SSK + SM Kinnekulle 1990
Kinnekulle Ring 1990-07-28 - 1990-07-29

Resultatlistor


Camaro Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Opel Lotus
  Startlista
  Kval
  Race

Grupp A
  Startlista
  Kval
  Race

Lady Opel Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Pirelli Cup
  Startlista
  Kval
  B-Final
  A-Final

SSK Rallyklassen
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 243

Racerapport

Tjejrace och Grupp A roligast

"Grupp A och tjejklassen blir bästa racen. Efter dem kan man sticka...", tyckte en journalistkollega vid racing-SM på Kinnekulle förra helgen. Jodå, nog fick kollegan rätt. De mest dramatiska uppgörelserna bjöds i de två standardvagnsklasserna. Det gick nämligen hett till bakom suveräna Eva Bornebusch i tjejuppgörelsen och dagens häftigaste körningar svarade grupp A-trion Stig Blomqvist, Peggen Andersson Per Boström för.

Stig Blomqvist fick ryggbesvär under lördagsträningen. Han fick nöja sig med femte tid. Ryggexperter konsulterades. Var det ryggskott eller kotförskjutning? Stig fick behandling och bandagerades. En halvtimme före söndagens lopp såg det dock ut som om veteranen ändå skulle tvingas fira sin 44-årsdag på läktarplats. Stig bet emellertid ihop, hjälptes på plats i Forden och rullade ut till start. På uppvärmningsvarvet stressade han konkurrenterna med lätta rallysladdar på den regnvåta banan.

Per Boström stod i pole position med sin granna Mercedes. Men Peggen gjorde en praktstart och tog täten. Stig Blomqvist kom också iväg perfekt och kunde dyka fram i den lucka som Örnulf Wirdheim lämnat sedan hans BMW startvägrat på uppvärmningen. Peggen var i ohotad ledning när han på tredje varvet gjorde sitt stora misstag:

- Jag tror det var tredje snurrningen i min karriär, suckade han. BMW-föraren kom upp på banan igen som sjua och började en brutal uppåkning. Under tiden hade Stig Blomqvist avancerat upp i bakvagnen på Per Boströms Mercedes. Men förbi kom han inte. Boström åkte snyggt och tänkte inte ge sig frivilligt. Men på åttonde varvet kunde han inte längre hålla emot Stigs attacker.

Peggen som elegant passerat den ene efter den andre, fick på tolfte varvet fri väg av sin teamkompis Lennart Bohlin och kastade sig direkt också förbi Boström, varav Mercedes nu tappade mark.

PEGGEN SNABBAST

Peggen klockades också för snabbaste varv. Men Stig hann han inte ikapp innan de femton varven var avverkade. Om Peggen tog nederlaget med fattning, så deppade Per Boström desto mer: - Inget fäste, klagade han. Mercedesmotom tappade tydligen också effekt under tävlingens senare hälft. Blötföret hjälpte Stig till segern och ryggen kände han inte av under loppet. Men det var med betydande möda han hävde sig ur bilen efteråt. Ärevarvet fick en stand-in köra. Men arbetsdagen var inte slut för Stig. Efter snabbt ombyte kastade han sig iväg till dagens sista Englandsflyg. På måndagen skulle han nämligen köra TV-rally på lsle of Man...

TJEJKRASCH

Trångt, trångt blev det när de tjugosju tjejekipagen dundrade in under bron genom den snabba startkurvan. Eva Bornebusch tog starten, men längre bak gick Hillevi Svantesson och Jessica Blom ihop. De efterföljande styrde åt alla håll och flertalet kom upp på banan igen. I tredje kurvan fick Titti Ågren en törn, for av banan och lade sin vagn på sidan. Nu var heatet redan avblåst och istället körde man fram nästa klass till start, sedan bärgarna gjort sitt.

