Sportvagnsmeeting Kinnekulle 1991
Kinnekulle Ring 1991-08-10 - 1991-08-11

Resultatlistor


Formel 4
  Startlista
  Kval
  Race

Modsport
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport A
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport B
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport C
  Startlista
  Kval
  Race

RS & Clubman
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 85

Racerapport

Intensivt Sportvagnsmeeting

Sportvagnsmeeting på Kinnekulle Ring bjöd på drygt två och en halv timmes intensiv racing. Totalt 85 bilar i åtta klasser mötte upp där den avslutande klassen, Roadsport A, bjöd på den mest rafflande striden om segern. Tomas Konsa från Västra Frölunda vann med sin Porsche 911, trots en protest.

ROADSPORTS C

Tävlingarna började med Roadsports C, inregistrerade bilar med mer än 7,5 kg per hästkraft. Kjell Wallin tog starten med sin Elwa Courier, före Peter Berndahls röda Mazda Miata. Wallin var snabbare på rakorna och Berndahl kom ikapp i kurvorna. Berndahl var förbi ett par gånger, men Wallin svepte om igen på långa rakan. Så säckade fjädringen bak ihop på Wallins bil så att underredet släpade i asfalten. Peter Berndahl fick därmed ett stort försprång före Joakim Birgerssons Lotus Seven. Bara fyra bilar fullföljde de tolv varven. Hans Eklund körde med en ovanlig SAAB Sonett Sport, alltså en tvåtaktare. Han höll överraskande fjärdeplatsen men bröt på andra varvet.

FORMEL 4

Ole Martin Lindum körde snabbast på träningen i Formel 4, 64 hundradelar före Lars Dahlberg. I starten var Dahlberg snabbast före Lindum och Lennart Pihlgren, som gjorde en smakstart från fjärde ledet. Därefter följde Ulrik Gustavsson. På tredje varvet pressade sig Gustavsson förbi Pihlgren, men hade då tappat för mycket till Dahlberg och Lindum för att få kontakt. På fjärde varvet åkte Lindum av och Lars Dahlberg ledde med nästan hela rakan före Ulrik Gustavsson. Den sistnämnde satsade ett par varv, men tog in för lite och slog av på takten som säker tvåa. Lennart Pihlgren hängde inte med för att kopplingen hade rasat, men blev ändå trea.

MODSPORT

Modsport 1 och II slogs ihop till ett heat med totalt 20 bilar. Christer Steen ledde klart i början med sin Porsche 935, men bilen började ryka lite och mattades av. Jaan Tolli tog över med sin gula Porsche 948. Också Staffan Andersson tog sig förbi med sin Piper P2. Snabbast i Modsports II var Sören Trygg, som höll tredjeplatsen med sin Alfa Romeo GTV, när rödflaggorna kom upp och heatet avbröts. Orsaken var att Staffan Anderssons röda Piper tagit eld. Funktionärerna släckte snabbt elden och branden begränsades till motorrummet.

KLASS RS

Klass RS (tvåsitsiga racersportvagnar med fri motorplacering) plus Clubmanbilar (tvåsitsiga med frontmotor) var nästa klass ut. Det bildades snart en kvartett efter start med tre Clubman-ekipage: Stefan Deleuran Mumm, Johan Andersson och dansken Sören P Christensen i sina Mallockbilar samt norrmannen Henry Harrfeldt i sin RS av märket Tiga. Harrfeldts bil var snabbare och tog placering efter placering. Väl i ledningen, sladdade Harrfeldt av mot ett räcke och slog bort ett bakhjul. Stefan Delevran Mumm vann istället heatet före sina märkeskompisar Sören P Christensen och Johan Andersson. Lars Johansson var etta bland fyra startande RS-bilar och var ett varv efter Clubmantrion i mål.

ROADSPORTS B

I Roadsport B (5,5-7,49 kg/hkr) tog Anders Eriksson täten med sin Caterham Seven före Thomas Sellings blåa Alfa GTV. Selling tog över på första varvet och drog ifrån till en ohotad ledning. Fighten gällde tredjeplatsen mellan fyra bilar. Henrik Roos var trea från start, men Didrik Lund tog sig om, liksom Hans A Skoog och Robert Pettersson.

ROADSPORT A

I Roadsport A (3,5-5,49kg/hkr) skådades dagens mest spännande drabbning. Lars-Åke Olsson var i särklass snabbast på träningen, mer än tre sekunder före Bo Jonasson. Lars-Åke Olsson missade i starten med sin Lotus Seven, medan Bo Jonasson gjorde en kanonstart. Under bron efter startrakan hakade L-Å Olsson och Claes Lund ihop och det blev omstart. Ingen av de två kom dock till omstarten. Bo Jonsson tog starten igen och åkte ifrån till betryggande ledning. Efter halva heatet började Jonassons Porsche ryka och han bröt på sjunde varvet. Örnulf Wirdheim gick upp i täten med sin metallicgrå Porsche 944, med Tomas Konsa, Jimmy Larsson och Rolf Sjunnesson jagande bakom som hungriga vargar. På näst sista varvet tog sig både Konsa och Larsson förbi Wirdheim. Konsa höll undan och vann tävlingens tuffaste klass. Wirdheims bil blev skrynklig på hela vänstersidan efter lite närkontakter. Han lämnade in protest mot ojust körning, men fick den avslagen.

JONNY PERSSON

Design by Bloms IT