SSK-Final Kinnekulle 1991
Kinnekulle Ring 1991-09-20 - 1991-09-21

Resultatlistor


Castrol Cup
  Kval
  Race

Formel 4
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Race

Lady Opel Cup
  Kval
  Race

Pirelli Cup
  Kval
  A-Final

SSK Klass 1
  Kval
  Race



Antal tävlande: 112

Racerapport

Tuff SSK-final på Kinnekulle Ring

Svenska racingsäsongen avslutades som vanligt med SSK:s stora final på Kinnekulle Ring. Tävlingen svarade också upp till namnet finaltävling, då fyra av sex klasser inte var avgjorda. I standardbilsklasserna blev det allra tuffast strid, med avgörande först på mållinjen. Stefan Pfister vann Castrol Cup med sin Lotus Esprit, före Torbjörn Nordenström i Opel Manta. De slutade på samma totalpoäng, men Pfisters finalseger blev avgörande. Lennart Köhler vann i Pirelli Cup för fjärde gången i rad, men Mats Hildingsson grejade seriesegern med sin andraplats.

Snabbast på Kinnekulle Ring var Lennart Pihlqvist i Formel 4. Hans bästa varvtid var 52,05 sekunder och drygt 143 km/h, men han vann inte klassen. Pihlqvist tog visserligen starten, men det var en tjuv som kostade en minut extra. Pihlqvist ledde ändå i sju varv. Norrmannen Ole Martin Lindum körde förbi Lars Dahlberg på femte varvet och på det sjunde var det dags för Pihlqvist. Lindum tog segern och slutade tvåa i serien efter Lars Dahlberg.

Först i mål av Torbjörn Nordenström och Stefan Pfister vinner. Så var förutsättningarna i Castrol Cup. Nordenström hade två poängs försprång inför finalracet. Stefan Pfister gjorde en bra start, men Nordenström och norrmannen Rune Lillejord hängde med bra.

INGA MISSTAG

Pfister drog ifrån lite på de tre första varven, men sladdade till i Kvarnkurvan på fjärde varvet. Nordenström var uppe i bakskärmarna direkt. På slutet var det både gulflagg och varvningar. Pfister gjorde inga misstag och kunde vinna med ett par billängder. Pfister och Nordenström presterade precis samma resultat i år. Tre segrar och två andraplatser vardera, men Pfister avgjorde med finalresultatet.

I Pirelli Cup har motortrimmaren Lennart Köhler dominerat, men började året med avåkning i regn och med att gasen hängde sig i andra tävlingen. Därefter blev det tre segrar i rad. Med seger igen var Mats Hildingsson tvungen att vara tvåa för att vinna serien. Karl-Erik Eriksson tog starten med sin Amazon, före Lennart Köhler och Mats Hildingsson. Lennart Köhler tog över på andra varvet och var mästare i tre varv. När Mats Hildingsson gick upp på andra plats var han mästare. Lennart Köhler visste att seriesegern var förlorad och satsade lite extra för att dra ifrån ännu mera.

- Jag satsade på att sätta nytt banrekord för klassen istället, sade Lennart efteråt. Och det lyckades han med. - Bara att gratulera Mats till hans fina serie och man får vara nöjd ändå. (Segraren i Castrol Cup körde ju med en Köhlermotor.)

INGEN JAKT

Catta Lindgren-Brantfalk ledde med en enda poäng över Lillan Waern inför finaltävlingen i Lady Cup, men det blev aldrig någon tuff jakt. Catta tog kommandot direkt och körde ifrån konkurrenterna. lngmarie Ernstson, Stini Larsson och Lillan Waern bjöd på en tät körning om andraplatsen. Det var en knapp billängd mellan var och en över mållinjen.

Formel Ford avgjordes i princip i näst sista tävlingen. Örebros Kjell Andersson behövde bara bevaka i första hand Hans-Göran Frisk och Torben Lenander. Kjell tog starten och ledde i sex varv, sedan tog Christian Henriksson över och vann med en dryg sekunds marginal. Andersson var besviken strax efter målgång, men kunde glädja sig över segern i serien trots att det var första året i klassen.

REPORTER-SEGER

Gunnar Dackevall, reporter på Teknikens Värld, kom till Kinnekulle Ring med bra ledning i SSK:s Klass 1 (Volvo Original plus en Golf och en Peugeot) och var tvåa på träningen. Men i tävlingen var han chanslös mot Flodas Joakim Carlsson. Unge Joakim drog ifrån nästan en sekund per varv. Gunnar Dackevall fick nöja sig med andraplatsen och glädja sig över att vinna klassen totalt.

JONNY PERSSON

Design by Bloms IT