Tjejerna kom dock igen efter att ha knackat plåt och repat nytt mod. Åt Eva Bornebusch var emellertid inget att göra. Hon åkte i suveränstil hem sin fjärde seger för säsongen. Nonna Lindgren kanonstartade från andra ledet och låg tvåa ett par varv. Sedan tvangs hon dock släppa fram både syster Catta och lngmarie Ernstson som gjorde sitt bästa lopp för säsongen. Tuffaste duellen - om femteplatsen- vann Lillan Waern över Cattis Bohlin. Lillan som varit inblandad i den stora startsmällen, fick extra pris för sin friska åkning. Värd att notera var också unga, färska Stini Larssons åttondeplats.

Ekblom var favorit men Jönsson vann F3-SM

Fredrik Ekblom, bronsman i F3-SM ifjol, var favorit till titeln i år- innan säsongen startat. Sedan Fredrik vunnit första deltävlingen med sin Reynard-VW, kom dock Niclas Jönsson och ltchi Banteamet snabbt underfund med sina Reynard-Mugenvagnar. - Det är bara att erkänna att de går fortare. Hondamotorn ger bättre vridmoment på låga varv, menar Fredrik.

Ja, Niclas Jönsson, SM-femma ifjol, har inte stått att hindra. Efter andraplatsen i premiärronden vann han fyra raka lopp och säkrade SM-guldet redan på Kinnekulle. Där startade Niclas från pole. Bredvid sig hade han teamkompisen Linus Lundberg, medan Fredrik Ekblom stod bakom. Oro på startplattan blev det när Robert Amrén, i fjärde rutan, snett bakom Ekblom fick motorstopp.

Fältet släpptes iväg på ett extra uppvärmningsvarv. Lite extra nevös blev nu starten, men Niclas Jönsson kom iväg felfritt, följd av Ekblom och sina Team ltchi Ban-kompisar Linus Lundberg och Mikael Gustafsson. Niclas skaffade sig en lucka, medan Fredrik uppvaktades av Linus. Övriga halkade snart efter. Temposkillnaderna är betydande i F3-klassen och snart var det dags för tättrion att börja varva: - Många förare brister i respekt för blåflaggen (Ur Spår!), var tättrion ense om. Fredrik Ekblom hann ikapp Niclas just i samband med en varvning och var nära att tå en lucka:

- Men jag tvangs tvärbromsa för att inte kollidera. På slutvarvet var Niclas nära att kollidera i samband med en annan varvning. Uppenbarligen håller många av B-klassåkarna dålig uppsikt bakåt och missar eller ignorerar dessutom flaggsignaler. Men de slåss ju även inbördes och är förstås rädda att öppna vägen för fel ekipage... Robert Amrén, som efter sitt motorstopp tvangs starta från depån, åkte upp sig till sjunde plats före Hans Simonsson som haft svårt att hitta rätta inställningar på sin vagn. B-klassen vann Sonny Johansson före Jon Warmland och Alfred Dittberner.

ENGLAND NÄSTA

Svensk Formel 3-racing håller god klass, även med internationella mått. Det tror den nykorade svenske mästaren. Fortare än någonsin gick det bevisligen på Kinnekulle, där det nya asfaltunderlaget hjälpte Niclas Jönsson att radera ut Jochen Mass absoluta varvrekord. Flera förare underskred västtyskens sjutton år gamla notering satt med en F2-racer. I höst hoppas Niclas Jönsson och hans teamkollegor kunna bevisa svensk F3-racings internationella konkurrenskraft. Det skall ske på världens mest prestigefyllda F3-scen - den brittiska: - Linus, Mikael och jag skall enligt planerna köra två eller tre deltävlingar i det brittiska mästerskapet, avslöjar han.

