann-Jacobsen, Ulf Palm, Agne Olsson och Mikael Dahlgren, där förre SSK-mästaren Ellemann-Jacobsen kämpade febrilt med sin ålderstigna tunga Volvo med 1500cc turbomotor. Turbon började verka ungefär halvvägs in på start- och målrakan. Ellemann-Jacobsen lyckades hålla undan med sin tolv år gamla bil som han en gång vunnit SSK-serien med.

Grupp A

I grupp A för standardvagnar händer det alltid saker om inte på så vid sidan av banan. Per-Gunnar "Peggen" Andersson hade inför Kinnekulletävlingen möjlighet att dryga ut sin 23 poängs ledning till Ulf Granberg och det var också dessa som klockades för de snabbaste tiderna på träningen med Peggen Andersson i BMW M3 på pole position, 14 hundradels sekund för Granberg som i sin tur hade snabbe Volvoföraren Anders Lindberg 20 hundradels sekund efter sig. När starten gick förväntade sig alla den sista fighten mellan Peggen, Granberg, Lindberg m fl. Luften gick i viss mån ur loppet när Granberg omedelbart fick haveri på Sierrans turboaggregat trots att detta var helt nytt innan start.

I loppet tog nu Peggen ledningen följd av Anders Lindberg och Lennart Bohlin. Härefter kom Volvotrion Bill Berggren, Bengt Thenander och Hans Berglund följda av trion Thomas Lindström, Maserati, Bebben Engström, Sierra, och Nettan Lindgren BMW M3. Bebben Engström låg flera varv klistrad i Lindströms akter och på sjätte varvet såg han sin chans att köra om. Sedan passerade Engström och Lindström i tur och ordning de tre framförvarande Volvobilarna varefter loppet avslutades med att Peggen Andersson gick först över mållinjen följd av Lindberg, Bohlin, Engström och Lindström. Trodde man.

Vid efterbesiktningen konstaterades för hög ljudvolym på såväl Peggen Anderssons som Lennart Bohlins bil, vilket efter diverse diskussioner mellan berörda parter medförde uteslutning av de båda BMW-bilarna. Slutresultatet blev då att Anders Lindberg stod som slutsegrare med Bebben Engström och Thomas Lindström på andra respektive tredje plats. Detta gav om inte annat ett spännande utseende på SM-toppen i tabellen med Peggen Andersson på 70 poäng, före Ulf Granberg, 47, Anders Lindberg, 45 och Bebben Engström 43 poäng. Anders Lindberg fick dessutom plåster på såren för den uteslutning han råkade ut för senast vid SM-tävlingen på Falkenberg då Peggen Andersson tog hand om segertrofén.

Formel Ford/JSM

Formel Ford-loppet kördes dels om öppna Junior SM vilket, dominerades av finländska förare med Pekka Herva i ledningen inför Kinnekulletävlingen. I det öppna svenska mästerskapet för Formel Ford låg emellertid Hans Simonsson i ledningen före Simonssons norske teamkollega Börre Skiaker och finländaren Herva. Med Herva på pole position släpptes det 29 man starka startfältet iväg. Herva tog ledningen och höll den tämligen ohotad i mål. Hans Simonsson hade femte träningstid och nådde snart tredjeplatsen. På väg att passera finländaren Rinta/Jaskari upp till andraplatsen blev trängseln för stor, han körde av banan och tvingades utgå. Stallkompisen Skiaker tog emellertid sin bil i mål på en andraplats, bara för att bli utesluten för omkörning under gulflagg. I stället fick Rinta-Jaskari andraplatsen och Joakim Broberg tredje plats. Broberg och hans stallkompis Roger Mörbäck, för övrigt son till "gamle" standardvagnsspecialisten Charles Mörbäck, blev bästa svenskar i JSM-heatet,
Mörbäck med en sjunde plats.

Formel 4

Formel 4-klassen bjöd på ett fylligt startfält om 22 bilar. Klassen karakteriseras av många rutinerade oldtimers och det var därför inte oväntat att Kenneth Persson med en Ralt RT30 tog hand om både pole position och slutsegern. Persson hade på den tiden det begav sig, stora framgångar ute i Europa i Super Vee där en av hans huvudkonkurrenter var John Nielsen, för närvarande elitförare inom den internationella sportvagnsracingen. Loppet inleddes med att träningstvåan Stefan Ohlsson länge hade ledningen före Lennart Philqvist och Kennerth Persson. Så småningom började Pihlqvists bil gå sämre och han föll ner till en niondeplats varefter Stefan Ohlsson med Kennerth Persson hack i häl körde av banan. Kennerth Persson tog då ledningen varefter Ulf Johansson kunde ta andraplatsen före norrmannen Lindum. Ulf Johansson var mycket nöjd med andraplatsen som kompletterade den andraplats han tog vid ett race i Estland nyligen. Bra insatser gjorde också de tre deltagande estländarna som belade platserna sex, åtta och elva.

Ladv Cup

Bland nitton startande i SM-klassen Lady Cup hade Cattis Bohlin bästa träningstid, två tiondels sekund före serieledande Eva Bornebusch. Tävlingsdags tog emellertid Eva Bornebusch omedelbart hand om kommandot på den knixiga Kinnekullebanan och gav egentligen ingen bakomvarande någon chans. Bornebusch satte också bästa tid på tredje varvet med 1.09.22, vilket ger en snittfart på 109 km/tim. Cattis Bohlin höll sin andraplats i mål medan träningsfemman Annika Ågren avancerade förbi Nettan Lindgren och Heidi Akre till en slutlig tredjeplats. Eva Bornebusch har nu en SM-seger inom räckhåll och sedan skulle det inte förvåna om avancemang till annan klass sker till nästa säsong.

Formel 3

Inför F3-loppet på Kinnekullebanan jagade SM-ledande hemmasonen Peter Albertsson febrilt efter nya sponsorer, men tvingades till slut ge upp. Albertsson jobbar nu för att kunna köra de två sista tävlingarna i SM, men framför alltför en full säsong i England nästa säsong. På träningen satte Jan Nilsson från Karlstad bästa tid med 50.85 sek, fem hundradelar före Niclas Jönsson följd av Håkan Olausson, åtta hundradelar efter. När "startflaggan" gick för de 14 bilarna fick Olausson till en kanonstart. Han passerade Niclas Jönsson och lade sig på en andraplats efter Jan Nilsson som körde
helt ohotad loppet igenom och segrade nio sekunder före trion som kämpade om andra och tredjeplatserna dvs Håkan Olausson, Niclas Jönsson och Svend Hansen, vilka körde i mål i nämnd ordning. Jan Nilsson gick med sin seger därmed upp i SM-ledning före Svend Hansen.

Pirelli Cup

Man upphör aldrig att förvånas över Pirelli Cup där denna gång inte mindre än 51 bilar var anmälda. Att klassen har starkt publiktycke visade också den 3 200-hövdade publiken som troget stannade kvar för att beskåda dagens sista heat där 32 bilar fick starta i A-finalen. Förmodligen är det så att stora startfält, kamp sida vid sida, en mångfald bilmärken och körning med kontrollerade och okontrollerade fyrhjulsuppstall är roligt för publiken, även om inte alltid uppnår Le Mans farter... Klassledande Karl-Erik Eriksson med sin svarta Amazon hade pole position med 66.22 sek, nio sekunder före Agne Larsson i en Opel Kadett och Lennart Jansson i en Mini-Cooper. I loppet kunde ingen hota Karl-Erik Eriksson som vann före Mats Hildingsson i en Opel Manta.

Michael Hoffstedt

Design by Bloms IT