Antal tävlande: 112
Hårda historiska strider i Falkenberg
För att ta till en sliten klyscha så kände man historiens vingslag över klassiska Falkenbergsbanan den 1-2 juni. Då samarrangerade Racerhistoriska klubben (RHK) och Falkenbergs Motorklubb årets första helhistoriska race för bilar och motorcyklar. Cirka 65 bilar till start plus ett ansenligt antal verkliga mc-entusiaster gjorde evenemanget till ett riktigt lyckat första helhistoriska race för säsongen.
Klasserna man körde var Heat 1 A-D, Heat 2 GT-bilar, Heat 3 standardbilar samt Heat 4 och 5
HEAT 1
Inte speciellt upphetsande med tre bilar på startlinjen, även om bilarna i heatet, samtliga av fabrikat MG, i sig var rariteter. Per Gjerdum med sin MG K3 tog heatsegern före Jan Unneberg MG SA och Bengt Frelin i sin snygga MG Magnette K1 Special.
HEAT 2
Detta heat för GT-bilar bjöd på dramatik. Kort efter start bar det sig inte bättre än att RHKs Björn Berlin rände av banan och voltade med sin knallröda Osca Maserati. Taket blev rejält intryckt och man vågar väl inte tänka på vad den reparationsräkningen slutar på... Hur det nu var blev det omstart. Innan omstarten hade Tord Ekegren, i sin Lotus Elan, tagit ledningen före Bengt-Åke Bengtsson i en Lotus Super Seven. Vid omstarten tog i stället Thomas Henrysson hand om kommandot före Ekegrens Lotus och Bengtssons Lotus Seven. Denna trio bjöd publiken på en härlig fight där ställningen i toppen skiftade mellan Henrysson och Bengtsson med Ekegren i kölvattnet. Bakom denna trio hade Gunnar Brisman, med sin Maserati 3500 en fin fight med Björn Jansson i MGB Roadster. Efter några varv tyckte emellertid Henrysson att det var dags att sätta upp tempot och kunde utan större besvär vinna ca 13 sekunder före Bengt-Åke Bengtsson från RHK följd av Ekegrens Lotus Elan. Bland snygga bilar i detta heat märktes också Bengt-Åke Bengtssons (FMK) Alfa Romeo Guiletta. En inbördes fight mellan heatets tre damer slutade med att Stina Widenborg, med Alfa, körde i mål före Mian Jutterström MG, följd av Barbro Nivstrand i en TVR Grantura.
HEAT 3
Standardvagnsklassen var ett utropstecken med 15 bilar till start och 14 i mål. Klassen har verkligen vuxit till sig med många olika fabrikat representerade. Vad sägs om Lotus Cortina, Ford Falcon, Hundkojor, Amazoner, DKW, BMW och SAAB?! Förhandsfavoriter var givetvis Greger Petersson i en välpreparerad Lotus Cortina och Bengt Wicke Winqvists härliga mullrande Ford Falcon. Mera sådant! Rutinerade Greger Petersson tog säkert starten före Winqvist som slet som ett djur för att ge Petersson en match, vilket nu inte lyckades. Petersson vann nu komfortabelt med 7 sekunders marginal till Winqvist. Som i sin tur höll Mats Israelsson med Lotus Cortina bakom sig på lika behörigt avstånd. Bak i fältet var det sedan flera fina dueller och håller standardklassen denna nivå har den definitivt framtiden för sig inom den historiska racingen!
HEAT 4
Första formelklassen med F3, Formel Ford och Vee-bilar hade inte fler än åtta bilar i mål denna gång, men bjöd ändå på mycket fin racing. Tätduon Arve Ytterdahl med en GRD och Christer Lövström i en Lola bjöd på en av de bästa fighterna inom historisk racing undertecknad skådat på en racerbana. Det var strid på kniven racet igenom och det hela slutade med att Ytterdahl skar mållinjen 27 hundradels sekund före Lövström. Detta efter att Lövström hade haft ledningen loppet igenom. Bakom denna duo var det ytterligare en fin kamp mellan trion Peo Söderberg Lotus FF, Göran Anderberg Lotus 61 och Anders Lindskoug, också han i en Lotus 61. Trion körde i mål i nämnd ordning och inom en halv sekunds marginal!!
HEAT 5
Sista bilheatet var också det en höjdare. Hela 21 bilar i mål i ett heat som enligt internationella regler numera skall innehålla såväl Formel junior-bilar som F3 500cc. Nationellt har man också lagt till Formel Vee. Resultat blev ett heat med mången fin kamp. Se bara på tätduon. Om heat 4 hade stenhård segerstrid var inte detta heat sämre. Här var det två Formel Junior-bilar som spelade huvudrollen. Och det var Horst Brüning som klippte starten före Ingvar Malm i Lola resp Elva. Men Malm gav sig inte utan låg som ett häftplåster i Brünings akter mest hela tiden. Brüning körde för allt han var värd och körde i mål 7 tiondels sekund före Malm. Striden om tredjeplatsen var inte mycket sämre. Här kämpade Nick Tammemägi i en RPB FVee mot Bruno Rösler i sin Joker DKW. Duon gav det mesta de hade att ge men Rösler fick till slut ge sig en knapp sekund efter Tammemägis RPB. Slutligen var det härligt att se så många halvpannor i det stora startfältet. Dessa små formelbilar med sina 500 cc "speedway"-motorer gav också dem publiken fina fighter längre ned i startfältet och håller väl undan för de snabbare bilarna i heatet.
Slutligen var det lyckat att komplettera biltävlingarna med historiska MC. Och i de MC-heat som kördes fanns verkliga rariteter i många fall körda av veteraner som inte sparade på krutet på Falkenbergs snabba slinga. I ett fall så våldsamt att avkörning (med lycklig utgång) blev följden. Fullt så snabbt körde inte altmeistern Sven Stern från Göteborg på sin eminenta Velocette. Men så fyller han också 76(!) år i år. Nästa helhistoriska race körs på Knutstorp den 6/7 juli. Denna tävling som är internationell är viktig för motorsporthistorikerna då den kommer att följas av en ansökan för att få en EM-deltävling för historiska racerbilar till Knutstorp. Att döma av Falkenbergsevenemanget finns det goda förutsättningar för fina race på Knutstorp. Sedan skulle det vara grädde på moset om ett välfyllt heat kunde köras med prototypbilar av "Steigenberger" snitt typ McLaren, Lola T70.
MICHAEL HOFFSTEDT