SPRÄNGD KVARTETT I FORMEL FORD

Med fyrdubbel JSM-ledning kom den finska Formel Ford-kvartetten till Kinnekulle. Åt Tomi Salomaa var denna gång inget att göra. Ändå stod Torben Lenander och Niclas Lindberg i första startledet. Men Salomaa lyckades bäst i starten och Lenander, som försökte haka på, åkte av och bröt. Genom segern övertog Salomaa sammanlagda JSM-ledningen från Tomi Antalainen som inte hade någon lyckad helg på Kinnekulle. Efter träningsproblem startade Antalainen från trettonde position. Han körde upp sig, men hakade ihop med Nicke Blom på slutvarvet. Antalainen vek ut ett framhjul helt och körde i mål på tre hjul. Protester mot Nicke Blom hjälpte inte. Det blev istället finnen själv som uteslöts ur resultatlistan. Även Antalainens landsman, Mikko Iivonen, tvåa i mål, uteslöts. Nicke (som inte är junior) blev därmed tvåa med Niclas Lindberg (junior) blev trea.

FORMEL FYRA

Formel 4 inledde söndagens späckade tävlingsprogram på Kinnekulle. Klassen var en av sex utanför SM denna helg. Med regnvätan i kraftiga kaskader från hjulen accelererade Kennerth Persson iväg före Per-Ola Dahl. Men snart snurrade Kennerth och drog Dahl med sig. Istället tog Mikael Nordlander över ledningen. Men på dåliga regndäck förmådda han till sist inte hålla undan för Ulf Johansson och norrmannen Ole Martin Lindum. - Härligt med första segern, jublade Ulf Johansson. - Jag har nog varit tvåa minst tjugo gånger, senast förra helgen i Riga då två tusendelar skiljde till seger...

OPEL LOTUS

Picko Troberg valde denna helg att matcha Joakim Ward och Joakim Broberg i den svenska Formel Opel Lotus-serien. Även Johan Rajamäki avstod euroserieloppet på Hockenheim till förmånför Kinnekulle. Medan Trobergs adepter ordnade de bästa träningstiderna, stod Rajamäki bara femma, bakom Peter Hallén och Pontus Stridh. För Joakim Broberg blev loppet tyvärr ytterst kort. Kopplingen rasade på startplattan och hans vagn rullades at sidan, medan teamkompisen stack iväg i ledning. Ward vann lätt, medan Hallén och Stridh hade en tät fight om övriga pallplatser och Kristian Vallonen överlistade Rajamäki.

Tredje raka för Kronegård

CAMARO CUP

Efter sjätte raka triumfen är Greger Kronegårds segersvit alltjämt obruten i årets Camaro Cup: - Jag blev utträngd i starten, men det ordnade upp sig ändå, konstaterade Greger lugnt efteråt. Anders Berggren som startat från pole position var inte helt överens: - Det var jag som blev utträngd, menade han. - Förresten borde pole position ha givit mig det andra startspåret som måste vara bättre. Mer än att lätt irritera Kronegård förmådde inte Anders Berggren, som dock gjorde sitt hittills bästa Camarolopp: - Nej, utan att tacklas kommer man inte förbi Greger. Bilarna är alltför jämna i prestanda. Hans Pulls fick en konkurrents lossnande däck i vägen i starten och blev efter, men var trea i mål: - Svårt att försöka köra om när det hänger gulflagg överallt hela loppet, menade han.

ÖVRIGA SSK

I SSK:s Castrol Cup, som kördes på lördagen, vann Ola Johansson, MGB GT, före Torbjörn Nordenström, Opel Manta, medan gamle rallycrosstjärnan P-O Davidsson bröt med sin Volvo Amazon. Nybroföraren Ebbe Alriksson vann på lördagen rallyklassen med bred marginal. Dagen efter fick Mantan gå i Pirelli Cup- klassen. Där blev Ebbe tvåa efter Mats Hildingsson, i Opel Manta även han. B-finalsegrare i denna SSK-seriens verkliga breddklass, blev stockholmaren Ronnie Hermansson, BMC Mini Cooper 1275 GT.

Thomas Lindberg

Design by Bloms IT